woensdag 2 oktober 2019

Bonaire - Vogels rond Blachi Koko

Rond ons huisje - Blachi Koko geheten - kwamen behoorlijk veel soorten vogels voor.
Ik laat hier een eerste impressie zien.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

West-Indische parkieten (Aratinga pertinax xanthogenius) kom je daar iedere dag wel tegen, soms als een stelletje, vaker in groepen.
Tropische spotlijsters (Mimus gilvus) zijn zeer algemeen.
Ze behoorden tot de vaste bezoekers van ons huisje, waar ze je tot op hooguit twee meter benaderden.
Ze zijn zeer alert en waarschuwen direct als ze dat nodig vinden.
Je ziet ze over het hele eiland, op de meest uiteenlopende plaatsen.
Musduifjes (Columbina passerina) zochten in onze tuin naar voedsel. 
Later kwamen we ze ook nog op Klein Bonaire tegen.
Ook deze vogeltjes kwamen heel dichtbij als je maar rustig bleef zitten.
Suikerdiefjes (Coereba flaveola) zijn leuk.
Ze kwamen vaak buurten en iets lekkers uit de bloemen pikken.
Ze zijn durfals.
Er kwam er één op de rand van een hangmat zitten, minder dan een meter van mij verwijderd.
's Morgens zat er steeds een rijtje naaktoogduiven (Patagioenas corensis) op de nok van het dak.
Ze hielden er niet van om bekeken te worden, want toen ik de camera op ze richtte waren ze meestal snel vertrokken.
Rode kolibries (Chrysolampis mosquitus) zijn vliegensvlug en rusteloos.
Het is een pittige opgave om er een scherp op de foto te krijgen.
Ik had 's morgens geluk dat een blauwstaartsmaragdkolibrie (Chlorostilbon mellisugus) een poosje rust nam.
Wellicht was hij nog bezig echt wakker te worden.
Hoe dan ook, ik was blij met deze kans.
Duiven waren er genoeg.
Dit is een geoorde treurduif (Zenaida auriculata).
Toen ik een paar dagen later bij het nabijgelegen strandje naar watervogels zat te kijken kwam er een op een muurtje vlakbij mij zitten.
Caribische troepialen (Quiscalus lugubris) zijn andere algemene vogels.
Je kunt ze in hun gedrag wel vergelijken met merels.
Ze zijn niet de lugubere vogels die hun naam wellicht doet vermoeden.
Saffraanvinken (Sicalis flaveola) kwamen vlak voor ons zitten toen we genoten van een koel drankje in de tuin.
Langs de straatkant gaven ze mij ook kans genoeg om er een plaatje van te maken.
Je ziet ze meestal als stelletjes, maar ook wel in groepen.
Een oranje troepiaal (Icterus icterus) zagen we de eerste dag van ons verblijf op Bonaire  een tijdje in een boom zitten.
Later kwamen ze ook wel eens kort in de tuin.
Toen hij het mooi genoeg vond nam hij afscheid van ons.

Ik ben flink achter geraakt met reageren op blogs.
Mijn moeder is afgelopen zaterdag op zeer hoge leeftijd overleden en dat brengt natuurlijk veel drukte met zich mee.
Om even aan iets anders te denken heb ik tussendoor deze post gemaakt.
Volgende week pak ik de draad weer op.



19 opmerkingen:

  1. Ha Kees,
    allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
    Ik begrijp dat het uitzoeken van deze foto's even een welkome afleiding voor je was.
    Jullie hadden een superplek uitgezocht om te verblijven. Dat is nog eens luxe vogelen; in een tuin vol vrolijk gekleurde tropische vogels, tot en met kolibries aan toe. Geweldig dat je die ook zwevend/drinkend op de plaat hebt (12). Die op 13 staat er ook leuk op.
    Die naaktoogduiven zien er wel raar uit met die ring om hun ogen. De duif op 16 is een prachtplaat, met die vage achtergrond in bijpassende tint.
    Je afsluitende foto is wel de topper - gaaf gedaan!

    Hartelijke groet en veel sterkte gewenst voor de komende tijd,
    Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A great range of birds, most of which bring back very fond memories of visits to areas where these species occur. Great photographs as always.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees
    mein Beileid zum Tod Deiner Mutter, es ist immer ein grosser Verlust wenn ein Familienmitglied fortgeht, viel Kraft für Dich und deine Familie
    Die Bilder sind sehr schöne geworden, solche Arten sieht man ,normal, nur im Park oder Zoo. Welch schöne Farben , gerade der Pirol sieht wunderschön aus, alles tolle Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
    Wat is dit mooi al deze vogels.
    Super zoveel soorten te zien.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Ook gecondoleerd met het overlijden van je moeder, het is altijd 'n gemis en wens je veel sterkte.
    Je hebt tussendoor 'n nieuwe blog gemaakt voor de afleiding.Je hebt wel veel vogel soorten daar gefotografeerd met mooie kleuren. Er zijn veel soorten Troepialen met 'n verschillende verenpak. De Kolibrie staan er ook mooi op. het is genieten val al deze soorten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Heel bijzonder om zoveel mooie vogels te kunnen zien. En dan ook nog zo te kunnen fotograferen is natuurlijk helemaal leuk.
    Foto 3 vind ik erg mooi met die blauwe achtergrond.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, heel herkenbaar voor mij. Zelfde vogels als op Curacao!! Mooi vastgelegd. Gecondoleerd met het overlijden van je moeder en veel sterkte. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, ten eerste gecondoleerd met het overlijden van je moeder heel veel sterkte gewenst de komende periode. De vogels die je van je vakantie laat zien zijn prachtig weer zo anders en kleurrijk dan wij hier aan deze kant van de oceaan hebben.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder. Ik heb dat alweer een tijdje achter me liggen, maar weet dat dat al;tijd een hectische periode is. Goed dat je je zinnen even kan verzetten met het plaatsen van dit blog. Ik begrijp slechts een voorproefje? Wat leven wij dan in een saai land, hè?
    Groet en sterkte.
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees
    wat een mooie serie heb je gemaakt met al die vogels en wat een kleuren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag kees, een erg mooi blog van tropische vogels. Je hebt het zo te zien erg naar je zin gehad. Wat een diversiteit en wat heb je ze mooi in beeld gebracht. Die troepialen zijn erg fraai van kleur. Trouwens de saffraanvinken doen bijna pijn aan je ogen zo mooi fel van kleur.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Op de eerste plaats natuurlijk gecondoleerd met het verlies van je moeder. Ik kan me voorstellen dat deze prachtige vogels en het maken van een blogje daarover je even wat afleiding hebben gegeven. Ik heb ademloos zitten genieten van deze schoonheden. De een nog mooier dan de ander, maar die Kolibrie is wel een hele erge mooie, pffft.....Wat zal je daar genoten hebben! Jaloersmakende soorten en platen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Cees, gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Natuurlijk heb je een hoop te regelen en andere blogs wachten wel. Fijn dat je voor jezelf toch even deze mooie blog hebt gemaakt. Prachtige soorten en vooral heel kleurrijk. De safraanvink vind ik heel mooi, wat een verwennerij. Knap dat je de kolibries toch hebt weten te fotograferen en de Oranje troepiaal die wegvliegt is ook fraai.
    Sterkte de komende tijd.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Allereerst gecondoleerd. Het maakt niet uit hoe oud iemand is wanneer hij/zij overlijdt, het is altijd een zeer nare gebeurtenis en heeft een grote impact. Sterkte.

    Opvallend is het hoeveel dieren jij altijd fotografeert op jullie reizen. Dat komt natuurlijk deels door de bestemmingen, maar dan toch. Je komt altijd met een enorme hoeveelheid platen en soorten terug.
    Nu ook weer en dan ook nog eens prachtige soorten. Vooral de kolibrie's zijn fantastisch. Dat vind ik van zulke magnieke vogels. Hoop ze ooit nog eens in het wild te kunnen platen.
    Ik ben wederom zeer benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Great series of photographs, Kees. Bonaire has often been referred to as Bird Island and your images show why. I am sure it was a fine location to enjoy a little tropical sunshine and a fabulous array of birds at the same time.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit zijn toch wel de bontgekleurde tropische vogels, maar wel erg mooi om te zien hoor. Die blauwsmaragdkolibrie heb je mooi, zo rustend. En verder een rijke variatie aan soorten. Die naaktoogduif vind ik een beetje eng kijken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wonderful birds.. Very nice to see.. Congrats..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,

    Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Een fantastische serie zet je hier neer, dit moet een welkome afwisseling voor je geweest zijn in deze moeilijke tijd. Alhoewel ik ze nog nooit live gezien heb ken ik de meeste soorten wel uit documentaires en uit mijn natuurboeken, maar het musduifje ben ik nog nooit ergens tegengekomen, nieuw voor mij dus en weer wat geleerd. Ik vind het een prachtig vogeltje. Wat hebben jullie daar een soortenrijkdom gezien zeg, moet voor een vogelfotograaf daar een el dorado zijn.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jemig..... ik loop wel weer enorm op achter zie ik wel. Gelukkig dat ik toch altijd weer terugkijk dus kan ik nu genieten van deze mooie vogels. En je hebt er nogal wat ingezet. ik had nog nooit van Suikerdiefjes gehoord!!! Maar wel een heel mooi vogeltjes ze. Ook die safraan vinken zijn helemaal geweldig. Wat een mooie intense kleur zeg! En ja, die Kolibrie................ noh..... zo gaaf!!!! Ik kan hier alleen maar van dromen. Echt mooi Kees.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen