maandag 23 december 2019

Bijna vergeten beelden

Aan het eind van een jaar kijk je nog wel eens terug op dat jaar.
Bij het doorkijken van alle bestanden tref je soms nog beelden aan die je niet eerder hebt laten zien.
Deze serie is daar zo'n voorbeeld van.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Deze gaai (Garrulus glandarius) heb ik vanuit een vogelhut in Drunen gezien.
Vroeger heetten ze Vlaamse gaai, maar "Vlaamse" wordt tegenwoordig niet meer gebruikt.
De soms wat schuwe, maar altijd waakzame vogel staat bij mens en dier bekend om zijn alarmerende kreten.
Groenlingen (Chloris chloris) kan je het hele jaar door zien, vaak in groepen.
Grote bonte spechten (Dendrocopos malor) kent nagenoeg iedereen omdat ze zowel in stadsparken als in bossen zich regelmatig laten horen en zien.
Hij wordt in ieder geval veel gefotografeerd.
Dat geldt ook voor roodborstjes (Erithacus rubecula).
Ook al heb je roodborstjes al vaak gefotografeerd, als ze er even voor gaan zitten wil je ze toch niet teleurstellen.
Een zanglijster (Turdus philomelos) zie je wel regelmatig maar er een behoorlijke plaat van maken is niet zo makkelijk.
Vanuit een hut heb je natuurlijk meer kansen.
Appelvinken (Coccothraustes coccothraustesvind ik schitterende vogels.
Met hun indrukwekkende snavel zijn ze voor geen kleintje vervaard.
Een kwak (Nycticorax nycticorax) heb ik in het wild nog niet vaak gezien.
Deze kwak heb ik gezien in Avifauna in Alphen aan de Rijn.
Hij leeft daar in volledige vrijheid en kan gaan waar hij wil.
Hoe vaak zie je een kwak in een plas?
Ook deze koereiger (bubulcus ibis) zag ik daar.
In het buitenland heb ik ze vaak gezien, bijvoorbeeld in het gezelschap van neushoorns en waterbuffels,
maar ook een enkele keer in Nederland.
De beelden van Avifauna zijn gemaakt in augustus tijdens een uitstapje met één van onze kleinzoons.
Ik vind het een mooie afsluiter van mijn serie "Bijna vergeten beelden".

Dit was mijn op één na laatste post in 2019.

Ik wens iedereen plezierige Kerstdagen.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    het is zeker de moeite waart on deze foto's nog even te laten zien wand het zijn wel mooie foto's.
    groetjes Herman prettige feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Most of us would be very happy to have images of this quality, Kees, and I am glad that you went back in your files to show them to us. All the very best for Christmas and the New Year. I will look forward to following your blog in 2020.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Prachtige serie foto's van de mooie vogels.
    Fijne dagen en een heel mooi 2020

    Groettie van Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Soms moet je zeker nakijken wat je vergeten bent, de gaaien is mij nog niet gelukt ze vliegen altijd weg.
    De GBS , Kwak en de Appelvink staan er mooi op zo ook de Roodborst en de Zanglijster. De Koereiger heb ik dit jaar niet gezien ook 'n mooie vogel.
    En ook Fijne Feestdagen en 'n goed 2020.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees
    ein schöner Abschluss für das vergangene Jahr, nochmals sehenwerte Bilder.
    Ein schönes Weihnachtsfest und ein tolles Jahr 2020 wünsche ich Dir und Deiner Familie, Ich freue mich auf neue Beiträge von dir....
    Viele Grüsse
    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig ben je ze niet helemaal vergeten Kees.
    Zou jammer zijn geweest.
    Pracht foto's, de gaai vind ik het allermooist.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Hoe kun je deze foto's vergeten?! Ze zijn werkelijk schitterend.
    Fantastisch die kleuren van die zanglijster en die appelvink en mooi ook met dat groene gras.
    Ook die specht vind ik heel erg mooi.

    Groeten en hele fijne kerstdagen!!
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Het is de moeite waard geweest om een dagje vogelhut te doen, het heeft je mooie platen opgeleverd, vooral de appelvinken zijn super. De kwak staat er ook prima op, goed dat je er even bij vermeld dat ze in het dierenpark gemaakt zijn, maar daarom niet minder mooi uiteraard. Dat geldt ook voor de koereiger, mooie vogel, maar je krijgt hem in Nederland maar zelden te zien.
    Ik wens je eveneens fijne Kerstdagen en een goed en gezond 2020.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, klopt dat je in een serie vaak de foto's pakt die je op dat moment het meest aanspreken ondanks dat er nog veel meer mooie foto's bijzitten. Goed dat je dus even terugkijkt want het levert inderdaad weer veel moois op. Het zou zonde zijn als bijvoorbeeld de kwak zomaar in de vergetelheid zou raken.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat je deze nog uit je archief hebt opgedoken, Kees.
    Het is een mooie serie zo. Kwak en koereiger zijn bijzonder om hier voor de lens te krijgen. Avifauna is een heerlijk park, zeker voor foto's.
    Fijne feestdagen en hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Zo'n eindejaarsschoonmaak is altijd ergens goed voor, dat zie je hier maar weer. Avifauna is kennelijk geen slechte 'dierentuin', want ik zie daar vaak mooie beelden van. Misschien volgend jaar maar eens inplannen want een kwak en koereiger zijn toch leuke soorten.
    Een goed uiteinde en doe voorzichtig met vuurwerk ;-).
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Goed dat je dit tegenkwam. Ongelofelijk dat je dat dan nog niet op een blog hebt gezet, maar ja je was natuurlijk ook heel druk met interressante reizen!!!
    De serie van de Gaai is prachtig vooral in het water met die spettertjes en weerschijn. De groenling staat prachtig in het licht, wat een kleur explosie. Ik hoor ze af en toe maar krijg ze al tijden niet meer op de foto, jammer genoeg. De zanglijster en de roodborst staan er mooi op. Maar dan de Appelvink...pffft die twee foto's zijn echt prachtig, en inderdaad wát een mooie vogel!! Een kwak van zo dichtbij is toch super en ook de koereiger zo platen lukt meestal niet in het veld/sloot.
    Mooie bijna vergeten serie!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    het is altijd goed om weer eens door je mappen te gaan want je komt inderdaad altijd wel weer wat tegen wat je nog niet had geplaatst. Je eerste serie foto's vanuit de vogelhut zijn daar ook een voorbeeld van. Zon gaai blijft gewoon mooi om te fotograferen.
    De kwak vind ik ook een hele fraaie om te zien net als de koereiger. Laatstgenoemde zou ik ook wel eens vaker willen zien. Echt een mooie serie waar ik ook weer van heb genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen