zondag 15 december 2019

Ransuilen

Uilen, ik zie ze zelden, maar ik zie ze graag.
Van Maria kreeg ik de tip over een locatie waar ik ze zou kunnen vinden.
Het bleek een gouden tip, want ik zag er een twaalftal.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Een deel van de uilen zat hoog in de bomen of verscholen tussen de bladeren.
Gelukkig voor mij zat er een aantal zowel tamelijk vrij als op een aantrekkelijke hoogte.
Ze zaten een beetje te suffen, maar toch hielden ze mij goed in de gaten.
Als ik mij wat verplaatste werd ik duidelijk door de vogels gevolgd.
Ransuilen (Asio otus) zoeken elkaar in het najaar op en vormen dan groepen die tot meer dan 30 stuks kunnen oplopen.
Deze uil was lastig te fotograferen want vaak zat de tak voor zijn ogen.
Het was namelijk wat winderig en daarom moest ik de momenten van afdrukken goed kiezen.
De rechter ransuil hield mij aanvankelijk scherp in de gaten, maar na een tijdje geloofde hij het wel en sloot zijn ogen.
De andere uil was oplettender, zij het hier met slechts één oog.
Ik heb ervoor gekozen om hier alleen plaatjes te laten zien waarbij de ogen zichtbaar zijn.
De uilen gaven mij wel een "Big brother" gevoel.
Onder de bomen heb ik geen braakballen gevonden.
Terwijl ik omhoog keek naar de uilen boven mij kletste er op een gegeven moment witte smurrie een paar meter naast mij op de grond.
Ik had het kunnen weten, uilen moeten ook wel eens iets kwijt.
Deze uil was de producent.
Was het natuurlijke aandrang of wilde hij mij iets duidelijk maken?
Hoe dan ook, meer actie was er niet.
Het voelde goed om er na lange tijd weer een aantal te zien.

20 opmerkingen:

  1. My experience somewhat mirrors your own, Kees. This is not an easy bird to locate, but once found it tends to be quite cooperative and often does not immediately flee. I know of a cemetery where for years one could reliable find Long-eared Owls in the winter, but it became such a well known fact that so many birders and photographers descended on the spot that the owls were driven away by harassment and have never returned.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    mooie foto's van die uilen ik was er ook geweest het is een mooi gezicht zo veel uilen tussen de bladeren
    het is dan ook een mooie serie geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Mazzel dat je ze hebt gezien.
    Prachtige foto's heb je kunnen maken.

    Top.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige vogels en prachtige opnames Kees. Altijd leuk om zo'n roestplek te weten. Kun je nog eens teruggaan.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi kees,
    uilen blijven ook echt leuk om te zien. Ik had Maria daar ook al over gesproken echter heb ik ze hier ook in de buurt (en ja, daar uiteraard ook foto's van gemaakt). Neemt niet weg dat je hier echt een hele leuke serie laat zien van deze leuke uilen met pluim-oortjes :-)))) Redelijk vrij en mooi getekend. Top.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een feestje, hè!! IK had ze ook al heel lang niet gezien. EN als je ze dan zo leuk dichtbij ziet, ze zo lekker ziet koekeloeren en je min of meer contact hebt met die mooie uilen, dat is indrukwekkend. Ik voelde me ook een beetje een voyeur (gelukkig hield je het droog...met die flats, haha!!) Schitterende platen en ik kreeg ook gelijk weer dat gevoel van herkenning van dat moment, super!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Zo te zien en te lezen ben je richting de Domstad gereden. Ik had de locatie op waarneming al waargenomen, maar vond het niet interessant genoeg. Ik had dit voorjaar al wat mooie ransuilen dichter bij huis kunnen kieken. Het is natuurlijk wel een prachtige en bijzondere vogel, maar ze laten zich niet makkelijk zien. Het valt me mee dat jij - ondanks de takken en bladeren - nog zoveel vrij zittende exemplaren hebt kunnen schieten en nog wel met de ogen open. Ik heb begrepen dat ze dat doen als ze zich niet op hun gemak voelen... het was zeker erg druk? Hoe dan ook: een mooie serie.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was daar de enige. De uilen waren volgens mij alleen maar nieuwsgierig, ze zaten dan ook hoog genoeg. Na een tijdje hadden ze allemaal de oogjes dicht.

      Verwijderen
  8. Hoi Kees,
    'N mooie serie van de Ransuilen, ik heb gehoord dat ze meestal in 'n bewoonde wijk of volkstuinen zitten wegens de roofvogels. Heb ze ook in de zomer bij de volkstuinen gefotografeerd. Ze kunnen je zo nieuwsgierig aankijken, vind het geinige vogels.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat moet je dat een gaaf gevoel hebben gegeven toen je deze uilen zo in die boom zag.
    Echt super tof. Het is dan om zo'n moment wel lastig om dat harde licht te ontwijken, maar dat mag de pret niet drukken toch. Prima gedaan hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Wat leuk zeg als je van een mede blogger zo'n tip krijgt, zo vaak zie je ze inderdaad niet. Het is altijd lastig als ze hoog in de boom zitten, je moet niet alleen omhoog fotograferen wat op zich al lastig is, maar zoals je aangeeft zit er ook bijna altijd wel een takje of blad in de weg en dan moet je inderdaad ook nog opletten voor onverwachte traktatie. Maar je hebt je momenten hier goed gekozen en het geluk gehad dat ze ook nog mooi hun oorpluimen opzetten. Mooie serie en ik hoop dat hier in de buurt ook nog eens zo'n grote groep neerstrijkt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Kees,
    wat leuk dat je de ransuilen gevonden hebt en dat ze een beetje wilden meewerken. Leuke platen heb je kunnen maken, met de ogen open en omlijst door de geelgroene herfstblaadjes komen ze mooi uit.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Kees wat een prachtige kans om deze prachtige uilen te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Was jij even blij met die tip van maria. Ik zou ook gegaan zijn, ware het niet dat het toch een beetje uit de buurt is. Maar je hebt er weer een prachtige reportage van gemaakt. Complimenten.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Ik ken de plek en ben er een tijdje geleden ook langs geweest. Ik zie dat jij veel meer geluk had dan ik, want bij mij zaten ze allemaal net achter een tak of achter een paar blaadjes.
    Jij hebt ze gelukkig wel een beetje vrij zittend voor de lens gehad. Als deze vogels last van mensen zouden hebben, dan zouden ze daar niet al jaren op dat plekje aanwezig zijn. Mooie serie van de ransuilen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees!!. Beautiful pictures of this beauty !!! ... May all your dreams come true by 2020, happy Holidays ...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wonderful photos!
    Happy Holidays and a Happy New Year.
    Best wishes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zie de uilen ook graag, maar zie ze alleen op de foto's.
    Prachtig vastgelegd, met mooie kleuren en scherpte Kees.
    Wens je/jullie fijne dagen en een gelukkig en gezond 2020.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie serie. De prachtige uilensoort, en dan met de herfstkleuren, en mooi licht erbij. Dat is toch een cadeautje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Kees
    das sind die Momente.... solche Fotos zu bekommen da strahlt das Fotografenherz, erstklassige Serie von den Eulen, ich hatte letztes Jahr, wo ich in den Niederlanden im Urlaub war auch das Glück , bei mir waren es nur 5, aber gefreut habe ich mich auch,
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen