dinsdag 31 december 2019

Jaaroverzicht 2019

Als voorblad van mijn jaaroverzicht 2019 heb ik gekozen voor een plaat van een indrukwekkende steenarend (Aquila chrysaetos).
In Kirgistan kregen wij een demonstratie  van de manier waarop arendjagers steenarenden trainden om een prooi te vangen.
Deze imposante vogels maakten een grote indruk op mij.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

JANUARI
Reeën worden in de Amsterdamse Waterleidingduinen met uitsterven bedreigd.
Het hek rond het gebied voorkomt dat er dieren uit de omgeving het duingebied kunnen binnentrekken en dan voor vers bloed  zorgen.
Combineer dat met het natuurlijk verloop, de conclusie is dan duidelijk.
Ik heb ze daar in april voor het laatst gezien.

FEBRUARI
Maria tipte mij dat er een parelduiker in de Haarrijnseplas verbleef.
Het is dan altijd afwachten of je er op tijd bij bent en of de vogel op een aantrekkelijke plek te zien is.
Het zat mij 100% mee.

MAART
Dit jaar leek het mij aardig om de nestelende lepelaars in Haarlemmerliede weer eens op te zoeken.
De bedrijvigheid rond het nestelen is altijd aantrekkelijk om te volgen.
In maart vliegen de lepelaars af en aan met nestmateriaal.
In april kreeg ik ook de jongen mooi in beeld zoals ik op mijn blog heb laten zien.
Voor april heb ik echter een andere keuze gemaakt.

APRIL
In de AWD was het in april een drukke bedoening in de buurt van een nest jonge vosjes.
Ik trof het dat er op een rustige aprilmorgen slechts twee andere fotografen met mij dit tafereeltje konden bekijken.
Het is wellicht niet het mooiste plaatje dat ik heb gemaakt, maar het laat wel goed zien dat de dieren zich volledig op hun gemak voelden.
Enkele welpjes liepen later op hooguit 2 meter afstand langs ons.

MEI
Tijdens een bezoek aan Vogelhuis Drunen zat het met de weersomstandigheden niet mee.
Met het dierenleven was het echter dik in orde.
Het eekhoorntje in het water vond ik één van de mooiste momenten.

JUNI
Het meest bijzondere dier deze maand was voor mij de Alai Mole Vole ( Ellobius alaicus) die alleen in Kirgistan voorkomt.
Er is geen officiële Nederlandse naam voor, maar Alai mol-woelmuis zou het kunnen zijn.
Het kostte mij veel moeite om het knaagdiertje zó op de foto te krijgen als ik wilde.
Hij hield niet van stilzitten en wierp na het graven steeds aarde naar buiten.
Meestal keek hij dan een ogenblikje rond en verdween dan weer in een flits om zijn werk voort te zetten.
Vlakbij het yurtkamp waar we verbleven waren ze op veel plaatsen te zien.
Ik heb mij er buitengewoon mee vermaakt.

JULI
Tijdens een wandeling met Corrie  viel ons oog op deze grote sabelsprinkhaan.
Zo mooi krijg je deze sprinkhaan niet gauw op je geheugenkaart.

AUGUSTUS
's Morgens vroeg in de AWD, als de zon nog maar net op is, kan je het in augustus treffen met ochtendmist en zonlicht dat mooi op een damhert valt.
Voor zulke ontmoetingen, terwijl het ook nog doodstil is, ga ik graag vroeg mijn bed uit.

SEPTEMBER
Bonaire vond ik een belevenis.
Het eiland staat bekend als een vogelparadijs en dat heb ik volop kunnen meemaken.
Toch heb ik hier gekozen voor deze vervaarlijk ogende maar vriendelijke leguaan.
Leguanen zijn planteneters en vormen geen bedreiging voor mensen.
Ze hebben overigens wel lange scherpe nagels.

OKTOBER
2019 was een prima paddenstoelenjaar.
Een keuze maken uit alle plaatjes leek bij voorbaat een bijna onmogelijke, maar in ieder geval zeer  tijdrovende opgave.
Maar het kikkertje zorgde voor de oplossing.
Ik was al blij met aardsterren maar de combinatie sprong er voor mij uit.

NOVEMBER
November leek een probleem te worden, want aanvankelijk had ik geen aansprekende platen waaruit ik een keuze zou kunnen maken.
Dankzij Maria zorgden ransuilen voor voldoende keuze, zoals ik recent ook op mijn blog heb laten zien.

DECEMBER
De AWD bood mij in december redelijk wat mogelijkheden, maar die bewaar ik voor een post in januari.
De Zuidpier van IJmuiden kan in de wintermaanden ook een aantrekkelijk gebied zijn om vogels te observeren en fotograferen.
Op een morgen die aanvankelijk weinig boeiends opleverde zag ik deze kanoetstrandloper, in gezelschap van een paarse strandloper.
De kanoet zorgde voor het mooiste plaatje.

2019 zit erop.
Het jaaroverzicht had ik ook heel anders kunnen samenstellen, keus genoeg.
Mijn selectie moest gevarieerd genoeg zijn en natuurlijk het bekijken waard.
Ik hoop dat ik daarin geslaagd ben .

Bij deze wil ik iedereen bedanken die mijn blog het afgelopen jaar bezocht heeft en in het bijzonder degenen die er een reactie op gegeven hebben.

Ik wens iedereen voor 2020 veel geluk, een goede gezondheid en veel plezier in de natuur.
Met de onderstaande wilde zwanen vliegen we 2020 binnen.











19 opmerkingen:

  1. A great series of photographs to highlight your year, Kees. We will look forward to more in 2020. Best wishes from Miriam and me for a wonderful New Year marked by good health and happiness.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat laat je weer een prachtig overzicht zien, een mooi verrassend overzicht. Ik geniet er elke keer weer van en dat zal ik in 2020 weer gaan doen.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om te beginnen wens ik je een fantastisch 2020 Kees! Ik ben weinig zichtbaar aanwezig geweest op de blogs maar door het jaar heen heb ik wel steeds een en ander gevolgd, zo ook jouw mooie belevenissen. Je bent er prima in geslaagd hier uit een fijn en gevarieerd jaaroverzicht samen te stellen, het geeft een prachtige beeld van alles wat er voor jouw lens kwam. Als ik een favoriet zou moeten kiezen dan is dat het damhert in augustus, prachtig licht, mooie compositie, top!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Je hebt een hele mooie selectie gemaakt uit je fotorijk jaar 2019. Dat zal nog een hele klus geweest zijn want je had wel 10 overzichten kunnen maken ( en meer) want wat heb je veel beleefd en fantastisch geplaat! Je openingsfoto is ook wel een geweldige sensationele plaat, wat een beest en kracht! Wat zal 2020 ons brengen !?
    Tot blogs's, app's en tot ziens in 2020!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    2019 was een mooi jaar veel mooie foto's ik wens je dan ook 2020 een mooie fotojaar toe.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Allereerst de allerbeste wensen voor jou. Dat 2020 maar weer een geweldig fotojaar mag worden.
    Wat opvalt aan dit overzicht is de gevarieerdheid van de gebieden waar de foto's gemaakt zijn. Als echte AWD-man zou je meer vanuit dat gebied verwachten, maar niet dus.
    Ik denk dat de vosjes één van jouw mooiste natuurbelevenissen was van 2020. Zeker als je in betrekkelijke rust van die kleintjes kunt genieten. Tsja, voor mij blijven de mooie reportages van je reizen hangen. Een enorme lading prachtige soorten zijn de revue gepasseerd en ik heb het met enorm veel plezier bekeken. Ik hoop voor jou dat 2020 maar weer 1 of meerdere prachtige reizen op zal leveren.
    Misschien leuk om ergens in mei een keertje samen hier de polder in te gaan. Op jacht naar Grutto's en Blauwborsten ofzo.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,
      Het lijkt mij een uitstekend idee om een keer samen op stap te gaan
      Groet, Kees

      Verwijderen
  7. Je hebt veel mooie ontmoetingen gehad in 2019 en deze prachtig weten vast te leggen. Ik hoop dat ook 2020 voor jou een goed gevulde foto-map mag opleveren. Maar ik denk dat dat zeker gaat lukken.

    Veel geluk en gezondheid gewenst in het nieuwe jaar!

    Gr. René Vos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees.

    Prachtige foto's van het jaaroverzicht.

    Ik wens je een heel mooi 2020 toe.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo Kees, een prachtig overzicht van de bijzondere momenten die je tegenkwam in 2019. Ik hoop dat het nieuwe jaar je weer net zulke mooie momenten gaat brengen. Ik kijk er al vast naar uit.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    je openingsfoto is inderdaad indrukwekkend, maar verder laat je ook een mooi en gevarieerd overzicht zien. Leuk dat de grote sabelsprinkhaan je overzicht gehaald heeft; was top om haar zo te kunnen zien. Van die dag heb ik voor de zonnedauw gekozen, dat was toen de aanleiding voor die fijne ochtend.
    Ook leuk om met de wilde zwanen 2020 binnen te vliegen. Ik wens jou een voorspoedig en gezond nieuw jaar, met weer veel mooie fotomomenten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees....

    Ik zag je jaaroverzicht voorbij komen...
    eventjes een tijdje blijven hangen, de foto en verhaaltje bekeken en gelezen!
    Mooi Jaaroverzicht geworden met mooie speciale momenten, de eerste foto is zo indrukwekkend!!
    Complimenten voor je fotowerk, dat je dat kunt 1 foto per maand, bij mij zijn het er altijd meer!!
    Ik wens jou/jullie een voorspoedig en zo gezond mogelijk Nieuwjaar! geniet van het leven en je fotografie

    Vriendelijke groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Allereerst een goed 2020 toegewenst!!
    Wat een mooi overzicht is dit. Prachtige beelden.
    Leuk om dat eekhoorntje zo op het water weer te zien. Net als dat hert en die leguaan uit Augustus en September. Mooi hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Allereerst natuurlijk alle goeds voor 2020 met weer veel mooie fotomomenten! In de AWD of waar dan ook. Het resultaat van 2019 mag er zijn, met een klapper als binnenkomer. Andere foto's die er voor mij uitspringen zijn de kanoet, het kikkertje en - met stip - de parelduiker. vooral de laatste vanwege het mooie strandpunt en dito licht. Zo zie je maar weer dat een goede informant goud waard is.
    We komen elkaar dit jaar vast wel weer ergens tegen, dus: tot ziens en lekker blijven bloggen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees,
    Ook voor jou een mooi 2020 gewenst. Dit overzicht laat een mooie variatie zien van flora en fauna in binnen en buitenland. De ransuil, kanoet en parelduiker springen er voor mij uit, prachtige foto;s
    Ook de kikker met de zwam is erg leuk, en de leguaan staat er geweldig op.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees
    alles gute für 2020, dein Überblick bestätigt das es ein sehr gute Auswahl an Bildern ist.
    Ein Jahr vergeht so schnell und auch im neuen Jahr gehen wir auf die Suche nach schönen Bildern.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,

    Het moet moeilijk voor je geweest zijn om dit overzicht samen te stellen als je zoveel keus hebt. Maar je bent er ruimschoots in geslaagd. Prachtige belevenissen had je in de AWD, (jammer dat ik daar niet wat dichterbij woon) maar ook je avonturen en foto's uit het buitenland staan me bij. In dit overzicht vind ik vooral je parelduiker, ransuil en kanoet eruit springen.
    Ik wens je een fantastisch mooi 2020 met weer veel mooie fotomomenten en blogs.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een prachtig jhaar om zo heel mooi af te sluiten,wij wensen je een heel mooi jaar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,
    een mooie reportage van alles wat je gezien hebt . Mooie variatie ook en een paar indrukwekkende platen. jammer dat je lightbox het nog steeds niet doet. Nu klik ik er af en toe eentje aan want dan is de foto toch mooier. De steenarend is inderdaad heel indrukwekkend en dat lijkt me ook super om deze te kunnen fotograferen. In een park of niet, het blijven imposante vogels.
    Ook voor jullie een heel mooi en fotorijk 2020.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen