woensdag 8 januari 2020

Zuidpier IJmuiden - December 2019

In het najaar van 2019 ben ik een aantal keren naar de Zuidpier geweest.
De beelden van oktober en november vind ik echter minder mooi om 2020 mee te openen dan die van december, dus december mag eerst.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Het leek mij aardig om eens te openen met een vogel die daarvoor niet vaak uitgekozen wordt,
de scholekster (Haematopus ostralegus), ook wel Bonte Piet genoemd.
Langs de oever van de pier was hij druk bezig, op zoek naar smakelijke hapjes.
Bij wijze van uitzondering was hij niet schuw.
Hij  was heel bedrijvig, soms vergezeld door een steenloper.
Natuurlijk moest hij voortdurend op zijn hoede zijn om geen onvrijwillig bad te krijgen.
En als hij niet op tijd weg was schudde hij zich even uit en ging daarna vrijwel onverstoorbaar verder.
Een zeehond, grijs (denk ik) of gewoon, of misschien gewoon grijs.
Ik vind het lastig om ze de juiste naam te geven.
Hij nam even poolshoogte en dook weer onder.
Als je een steenloper (Arenaria interpreswilt fotograferen biedt de Zuidpier legio kansen.
Deze stond hier te mooi om hem te negeren.
En dan was er nog deze aalscholver.
Volgens mij is het een jonge gewone aalscholver (Phalacrocorax carbo),
maar verwarring met een kuifaalscholver (Phalacrocorax aristotelis) ligt op de loer.
De eerste van een aantal bijzondere waarnemingen:
een vrouwelijke grote zee-eend (Melanitta fusca).

Jammer dat zij niet wat dichterbij kwam.
Met deze vrouwelijke middelste zaagbek (Mergus serrator) had ik geluk.
Veel dichterbij zal bij de pier niet zo snel lukken denk ik.
Sneeuwgorzen (Plectrophenax nivalis) zoeken het strand bij de Zuidpier bijna ieder jaar wel op.
Deze keer zag ik er een zestal, erg schuw en opvliegerig.
Ik heb ze wel eens mooier op de plaat gekregen, maar dat was wel later tijdens de wintermaanden.
Eidereenden worden bij de pier regelmatig door vogelaars waargenomen, maar de meesten vliegen voorbij.
Leuker wordt het als ze ook bij de pier komen rusten.
Deze vrouwelijke eidereend (Somatera mollissima) zwom er in haar eentje.
Ik moest wel even klauteren tussen de rotsblokken om te voorkomen dat de plaatjes onnodig veel vanuit de hoogte gemaakt werden.
Op een zonnige, maar winderige dag had deze paarse strandloper  (Calidris maritima) een plekje uit de wind in de zon gevonden,
in gezelschap van een kanoetstrandloper.
Het waaide die ochtend harder dan ik had verwacht, het water spatte soms verraderlijk over de pier.
Even uitrusten doen deze vogels vaak door op één poot te staan.
Het wordt anders als de tweede poot ontbreekt, dan hebben ze geen keuze.
Ik heb de vogel een tijdje gevolgd maar er was geen teken van een opgetrokken tweede poot.
Ik zei het al, er was ook een kanoetstrandloper bij (Calidris canutus).
Hij  werkte lekker mee en ging tamelijk vrij op een rotsblok staan.
Meestal scharrelen ze langs de waterlijn maar het waaide deze dag ongetwijfeld te hard voor deze vogels.
Opmerkelijk was wel dat hij zich weinig van mij aantrok.
Ik was helemaal tevreden met deze platen,.
Maar hij had nog meer in petto.
Hij verplaatste zich naar een nog vrijere plek op het gesteente.
Een mooie plaat om december aan de Zuidpier mee af te sluiten.

17 opmerkingen:

  1. Once again you are proving that a visit to the shore is usually productive, with a variety of interesting species. The Oystercatchers are especially appealing for me since we don't get them at all around the Great Lakes. I always enjoy seeing them, but it is a long way for me to get to the coast! Red Knot comes through here in migration but only in small numbers and can be easily missed,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Je hebt een behoorlijk aantal vogels voor de lens gehad. Zelfs een zeehond.
    Die steenloper op foto 8 is ook erg mooi. Prachtig van kleur en een mooie pose.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je begint met een prachtige serie van de scholekster, Kees. Het zeehondje, dat daarna even zijn kopje opsteekt, is ook een heel fraaie. Lekker zo met zijn neus in de wind.
    Verder heb je toch aardig wat leuke soorten voor de lens gehad. Je afsluitende serie van de kanoet is prachtig.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Zuidpier IJmuiden is leuk om te fotograferen omdat je daar veel vogels zijn. maar je hebt mooie soorten voor je lens gehad, Scholeksters, Kuifaalscholver is kleiner dan de gewone Aalscholver en de snavel is dunner hals kleiner en rondere kop, maar in deze slaaphouding is het moeilijk te zien. Grote Zee-eend en Kanoet en de Sneeuwgors alles staat er mooi op, genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    De Zuidpier staat bij mij ook nog steeds op het lijstje, maar of het er deze winter nog van komt? De Scholekster is inderdaad beetje een ondergeschoven kindje, in ieder geval ietwat ondergewaardeerd. Onterecht, want ze zijn prachtig. Dat ze Bonte Piet genoemd werden wist ik niet. Wel zo'n veilige naam in deze tijd (niet zwart, niet wit, zelfs geen roetveeg...). Leuk dat de zeehond ook even poolshoogte kwam nemen, dat is altijd een extraatje als je daar bent. De mooiste platen zijn echter weggelegd voor de Paarse Standloper en vooral de Kanoet (nog nooit gezien). Je had daar prachtig licht bij!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, een mooi rijtje om het nieuwe jaar mee te beginnen. Dat beloofd veel voor 2020. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.

    Ik heb genoten van al deze mooie foto's
    Mooi zijn de Eenden, Vogels en de Zeehond.
    Bijzonder die Grote Zee-eend en heel mooi de Eidereenden.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees.
    Je hebt mooie soorten voor de lens gehad, meer dan dat ik er hier zie.
    Ze staan er ook weer mooi op hoor.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Het is altijd maar afwachten wat je tegenkomt op en rond de pier. Je hebt duidelijk niets te klagen, wat een fijne soorten!! De Middelste zaagbek, eider en Grote Zee-eend zijn wel heel gaaf (mazzelaar!!) Oók nog een sneeuwgors, tss.... Wat een mooie serie van de Scholekster. prachtig met die spettertjes en dat opschudden van de veren. Een van de weinige vogels waarvan ik het winterkleed met dat witte streepje in de hals mooier vind dat het zomerkleed. Ik denk trouwens dat je een Gewone jonge Aalscholver hebt gefotografeerd, het is in ieder geval een hele mooie foto! Van de "gewonere" soorten staan de Kanoet en Paarse Strandloper en de Steenloper er prachtig op. Ze werkten zichtbaar mee! Heel leuk dat de Zeehond even boven het water uit piept. Een puike serie foto's!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Ik ben het helemaal met je eens dat de scholekster vaak een wat ondergewaardeerde vogel, goed daarom dat je hem een keer een prominent plekje gegeven hebt. Ik denk dat je hier inderdaad een grijze zeehond te pakken hebt, heeft een langere snuit dan de gewone zeehond. Je hebt over soorten niet te klagen zeg, een mooie verzameling, jammer inderdaad dat die zee-eend niet wat dichterbij wilde komen. Mooie andere soorten ook waarvan ik de op drie na laatste foto van de kanoet de mooiste vind.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie serie, en ook veel leuke en minder bekende soorten. De steenlopers stelen vaak de show op de pier, leuke meewerkende modellen. Maar de kanoet deed het bij jou ook goed. Jij had duidelijk betere licht omstandigheden dan ik in november had, die foto's heb ik nog niet eens in een blog geplaatst..
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees
    der Austernfischer mit dem tobenen Wassermassen im Hintergrund zeigt sehr schön wie sich die Tiere mit der Natur arrangieren, schön anzusehen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    mooie serie de pier is een mooi plekje om te fotograferen er is altijd wel iets te zien.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, weer een mooi overzicht wat je bij de pier hebt kunnen waarnemen. De sneeuwgors is naar ik van een vriendin begrepen heb een vast overwinteraar in de duinen aldaar. Een fraai vogeltje die je mooi hebt kunnen vastleggen. Ook altijd leuk een zeehond daar te zien. Scholeksters een vogel die ook steeds minder te zien is. Zorgelijk. Even een vraag of je op de hoogte bent van vossen die vertoeven op de pier. Ik zag laatst foto's op FB van mensen die ze daar gefotografeerd hadden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb recent daar geen vossen gezien. Ik weet wel dat ze er soms opduiken. Enkele jaren terug heb ik er een op de pier kunnen fotograferen toen hij lekker lag te zonnen. Op de weg terug zag ik er toen nog een tweede, op de weg naar de pier toe.

      Verwijderen
  15. Hoi Kees,
    op de pier is altijd wel wat te zien en anders daar inderdaad op het strand en in het kleine lage duintje met de sneeuwgorzen.Leuk om de scholekster te zien en die kon je ook heel mooi vastleggen. De zeehond met zijn kop net boven water is ook al erg leuk :-) Mooi om de kanoet te zien en de paarse strandloper. De eidereend is ook altijd leuk om tegen te komen. Die hoop ik dit jaar ook weer eens te zien. Echt een hele leuke serie :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Altijd mooi de pier, maar liever zie je ze naast de pier. Maar ja, soms is er gewoon weinig te zien op het strand en dat struin je de pier maar af. Die eidereend zat er al een hele tijd. Ik heb haar daar een paar maanden eerder al gefotografeerd. Een buitenkansje en lekker dat je een iets lager standpunt kon vinden. Die kanoet is ook een buitenkansje. Daarvan zag ik er twee op de pier en die waren ontzettend tam. Ik vermoed dat jij er hier ook eentje van die twee te pakken hebt, want normaal gesproken kun je ze niet zo dicht benaderen. Mooie vogel en helemaal fijn wanneer hij op zo'n mooi plekje gaat staan. Heel gaaf.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen