vrijdag 20 maart 2020

Pareltjes

In de Toolenburgerplas bij Hoofddorp vertoefde enkele maanden een parelduiker (Gavia arctica).
Dat was lekker dichtbij, zodat ik er zonder ver te moeten rijden een aantal keren naar op zoek kon gaan.
Ik zag de vogel een aantal keren, maar slechts één keer kwam hij voldoende dichtbij de oever.
In de Nieuwe Meer kon je met een beetje geluk in diezelfde tijd een ijsduiker (Gavia immer) zien.
Helaas zat het daar toen niet mee.
Achteraf zag ik op waarneming.nl dat hij toen ik er was net aan de andere kant van de plas goed te zien was geweest, helaas.

Het is vervelend dat de lightbox niet werkt.
Als iemand weet hoe je dat kan oplossen dan hoor ik het graag.

Zo begon het.
Goed te zien, maar natuurlijk veel verder weg dan ik graag wilde.
Het zat die dag wel mee, want de vogel zwom niet veel later prachtig in beeld vlakbij de rietkraag langs de oever.
De beleving was heel anders dan vorig jaar bij de Haarrijnseplas, maar ook hier was ik meer dan tevreden mee.
Hier bleef het bij, want na een paar duiken was hij weer naar het midden van de plas verhuisd.

De ontmoeting met de wisenten eerder dit jaar was uitstekend bevallen, de omgeving trouwens ook.
We kozen een dag met schitterend weer om een wandeling te maken en samen met mijn vrouw ging ik op weg door het duingebied.
Ook al zouden we geen wisenten zien, dan was in ieder geval de wandeling de moeite waard.
De wisenten zagen we opnieuw, rustig herkauwend in een duinpan uit de wind.
Enkele dieren stonden een tijdje afgezonderd van de rest.
Het zijn kuddedieren, dus het was niet verrassend dat deze kolos de andere wisenten weer opzocht.
Het merendeel spande zich niet méér in dan hier te zien is.
Waarom zouden ze ook?
Deze wisent heeft een halsband met GPS.
De GPS werkt niet altijd naar behoren, waardoor  het een gok blijft waar de kudde is.
Het is duidelijk dat wij geluk hadden, want het is tenslotte een groot gebied waar ze zich kunnen bevinden.
Van 1 maart tot 1 september is het wisentenpad gesloten.

Lightbox
Wie zijn reactie op mijn blog niet kwijt wil raken door op een foto te klikken, raad ik aan de tekst te kopiëren en deze na het bekijken van de foto weer te plakken in het tekstvak, enz.

Covid-19
De afgelopen weken ben ik in Sri Lanka geweest.
De problemen met het corona-virus werden daar pas aan het eind van onze reis merkbaar, in de vorm van het sluiten van scholen.
We konden zonder problemen het land verlaten en zondagmorgen op een tamelijk stil Schiphol arriveren.
Sinds die tijd is het er zowel in Sri Lanka als in Nederland niet makkelijker op geworden.

Hierbij een voorproefje van onze reis:
Een watervaraan (Varanus salvator) zwom heel rustig in het rimpelloze water bij het hotel waar wij de eerste dag verbleven.
Een blauwe kitta (Urocissa ornata) verraste ons op een van de laatste dagen in het regenwoud.
De vogel is endemisch voor Sri Lanka.

De komende tijd zal ik proberen blogs bij te lezen.
 Ik zal mij echter vooral bezig houden met het uitzoeken van de berg aan foto's die ik aan onze reis heb overgehouden.






17 opmerkingen:

  1. Hello Kees: Glad to hear that you were able to return home safely before the airlines of the world basically stopped flying, and restrictions on passengers became ever more serious. I will look forward to reading your reports on your visit to Sri Lanka, a country I almost visited a few years ago.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Allereerst goed om te lezen dat jullie weer veilig thuis zijn. Ongetwijfeld is het weer een reis geweest die vele mooie platen heeft opgeleverd. Succes met het uitzoeken.
    Wij zijn ook een keer op het wisentenpad geweest en ze inderdaad gezien, maar te ver weg om goede foto's op te leveren. Het klopt wat je schrijft: veel actie zit er niet in. Volgend jaar weer nieuwe kansen, het is sowieso een leuke wandeling.
    Wat jouw parelduikerfoto's betreft: op foto 1, 3 en 4 zat-ie toch aardig dichtbij. Onder de juiste lichtomstandigheden had dit hele mooie platen op kunnen leveren. Nu is het een beetje vlak en grijs. Je was er duidelijk op een verkeerde dag en ik op een topdag. Ik heb begrepen dat-ie er nu niet meer is.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie waarneming van de parelduiker Kees. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. De eerste indrukken via je foto's van jullie reis
    beloven weer veel moois. Mooi ook de wisenten. Recent is toch een nieuw mannetje toegevoegd aan de kudde, althans dat las ik ergens. Nou blijf gezond en geniet van de lente.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Mooie foto's laat je zien.
    Mooi al de foto's van je vakantie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    wat een mazzel dat jullie nog volop van de vakantie hebben kunnen genieten en probleemloos terug konden keren. Ik kijk al uit naar je reportages van dat kleurrijke eiland. Je watervaraan (supermooie plaat) en de blauwe kitta smaken naar meer.
    Maar ook van hier laat je fijne beelden zien. Aardig van die parelduiker dat hij toch wat dichterbij wilde komen. Het "landschap met bizons" vind ik een heel mooie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Prachtige beelden. Mooi die imposante wisenten. Wat een giganten zijn dat toch.
    Ook je laatste foto is heel bijzonder van die prachtige vogel.

    Ik wens je het allerbeste in deze vervelende tijd in het land.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Mooi die Parelduiker deze heb ik nog niet gefotografeerd, Leuk dat je de groep Wisenten bent tegengekomen.
    Jullie hebben geluk gehad dat je op tijd bent thuis gekomen van je reis. Blijf hier ook uit de buurt van mensen, want ze houden toch geen afstand.
    Je heb al 'n klein voorproefje laten zien van je reis, ben benieuwd wat je allemaal gezien hebt. Deze mooie vogel staat er mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees!!!.. Nice series of pictures... Happy Sunday and week ahead.. Take care...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's Kees.
    De wisenten staan er prachtig op.
    Ook uit Sri Lanka heb je natuurlijk prachtige platen meegebracht.
    Ben benieuwd naar de rest.
    Wat een geluk dat je net op tijd weer in het land bent.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees
    Perlentaucher sind schöne Vögel, beim beobachten sieht man, wenn sie auftauchen, wie das Wasser abperlt, ich glaube nicht das der Name daher kommt...;-)
    freue mich auf die Sri Lanka Bilder....
    bleib Gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Toch heel behoorlijke foto's van de Parelduiker. Mooi rustig water. Ik heb ze dit jaar niet kunnen maken! De serie van de wisenten is bijzonder. Toch bijna niet voor te stellen dat dit ook Nederland is! Je hebt de sfeer goed vastgelegd. Mooi! De voorproefjes van jullie vakantie zijn prachtig en smaken uiteraard naar meer. Jullie hebben echt geluk gehad met deze reis, net op tijd terug. Nu nog goed door deze crisis komen. Pas goed op elkaar!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Dezelfde parelduiker als die van Dick neem ik aan. Heel anders, maar ook heel mooi vastgelegd. Maar helemaal fantastisch vind ik je foto's van de wisenten, prachtige imposante dieren en ook schitterend in beeld gebracht. Als je niet beter wist zou je je tussen de bisons op de prairie in Noord-Amerika wanen. Je foto's van de reis naar Sri-Lanka beloven weer heel wat spectaculairs, ben benieuwd, goed dat jullie op tijd terug waren.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, mooie duikers heb je gefotografeerd. Is niet altijd makkelijk! Ben benieuwd naar Sri Lanka. Ben er zelf ook een paar jaar geleden geweest. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hallo Kees,

    Prachtige serie van de parelduiker. Toch altijd leuk als zo'n soort in jouw buurt bivakkeert. Ook de wisenten foto's vind ik prachtig, je moet wel geluk hebben dat je ze te zien krijgt. Ik heb de wandeling wel eens gemaakt, mooie wandeling, maar geen wisenten gezien. Nu ik jouw foto's zie denk ik dat ik het in het najaar gewoon nog een keer probeer..... als de Corona toestanden hopelijk voorbij zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Gelukkig ben je veilig terug in Nederland en heb je ruimschoots de tijd om al je (vast en zeker) mooie foto's uit te zoeken. Het voorproefje is veelbelovend. Ook de foto's van de Wisenten in de AWD zijn leuk en vooral de eerste solo foto vind ik gaaf.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Mooi dat je die parelduiker toch nog een keertje van betrekkelijk dichtbij kon fotograferen. Duikers zijn sowieso prachtige vogels, maar het komt niet zo vaak voor dat je ze kunt fotograferen in ons land. Ik heb een paar keer op het punt gestan om een keertje langs te gaan, maar de vogel was bijna altijd te ver op het water zoals bleek uit waarneming.nl. Jij hebt hem in ieder geval nog even heel fraai te pakken. Mooi ook de wisenten. Imposante dieren zijn dat toch. Vooral de twee foto's met de wisent bij het water vind ik erg mooi geworden. Nou gauw kijken naar de eerste foto's van je laatste trip.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    een parelduiker zie je ook niet iedere dag en dan ook nog van deze mooi foto;s ervan kunnen maken. Echt geweldig hoor en zo gaaf om tegen te komen. Hier zit nu al weken een kuifduiker en je ziet hem steeds mooier op kleur komen!
    Die watervaraan heb je ook mooi vastgelegd in dat stille water maar die mooie en kleurrijke vogel is ook niet te versmaden zeg! En deze komt dan ook alleen daar in de natuur voor! Echt heel mooi . Ik heb weer zitten geneiten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen