maandag 31 juli 2023

De Groene Jonker

In 2023 ben ik tot nu toe maar twee keer naar de Groene Jonker geweest. 
Wat mij betreft is het gebied minder aantrekkelijk geworden omdat vooral riet er te uitbundig groeit. 
De naam kan beter omgedoopt worden in de Groene Rietvelden.
Het zicht op drassige delen is beduidend minder geworden, 
het riet belemmert het zicht op de ondiepe delen en het open water veel te veel.
Waar ik in het verleden nog wel eens een porseleinhoen, kleinst waterhoen en waterrallen zag is het gebied volledig dichtgegroeid, helaas.
Natuurlijk heeft het gebied voor fotografen nog wel wat te bieden, maar het is voor vogelliefhebbers die met hun telescoopkijker op pad gaan veel interessanter.
Rietzangers zie je vooral in het voorjaar.
Bij mijn eerste bezoek, halverwege april, kwam ik alleen met platen van de rietzanger en blauwborst thuis.
Blauwborsten hebben hier in het verleden ook veel mooiere platen opgeleverd,
maar deze keer bleven ze  (mede door de wind) vooral verscholen in het riet. 
Er was meer te zien, maar te ver voor mooie platen.
Ik had een tijdje niet op waarneming.nl gekeken, maar Maria tipte mij dat er steltkluten in de Groene Jonker waren.
Steltkluten zie ik altijd graag.
Bij een doorkijkje in het riet zag ik er echter nog geen, maar wel een kemphaan in een mooi kleed.
Iets verderop zat tot mijn verrassing een bosruiter, een vogel die ik nog niet vaak gezien had.
De vogel ging foerageren en liet zich even op deze manier bewonderen.
Nog steeds iets te ver weg naar mijn zin, maar om de plaat veel te gaan croppen leek mij niets.
En jawel, gelukkig ook een steltkluut.
Ook al heb ik ze in andere landen al vaak gezien, in Nederland vind ik het toch nog steeds bijzonder.
Verder weg zaten er nog meer, maar op te grote afstand om ze te fotograferen.
Het zijn schitterende, elegante vogels.
Veel dichterbij zaten watervlugge kleine karekieten.
Het was duidelijk waarom ze voortdurend druk bezig waren. 
Er waren ongetwijfeld snaveltjes te vullen.
Zelfs als jonge vogels bijna net zo groot zijn als hun ouders gaat het bedelen door, zoals de jonge lepelaar laat zien.
De jonge vogel sloofde zich flink uit, maar de volwassen vogel liep voortdurend weg.
Lepelaars heb ik al vaak gefotografeerd, vooral bij Haarlemmerliede, maar dit soort scènes zijn altijd leuk om te zien.
Tot slot nog een grote zilverreiger die nog voor een mooie plaat zorgde.

Voor de volgende keer moet ik nog een keus maken uit zwarte sterns en woudapen (wordt vervolgd).

15 opmerkingen:

  1. Kees ik vind het prachtig zoveel moois maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat als je een ander beeld bij de Groene Jonker hebt dat het zicht op de mooiste plekken nu tegen valt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    das kleine Blaukehlchen ist in der Wiese immer noch gut zu sehen, die blaue Farbe sticht hervor, das Betteln der Löffler hast du gut festgehalten, wenn man lange verwöhnt wird von den Eltern ist es schwer es wieder anzugewöhnen..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. If the reeds are dense now, I suspect that they will only get denser. Are they native reeds or invasive plants? If they are native then I think you have to accept that nature is proceeding as it should. If exotic, then perhaps the authorities could clear them, or at least cut them down, but often there is little money for that kind of activity. Great shots, regardless. Have a great day, Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    De Groene Rietvelden zou inderdaad heel wat beter passen. Zo is dit gebied van toppertje gezakt naar matig gebied, althans voor fotografen, maar ook als je met de telescoop bent hoor. Daarmee kun je ook vaak niet boven het riet uit komen, heel jammer. Het is nu geluk hebben of de steltlopers toevallig een beetje dichtbij foerageren èn tussen het riet door te zien zijn. Je rietzanger is heel mooi en de blauwborst zo op de grond weer ongewoon, maar wel leuk. De kleine karekiet vind ik schattig, twee mooie foto's. Ik heb die bosruiter ook gezien, maar de foto's waren zo slecht dat ze niet in mijn maandoverzicht terecht komen. Het is jou veel beter gelukt! Het blijft prachtig om een steltkluut te zien. Voor die afstand heb je toch mooie foto's kunnen maken. De kemphaan leverde je ook een mooie plaat op, hoor! De hele serie van de lepelaars is vermakelijk en het zijn aantrekkelijke gedragsplaten. Ik mis al die hoentjes ook hoor, maar dat was vroeger!!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Kees,

    Wat jij schrijft over het gebied, is precies waarom ik daar niet meer kom. Het wordt niet onderhouden en daardoor verliezen ze bepaalde soorten. Vroeger zaten hier veel geoorde futen bv. Maar aan de andere kant is het een prachtig gebied voor soorten zoals de steltkluut. Een ware invasie dit jaar in Nederland en voornamelijk dankzij de droogte in het zuiden. Zoals je schrijft is de groene jonker inderdaad voor de vogelkijker een geweldig gebied. Jouw foto's van de bosruiter en de stelkluut laten zien dat het voor de fotograaf allemaal net even te ver weg zit. Het wordt tijd voor nieuwe gebieden denk ik Kees. Vwb een volgend blog zou ik graag de woudapen zien hahahaha. Ben benieuwd waar jij ze gefotografeerd hebt, want er waren dit jaar diverse plekken waar ze mooi te zien waren.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Mooie foto's heb je kunnen maken van de Vogels.
    De lepelaars zijn echt super..

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, ondanks het teveel aan riet heb je mooie waarnemingen kunnen doen. Steltkluten ja blijft bijzonder. Ook een soort wat de grenzen naar het noorden verlegt.
    Kemphaan ook zeer fraai en lepelaars een prachtige soort en mooi met het bedelende jong.
    Ben benieuwd naar je volgende serie.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Kees, Aj då, med vassen. Borde kanske rensas i området så att det öppnades upp lite. Oavsett fina bilder du fått med dig. Skedstorkar har jag aldrig sett i verkligheten. Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie soorten die je voor de lens had Kees.
    Mooi gefotografeerd ook.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Ik ken het gebied de Groene Jonker, we komen er elk jaar ook wel een of meerdere keren meestal in combinatie met de Waverhoek. Als we onze zoon naar Schiphol hebben gebracht gaan we meestal even langs en jaren geleden stonden we op een camping daar recht tegenover aan de andere kant van het kanaal. Ik ben het helemaal met je eens, de laatste keer dat we er waren was het al nagenoeg dichtgegroeid met riet. Maar toch heb jij hier een prachtige serie geschoten. De rietzanger heel mooi ton sur ton met z'n achtergrond. Een mooie kemphaan en een bosruiter zie je ook niet zo vaak, die heb ik pas enkele jaren terug voor het eerst kunnen fotograferen. Steltkluten komen steeds vaker in Nederland voor, helaas nog net zo dicht hier in de omgeving. Mooi in hun habitat gefotografeerd. Bijzonder dat die kleine karekiet zich zo goed liet zien boven in het riet, meestal leiden ze een verborgen bestaan daartussen. Fijne vluchtplaat van de grote zilverreiger.
    Ik zal je een deze dagen een mailtje sturen over de door jou gevraagde info.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Kees,
    Ondanks dat poelen e.d. dichtgegroeid zijn met riet (zooo jammer), heb je toch hele mooie foto's kunnen maken van, voor mij zeker, hele bijzondere soorten vogels. De eerste foto's van de Rietzanger vind ik erg mooi. Leuk om te zien hoe het bedelende Lepelaarsjong zijn best doet om wat lekkers te krijgen. De laatste foto van de vliegende Zilverreiger is ook bijzonder mooi.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat je nog heel wat mooie foto's hebt overgehouden aan je bezoeken. Complimenten, want het is bij de Groene Jonker voor fotografen niet echt interessant meer. Voor de vogels zelf gelukkig wél.
    Leuk dat je de steltkluten nog gezien hebt én in beeld.
    Rietzangers en karekieten in het riet en blauwborst op de grond staan er mooi op. De afsluitende zilverreiger in vlucht is top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees.
    Voor mij al weer lang geleden dat ik in de Groene Jonker was, ik blijf dan liever bij mij in de buurt.
    Maar je hebt wel mooie soorten voor je lens gehad die ook meewerken, Zoals de Rietzanger en de Blauwborst, Je moet veel geluk hebben wil je ze dichtbij hebben, maar toch de Kemphanen, Bosruiter en de Steltkluten is altijd mooi en ze doen het goed in Nederland. Heb weer genoten van je serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hooi Kees
    Mooie foto's ik was er laatst ook toen was het een grote bagersooi op de paden ik zat tot me knieen onder de moder was geen sukses,
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, mooie serie vanuit de Groene Jonker. Ik ben er al heel erg lang niet meer geweest. De laatste keren vond ik het steeds tegenvallen, hoog riet, vogels ver weg. Jij hebt toch nog een paar leuke soorten kunnen vastleggen, zoals de rietzanger. En gaaf die steltkluten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen