zondag 16 juli 2023

Terugblik op het voorjaar


Het voorjaar had vele gezichten. 
Droge, zonnige dagen werden afgewisseld met regenachtige perioden en af en toe met een (zeer) krachtige wind die onder meer bomen deed ontwortelen.
Het duingebied was kurkdroog. 
Lopend over de open velden hoorde je het knisperen van de verdroogde mossen,
met wat fantasie enigszins vergelijkbaar met het lopen door verse sneeuw.
Qua waarnemingen kon je behoorlijk aan je trekken komen.
Libellen slopen in groten getale uit.
Op zonnige dagen met niet teveel wind waren ze vooral in gebieden met water in de buurt dan ook veel te zien.
De viervlek, waar ik mee begonnen ben, was zoals zo vaak een van de meest voorkomende soorten.
Ik had al eerder een beeld van het legsel van een boomleeuwerik laten zien.
Hier is te zien dat 10 dagen later enkele jonkies uit het ei waren gekomen.
Het lukte zelfs om moeder op haar nest te fotograferen
In dezelfde omgeving kan je altijd een aantal kneutjes zien.
Het mannetje was hierbij niet al te schuw en daardoor goed zichtbaar.
Voor het eerst sinds vele jaren zag en hoorde ik hier weer nachtegalen
Met enige moeite lukte het mij om de vogel op de plaat te krijgen, zij het op respectabele afstand.
Kleine plevieren waren zó druk bezig dat ik vermoedde dat ze ergens aan het nestelen waren. 
Een nest kon ik echter niet vinden.
De boomleeuwerik jeugd was weer een week later flink gegroeid. 
Met zijn vijven was het nest goed gevuld.
Het was wel de laatste keer dat ik ze zag.
Rupsen horen ook bij het voorjaar; hier is een rups van een rietvink te zien. 

Gelet op de naam zou je denken aan een vogel. De naam zou een aardige suggestie voor een quizvraag zijn, samen met bijvoorbeeld distelvink, appelvink en goudvink.

Een witte kwikstaart in duikvlucht. 
Soms heb je een mooie toevalstreffer.
Sint Jacobsvlinders kwam ik dit jaar maar af en toe tegen.
Ik had een vrijkaartje voor een kikkerconcert. 
Ik heb nog nooit zoveel groene kikkers in een poel kabaal horen en zien maken.
Nieuwsgierig zijn ze altijd.
Het kan niet anders of er moet hier overbevolking gaan komen.
De kleine plevier was een week later nog steeds onrustig.
Ik rekende er stiekem op om ook weer eens jonkies te zien.
En jawel, weliswaar met een veilige afstand tussen de piepkleine kleine pleviertjes en mij zag ik er na enige tijd een drietal langs de oever en tussen de grassen lopen.

Met de jonge vogeltjes had ik toch al geluk. 
Niet lang ervoor namelijk had ik op dezelfde morgen ook kleine kievitjes gezien.
Op een eilandje in een flink duinmeertje zag ik vier pulletjes. 
Je moet je een beetje inspannen om hier één kleintje te zien. 
Korte tijd later was er geen eilandje meer en was de plas opgedroogd.
Bij het voorjaar horen zandhagedissen, hier als eerste een mannetje.
Let op de teken.

Een vrouwtje mag natuurlijk niet ontbreken.
Bij het voorjaar horen zoals ik al zei onlosmakelijk ook libellen.
Nogmaals een viervlek.
Een gevlekte witsnuitlibel was een aangename verrassing, hier een mannetje.
Deze libellensoort is zeldzaam in Nederland.
Ook vrouwtjes waren volop te zien.
Bij het onderscheid kan je o.a. op de vlekken op het achterlijf letten.
Met deze soort heb ik vaak wat moeite om de juiste naam te vinden.
 Het is een glassnijder.
Waarneming.nl heeft mij geholpen met de juiste naamgeving: grote keizerlibel.
Glassnijders en keizerlibellen hebben meestal de gewoonte om een omgeving te kiezen om te rusten die fotografen te druk vinden. 
We moeten het ermee doen.
Juni is de maand van de jonge damhertjes

Het lukte dit jaar opnieuw niet om er een te vinden die verscholen in het gras lag.
Ze zijn er duidelijk minder veel dan in het verleden, maar gelukkig ben ik ze wel regelmatig tegengekomen.
Gewoon een mooie plaat van een viervlek.
Deze zuidelijke keizerlibel had bij wijze van variatie een plek gekozen met een rustige achtergrond.
Ik was er blij mee.


Vuurlibellen houden ook van rustplaatsen op de grond, maar deze koos een wat hoger gelegen plek.

Op een junimorgen zag ik talloze heidelibellen, vaak pas korte tijd daarvoor uitgeslopen.
Gewone oeverlibellen waren eveneens ruim vertegenwoordigd, zoals in grote delen van het duingebied. 
Dit is een vrouwtje.
De eerste zuringspanner die ik dit jaar zag was erg aan zijn plaats gehecht.
Een landing op zonnedauw was helaas een slechte keuze.
Van lantaarntjes en watersnuffels weten we dat zonnedauw onweerstaanbaar voor ze is.
Het contact loopt zelden goed voor ze af.
Ook al lijkt ze smekend in de lens te kijken, er was geen redden meer aan.
Haar vleugels plakten al aan elkaar en aan de zonnedauw.

Ik was aanvankelijk van plan om nog wat aandacht aan de vosjes te besteden.
De belangstelling ervoor viel mij wat tegen.
Andere onderwerpen zullen daarom eerder aan bod gaan komen.

12 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    das letzte Bild ist wirklich traurig.. aber so ist es in der Natur, die Libellenfotos gefallen mir sehr gut einzigartige Tiere schön fotografiert.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    Nauw dat is een mooie terugblik op het voorjaar met veel libellen maar ook de tijd van de jonge hertjes het broed seizoen die tijd valt er altijd veel te fotograferen mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Another outstanding series, Kees, revealing nature in its magnificent diversity. Dragonflies are abundant here too, but getting them to settle for a photograph is not easy! Great shots of the birds at their nests. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Mooie serie van de lente.
    Leuk die kikkers.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ha Kees fijn dat ik zo even met je mee kon wandelen wat een blog. heerlijk genieten is dit .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was heerlijk om zo even met jou terug te kijken op de lente in de AWD.
    Vertederend natuurlijk, die kleine pullekes op foto 14 en 15; heel mooi de foto van de St Jansvlinder en al die verschillende libelles; en bijzonder de inkijkjes bij het nest van de boomleeuweriken. En aan het eind nog wat drama bij de zonnedauw. Een leerzaam en leuk blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtig welverdiend voorjaar. Je neemt de kijker mee in je wandeling door het bos. Ik zie mezelf dan ook daar lopen en vol verbazing die wonderschone libellen te zien vooral de gevlekte witsnuitlibel.
    Heel leuk om de boomleeuwerik te volgen met zijn nest en 5 jongen. De laatste drie foto's van je blog zijn echte sfeermakers. De zandhagedissen zijn erg mooi en de jonge pullen van de kleine plevier toch nog gezien; fraai!
    Erg mooie impressie van jouw voorjaarsbeleving.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Een werkelijk schitterend blog. Het begint al met de uitsluipende viervlek, een prachtige compositie met fijne zachte achtergrond. Je tekst over de droogte en krakend mos is ook heel herkenbaar. De andere libellen, in een woord geweldig, er zitten heel zeldzame soorten tussen, dat je die allemaal gevonden hebt zeg, vooral die gevlekte witsnuit. De zuidelijke keizerlibel ook al zo'n bijzondere soort, ik zie ze hier nooit. Ik dacht even oei, de nestfotografie van de jonge boomleeuweriken, als dat maar niet tot verstoring leidt. Maar als ik de foto van de grote jongen zie kun je er wel op vertrouwen dat ze veilig zijn uitgevlogen. Die rietvink, verwarrende nam ja, ik hen er eens eitjes (blauwe) van gevonden. Je zegt dat het een toevalstreffer is die witte kwik, maar je hebt hem hier prachtig te pakken. Superscherpe plaat van de St Jansvlinder. Leuk dat je die pulletjes vond van de kleine plevier, ze zijn zo klein als hommels. Prachtig ook weer je zandhagedissen, ook die hebben blijkbaar last van teken. Mooie afsluiter ook dat benauwd kijkende juffertje.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat een gave serie weer!! De mooiste vind ik devrouw gewone oeverlibel wat een prachtig licht. Als tweede de Zuringspanner op de zonnedauw, die kleurcombi is ook fantastisch.Maar het wordt een gedeelde tweede plaats want die St.Jansvlinder is ook een juweeltje. Verder zijn het allemaal gewoon prachtige foto's en hele mooie soorten! Een Zuidelijke Keizerlibel zie je niet zo gauw of die vuurlibel, mazzelaar. Dan een hele knappe plaat van de witte kwik in vlucht, pffft En de mooie serie van de pleviertjes en het kievitpulletje. Het nestje van de veldleeuwerik hoe is het mogelijk., ik zeg maar weer : mazzelaar!! De laatste dramafoto van het lantaarntje is ook top!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!!!... Lovely and varied images... I hope you´re having a good summer...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Om te beginnen met die vosjes. Tsja, er worden zoveel foto's op internet getoond van dat nest, dat de interesse afneemt he. Het bijzondere is eraf en dat is nou zo jammer, want in principe is het hartstikke bijzonder. Maar jij hebt er in ieder geval van genoten.
    Je laat hier toch wel wat prachtige beelden zien in dit blog. Natuurlijk zijn de jonge pleviertjes super. Wanneer je rustig blijft liggen, zijn ze mooi te bekijken en trekken ze zich ook nergens iets van aan. Ik vind het altijd ontzettend gaaf. Ook mooi om ze zo in hun omgeving te zien hoor. Dat nest leeuweriken is natuurlijk een knaller. Wat een mazzel dat je daar de eerste keer niet op bent gaan staan zeg. Mooi hoe je nu de verschillende stadia bij elkaar hebt kunt fotograferen en ook zo mooi hoe je de volwassen vogel op het nest hebt. Je verzameling libellen is prachtig. Inderdaad heb je niet altijd de achtergrond die je wilt hebben, maar dan moet je heel vroeg in de ochtend fotograferen. Het is nou eenmaal zomdat je overdag met dit soort omstandigheden moet omgaan. Maar een mooie serie hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, Wat een herkenning, ook niet zo gek want in de AWD zoeken wij toch regelmatig dezelfde onderwerpen op. Dat kikkerconcert, daar was ik ook bij. Geweldig was dat. Ik heb er een filmpje van gemaakt, want het licht was nogal beroerd die middag om ze te fotograferen. Verder heb ik ook zeer weinig st. Jacobsvlinders gezien dit voorjaar. Wel hel veel st. Jansvlinders en keizersmantels vanaf eind juni. Jeetje en we moeten dus goed uitkijken waar we lopen als we gaan struinen, je kan zomaar een nest leeuweriken treffen. Kleine damhertjes, ik zie er maar heel weinig dit jaar. Mooie gevarieerde blog.

    BeantwoordenVerwijderen