zondag 19 mei 2024

April 2024

April werd een drukke maand. 
De tekenen van het voorjaar werden overal zichtbaar. 
Trekvogels kwamen terug, er werden jonge dieren geboren. 
Bomen en struiken werden steeds groener, er kwamen steeds meer bloemen. 
De tapuit is één van de vogels die voor mij bij het voorjaar hoort.

Ik begin echter eind maart. 
Vorig jaar was ik verwend met een nest jonge vosjes. 
Het leek mij een goed idee eens te gaan kijken bij de burcht waar zich alles afspeelde. 
Het was er stil, geen andere belangstellenden. 
Na een tijdje wachten zag ik de kop van een vos voorzichtig tevoorschijn komen.

Na een poosje behoedzaam de omgeving verkend te hebben kwam ze langzaam maar zeker naar buiten.

Het was duidelijk te zien dat het een moervos was die een nest welpen had. 
Ze liep even rond en verdween in een andere ingang van haar burcht. 
Geen welpen die dag, blijkbaar nog te jong. 
Een paar dagen later ben ik er weer heen gegaan. 
Er was geen enkele activiteit. 
Later hoorde ik dat ze met haar welpen verhuisd was naar een ander hol in de buurt.
Daarover later meer.

Door de duinen wandelend zag ik op een vroege aprilmorgen enkele krooneenden (Netta rufina), 
verrassend dichtbij en bovendien niet schuw. 
Dat was een buitenkans.

Op droge delen van ondergelopen gebieden in de duinen waren kleine pleviertjes (Charadrius dubius) te zien. 
Voor mijn gevoel zijn er dit jaar meer dan andere jaren. 
Ze vinden er blijkbaar een aantrekkelijke biotoop.

Kieviten voelden zich er net als andere jaren nog steeds thuis.
Daarvoor hoef ik geen weidegebieden op te zoeken.

Zoals gezegd kostte het weinig moeite om kleine plevieren te vinden.

Boerenzwaluwen (Hirundo rusticakeerden in april weer terug. 
Op een dag zag ik bij een kanaal de vogels in een groep van 15-20 stuks over het water scheren en soms even rusten in de ernaast staande bomen.
Ook op een andere plaats in de buurt van water zag ik het zelfde tafereel.
Na enkele dagen waren ze daar verdwenen en zag ik de zwaluwen slechts af en toe, maar niet meer in groepen. 
Torenvalkjes (Falco tinnunculus) zorgden ervoor dat ik niet te dichtbij kwam. 
Ze vlogen veel te vroeg weg naar mijn zin.

Het is lente, er moet genesteld worden.
Een boomklever (Sitta europaeahad een geschikte plek gevonden in een boom, 
waarin wat hoger het nest van een grote bonte specht was.
Als je het geduld hebt om daar een tijdje te posten kan je het geluk hebben dat je daar enkele mooie beelden kunt maken.

En nu maar hopen dat er een moment komt dat te zien is dat de jongen gevoerd worden. 
Zo ver was het in april nog niet.
Omdat je natuurlijk afstand moet bewaren liep ik wel tegen de beperkingen van mijn 100-400 mm lens aan. 
Het mag de pret niet drukken.

Terug naar de ondergelopen gebieden. 
Tot mijn verrassing was er een bonte strandloper (Calidris alpina) die niet erg schuw was.

Kleine plevieren waren ook weer van de partij. 
Tot mijn verbazing zag ik dat ze behoorlijk onverdraagzaam waren en de veel grotere bonte strandloper wegjoegen.
Er waren nu ook bergeenden, Canadese ganzen, dodaarsjes en tureluurs op dit ondergelopen gebied afgekomen.
Een nieuwe soort was deze Engelse kwikstaart (Motacilla flavissima) voor mij. 
Het vogeltje was al een flink stuk in mijn richting gelopen maar vloog helaas toch te vroeg door onbekende oorzaak weg.

Omdat ze mij zulke mooie kansen gaven nog een tweetal platen van de kleine plevier.




In een gebiedje waar ik nachtegalen hoorde zingen en een paar keer zag vliegen zat deze fitis (Phylloscopus trochilusop een mooie plek.
Geen kneutjes en slechts een enkele roodborsttapuit te zien.
Waar zijn ze gebleven?

Zo kom ik bij mijn vogel van de maand, de tapuit (Oenanthe oenanthe).
In het gebied waar ik ze jaarlijks zoek én vind, bleef het tot nu toe beperkt tot slechts één vogel.
Waarom het er dit jaar tot nu toe zo weinig zijn is voor mij een raadsel, maar zorglijk vind ik het wel.

Toen ik een aardig plekje had gevonden, deels verscholen achter de rand van een duintje, 
vloog de vogel plotseling mijn kant op, tot op ca. 3 m afstand.

Hoe mooi wil je het hebben?
Ok, een mannetje op dezelfde afstand zou ik ook wel op prijs stellen, maar er moet wat te wensen overblijven.

Ook het vrouwtje maakte het nog mooier.
Er was nog een tak over, weer iets dichterbij, en die koos ze uit,
waardoor er verder niets anders in beeld kwam.
Zo kan je alleen maar tevreden zijn.

Tja, april en mei zijn de maanden van de jonge vosjes.
Tegelijkertijd betekent het dat de gekte weer toeslaat en dat mensen van heinde en verre eropaf komen.
Ik heb geluk gehad, ik werd op een nieuw nest gewezen.
Op doordeweekse dagen viel het meestal nog mee met de drukte, 
te meer omdat de meeste mensen zich correct gedroegen. 


Op één morgen waren er met mij aanvankelijk nog 5 andere mensen.
Het duurde voor de anderen te lang, zij gingen stuk voor stuk verder totdat ik helemaal alleen was.
Het duurde geen 5 minuten voordat de kleine vosjes zich lieten zien.
Het werd een topdag.
Ik moet de meeste beelden nog uitzoeken, net als van futen, boomklevers, grote bonte spechten, 
meikevers, uitsluipers en zandhagedissen.
Het zijn drukke tijden, waarbij er ook privé nog het een en ander gebeurde dat aandacht en tijd vroeg.
Je kan het slechter treffen!

14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Wat een mooie beelden zijn dit weer. Geweldig je foto's van die Tapuiten. Wat zijn dat mooie vogels en ook op een hele mooie plek gefotografeerd met die groen gekleurde achtergronden.
    En wat een geluk heb je gehad dat je uiteindelijk ook dat nest met jonge vosjes hebt gezien en ook nog eens zo mooi hebt weten te fotograferen. Dat moet lekker thuiskomen zijn geweest..haha..!! Erg leuk!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Veel mooie vogeltjes.
    De Vossen zijn echt super met de kleintjes.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig Kees wat een heerlijke serie ik geniet met volle teugen het ene nog mooier dan het andere en de jonge vosjes zijn ook een belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees
    auch der April ist bei dir erfolgreich gewesen, tolle Bilder zeigst Du hier, natürlich sind die Füchse immer ein tolles Motiv, das Internet quilt über von Fuchsfotos, aber das richtige verhalten ist wichtig woran sich viele nicht halten. ich freue mich auf die Fuchsserie.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. A wonderful excursion. We all know that spring is a very special time of the year, but for the eager naturalist it takes on even greater significance as the evidence of rebirth and renewal is all around. So many urbanites never experience this wonder. This is an exceptional photographic record, Kees, but I can imagine that your excitement of the experience exceeds even the pictures. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een fantastische foto's heb je kunnen maken!!! Ik begin maar gelijk met je tapuit vrouwtje, wat een buitenkans en beeldschone foto's vooral de laatste waar ze zo mooi vrij zit. Gefeliciteerd met je Engelse kwik. Heel leuk een nieuwe soort aan je lijst te kunnen toevoegen. Prachtige foto's van de kleine pleviertjes, ik had graag naast je gestaan. De torenvalk zit iets verder weg, eigenlijk juist mooi zo. De boomklevers leverde een mooie show op. Heel gaaf. Dan de boertjes zo op dat takje naast elkaar vind ik een hele mooie plaat. De fitis met een klep vol voer zo vrijzittend is ook niet mis. De bonte strandloper is een prachtplaat. Helder en scherp èn een mooi vogeltje ;-) De krooneend is mooi en warm gefotografeerd. Mij is dat niet zo mooi gelukt. Tja en jouw vosjes een klasse apart en wordt vast vervolgd. Sterkte met je luxe probleem met uitzoeken van nog zoveel moois en sterkte met de drukte privé. (en hopelijk kan je camera gerepareerd worden...)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees!!! Very nice set of pictures... Happy week

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat 'n variatie weer en alles staat er weer perfect op. Wel gaaf die Engelse Kwikstaart, dit jaar nog niet gezien, Tapuiten zijn ook schitterende vogels vooral als er geen andere mensen bij zijn.dat je ze rustig kan fotograferen. Kleine Plevieren zijn ook mooie vogels, oh en dat alles moet ik missen. Je Boomklever heb je ook mooi te pakken. Ja het verhaal van de Vossen(jes) het moet toch zijn doorgegeven waar ze zitten, Kijk maar naar de Wolven en ook nog dat ze gevoerd worden voor 'n perfecte plaatje.
    Maar ik geniet weer van je opnames. Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi gevuld blog, Kees.
    Leuke en mooie serie van de boomklever, vooral de wegvliegende. Maar ook de kleine pleviertjes en de zwaluwen staan er mooi op. Wat leuk dat ook jij een Engelse kwikstaart tegenkwam. De laatste beelden van de tapuit, die zo aardig was dichterbij te komen zijn top.
    Tja, en je 'uitsmijter' van de vos met haar jongen is prachtig. Ik verheug me al op meer.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    De wateroverlast geeft inderdaad een hoop kansen voor een groot aantal vogelsoorten. Door ondergelopen stukken grond zie je meer plevieren en andere steltlopertjes, maar ook bv kwikstaarten. Toch een hele fijne waarneming die Engelse kwikstaart. Mooie serie foto's van de tapuiten. Dat zijn toch ook prachtige vogels en met beleid, zeer goed te benaderen. Ook ik heb minder kneuen en roodborsttapuiten gezien. Waarschijnlijk te weinig specifiek voedsel voor ze en zijn ze doorgetrokken. Of misschien vroeg op de eieren en ook dan zie ze eventjes bijna niet. Mooie serie ook van de kleine plevier en als ik je goed begrepen heb, zijn die gebieden nu afgezet en wordt het maken van foto's van de jonkies min of meer onmogelijk. Misschien vind je nog een paartje op een andere plek, net zo als bij de vossen. De beste tips krijg je inderdaad in het veld en wat een mazzel dat al die anderen vertrokken. Daardoor kwamen ze vast eerder uit de burcht en had jij een topdag. Ben zeer benieuwd of ze de foto's van vorig jaar overtreffen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Wat een enorme diversiteit zeg, je had beslist niet te klagen gedurende deze voorjaarsmaand. Met die vos zie je maar dat geduld in de natuurfotografie meestal beloond wordt. Het heeft je in die maand alvast een paar puike platen opgeleverd. Krooneend vind ik een prachtige vogel, het is alweer even geleden dat ik die kon fotograferen. Die kleine pleviertjes maken als pioniers meteen gebruik van een stukje ondergelopen land, hele mooie soort ook. Valt me op dat die boomklever waarschijnlijk al jongen heeft, gezien het voer dat hij aandraagt, terwijl het nestgat niet is verkleind, vaak metselen ze zo'n oud spechtenhol een stuk dicht. Tapuiten hebben het blijkbaar heel moeilijk, ze moeten het van diverse goede omstandigheden hebben, o.a. oude konijnenholen om te broeden. Je ziet deze prachtige vogel steeds minder, wat een geluk dat deze bij jou zo dichtbij kwam, het leverde je enkele heerlijke platen op. En o ka, die Engelse kwik is natuurlijk fantastisch, ik hem hem nog nooit gezien.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, prachtig wat je allemaal weer voor de lens hebt gekregen en geduld wordt beloond. De tapuit is prachtig maar uiteindelijk die jonge vossen stelen toch wel weer de show. Mooi zo voor het hol te zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    je hebt je weer goed vermaakt in de awd met veel soorten vogels ja de vossen zijn flink bezocht maar er wort nu harder opgetreden door de boswachters ,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie serie. En dat ondergelopen gebied bij de Zilk is toch wel de moeite waard. Jammer dat het voor mij zo lastig is met OV om daar te komen. Ben er 1 keer geweest maar zag toen geen enkele watervogel op de ondergelopen velden, en een ander deel was tijdelijk verboden gebied.... Jij hebt die plevieren er echt geweldig op. En ook de andere vogels die je daar zag. Ben benieuwd naar jouw jonge vosjes. Ik had ze net gevonden toen niet lang daarna alles werd afgezet, dus heb ze maar een paar weken kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen