zaterdag 18 februari 2017

Afrika - Wevers

Het wordt stilaan tijd om maar eens te stoppen met beelden van onze Afrikaanse reis.
Ondanks dat er nog wel meer in voorraad is, ga ik mij beperken tot een post over wevervogels  en later een post over hagedissen.
Hyena's, waterbuffels, bavianen en vervet monkeys moeten maar accepteren dat ze op de wachtlijst staan.
Je weet maar nooit.

Als startfoto heb ik deze keer gekozen voor een roodkopwever man.
Roodkop wevervogels zullen deze post ook gaan besluiten. 
Ik begin echter met maskerwevers (black-fronted weaver, ploceus velatus).
Maskerwevers leven in een kolonie.
De mannetjes doen hun best een knappe woning te bouwen in de hoop de vrouw van hun dromen te verleiden.
Een deel van de nesten zijn proefnesten. 
Onder de hierboven afgebeelde boom lagen enkele nesten die uit de boom waren gevallen.
Ik heb er een meegenomen om die op mijn gemak te kunnen bekijken en fotograferen.
En dit is hem dan, meneer maskerwever.
Naast het hotel in Johannesburg waar onze reis begon nestelde een aantal wevers.
Er was een trappenhuis aan de zijkant van het gebouw waardoor je omhoog kon lopen totdat je op ooghoogte van de nesten kwam.
Bovendien kon je er behoorlijk goed verscholen staan.
Het was een soort open trappenhuis zonder vensters.
Je zou kunnen zeggen dat er wel ruimte was voor grote vensters, maar dat het glas ontbrak.
De lichtkwaliteit was niet geweldig meer, zodat ik ISO 800 moest gebruiken, dat net voldoende was als de vogels stil zaten.
De beelden waarop de vogels wat sneller bewogen mislukten allemaal.
Hier stond ik schuin onder een boom.
Het licht was veel krachtiger maar de positie t.o.v. de vogel minder aantrekkelijk.
De mannen haalden alles uit de kast om de vrouwtjes te imponeren.
De ene wever is de andere niet.
Dit is een roodsnavel-buffelwever, bewoner van restcamp Satara in het Paul Kruger Park.
In de vroege ochtend, kort na zonsopkomst, waren o.a. deze wevers druk op zoek naar voedsel.
Roodsnavel-buffelwever (red-billed buffalo-weaver, bubalornis niger).
Deze wevers doen ook qua formaat denken aan een mannetjes merel.
De derde soort is de mahali wever (white-browed sparrow-weaver, plocepasser mahali).
In de hitte van Botswana zochten de wevers schaduwrijke plekken op, maar stonden desondanks vaak met hun snavels open.
Op dit soort plaatsen waren ze redelijk te benaderen, ze wilden duidelijk zo weinig mogelijk energie verliezen.
Ze kropen overigens ook veelvuldig in de heg, waardoor ze grotendeels aan het zicht onttrokken waren.
's Morgens vroeg ligt dat natuurlijk anders.
Om half zeven 's morgens was er weliswaar al een uitbundige zon, maar de temperatuur was nog wel draaglijk.
Dit paartje hield de omgeving goed in de gaten.
Niet alleen moesten ze op hun hoede zijn voor rondvliegende geelsnavelwouwen,
ze waren ook bezig met eten en het bouwen of verstevigen van hun nest.
Ze waren ook hier niet erg schuw, want ze zaten vooral vlakbij onze safaritruck.
Wat zijn er toch veel mooie vogels in de tropen.
Dit is geen vijfde soort maar het is het vrouwtje van de roodkop wever (red-headed quela, quela erythrops).
Het verschil met het mannetje is opvallend.
Op een campsite in Zimbabwe was welgeteld één nest.
Dat maakt de keuze waar je je aandacht op moet richten wel makkelijker.
De wevers vormden een dankbaar onderwerp, omdat ze niet alleen druk met hun nest bezig waren,
 maar ook regelmatig ergens vrij op een tak gingen zitten.
Zo'n rode kop is opvallend.
Als een vrouwtje een rode kop zou hebben zou dat tijdens het broeden geen gevaar opleveren.
Ze zou dan toch helemaal verscholen zijn in haar nest.
Manlief spande zich enorm in om takken voor hun nest te zoeken.
Soms waren die nog een stuk langer dan op dit beeld te zien is.
Ik weet niet meer of hij hier op zijn beurt moest wachten om het nest in te gaan of dat hij keek of hij een veilige aftocht zou hebben.
Nog een laatste beeld om te laten zien hoe mooi de vogel is.

Met deze post heb ik alle vogels laten zien die ik tijdens onze rondreis heb kunnen platen.
Ik hoop dat het in de smaak gevallen is.
In ieder geval bedank ik bij deze iedereen die mijn beeldverslagen over onze rondreis heeft bekeken en gelezen en eventueel ook nog een reactie heeft achtergelaten.



14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    Wat een mooie vogels en wat een kleuren en een variatie aan vogels erg mooie foto's .
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat een prachtige vogels zijn dit. pffft! Je hebt echt schitterende foto's gemaakt. Enkele daarvan spreken me zeer aan zoals foto 1, 4, 12 en 16, 18, 19 en 22 , 24 en 25. En wat er tussen zit ook top! Dus eigenlijk geen beginnen aan om favorieten eruit te pikken. De boom zo vol met van die hanging baskets nestbollen, schitterende bouwwerkjes! Leuke foto!
    Ik heb weer genoten! En...van mij hoef je niet te stoppen met verslagen van de Afrikareis ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    waarom zou je niet al je Afrika-foto's laten zien? Ik zit er steeds weer lekker bij weg te dromen. Ook dit blog is weer prachtig.
    Wat leuk dat je in Joburg op ooghoogte van die maskerwevers kon komen. Je hebt daar ook mooi groene achtergronden. Maar de roodkopwever is wel de beauty van deze serie. Prachtige kleur, dat koppie. De eerste en de laatste foto zijn top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig gekleurde vogeltjes zijn dat, zeg. Top dat je ze zo goed kon fotograferen. Vooral de foto's vanuit het trappenhuis (een ideale vogelkijkhut!) zijn, ondanks de slechte lichtomstandigheden erg fraai geworden.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige blog van de wevers Kees, wat zal dat een mooi gezicht zijn als je die dieren zo druk in de weer ziet met het maken van die kunstige nesten. En wat een soorten zijn er, waarbij de roodkopman toch wel de show steelt, wat een schitterend beestje.
    Je Afrikafoto's vervelen bepaald niet hoor, leuk om zo even mee te kijken en te lezen over jullie avonturen daar.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Een hele mooie reeks. Prachtig deze wevertjes die ook nog eens van die mooie nestjes weten te maken.
    Erg mooi gefotografeerd.
    Die met die rode koppies zijn ook heel erg mooi. Dit is echt fantastisch.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    prächtige Farben haben die Vögel und die "Häuser " sind wahre Kunstwerke.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Wat moet dat een onvergetelijke trip geweest zijn naar Afrika. Ik begrijp dat je met 1000-den foto's bent teruggekomen. Die wevers zijn echte professionals onder de nestbouwers! Heel gaaf om te zien net als de andere kleurrijke vogels die je hebt weten vast te leggen.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige verzameling wevers Kees. Omdat hij zo lekker kleurt vind ik het mannetje van de roodkopwever de mooiste. Nr. 22 vind ik een prachtplaat en de laatste is schitterend, vooral ook door de complementaire kleuren rood en groen. Prachtige reis hebben jullie gehad zeg.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wonderful collection of weaver photos, Kees!
    I had the yellow one building nests in front of my windows in south Africa and males had to rebuild several times to please the females!
    The Red bishops are fantastic shots, congratulations!
    Just came back from the atlantic coast!!
    Keep well

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's, wat een mooie soorten had je voor de lens.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi kees,
    dit zijn echt supermooie foto's met ook nog eens prachtige vogels.
    Ik vind de vogels in het buitenland ook vele malen mooier dan in ons kikkerlandje want ook hier bij jou zie ik de meest mooie vogels in prachtige kleuren voorbij komen. Dit is dan ook echt genieten en dat hebben jullie ook dubbel en dwars gedaan hebben. Prachtig gewoon!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Potverdikie Kees, hoe lang ben jij in vredesnaam op vakantie geweest man? De ene mooie serie na de andere wordt ff op het internet gegooid. Het lijkt wel of je twee maanden weggeweest bent. Deze serie is ook weer zo fijn om te bekijken. Genieten weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Elseline Elfferich28 oktober 2022 om 17:47

    Hoi. Prachtige foto's. Ik kwam op de site terecht omdat ik een foto had van wat ik denk een roodkop wever. Maar die ik heb gezien heeft een gele snavel.
    Kan ik mijn foto aan u laten zien? Alderforest@zeelandnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen