donderdag 6 april 2017

AWD - maart 2017

Maart was voor mij een maand met twee gezichten. 
De tweede helft leverde veruit de aantrekkelijkste momenten op, zoals bijvoorbeeld de dag dat een waterspreeuw in het duingebied op krachten kwam tijdens zijn doorreis naar het Noorden.
Deze dagpauwoog was de eerste vlinder die ik dit jaar  kon vastleggen.
Op een zonnige dag, 10 maart, fladderde een tweetal energiek door de duinen.
Geen bijzondere plaat, welke een leuke waarneming.
De reeën deden het vaak rustig aan.
Deze bok met een beginnend bastgewei lag op een windstille plek.
Veertien dagen later vond ik daar in de buurt een dode ree, deels aangevreten, maar bizar genoeg zonder kop.
Ik ben bang dat het deze reebok is die ik daar heb gezien, want ik ben hem in maart niet meer tegengekomen.
Het reeënbestand is toch al niet zo groot en dan is het jammer als er een doodgaat, door welke oorzaak dan ook.
Het damhert had zijn gewei nog niet afgeworpen.
Lang zal het niet meer geduurd hebben.
Als er tijdens zwerftochten weinig vogels en zoogdieren zijn die je uitdagen om ze te fotograferen  richt je je aandacht vanzelf op wat anders, zoals korstmossen.
Geel korstmos op uitlopende takken.
Eikenmos 
Eikenmos.
Maar op 22 maart, een dag na de start van de lente, zag ik voor het eerst dit jaar duinviooltjes.
Af en toe moet je iets ook eens van de andere kant bekijken.
Wat je er ook van vindt, je weet daarna in ieder geval wel wat je het meest aanspreekt.
Een tweetal daagde mij uit om wat te experimenteren.
Het viooltje op de voorgrond scherp afgebeeld beviel mij veel beter dan het accent op het achterste viooltje.
Binnen een week zag je het aantal snel toenemen.
In de tweede helft van maart brak de paartijd van bruine kikkers en padden aan.
Deze kikker moest zich door een soort "woestijn" van een zandhelling zien te verplaatsen naar het lokkende water.
Tussentijds hield hij zich in een kuiltje schuil voor een toeschouwer die hij niet vertrouwde.
Een pad, ook op weg naar het water, maakte zich groot om de indruk te wekken dat er met hem niet te spotten viel.
Als het water eenmaal bereikt was draaide alles maar om één ding: 
Waar vind ik een geschikte partner waarmee ik voor nageslacht kan zorgen?
Erg vriendelijk komt deze snuiter niet over.
Soort zoekt soort.
Ze straalden niet uit dat ze ervan genoten.
Het mannetje had het wel voor elkaar. 
Het vrouwtje was met hem op haar rug uit het water de kant opgeklommen.
Je zou dan zeggen dat de paring dan achter de rug is.
Maar waarom lift hij nog steeds mee?
Wellicht is hij een opportunist die het wel lekker vindt als het vrouwtje hem op haar rug terug naar het bos brengt.
Op beschutte plaatsen waar varens voorkomen zag je overal de nieuwe plantjes tevoorschijn komen.
Een beetje stoeien met de positie van de camera levert dan weer iets minder gebruikelijke beelden op.
Ik was niet de enige die belangstelling had voor de prille varentjes.
Even later was er ook nog een vlieg die even kwam buurten.
Een waterspreeuw was echt de kers op de taart aan het eind van de maand.
Op 27 maart was er een waterspreeuw gemeld, maar ik trof hem nergens aan.
Op 28 maart daarentegen kwam ik hem wel tegen, net als René die mij een dag eerder op de aanwezigheid van de vogel had gewezen.
Hij was druk bezig met vissen en had ook regelmatig beet.
De witte achtergrond is geen sneeuw, maar een witte op kalk lijkende aanslag.
Hij zat vaak aan de minder zonnige kant van het kanaaltje, vaak zelfs volledig in de schaduw.
In het zonlicht zijn de kleuren veel mooier.
Op een andere plek schudde hij na het foerageren zijn verenpak eens lekker op.
Hij observeerde het water scherp en dook erin als hij iets van zijn gading zag.
Het was een geluk dat ik hem tijdens zijn doorreis heb gezien.
Na deze dag werden er geen waarnemingen meer gemeld.











14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Mooie gevarieerde foto's!! Dat hert op foto 4 heb je erg mooi te pakken. Staat er erg imposant en je hebt er hele mooie kleuren. En wat zijn die parende padden grappig. Vooral omdat je ze zo mooi met die 4 grote ogen ziet. Geweldig!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kees,
    Mooi maandoverzicht! De varens maken nog een vuistje. Die met roofvlieg erop is extra fraai! Ik moet maar niet te lang stil staan bij het noodlot van de reebok.-( Maar deze foto is heel fijntjes. De padden zijn cool en je hebt het heel geslaagd vastgelegd. Het verhaal erbij is hilarisch ;-)) Leuk dat je wat korstmos hebt gefotografeerd. Vooral het eikenmos op foto 7 is een hele mooie, Maar het groot dooiermos ook (dat gele). Je hebt je ook vermaakt met het duinviooltje en het verloop van scherp en onscherp is heel mooi!
    Maar je voelt het al.....Die waterspreeuw, oei oei oei, groen zie ik!!!! Wat een platen! Heerlijk dat je die nog ff zag en dan ook nog zo mooi gefotografeerd! Fijne blog van deze maand.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gevarieerd blog, erg mooi om te zien stuk voor stuk.
    De waterspreeuw vind ik super, die wil ik ook wel voor de lens hebben ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi kees
    gaaf die water spreeuw op doorreis het duin viooltje en de kroelende varen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    leuk dat je die waterspreeuw toch nog gezien had. En prachtige foto's heb je ervan.
    Parende kikkers vastleggen vind ik ook heel knap, maar ze stralen inderdaad geen enthousiasme uit. Kikker in de "woestijn" vind ik erg leuk. Al duinviooltjes - die staan er ook mooi op.
    Foto van het damhert is top. Al met al weer een heel leuke serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees,
    Prachtige foto's van alles wat die kikkers zijn super mooi en ook heb je de waterspreeuw mooi vastgelegd (ik was net 1dag te laat) Het damhertje springt er ook mooi uit.
    Prachtig blog weer Kees !
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    das Reh schaut sehr neugierig in deine Richtung und der Frosch wollte dir bestimmt Angst machen..;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net als vorig jaar was ik ook dit keer precies een dag te laat voor een ontmoeting met de waterspreeuw. Jammer, volgende keer beter opletten en meteen gaan. Jij hebt hem mooi weten vast te leggen, met voor mij de mooiste als afsluiter. Ik ben nog niet toe aan het verwerken van mijn AWD-uitjes van maart...maar ik kan nu al wel zeggen dat daar geen foto's tussen zitten die maar enigszins lijken op die van jou. Wat dat betreft is het toch maar boffen met zo'n groot en gevarieerd gebied voor de deur.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    Je heb Weer 'n mooie serie gemaakt, de padden, korstmossen en varens staan er goed op, de topper is de Waterspreeuw staat er zeer mooi op, ik wilde ook gaan maar is helaas niet lang gebleven.
    Helaas voor de Ree (plezierjacht?) of natuurlijke dood.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wonderful series of photos Kees, great light on the Roe deer :)
    My favourite though is the dipper, a bird I wish to see more often!
    I must propect rivers but.... lack of time!!!!
    Kind regards, my friend and enjoy yourself :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Wat een mooie en zeer gevarieerde serie laat je zien. Die padden zijn erg leuk om zo tegen te komen. Dat is toch altijd wel een speciaal gebeuren met die dieren. Wat ik vooral zo fraai vind, is dat de padden zo mooi tussen het duinviooltje en de varen staan. Dat laat zien hoe mooi het gebied is en hoeveel er te zien is. Erg zonde van de ree. Inderdaad zijn er al zo weinig en omdat het gebied omrasterd is, kan een bok minder zomaar de doodsteek zijn voor deze diersoort in de AWD. Tsja en dan de waterspreeuw. Het was leuk om je weer een tegen te komen en dat dan met zo'n mooie vogelsoort. Helaas ging hij niet in het watervalletje staan, maar je hebt er een aantal fraaie platen aan over gehouden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel afwisselend blog van de AWD. Bijzondere waarneming de waterspreeuw. Mooi onderwerp zijn ook de ontluikende varens. Ik neem me elk jaar voor daar iets mee te gaan doen en vervolgens ben ik weer te laat.Kikkers en padden heb je ook heerlijk gefotografeerd.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtig AWD blog waarbij ik vooral de padden en kikkers erg leuk vind. Gek genoeg heb ik die nog niet zoveel gezien,misschien was ik er net op de verkeerde momenten. Ben ik maart niet zoveel geweest.
    De waterspreeuw is top, had hem graag zelf ook gezien, maar kon geen vrij krijgen op die dagen. Verder erg mooie foto's van de viooltjes en de ontluikende varens, altijd mooi om te zien. Heerlijk blogje, dat mij weer doet verlangen naar een AWD bezoek.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi Kees,
    en dan met name de macro's van de mossen en de viooltjes :-)
    Ook de waterspreeuw is een hele leuke serie.
    Foto 3 met die prachtige ree is natuurlijk helemaal super om te zien.
    De kikkers en padden heb ik ent ook in je nieuwste blog uitgebreid bewonderd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen