donderdag 20 april 2017

Vogels in lentesfeer

Ook al zijn de dagen nog niet zo warm als we graag willen, de lente is al in volle gang.
Deze keer besteed ik uitsluitend aandacht aan vogels, die ik in verschillende gebieden heb gezien.
Het eerste beeld hoef ik bij niemand te introduceren.
Het is één van de populairste vogeltjes van het voorjaar.
Grote bonte spechten laten met hun geroffel op boomstammen en takken hun aanwezigheid duidelijk merken. 
Ik heb zelfs een serie beelden van een hartstochtelijk hakkende grote bonte specht kunnen maken vanuit mijn slaapkamer.
Dit jaar ben ik (nog) maar één keer naar de Poelgeest Polders geweest.
Het was er toen nog betrekkelijk rustig, er was nog niet veel voorjaarsactiviteit.
Deze kievit had nog geen zin in luchtacrobatiek.
Het bezoek van een waterspreeuw in de AWD heb ik in mijn maartoverzicht al enige aandacht gegeven, 
maar ik wil er toch nog wat meer beelden van laten zien.
Hier werd het verenpak gefatsoeneerd.
Hij had beslist trek want de ene na de andere prooi werd gevangen.
De kalkaanslag gaf een merkwaardig effect, want zo leek het wel of er sneeuw gevallen was.
Af en toe toonde de vogel zijn oogkleppen. 
Nog een laatste beeld van het korte bezoek.
In de Groene Jonker was al de nodige voorjaarsdrukte.
Veel vogels hadden al een stelletje gevormd.
Rietzangers behoorden tot de meest actieve vogels.
Uitbundig zingend vlogen zij boven het riet uit of zaten zij op een rietstengel.
Waar zou de uitdrukking "Zij zongen het hoogste lied" vandaan komen?
Bij wijze van variatie koos deze rietzanger eens geen riet, maar een jong boompje.
Zo was hij goed zichtbaar.
Rietzangers deden hun naam eer aan, want ze zaten erg vaak verscholen achter riethalmen.
Het geluid dat deze vogel produceert herken je onmiddellijk.
Ze hebben er ook hun naam aan te danken: snor.
Wát is het moeilijk om die vogels een beetje behoorlijk op de plaat te krijgen!
Dit was de beste, waar ik vooral blij mee was omdat het mij nog niet eerder gelukt was.
Blauwborsten wilde iedereen op de plaat.
Soms werkten ze behoorlijk mee.
Uit volle borst zingend zat hij goed in het zicht.
De rietkraag vormde een passende entourage.
Ik ben er twee keer geweest.
De tweede keer bleven de blauwborsten vooral verstopt in het riet. 
De eerste keer zag ik een flink aantal blauwborsten.
De nevel was hier net opgetrokken en de blauwborst zat goed zichtbaar in het ochtendzonnetje.
Hij vloog al gauw wat verder en daar was de lichtinval heel anders.
Het wekte zelfs de indruk dat de nevel nog niet geheel weg was.
Deze beelden heb ik niet voor niets aan het eind geplaatst.
Ik vind de laatste twee de mooiste van de serie.
Ieder jaar kijk ik uit naar kleine plevieren.
Kort voor het verstrijken van de deadline van dit verslag zag ik een viertal in de AWD.
Het viel niet mee om ze op de plaat te krijgen, maar met dit resultaat was ik heel tevreden.
Later zullen er nog wel wat meer beelden volgen, maar er is nog wel wat tijd nodig om alles uit te zoeken.

16 opmerkingen:

  1. Hi Kees,
    marvelous photos of all these beautiful birds.
    Best, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Dat is weer een hele mooie reeks die je hier laat zien.
    Schitterend al die bijzondere vogels. Die rietzanger op die takjes met dat groen en die blauw borst zo mooi op die rietpluimen. Ook die grauwe gans heb je heel mooi gefotografeerd. En net als jezelf al zegt zijn die laatste twee opnames ook ontzettend mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great serie of all the birds! The bluethroat is soo beautiful! I have only seen a young one once, without the blue coulor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige serie, mooi hoe je de rietzanger hebt vastgelegd. Maar de laatste foto van de kleine plevier is mijn favoriet, echt super mooi, ben benieuwd naar de rest van die serie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een jaloersmakende serie heb je hier Kees.
    Erg mooi, stuk voor stuk.
    Maar de eerste en de laatste vind ik het allermooist.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een heerlijke voorjaarsblog! Je bent behoorlijk verwend met blauwborsten voor de lens!! En ene foto nog mooier dan de andere, maar uit volle borst zingend, hmmm die wil je toch ieder jaar! De snor en de rietzangers mooi gefotografeerd. Ik weet hoe moeilijk het is in de GJ. De foto van kleine plevier is ook een beauty! De waterspreeuw, daar ben ik wel een beetje jaloers op hoor, wat een mooie platen kon je maken. En die grauwe gans, zo stil in het water, prachtig!
    Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gorgeous series, Kees!
    You must have been delighted with these photos!
    What an array of species!
    The Blue throat and the dipper are especially my favourite but again all birds are!!!!
    Keep well and enjoy your weekend :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie serie vogelplaten laat je hier zien, Kees. De eerste blauwborst is uit de AWD neem ik aan? Ik heb ze daar dit jaar nog niet gezien.Hij staat er mooi op, maar haalt het toch niet bij je laatste twee foto's van deze vogel: erg mooi. Verder is de GBS ook een mooi en dan e grauwe gans met spiegelbeeld: echt een plaatje. Poelgeest ben ik nog niet geweest. Ik hoor ook dat het er tegenvalt.
    Groene Jonker ben ik gisteren geweest: veel rietzangers gezien, 1 blauwborst maar die was weer weg voor ik er erg in had. Snor niet gezien of gehoord, maar wel een paar steltkluten en heel veel andere vogels, waarvan de meeste toch te ver weg.
    Je laatste foto is een mooie afsluiter. Smaakt naar meer.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    dit blog maakt wel duidelijk dat 't echt lente is. Heerlijk, al die vogels die weer terug zijn en van zich laten horen.
    De laatste twee blauwborsten vind ik ook de mooiste foto's: super, dat licht erachter.
    Maar een snor überhaupt op de foto krijgen, is al een hele prestatie. Meestal laten ze zich wel horen. maar blijven ze verdekt opgesteld tussen de rietstengels.
    De afsluitende plevier in wazig groen is ook een heel mooie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Als het mooi weer is komen de vogels tevoorschijn en laten ze hun zang horen, de Blauwborst heb je er mooi op staan ja en dan nog de Waterspreeuw die ik gemist heb, de Snor is altijd moeilijk maar jij heb hem al.
    De Rietzanger blijf de hele dag zingen bij mooi en als er veel wind sta.
    Mooi ook de Grauwe gans met spiegeling.
    De Kievit met zijn mooie verenkleed en de Kleine Plevier die heb je mooi in beeld gebracht met het wazige om zich heen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    Mooi al die verschillende vogels vooral de blauwborst mooi gevarieerd deze blog.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke serie Kees. De eerste blauwborst zit wel op een hele mooie plek en dan ook nog lekker zingend.Jammer dat je daar niet de achtergrond hebt van je laatste twee foto's van een blauwborst. De waterspreeuw is toch weer erg mooi om te zien. Ben nog steeds benieuwd waarom die kalkrand daar zat? Iets als toevoeging voor het drinkwater of misschien een soort van liksteen voor de herten? Je foto van de kleine plevier is fantastisch. Precies zoals je hem wilt hebben en op dit moment kun je ze zo fijn op die manier fotograferen. Wanneer ze broeden of jongen hebben, blijven ze niet meer zo lief stilstaan. Prefect standpunt zo.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    een heerlijk blog met al deze vogels en vogeltjes :-)
    De blauwborst is een vogel die ik ook graag had willen fotograferen maar helaas door rugproblemen nog niet heb kunnen doen. Daarom geniet ik des te meer van deze prachtige foto's. Ook de ganzen en de waterspreeuw heb je mooi weten te platen net als de rietzangers en de snor.
    Foto 6 van de gas met de weerspiegeling vind ik heel erg mooi net als je laatste foto van het pleviertjes.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig mooi Kees nou ben ik ook gewoon een beetje buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Kees!!! Beautiful set of images.. Love the deeper, Bluethroat and the last pic (Nice composition).. Well-done.. Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een fijn vogelblog Kees, de waterspreeuw is natuurlijk de aandacht meer dan waar en prachtige opnamen. Een blauwborst verveelt ook nooit. Compliment voor je opname van de snor, inderdaad super lastig vogeltje om vast te leggen. Maar de allermooiste foto vind ik de laatste van het pleviertje, supermooi gedaan!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen