woensdag 21 juni 2017

AWD juni 2017 deel 1

Als je de maand mei in Nederland overgeslagen hebt ben je natuurlijk benieuwd hoe het voelt om weer  in de eigen vertrouwde omgeving rond te struinen.
Op 8 juni ging ik op zoek naar damhertkalfjes, maar dat verliep niet zoals ik hoopte.
Ik vond namelijk alleen een dood exemplaar.
Toen ik op een tweetal egels stuitte maakte dat veel goed.
Ondanks de warmte en de zon waren ze op zoek naar een geschikte schuilplaats.
Een van de twee liep wat onderzoekend rond.
Hij (of zij) besloot zijn heil elders te zoeken en ging er op een drafje vandoor.
De ander was tevreden met de omgevallen boomstam waar ze aanvankelijk samen belangstelling voor hadden.
Voor mij was het de eerste keer dat ik twee egels tegelijk in de AWD tegenkwam.
Een paar dagen eerder was ik op zoek gegaan naar tapuiten.
Dat leverde helemaal niets op.
Het waren blijkbaar alleen trekvogels die ik in april had gezien.
Maar ik trof wel een meikever.
Ik had alleen mijn 100-400 mm lens bij mij, dus het was een beetje behelpen.
Met macro was het natuurlijk een heel andere plaat geworden.
Ik ben ook even gaan kijken op de plaatsen waar ik wel eens een boomkikker had gezien.
Ik trof er welgeteld één exemplaar aan dat mij vanaf zijn tak recht aanstaarde.
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Spinnen zijn in de maand juni ook al flink actief, wat dit langvleugelige insect tot zijn schade moest ondervinden.
Voor deze fladderaar zat het dus tegen.
Hier en daar zag ik ook al kleine wespenspinnen bij hun bescheiden web.
Rupsen van de grote beervlinder banjeren soms met een flink tempo over paden en door begroeiing,
totdat ze iets te eten tegenkomen waar ze trek in hebben.
Het is verbluffend om te zien hoe vlot ze een blad kunnen verorberen.
Hij knabbelde of zijn leven ervan af hing.
Misschien is dat ook wel zo.
Voor damherten zijn het bijzondere tijden.
De mannen hebben hun gewei afgeworpen en ze tooien zich met een nieuw bastgewei.
Daarnaast hebben zij hun wintervacht vervangen door zomerkleding.
Hij keek een beetje hooghartig om zich heen, waarbij hij goed in de gaten hield of ik hem wel fotografeerde.
10 juni, merkwaardig genoeg al enkele jaren achter elkaar op deze datum, vond ik het eerste levende damhertkalfje.
Nauwelijks zichtbaar, doodstil liggend.
Het bewoog alleen zijn ogen.
Nadat ik een paar plaatjes gemaakt had ging ik op zoek naar meer. 
Hindes waren wel wat onrustig, en er zullen ongetwijfeld kalfjes zijn geweest die ik gemist heb, maar ik vond er niet één meer.
Deze plaat is van hetzelfde kalfje dat ik eerder op de ochtend had gevonden.
Op de terugweg was ik nog even langs dezelfde plek gelopen waar ik hem eerder had gezien.
Hij had zich in de tussentijd omgedraaid.
Zou zijn moeder langs geweest zijn?
Een paar dagen later lag dit donkere kalfje langs mijn pad verscholen in het gras.
Nu had ik alleen een macrolens bij mij.
Het was voor het eerst dat ik een pasgeboren dónker kalfje tegenkwam.
Door de wat te hoge begroeiing kon ik geen foto van opzij maken, maar alleen van bovenaf.
Het was niet meer dan een foto maken en doorlopen om geen onrust te veroorzaken.

Vreemd genoeg vond ik een aantal dagen later wéér een dood kalfje.
Naar de oorzaak kan je alleen maar gissen.
Gelukkig waren er in hetzelfde gebied ook een aantal springlevende kalfjes die achter of met hun moeder door de duinen renden.


14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    mooie opnames van het jonge leven uit de awd die meikever is ook apart zo is er altijd wel iets te zien hier en daar.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's, mooi om de egeltjes te zien.
    Ook de meikever, de boomkikker enz... mogen gezien worden.
    Maar het damhertkalfje steelt voor mij de show.
    Zo vertederend.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig weer Kees je mag dan iets anders gewild hebben maar dit is voor mij toch echt genieten vooral de jonge kalfjes stelen de show.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Mooie foto's!! Gaaf die egel.
    Maar wat heb je die damhertjes mooi gefotografeerd. Prachtig!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Een egel tegenkomen op de dag is al een zeldzaamheid, maar dan ook nog eens meerdere goeie en leuke foto's er van maken is klasse! De damherten vind ik prachtig is dit zomerkleed. Ze zien er zo fris uit. Mooie platen! En de foto's van de damhertkalfjes zijn prachtig. Wat zijn die kleintjes vertederend. Dat er wel eens een dood gaat is wreed, maar zo is het nou eenmaal. En ik zie ondertussen zo groen as de boomkikker, die je zo maar even opgezocht hebt en in close-up gefotografeerd, ja hoor! ik heb die ook nog nooit gezien...Tot slot foto 6 van de meikever, wat zo ik die graag gemaakt hebben! Ik heb er nog nooit een gezien ;-( en zo met de telelens met wat ruimte een hele fraaie foto.
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees,
    traurig ist das schon mit den toten Kitzen aber die Natur ist hart und wird schon das richtige entschieden haben. Tolle Fotos von den Igeln...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Je heb weer mooie opnames gemaakt, mooi dat je die jonge damhertjes heb kunnen fotograferen en zo triest dat er ook dood gegaan zijn, mooi staat ook de boomkikker en egel erop, en de meikever deze heb ik nog nooit gezien wel bijzonder.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke opnames van het egeltje Kees, en de meeleveren in de ruimte doet het zo ook prima, ook al heb je hem dan met de "verkeerde" lens gefotografeerd. Boomkikkertje staat er zo frontaal ook prima op. Leuke serie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees,
    Mooie serie foto's weer Kees,prachtig het egeltje en de boomkikker en een paar mooie macro's,super blog weer.
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  10. A varied and great series you show here.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie impressie van het eerste deel van juni, erg leuk die egeltjes.
    Ook een meikever, die heb ik alleen dood op de pannenlander weg gezien.
    Damhertkalfjes heb jij vaak al heel jong, erg leuk om te zien.
    Ik had afgelopen week mijn eerste kalfje samen met zijn moeder, maar veel heb ik er nog niet gezien (kijk vast op de verkeerde plekken).
    weer een mooi blog, ben benieuwd naar deel 2, vast wat macrowerk erbij..
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    soms zit het mee en soms zit het tegen. Wel heel gaaf dat je 2 egels tegelijk tegenkwam en dat is inderdaad een niet alledaagse gebeurtenis. Hele mooie foto's kon je daar van maken net zoals van die mooie meikever. Dat je maar een boomkikker aantrof was ook gelijk genoeg als ik die blik van die kikker zo zie hihi...... Heel bijzonder inderdaad om een jong donker damhertje tegen te komen. En ja, in een paar dagen tijd 2 dode jonge hertjes geeft vraagtekens.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Een aantal mooie waarnemingen zoals de boomkikker en de meikever. Het schijnt dat het veel te droog is geweest voor de boomkikker. Er zijn teveel poeltjes drooggevallen en dus is er geen plek om zich voort te planten. Komt vast wel weer goed. Prachtige foto's van de kalfjes, dat is toch iedere keer weer knap dat je ze weet te vinden. Ik mis een beetje jonge vossen in je overzicht. Heb jij ze niet gezien in de AWD?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zulke jonge damhertjes heb ik nog nooit gezien in de AWD. Kijk zeker ook op de verkeerde plaatsen... En datzelfde geldt voor egels. Ik heb trouwens in mijn leven maar heel weinig egels gezien en dan was het meestal 's avonds in de schemering. Dus dit was wel een buitenkansje en dan ook nog twee. Wat een mazzel!
    Over mazzel gesproken: ook nog een meikever kunnen vastleggen! Erg fraaie foto's, evenals die van de gevangen langpoootmug.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen