woensdag 18 oktober 2017

AWD - september 2017

In september is mijn aandacht hoofdzakelijk uitgegaan naar paddenstoelen.
In het duingebied heb ik geen aantrekkelijke platen van vogels kunnen maken, van zoogdieren maar met mondjesmaat.
Ik kwam wel af en toe hazenpootjes tegen.
Als zo'n zwammetje op een stuk van een tak groeit kan je door de tak wat te draaien ook eens een ander beeld krijgen.
Zo'n enkel zwammetje nodigde dan ook uit om het van alle kanten te bekijken.
Bij het zien van deze parasolzwam kreeg ik direct een associatie met een wat ouderwetse safarihoed of -helm.
Parasolzwammen behoren tot de grote zwammen.
Er bestaan zelfs meerdere soorten van.
Ze moeten echter allemaal klein beginnen.
Ik vind het minder moeilijk om een mooie plaat van een pas opgekomen zwam te maken dan van de grote exemplaren.
In dezelfde omgeving waar de parasolzwam en het hazenpootje groeiden vond ik ook deze parelamaniet.
Ik hoorde een duidelijk gezoem om mijn heen toen ik met de parelamaniet bezig was.
Een hoornaar kwam mij opzoeken.
Hij kroop zelfs via mijn broek op mijn jas, waar hij uit het zicht verdween.
Toen ik mijn jas uitdeed bleek dat hij al via de rugzijde naar mijn kraag was gekropen.
Dat vond ik wat vrijpostig.
Dat hij nieuwsgierig was vind ik prima maar ik wilde niet dat de hoornaar onder mijn jas naar een schuilplaats zocht.
Ze hebben tenslotte de reputatie dat ze flink kunnen steken als ze bang worden of zich bedreigd voelen.
Met behulp van een takje kon ik hem voorzichtig op een andere tak overzetten.
Hij kroop wat rond, vloog een stukje en landde tenslotte op de resten van een blad.
Daar bleef hij even zitten en vloog vervolgens weg.
Dat zijn de leuke onverwachte ontmoetingen in de natuur.
Terug naar de zwammen.
Zoals bekend ben ik geen kenner en heb ik geen idee hoe deze soort heet.
Hij inspireerde mij wel tot deze plaat.
In dit overzicht mag deze "polsstokvérspringende" houtpantserjuffer niet ontbreken.
In het begin van de maand kwam ik er nog heel wat tegen.
Bruine winterjuffers waren veel schaarser.
Wasplaatjes ben ik volgens mij heel vaak tegengekomen.
Ook al bestaan er verschillende soorten, dit is volgens mij wel een zwartwordend wasplaatje.
Ze beginnen echter oranjekleurig en worden bij het ouder worden langzaam maar zeker zwart.
Als hun tijd er bijna op zit verandert de vorm zodanig dat de lamellen duidelijk zichtbaar worden.
Ze deden het goed op de plek waar ik ze aantrof, want er stond een flink aantal.
Ik denk dat dit zwammetje ook bij de wasplaatjes hoort, maar wel bij een andere tak.
In het bijzonder de steel is anders, met een aanzienlijk grotere diameter.
Bovendien is de hoed veel roder.
Dit puntmutsje past ook goed in het beeld van de zwartwordende wasplaatjes.
Het zwart kleuren van een ouder exemplaar lijkt mijn beeld te bevestigen.
Er groeiden daar zo veel zwammetjes dat ik mij helemaal kon uitleven.
Bedenk wel dat ze maar een paar cm hoog zijn.
Nog een laatste. ook omdat ik vind dat die heel mooi geworden is.
En jawel, ze waren er weer, de herftkoninkjes.
Vliegenzwammen hóren volgens iedereen bij de herfst.
Ze waren met velen, zo'n 15 stuks, en allemaal nog in een nagenoeg  gaaf stadium.
En ja, wat doe je dan?
Ik heb geprobeerd er een paar aansprekende herfstplaatjes van te maken.
Origineel blijven is vrijwel niet te doen, maar je kan natuurlijk wel proberen er wat moois van te maken.
De meeste vliegenzwammen waren nog in dit tamelijk prille stadium, waarbij de lamellen niet te zien waren.
Het mocht de pret niet drukken.
Met deze serie ben ik voor dit jaar helemaal tevreden met de vliegenzwammen, maar je weet het nooit.
Soms kom je opnieuw uitdagende exemplaren tegen.

Tot besluit nog een paar plaatjes van damherten.
Nee, geen beelden van de bronst maar van moeder en kind.
Moeder damhert controleerde de vacht van haar kind zorgvuldig, wellicht zoekend naar irritante teken.
Geen plekje rond de hals en kop van de kleine werd overgeslagen.
Zo te zien vond junior het wel prettig.
Het was aandoenlijk om ze zo bezig te zien.
Het duurde minutenlang.
Je zou hier de indruk kunnen krijgen dat ook moeder door kind werd geïnspecteerd.
Wellicht was dat ook wel zo.
Moeder overtuigde mij er wel van dat ze een goede moeder was, die ruimschoots aandacht aan haar kind besteedde.
Toen ik weer verder ging, was zij nog steeds niet klaar.
Ze waren zo geconcentreerd bezig geweest dat zij mij niet opgemerkt hadden.




13 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    dit is een mooie serie foto's dat was een ogend op je knieën zitten om de padenstoelen te fotograferen hert is ook mooi groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt een mooi gevarieerde serie paddenstoelen neergezet, Kees.
    Die rood-met-witte: idd lastig om daar een originele foto van te maken, maar op de een of andere manier word ik altijd blij van deze soort. Je hebt ze hier ook zo lekker fris tussen het groen.
    Je mama-damhert-met-kind-serie is heel aandoenlijk. Een topper!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello Kees,
    What a beautiful post!
    Every photo is a work of art!
    Again this year I haven't had time to go find mushrooms, too busy with the deer rut!
    I wish you a great week end, all the best :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat een prachtfoto's van al deze mooie en bijzondere paddenstoelen. Werkelijk schitterend met die beperkte scherptediepte en de gewenste scherpte precies op de juiste plek van de paddenstoel. Erg mooi met al dat groen erbij.
    Mijn complimenten Kees!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat heb jij vele soorten gezien en mooi gefotografeerd en ook goed opgelet met de achtergrond, komen ze nog mooier uit.
    Ook de Damhert met jong leuke opnames gemaakt en vertederend.
    Goed dat de Hornaar je niet heeft gestoken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Zoals je zult begrijpen gaat mijn belangstelling vooral uit naar de paddestoelen in dit blog. De AWD is wat dat betreft niet mijn favoriete gebied, maar - zoals je hier laat zien - niet helemaal terecht. Het hazepootje ben ik bijv. helemaal nog niet tegengekomen dit jaar, Jammer, want daar kun je mooie dingen mee doen. Jouw derde foto vind ik het fraaist met de lekkere rustige achtergrond. Eveneens je derde foto van de parasolzwam vind ik het mooist, niet alleen wegens de fraaie bokeh, maar ook het jonge exemplaar mag er zijn. De Panteramaniet is een mooie waarneming en staat er ook fraai op. Meer dan alleen een bewijsplaatje! Zwartwordende Wasplaten heb ik dit jaar ook niet kunnen vinden. Eerlijk gezegd ook niet gezocht. Ook weer een fraaie serie die je laat zien, met voor mij #16 als topper. En dan de paddestoel der paddestoelen: daar hoop ik ook nog dergelijke mooie jonge exemplaren van te vinden. Het is nog niet te laat vlgs mij. Ook weer fraai platen, m.n. de laatste twee.
    Verder een mooi verhaal over de Hoornaar. Goed dat je hem op tijd door had!
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    erstaunt sieht man die Fotos von den Pilzen in Augenhöhe. Eine tolle Perspektive und schönes Licht macht die Pilze zu Kunstwerken.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amazing great autumm photos of both Mushrooms and animals. Enjoyed the whole series.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    WOW, Dát zijn nog eens mooie foto's van de verschillende paddenstoelen! Prachtig in details en mooi met bokeh en compositie. Wat heb je er veel gezien en geplaat. Maar ook de foto's van de damhertenmoeder met jong zijn prachtig en vertederend! Wat een heerlijke blog!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vergeet ik nog die hoornaar!!!! Wel griezelig dat hij zo aan de wandel ging op je kleren...br..
    Maar fantastische foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie van de paddenstoelen, wat heb je dat hazepootje mooi. Ik heb ze ook gefotografeerd maar vond het toch erg moeilijk om er een mooi beeld van te krijgen. Ook de wasplaatjes en vliegenzwammen heb je prachtig, ik zie nu ook waar ik moet zijn voor vliegenzwammen in de AWD, want ik heb ze daar niet gevonden. De serie van de vliegende insekten is ook mooi, maar brrrrr..die hoornaar was wel een beetje eng bezig.
    En dan het lieve tafereeltje van moeder en kind damhert, dat soort plaatjes vind ik altijd zo vertederend en mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie van de paddo's, waarvan ik nr. 5 bijzonder mooi vind.
    Ben ik even blij dat ik geen Hoornaar in mijn jasje had zitten, moet er niet aan denken.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    wat een vreselijke mooie serie van deze paddenstoelen. De zwartwordende wasplaatjes is ook een van mijn favorieten maar dat wist je al natuurlijk. Je hebt je er echt heel mooi in uit kunnen elven en deze lapten mag ik dan ook hééééél graag zien :-)))))
    Ook nog mooie vliegenzwammen en andere paddenstoelen. het is dan ook een prachtig paddenstoelenjaar en ik heb er ook nog nooit zoveel gezien als dit jaar. Bovendien is het nog steeds volop paddenstoelentijd. Die hoornaar vond ik maar eng om te lezen temeer daar ik allergisch ben voor die steken!!!! De juffers zijn weer heel fraai vereeuwigd. Ik heb super genoten van dit mooie blog Kees :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen