dinsdag 18 augustus 2015

AWD - Zomaar een julidag

Op 31 juli ging ik vroeg naar de AWD in de hoop insecten te vinden die nog bedekt waren met dauw.
Helaas was de temperatuur 's nachts niet voldoende gedaald, 
waardoor ik het moest doen met insecten die zich nog even moesten opwarmen.
De eerste is hier te zien, met de voelsprieten gedeeltelijk verscholen achter een bloem van het boerenwormkruid.
Helaas koos hij steeds ongunstige posities.
Hier is de kop met de voelsprieten iets beter te zien.
Ik plaats deze foto uitsluitend om herkenning beter mogelijk te maken.
Wie weet hoe dit insect heet? 
Hommels werkten beter mee.
Met een flink aantal zaten ze zich te koesteren in de langzaam krachtiger wordende zonnestralen.
Deze was al bijna klaar voor vertrek.
Niet veel later trof ik deze libel, die nog wel wat extra zonnewarmte kon gebruiken.
Helaas was hij toch sneller weg dan ik had gehoopt.
Een paar bloemetjes verder zat deze vlinder doodstil.
Ik heb dit soort vaker gezien, maar mijn kennis schiet toch weer tekort.
Blauwtjes waren er behoorlijk veel.
De blauwtjes die ik zag waren geen ochtendvlinders. Het waren echte slowstarters.
Een ander blauwtje op een zelfde soort bloem.
Het leek mij wel aardig om nu eens geen close-up te maken.
Als de zon eenmaal de vleugels verwarmd heeft neemt de activiteit snel toe.
Ook de kleuren komen dan heel anders over.
Net als blauwtjes zijn juffers populair in blogs.
Ook bij dit koppel heb ik de foto eens iets anders gemaakt dan gebruikelijk.
Nogmaals, met een andere achtergrond en lichtinval.
Nieuwsgierig waren ze ook.
Iedere beweging werd gevolgd.
Het leek wel of ze meer aandacht voor mij hadden dan voor elkaar.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Hoe doen vliegen het?
In ieder geval niet vliegend.
De hier gekozen positie lijkt mij ook niet ideaal.
Een zuringspannertje kwam even haastig voorbij fladderen.
Er restte mij niets anders dan een waarnemingsplaatje te maken.
Wespspinnen (Argiope bruennichi) bieden je veel meer kansen.
Ik zag ze op deze dag voor het eerst dit jaar.
Voor het eerst zag ik ook het veel kleinere mannetje.
De mannetjes willen maar wat graag voor nageslacht zorgen.
Zouden ze van tevoren al weten dat het vrouwtje na de paring zoveel energie is kwijt geraakt dat haar minnaar voor haar meestal een welkom smakelijk toetje is?
De meeste mannetjes worden na de daad door het vrouwtje ingekapseld en verslonden.
Hier had ze zelfs twee aanbidders.
Ik heb geen idee of zij er slechts één uitkiest of dat ze allebei aan de beurt komen, in dubbel opzicht.
Zeker is wel dat het mannetje één van zijn twee genitaliën in het vrouwtje achterlaat.
Voor een ander mannetje verkleint dit de kans op een succesvolle paring.
Mannetjes gaan daarom bij voorkeur op zoek naar maagdelijke vrouwtjes.
Het leven van een vrouwelijke wespspin is niet saai.
In haar opvallende web had dit vrouwtje een juffer gevangen. 
De juffer werd netjes ingepakt om later, als ze trek heeft, lekker leeg te zuigen.
Een andere spin had eveneens een juffer te pakken.
Nog een derde wespspin tot besluit.
Ik was dit verslag al met een aardhommel begonnen. 
Toen ik terugliep naar de uitgang zag ik talloze hommels die van bloem naar bloem vlogen.
Vaak waren ze bedekt met stuifmeelkorrels, waarmee tegelijkertijd duidelijk werd hoe belangrijk ze zijn in de natuur.
Het pakte deze ochtend weer eens anders uit dan ik hoopte.
Maar als de natuur je zo verrast kan je alleen maar tevreden zijn.

15 opmerkingen:

  1. Great photos of the insects and the spiders! I love the bumblebees. They look so soft and furry. Enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie reeks foto's Kees!!
    Mooi hoe je die hommel hebt weten te fotograferen. Je kunt de haartjes zien, zo scherp.
    Ook die blauwtjes zijn prachtig en ook die twee verliefde vliegen staan er mooi vol in aktie op.
    Die juffers zijn altijd grappig met die grote ogen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Kees
    mooie foto's een rondje insecten is ook altijd wel leuk om te fotograferen.
    p/s het reageren op mijn website is even wenen ik zou het leuk vinden als je het bleef doen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is mij dit jaar ook nog niet gelukt bedauwde insecten te kieken,maar dat komt vooral door het feit dat ik maar moeilijk mijn bed uit kan komen ;-) Het insect op foto 2 en 3 is een gaasvlieg (maar daar zijn vast ook weer diverse types van). De plaatjes van de icarusblauwtjes en de juffers zijn top! Wat meer ruimte doet soms wonderen! Het eerste vlindertje lijkt ook een blauwtje, maar wat voor soort?
    Tijgerspinnen heb ik ook al gezien, maar nog niet in de AWD. Altijd een bijzondere waarnemening, maar lastig om een beetje vrij van storende grassprieten te krijgen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig mooie serie,dit is genieten,hopelijk kunnen wij er in het najaar weer eens op uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zomaar een julidag, en zomaar heerlijke foto's ;-)
    Nr 1 en 4 van de hommel vind ik heel fraai, prachtig licht en mooi scherp op de oogjes,
    Nr 9 van het blauwtje is ook top, heel fijn van kleur, en die ruimte doet het goed.
    Nr 12 van je juffertjes is bij mij ook favoriet, beide kopjes goed scherp en erg mooie achtergrond.

    De spinnenfoto's zijn wat rommeliger, maar wel erg leuk met die mannetjes erbij.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees , so nah betrachtet man insekten eher selten .. die beiden Libellen die direkt in deine Kamera schauen sind genial.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Erg mooie serie! De hommels (aaibaar)en de serie van de wespenspin ( beetje griezelig, maar wel gaaf) Dat gaasvliegje....uh, wel eens gezien, maar...weet ook de naam niet. Wat is die libel van foto 6 mooi, wow daar zou ik erg blij mee zijn! en het Icarusblauwtje op foto 9 ook een juweeltje hoor. De foto's van de parende watersnuffels zijn niet alleen mooi maar ook grappig ;) Iets minder close-up is ook wel erg fraai. Het komt de foto ten goede. Fijne blog om te bekijken,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het schijnt een goed hommel jaar te zijn, heb ik gehoord. Dat zou kunnen kloppen als ik je blog bekijk. Mooie foto's van de hommels en de juffers. Grappig met de ogen om de stengel heen en op de top.
    Dauw geeft de foto's nog iets extra's, maar je hebt ook zonder dauw fraaie beelden geschoten.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou dat was een fijne julidag Kees, je hebt heel wat klein spul voor de lens gehad en daar mooie opnamen van gemaakt.
    Prachtig de hommels, altijd mooi om die bezig te zien, dat geldt wat mij betreft ook voor de libellen, waarvan ik foto 13 wel heel gaaf vind, grappig die twee paar oogjes. Het vliegje op het boerenwormkruid is trouwens een gaasvliegje.
    Mooi de vlindertjes, fijne achtergronden heb je daarbij, ik weet dat je daar ook bewust naar zoekt.
    Erg gaaf ook de wespspinnen, je krijgt toch niet zo heel vaak de kans om mannetje en vrouwtje samen op de foto te krijgen. Leuke info er ook weer bij, je weet dat ik dat ook zeer waardeer naast de mooie foto's.
    Prachtig blog, ik heb er weer van genoten.
    Nauurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    zomaar een julidag, maar dan wél heerlijk zomers. Je begint vrolijk, met die hommel op het geel. Het gaasvliegje is bijzonder (mooi ook), heb ik nog nooit gezien. De vlinders komen heel mooi uit tegen de steeds zachte achtergrond, dat is je goed gelukt.
    Voor mij stelen de juffertjes wel de show in deze blog: op 11 is het de kleur blauw, die wel licht lijkt te geven; op 12 prachtig, die 2 koppies die allebei in de lens kijken en 13: 2x kiekeboe, tja... top.
    Mooi gedaan, allemaal.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Een schitterende serie. Maar er steken er altijd wel een paar boven uit natuurlijk. De foto's 4,9 en 12 zijn dit voor mij in deze reeks mooie platen. In deze drie heb je zulk mooi licht, maar daarbij ook nog eens de onderwerpen prachtig scherp in beeld. Misschien dat je nog iets kunt winnen qua uitsnede, maar dat is dan ook het enige. Ik denk dat dit nog ietsje beter kan. Maar dit zijn de platen die iedereen wel op zijn schermpje tevoorschijn wil zien komen. Super.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees, eindelijk tijd om je mooie blog te bekijken. Juli was echt een topmaand voor de insekten in de AWD, ik heb in die maand ook veel vlinders gezien daar. De serie van de blauwtjes en de juffertjes vind ik het mooist.
    Dat groene vliegje is een gaasvlieg (is misschien al gezegd) en de onbekende vlinder lijkt op een hooibeestje, alleen mis ik wat kleur in de vleugels, maar misschien is daar ook variatie in. De wespspin is een mooie waarneming, ze zitten vaak in een lastige rommelige achtergrond vol grassprieten, dus lastig te fotograferen. De hommel waar je de blog mee afsluit vind ik ook prachtig, mooi zacht licht.
    Ik was er die dag in juli ook, mijn blog van die dag staat ook al online.....toch weer andere foto's :-)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    een heel mooi en ook mooi gevarieerd blog met een aantal zeer hele mooie platen.
    jammer dat je de insecten niet onder de dauw hebt aangetroffen maar wie weet komt dat binnenkort nog wel.
    Ik vind dat gaasvliegje echt heel erg mooi maar ook de vlinders en de bijen. Juweeltjes zitten er tussen.
    Ik vind foto 2, 4, 9 en 15 geweldig. De wespenspin heeft ook zo zijn charme. Heel gaaf dat je ook het mannetje zag.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo Kees ik heb even de tijd genomen om je Blog goed te bekijken en wat heb jij een hoop gezien en vastgelegd toppppppp!!!
    Ik kan niet kiezen wat ik het mooiste vind omdat ik altijd weg ben van de mooie natuur en alles wat maar insect is mijn volle aandacht krijgt ! prachtig gefotografeerd hoor !!
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen