donderdag 6 december 2018

Herfst in Leyduin


In  de maanden september en oktober ben ik een aantal keren op zoek geweest naar paddenstoelen, de ene keer met wat meer succes dan de andere.

De herfstsfeer kan je op allerlei manieren vastleggen.
Ik heb mij hier beperkt tot zwammen en enkele bosbewoners die ik onderweg tegenkwam.

Hoewel ik heel soms verrast werd door een buitje was het toch vooral wat aan de droge kant in het bos. De droogte heeft zoals bekend een grote invloed gehad op de natuur.
Desondanks was ik niet ontevreden met wat ik tegenkwam.

Het kleverige koraalzwammetje was klein maar viel wel op door zijn prachtige geeloranje kleur.





Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.

Groter dan hier te zien is werd het zwammetje niet, hooguit 2 cm hoog.
Een week later was er al niet veel meer van over.
Dit ieniemienie zwammetje - vermoedelijk een mycena soort - kreeg ik met macrolens en tussenring toch behoorlijk op de plaat, 
mooi contrasterend met het omringende groen.
De kleintjes deden het goed, al moest je natuurlijk wel goed zoeken.
Hoe anders was het met de biefstukzwam.
Flink uit de kluiten gewassen en opvallend van kleur.
Onvermijdelijk denk je dan: rare, medium of well done?
De keuze lijkt mij duidelijk.
Ook al ken je de naam niet, mooi kan een zwam toch wel zijn.
Ik vond vooral de kleur opmerkelijk.
Zo'n type heb ik volgens mij nog nooit gezien.
Hier ging het mij vooral om het kommetje water.
En daar bovenop natuurlijk het bewijs dat het ook wel eens geregend heeft.
Glimmend van het vocht was deze zwam op zijn mooist.
Is dit een variant van een parasolzwam?
Het afvalvliegje was er niet weg te krijgen.
Al bijna bij de eerste aanblik moest ik denken aan een koffiebroodje zoals ze die in Scandinavië geweldig kunnen maken.
Weliswaar niet helemaal in de vorm die het behoort te hebben, maar een kniesoor die daarop let.
Versgebakken, met een smeuïge, romige laag in het midden.
Ik heb daar goede herinneringen aan.
Voilà, de eerste bosbewoner die ik tegenkwam.
Een wijngaardslak (Helix pomatia).
Ik kom ze ieder najaar in Leyduin en de Amsterdamse Waterleidingduinen tegen.
Zoals een slak betaamt vervolgde hij heel rustig maar doelbewust zijn weg.
Het is altijd prettig als je op je gemak kunt proberen de slak mooi op de plaat te krijgen.
Met zijn vier antennes kan hij goed bepalen of de kust veilig is en welke route hij moet kiezen.
Terug naar de zwammetjes.
Porseleinzwammetjes (Oudemansiella mucida) hadden de afgelopen maanden goed doorstaan, want in tegenstelling tot veel andere soorten vond ik deze zwammetjes regelmatig.
Er is geen twijfel mogelijk over waarom ze porseleinzwam heten.
Porselein is immers transparant en dat is hier goed te zien.
Stoeien met compositie, lichtinval en camera-instellingen zorgde ervoor dat de tijd vloog.
Als je dan ook nog het geluk hebt dat een zwammetje op een losliggende tak groeit, 
dan kan je net zo lang manoeuvreren tot je de compositie hebt gevonden die je bevalt.
Het lijkt wel of de hoed bedekt wordt door een dun glimmend laagje gelatine .
Afvalvliegjes (Heleomyzidae) kwamen op veel zwammen af.
Met behulp van tussenringen kreeg ik hem behoorlijk in beeld op de hoed van een zwam.
Verscholen achter een boom vond ik dit herfststukje.
Het lijkt een jonge en een wat oudere variant van dezelfde zwam.
Zo vind ik de compositie veel mooier, maar de eerste geeft een beter overzichtsbeeld.
Ook nu voelden afvalvliegjes zich aangetrokken tot deze zwammen.
Ze vroegen om wat extra aandacht, en die kregen ze ook van mij.
Met veel geduld en een volle prullenbak kwam ik uiteindelijk tot dit beeld, waarop goed te zien is hoe zo'n vliegje eruit ziet.

Als je een paar weken in Zuid-Amerika bent geweest heb je over het algemeen een enorme hoeveelheid foto's uit te zoeken.
Het gebied tussen Buenos Aires, de Andes en Ushuaia is zeer gevarieerd qua natuur maar ook qua dierenleven.
Ik ben nog niet zo ver dat ik er al een verslagje op mijn blog aan kan wijden, maar wellicht de volgende keer wel.
Daarom na de condor opnieuw een smaakmaker: een guanaco.




14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    je hebt flink je best gedaan met de padenstoelen wat een soorten mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,
    eerlijk gezegd kan ik niet alles waarderen wat je hier laat zien. Aan de andere kant zitten er ook een paar juweeltjes tussen, zoals de piepkleine mycena op 4 en de porseleinzwam (17).
    Heel kundig is de manier waarop je de afvalvliegjes laat zien (die naam kende ik helemaal niet). Foto 23 is super.
    De guanaco smaakt naar meer; ik kijk uit naar je reisreportage(s).

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ook bij jou nog een mooie paddenstoelenblog. Je hebt best veel leuke soorten vast kunnen leggen. En ook erg leuk dat vliegje op de verschillende zwammen. Het is een piepklein vliegje, dus knap vastgelegd. De slak vind ik leuk, nu vind ik alles waar een dier op staat al snel leuk, maar zo tussen de herfstblaadjes heeft het wel wat.
    De grotere zwammen daar heb ik niet zoveel mee, die laat ik zelf ook links liggen, het kleine zwam werk vind ik leuk, ben daar zelf deze herfst niet zo aan toe gekomen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello Kees: I am not sure whether you are familiar with Helma and her blog, but she too often features fungi, and between the two of you I am receiving a solid education in mycology. The blogs I follow of Dutch naturalists are without exception outstanding. It must be something in the air you breathe over there. Enjoy the weekend coming up. Best regards, David

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Mooie foto's van al die zwammen.
    Foto 4 vind ik erg mooi, zo met dat licht en het groen er omheen.
    En wat heb je die bijzondere vliegen fantastisch gefotografeerd. Lekker close en haarscherp. Schitterend.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik heb dit jaar een paar keer Leyduin afgestruind naar zwammen en kwam dan toch met een redelijke opbrengst thuis, hoewel duidelijk minder dan de voorgaande jaren. Nu regent het buiten flink, dus misschien krijgen we nog een na-beurt voordat de vorst invalt?
    Het koraalzwammetje en de kleine mycena's staan er puik op, maar de mooiste plaat is die van de (evt) parasolzwam: mooie achtergrond had je daar. Hoewel de kleine zwammetjes het best te fotograferen zijn, laat je hier ook een paar interessante grotere jongens zien. Het groene zwammetje bijvoorbeeld en het tweetal boleten (waarvan de tweede foto duidelijk fraaier is...). Ik noem het meestal maar gewoon eekhoorntjesbrood...
    De vliegjes staan er ook prima op. Altijd lastig: klein en beweeglijk!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great captures!I expeciallay like the ones with the white muschroom and the fly! :)

    /Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Mooi dat koraalzwammetje vooral op foto 1. Ik heb ze dit jaar niet gezien, helaas. Foto 4 van de mycena vind ik prachtig Dan die geelgroene paddenstoel, wat een mooie zeg! Foto 9 vind ik geloof ik wel de mooiste foto van de serie, wat een prachtige achtergrond en dat minivliegje erop maakt het af! De slakfoto's vind ik heel leuk en de mooiste foto 14. De porseleinzwammen zijn ook mooi vooral foto 15 en 17. mooi belicht. De close-ups van het vliegje zijn echt heel knap, ik heb ze ook gezien, maar niet zo mooi kunnen vastleggen. Je Guanaco is prachtig...het moet een hele mooie vakantie zijn geweest. Ik hoop er tzt meer van te kunnen zien. Voorlopig was de herfst in Leyduin ook de moeite waard om te bekijken! Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi al die verschillende zwammetjes Kees. En duidelijk met zorg en aandacht vastgelegd, het is altijd wel ideaal dat ze niet weglopen of heen en weer zwiepen door de wind.Fraaie opnamen heb je weten te maken waarbij ik de aanwezigheid van een vliegje toch ook wel een mooie toevoeging vind.
    Leuk ook de wijngaardslak, wat is dat een prachtige soort en even prachtig door jou vastgelegd.
    Het uitzoeken van de vakantiefoto's is ongetwijfeld een enorme klus, maar vast ook erg leuk om al die beelden te selecteren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. A very beautiful series of photos, Kees!
    Congrats for your patience and efforts, the result are was worth it.
    You had fun with the snail, but my 2 favourite are n°8 and n°16!
    Keep well and enjoy your sunday :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,
    wenn man um den Pilz herum laufen kann , sucht man sich die schönste komposition aus, die Porzelan Pilze sehen super aus, mit dem dünnen Film glänzen sie toll
    Auch die Fliegen sind sehr fotogen..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pracht foto's Kees en wat een mooie soorten zwammen had je voor de lens.
    De biefstuk zwam kende ik niet en dan die met de groenige hoed, prachtig.
    Je hebt alles weer mooi gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    ik roep al jaren dat ik eens naar Leyduin wil en dat gaat er in 2019 dan ook zeker van komen.
    Je laat hele mooie zwammetjes en tafereeltjes zien. Het gele koraaltje is sowieso altijd mooi om te vinden maar ook e andere zwammetjes zijn zeer aantrekkelijke vruchtlichamen die een hele mooie uitstraling hebben :-)
    Grappig dat je daar ook een serie van de slak hebt gemaakt. Is inderdaad een leukerdje en mooi vereeuwigd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Een fraaie verzameling en knap hoe je dat hele kleine spul hebt weten vast te leggen.
    De slak is toch ook een topper in dit blog. Voor de fotograaf is het wel zo makkelijk wanneer een dier niet zo heel snel beweegt. De herfstbladeren voegen een hoop toe in deze foto's van de slak. Het wordt een prachtig geheel zo.
    Ik kan mij voorstellen dat het even duurt voordat je de foto's van zo'n trip hebt uitgezocht. Ik ga gauw verder met je volgende blog.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen