dinsdag 30 oktober 2018

AWD - september 2018



In dit maandoverzicht van september kan ik nog het een en ander kwijt dat ik nog niet eerder van deze maand heb laten zien.

Om te beginnen is daar de vliegenzwam.
Begin september vond ik er een stuk of vier, waarvan er hier één te zien is.
Een paar dagen later ging ik ze weer opzoeken, in de hoop dat ze nog wat mooier  geworden waren. Ze waren verdwenen!

Zijn ze geplukt door verzamelaars die een mooi herfststukje wilden maken of zijn ze opgevreten door ........... damherten?

Enkele jaren geleden is mij hetzelfde overkomen. Damherten schijnen ze zonder gevolgen te kunnen eten.







Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.

Icarusblauwtjes (Polyommatus icarus) waren in september op de valreep nog bezig met hun nageslacht.


Spitskopjes (Conocephalus dorsalis) kan je als je goed oplet vaak tussen stengels van bijvoorbeeld pitrus aantreffen.
Dit sprinkhaantje zat lekker hoog in zo'n stengel en oefende  voelspriet zwaaien. 
Dit tamelijk kleine koraalzwammetje  nodigde uit om er wat leuke plaatjes van te maken.
Het was maar een paar cm groot, maar met macrolens en tussenringen kreeg ik hem zo in beeld.
Terwijl ik met de koraalzwammetjes bezig was schoof er plotseling heel voorzichtig een onverwachte gast voorbij.
Een kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris) maakte zijn opwachting.
Haast had dit jonkie niet.
Hij was vermoedelijk op zoek naar een geschikte plaats om de winter door te komen en volgend jaar door te groeien tot een volwassen exemplaar.
Hij hield het na een tijdje voor gezien en verdween tussen het hout.
Wat vogels betreft was er niet zo veel keuze, maar wat ik tegenkwam beviel mij wel.
Krooneenden (Netta rufina) zag ik een tiental, waaronder enkele mannen met hun karakteristieke rode kop.
Deze keer echter een afbeelding van een jonge krooneend.
Tafeleenden (Aythya ferina) zie ik meestal in gezelschap van kuifeenden, zoals hier.
Nog een mooi exemplaar.
Ik was nog maar net begonnen met een wandeling in de AWD of ik zag deze tapuit (Oenanthe oenanthe).
Hij was ongetwijfeld op doorreis en wilde in deze omgeving rusten en eten.
Hij had wel een voorliefde voor een rommelige omgeving.
Door de camera nog lager te houden zou de invloed daarvan alleen maar sterker worden.
Mopperen mag ik natuurlijk niet want meestal zijn tapuiten veel schuwer en moet je veel meer je best doen om ze zo op de plaat te kunnen krijgen.
Trekken doen tapuiten blijkbaar alleen, want de keren dat ik er een zag in september was hij steeds alleen.
Nog een laatste blik op deze reiziger.
Om een schaatsenrijder goed op de plaat te krijgen moet je wat meer moeite doen.
Met wat croppen kreeg ik er een zo in beeld.
Waarom zo'n plaat?
De schaduwen die ze op de zanderige bodem van kanaaltjes werpen leveren vaak mooie beelden op.
Met wat fantasie kan je hier een gezicht in herkennen.
Wat paddenstoelen betreft moest ik goed zoeken om aantrekkelijke modellen te vinden.
Zoals velen al gemerkt hebben is het aanbod niet zo groot als vorig jaar.
Eind oktober bleek dat ik toch genoeg heb kunnen vinden om er een aparte post aan te wijden.
Omdat ze bij september horen laat ik nu ook enkele voorbeelden zien.
Groen bekermos is één van de soorten die je vrij makkelijk in de AWD kunt vinden.
Het is geen zwammetje maar een soort korstmos.
Er zijn nogal wat bekermossen, maar omdat deze op dode boomstammen groeit denk ik dat dit inderdaad
groen bekermos (Cladonia chlorophaea) is.
Ieder jaar probeer ik weer gewone kopergroenbekerzwammetjes (Chlorociboria aeruginascens) te vinden.
Ze zijn uiterst klein en behalve de macrolens zijn tussenringen onmisbaar om er plaatjes van te kunnen maken waarop je ze duidelijk kan zien.


17 opmerkingen:

  1. As always, Kees, a very nice post with a wide range of organisms depicting nature at its best. I am especially drawn to the fungi at this time of the year, because we only have the pleasure of their beauty for such a short period. It is a simple fact that many birds and animals have enzymes in their digestive systems that neutralize toxins that would be very harmful to humans. I have a friend who is a skilled mycologists and he is able to identify the edible varieties for me and I take great delight each year in enjoying wild mushrooms.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat is dat kopergroenbekerzwammetje mooi en wat het je het mooi gefotografeerd Kees.
    Prachtige serie, mooi gevarieerd blog.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Mooie herfstfoto van die paddenstoel.
    En wat heb je die blauwtjes op foto 2 waanzinnig mooi weten te fotograferen.
    En ook die Tapuit heb je mooi te pakken zo op de grond.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een hele mooie serie foto's en
    wat gaaf dat je die tapuit zo mooi hebt
    kunnen fotograferen, de paddenstoelen
    er is hier zoveel te zien ik heb echt genoten.

    Nog een fijne avond, Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Ik ben nog bezig met een inhaalslag en - op de strandstoelen na - nog niet in september aangekomen. Het zal je niet verbazen dat de zwammenfoto's mij het meeste aanspreken. Er zitten een paar jaloersmakende soorten tussen, ten eerste het kleine koraalzwammetje. Ik heb geen idee welke soort het is. Zo te zien heb je hem op een berkenstam gespot? De andere soort is de kopergroenbekerzwam: wat een prachtig exemplaar heb je gevonden! Ik heb ze helemaal nog niet gezien dit jaar. Mooi geplaat ook.
    Verder is de salamander een mooie vondst (bijvangst) en de schaduw van de schaatsenrijder ook. Het is inderdaad net een gezicht (leeuwekop? apekop?). Ik heb er laatst ook mee gestoeid, maar die schaduwen niet gezien (bewolkt).
    Tot slot de foto's van het spitskopje. Toeval bestaat niet, maar het moet jou toch ook opgevallen zijn dat hij rechts de letter d maakt en links de letter v: dv dus = DommelVos... of toch ondergetekende?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick.
      "vd",briljant gezien. Het was mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen maar het is zeer opmerkelijk. De volgorde past nog beter bij "van dommele", het lijkt wel een verborgen handtekening. Dat de afkorting ook bij jouw naam past is frappant (wellicht omdat je deze initialen direct herkent). Ik zal nu bij jouw komende posts ook scherp moeten opletten. Wie weet hoe je medebloggers nog kunt verrassen.
      Groet, Kees

      Verwijderen
  6. Hoi Kees
    je hebt nog een mooie serie kunnen maken in september erg mooie foto's
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    Pilze zu fotografieren ist auch für mich immer ein toller Tag, wenn man sich nicht so komisch verdrehen müsste :-))
    Toller Post, schön beschrieben
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Als je er veel op uit gaat kom je ook altijd verrassing tegen. Niet alleen mooie paddenstoelen, zoals de Vliegenzwam, het kopergroenbekerzwammetje en koraalzwammetje, maar ook zomaar ineens een mooie beweging in het water bij een schrijvertje! De parende Icarusblauwtjes mooi vastgelegd. Je trof een geduldige tapuit, fijn, mooie platen! Ook de tafeleend staat er fraai op. Een verrassing vind ik ook wel die jonge Krooneend, ik heb er nog nooit een gezien!. Die kleine watersalamander is helemaal het einde. Wanneer zie je die nou op het land! Echt super leuk dat je daar meerdere foto's van hebt kunnen maken. Je slingerende Spitskopje is echt leuk!!! Ik ben benieuwd wat je over de maand oktober te melden hebt!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    een leuk, gevarieerd overzicht van de maand september. Je laat vaak bijzondere dieren zien. Leuk dat je die watersalamander zo op de plaat kon zetten. En dat het je gelukt is om een schaatsenrijder te fotograferen. De foto's van de spitskopjes vind ik erg mooi geworden.
    De laatste twee foto's zijn top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. This is a beautiful series of of photos from the underbush and my favourite is definitively the last one!
    But the presence of the newt was quite a must, an encounter I always appreciate myself.
    The Wheatear is gorgeous with its soft colours, I see them in Spain mostly.
    All the best my friend, and enjoy your outings :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees!!!.. beautiful series of images .. congratulations

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Prachtige verzameling van de maand september. Ik lees eigenlijk nooit de reacties van anderen, maar nu viel mijn oog (tijdens het scrollen) op iets dat Dick schreef. Briljant zeg die initialen. Je zal waarschijnlijk een keuze gemaakt hebben uit heel veel foto's en onbewust voor deze twee gekozen hebben. Dat je ze dan ook nog in de juiste volgorde plaats is helemaal geweldig. Ik zeg altijd dat toeval niet bestaat. Zouden je hersenen onbewust een keuze gemaakt hebben voor deze twee platen? Dit zijn wel interessante onderzoekthema's ;-).
    Ik vind overigens dat je iets meer moet doen met je AWD-verzameling. Je maakt al erg lang van die maandoverzichten en met jouw archief kun je waarschijnlijk 4 prachtige seizoenoverzichten maken met daarin de soorten die alleen die die seizoenen voorkomen en ook hoe bepaalde dieren (ree, damhert, vos etc) eruit zien. Beelden zat (en vaak mooie en unieke) zou ik zo zeggen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze had ik nog gemist, mooie weergave van de AWD in september en zoals wel vaker, heb jij de vogeltjes weer goed gespot en vastgelegd.Dat sprinkhaantje is ook super. Die schaatsenrijder met hun gekke schaduwen had ik ook gefotografeerd, maar mijn foto's zijn niet door de selectie gekomen.... jij hebt ook weer mooie paddenstoelen, en het bekertjes mos. Mooi overzichtsblog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig overzicht van september Kees en wat een variatie, een genoegen om te bekijken en ook om je verhalen erbij te lezen. Mooi hoe je weer oog hebt voor allerlei details, bijvoorbeeld het spitskopje, prachtig vastgelegd, het lijkt wel een lasso-werper. Leuk ook het salamandertje, dat is dan weer zo'n leuke verrassing die opeens op je pad komt. Met enige jaloersheid kijk ik naar de tapuit,die heb ik hier dit jaar helaas niet aangetroffen, dus ik geniet even mee van jouw opnamen van deze mooie soort. Tot slot bewondering voor je prachtige opname van het kopergroenbekerzwammetje,knap werk! Is het je trouwens ook wel eens opgevallen dat hoe kleiner de zwammetjes e.d hoe langer de namen?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Werkelijk een schitterende reportage Kees.
    De kopergroene bekertjes weet ik inmiddels ook te vinden maar heb ze nog niet bekeken verder. Dat gezicht in het water vind ik echt heel bijzonder om te zien. De zwammetjes zijn echt wel jaloersmakend en ik vind de dan ook fantastisch om te zien.
    Maar ook de tapuit is gaaf zeg. Je hebt er aardig wat foto's van kunnen maken :-) Echt ene topblog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt een mooie serie foto's! Ik blijf ervan genieten!

    BeantwoordenVerwijderen