woensdag 26 december 2018

Fungi - AWD en Groenendaal

Nu het eind van 2018 nadert merk ik dat ik nog niet alles heb afgerond wat ik in dit jaar van plan was.
Terwijl de notenkraker en wintergasten nog op hun beurt wachten realiseer ik mij dat mijn vakantie in Zuid-Amerika daar een grote rol bij heeft gespeeld.

Deze keer combineer ik de beelden van een bezoek aan de AWD met de beelden van een bezoek aan Groenendaal.
Dat scheelt in ieder geval weer een bericht, maar tegelijkertijd betekent het dat deze post tamelijk lang geworden is.

De bovenstaande zwam zal bezoekers van het blog van Dick bekend voorkomen.
Zoals hij al vertelde heeft hij mij op het spoor gezet van de bijzondere paddenstoelen in de duinen.
Het is geen toeval dat eenzelfde paddenstoel door ons beiden is vereeuwigd.
Ik ben er overigens twee keer geweest, waarbij ik Dick alleen de eerste keer trof.
Er was dit najaar echter nog meer.
In september vond ik op mijn favoriete plekje om deze zwammetjes te fotograferen een behoorlijk aantal gewone kopergroenbekerzwammetjes.
Terwijl ik met mijn macrolens en tussenringen stoeide werd ik door mijn T-shirt gestoken door hinderlijke steekvliegen, ongetwijfeld omdat ik door het warme weer behoorlijk zweette.
Deet was niet afdoende, een jack aantrekken wel.
En dan te bedenken dat het zelfs in de schaduw behoorlijk warm was.
Het heeft mij gelukkig wel plaatjes opgeleverd waar ik tevreden mee was.
Rechte koraalzwammetjes zijn in het najaar meestal wel te vinden in de AWD.
Dat geldt ook voor groen bekertjesmos.
Het is steeds weer zoeken naar een aardige compositie.
Voor deze zwammetjes geldt dat ook.
Je ziet ze regelmatig en je probeert steeds weer om er wat anders van te maken, met meer of minder succes.
Maar het bijzonderste van dit najaar vond ik de paddenstoelen in de zanderige duinen, met dit zandtulpje als grote blikvanger.
Ik heb er in een eerdere post al een paar plaatjes van laten zien, dus nu beperk ik mij tot een tweetal.
De keuze was veel ruimer, maar overdrijven is niet nodig.
Dit was voor mij ook een grote verrassing, een duinstinkzwam.
Het was er maar één, bovendien had hij zijn beste tijd al gehad.
Ik was er blij mee.
Hoe je deze vlezige knaap moet noemen weet ik niet.
Volgens mij is het geen duinfranjehoed, hoewel de variatie in uiterlijk daarbij groot kan zijn.
Nogmaals, nu van de andere kant.
Aan duinfranjehoeden ontkom je niet, ze zijn er in vele soorten en maten.
Je kan ze op je gemak van alle kanten bekijken en de compositie kiezen die je het meest bevalt.
Het is wel oppassen dat er geen zand op je camera komt, zeker als het een beetje waait.
Dit duinfranjehoedje is echt heel klein, de hoed heeft hooguit het formaat van een doperwt.
Je moet de grond goed afspeuren want ze zijn vaak echt minuscuul.
Ook al behoren ze (volgens mij) allemaal tot de duinfranjehoeden, verschillend zijn ze toch.
Waarom ze duinfranjehoed heten is mij een raadsel.
Bij deze duinfranjehoed  heb ik geprobeerd de bijzondere structuur in het zand erbij te betrekken.
Zouden het de ondergrondse dode delen van helm zijn waar deze zwammen op groeien?
Duinfranjehoeden zijn in ieder geval saprofyten, dat wil zeggen dat ze van dood materiaal leven.
Nog een keer dezelfde zwam, nu van een andere keer bekeken.
Dit is de laatste van deze jaargang.
Volgend jaar zal ik ze zeker weer gaan zoeken.

En dan Groenendaal, een gebied waar Dick kind aan huis is in het najaar.
In oktober was de oogst schaars, maar misschien ben ik er te weinig geweest en heb ik de aantrekkelijkste plekjes gemist.
Deze stinkzwam, heel populair bij de vliegen, stond er nog heel behoorlijk bij.
Een andere liet zijn koppie hangen, zijn glorietijd was voorbij.
Desondanks vond ik het een plaatje waard.
Afvalvliegen zochten samen naar wat eetbaars.
Of hadden ze andere plannen?
Geweizwammetjes vind je iedere herfst wel ergens.
Dit jaar was geen uitzondering.
Hier was geen sprake van de ondergaande zon.
Een door de zon verlicht herfstblad zorgde voor deze achtergrond.
Dit zwammetje glom van trots.
Het stond er dan ook prachtig bij.
Het was wel handig dat hij op een tak groeide die ik een beetje kon draaien.
En tenslotte dan de verrassing van het jaar in Groenendaal.
De rups van een meriansborstel (Calliteara pudibunda).
De rups is vele malen mooier dan het bijbehorende bruine nachtvlindertje dat tot de spinneruilen gerekend wordt.
De naam verwijst naar een voor mij onbekende insecten-  en vlinderschilderes, namelijk Maria Sybilla Merian.
De  borstels op de rug van de rups vind je eveneens terug in de naam van de vlinder.
Het was een schitterende verschijning tussen al het donkere vochtige hout.
Vermoedelijk was de rups op zoek naar een geschikt onopvallend onderkomen.
Voor mij een perfecte afsluiting van het paddenstoelen-  en insectenjaar.

11 opmerkingen:

  1. Your photographic work is impeccable, Kees, and I find this treatise on fungi especially pleasing. I am quite sure that few people realize how much fungi are integral in the fabric of life, and fail to even notice them. What a wonderful range of shapes, forms and colours you reveal here. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Prachtige foto's!! Mooi ook al die bijzondere zwammen.
    Die rups die je bij je laatste foto's hebt vind ik echt heel bijzonder. Schitterend hoe je die hebt weten te fotograferen. Mooi ook zo met die felle kleuren.

    Groeten en nog een fijne kerst,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    wat een aparte verschijning die rups maar je padenstoelen zijn ook gaaf in dat sand je heb ze mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat heb je weer bijzondere soorten gezien, die kopergroenbekerzwammetjes wat zijn die mooi van kleur.
    Zo ook het Zandtulpje is wel bijzonder net als die andere soorten staan er scherp op.
    Dan ook nog die mooie Meriansborstel wat heeft deze 'n mooie kleur, je oog moet er maar opvallen.
    Weer 'n mooie blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    wat zijn die duinpaddenstoelen toch leuk, vooral met zand op hun "koppie".
    De foto's van het bekertjesmos vind ik top, kleine landschapjes zijn dat; maar ook de kopergroenbekerzwammetjes heb je mooi op de foto. De rups van de Meriansborstel is bijzonder en opvallend van kleur (ik had er nog nooit van gehoord).

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Ik zit jaloers te kijken naar je prachtige foto's van de Kopergroenbekerzwammetjes, maar ook naar je Zandtulpjes wat een gave soorten en wat heb je die mooi geplaat. Het Groene bekermos is ook prachtig vooral foto7. Foto 12 en 13 lijkt wel een zadel ;-) heel aparte paddo. Alle foto's van je Duinfranjehoedjes vind ik schitterend. Ik hou van die sepia-achtige foto's en de zandkorrels erbij zo mooi! De paddo's met de vliegjes vind ik ook knap fotowerk! Ook het geweizwammetje met die warme kleuren op de achtergrond geven een bijzonder fraai beeld.
    Tot slot die Meriaansborstel wat gaaf en mooi vooral de laatste foto! Je hebt weer een prachtige verzameling gemaakt, genieten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, ik voel met je mee. Als je net met vakantie in Patagonië bent geweest dan snap ik heel goed dat je wat achterstand krijgt met de publicaties van Blogs die nog gemaakt moeten worden! Gelukkig is dat een luxe probleem. Wat een geweldige soortenrijkdom aan paddenstoelen laat je hier zien. Mijn favorieten zijn toch wel de gewone kopergroenbekerzwammetjes. Zo gewoon dat ik ze nog nooit heb gezien! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    Immer wieder gerne schaue ich mir deine Fotos an. Die Pilze sind wieder spitze tolle Hintergründe und perfekt freigestellt
    Guten Rutsch
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    ik zag bij Dick inderdaad de meest prachtige foto's voorbij komen van de zandtulpjes en de franjehoeden. Echt onwijs gaaf om te zien. Jij laat ook dezelfde soort beelden zien en het zal je niet verbazen dat ik deze natuurlijk ook onwijs mooi vind. Zelfs de stinkzwam heb je mooi weten te portretteren hahahah...... De rups is echt een leuke en ook aparte bijvangst. geweldige mooie kleuren en tekening.
    Ik weet waar de kopergroene bekertjes zijn in de AWD alleen ben ik er niet echt aan toegekomen om daar naar toe te gaan. Hopelijk kunnen we en proberen we in het nieuwe jaar er wat meer op uit te gaan.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees.
    Een mooie serie waarnemingen en ook prachtig en sfeervol in beeld gebracht. Mijn voorliefde voor paddestoelen zal ongetwijfeld meespelen, maar ik vind dit één van je mooiste blogs van het afgelopen jaar. Buiten een aantal bekende verschijningen, laat je ook een paar soorten zien die mij een weinig jaloers maken. Niet echt natuurlijk, maar ik had ze zelf ook graag gezien. De Kopergroenbekerzwammetjes om te beginnen. Jij hebt er kennelijk een goede plek voor gevonden. Allemaal supergave exemplaren! Te tweede de Duinstinkzwam. Ik weet dat ze bestaan en dat ze nog zeldzamer zijn dan de andere zandpaddo's. Goed om te zien dat ze ook op 'onze plek' voorkomen. Heb ik volgend jaar alvast één project klaar staan!
    Het probleem wat jij ook aankaart heb ik ook met de Duinfranjehoeden. Ze komen in vele vormen en stadia voor en ik noem ze voor het gemak ook allemaal Duinfranjehoed (dat doen de deskundigen ook), maar soms heb ik ook zo mijn twijfels. Zoals inderdaad bij jou vlezige zadelzwam en ook je laatste foto's met een gat in de hoed. Die doen mij meer aan een stuifzwam denken. Aan de andere kant: wat maakt het uit. het gaat ons toch vooral om de mooie platen?
    Groenendaal was dit jaar inderdaad niet erg uitbundig bedeeld met zwammen, maar toch genoeg om een blogje of wat te maken. Op een dag zag ik veel Grote Stinkzwammen, althans de duivelseieren. Jammer dat ik de dagen daarna oppasdienst had en ze du niet kon volgen.
    De Meriansborstel had ik vorig jaar daar gezien, maar een exemplaar waar bijna geen leven meer in zat (en ook zonder de rode stekel).
    Het probleem dat jij aan het begin schetst heb ik ook. We fotograferen teveel, denk ik. Ik heb ook nog genoeg materiaal om nog een paar maanden vooruit te kunnen. Maar voor dit jaar zit het er weer op. Ik wens je een fijne jaarwisseling en we zien elkaar volgend jaar vast wel weer ergens.
    Groet, Dick
    PS: zou je de plek van de kopergroenbekerzwammetjes en de duinstinkzwam met mij willen delen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gorgeous photos!
    Kees, to you and your family I wish a Happy New Year !!!
    May it be a year of peace, love and health.
    Many greetings and a big hug
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen