maandag 31 december 2018

Jaaroverzicht 2018

Dit overzicht begin ik niet met te zeggen dat het moeilijk was om te kiezen. 
Dat is geen nieuws.
Dit jaar is mijn leidraad per maand te laten zien welk type dier ik voor het eerst op de plaat kon krijgen.
Dat is niet elke maand gelukt, net zo min als mij beperken tot één beeld per maand.
Desondanks hoop ik dat de keuze bevalt.

Ik ben begonnen met een Andes condor, voor mij symbolisch voor 2018 in vogelvlucht.

JANUARI
In januari ben ik met mijn vrouw een week naar La Palma geweest.
De rode rotskrabben die ik daar gezien heb vind ik een mooi kleurrijk begin van 2018.


JANUARI / FEBRUARI
Een waterspreeuw bracht weken door in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Het is voor 2019 afwachten óf hij weer komt en waar hij dan zal opduiken.
Zijn vertrouwde kanaaltje is inmiddels verdwenen.


FEBRUARI
In de wintermaanden bivakkeerden sneeuwgorzen lange tijd op het strand van IJmuiden.
Na enige tijd waren ze voldoende vertrouwd geraakt met mensen waardoor je mooie kansen kon krijgen om ze vereeuwigen.


MAART
Maria attendeerde mij op grote kruisbekken in Heidestein (Zeist).
Daar zijn we samen heen geweest, wat onder andere deze plaat opleverde.

MAART / APRIL

In april heb ik niet kunnen fotograferen omdat ik door een ongelukkige val heupklachten had opgelopen.
Het biedt mij hier de ruimte om een extra opname uit maart te laten zien.
Voor het eerst van mijn leven heb ik toen appelvinken gezien.


MEI
In mei kon ik de draad weer voorzichtig oppakken.
Het lopen naar de plek waar zandhagedissen veel voorkomen viel niet mee, maar ik kon in ieder geval weer aan de slag.
Het was weliswaar niet eenvoudig om mij met mijn nog wat krakkemikkige lijf te bewegen (vooral opstaan was lastig),
 maar daar moest ik het mee doen.


JUNI

Dé belevenis van de maand juni was de ontdekking van een aantal jonge kleine plevieren.
We hebben korte tijd oog in oog gelegen.
Het is verbluffend hoe goed zij in de omgeving opgaan.
Juni leverde nog meer moois op.
Ik vond het geweldig om lynxen in een min of meer natuurlijke omgeving te zien in Naturpark Anholter Schweiz.

Het uitstapje naar Duitsland hoorde bij een week vakantie in de Achterhoek.
Tijdens één van onze wandelingen werden we verrast door een flink aantal weidebeekjuffers.
Voor mij was dat weer een nieuwe soort.


JULI

In juli was er keus genoeg voor een foto van de maand.
De egel heeft gewonnen.
Het was een onverwachte ontmoeting op een stille, vroege julimorgen met een dier dat ik niet zo vaak tegenkom.


AUGUSTUS
In augustus ben ik opnieuw een keer met Maria op stap geweest, deze keer om bijzondere vlinders te zoeken.
Een kommavlinder was nieuw voor mij.
Tot mijn plezier vonden we die vrijwel direct.
Daarmee was het nog niet voorbij.
Er bleken ook kolibrievlinders te zijn, weer een soort die ik nog nooit gezien had.
Het viel niet mee om die acceptabel op de plaat te krijgen.
Soms zit het mee, soms ook niet.
In dit geval was het geluk aan onze kant, we zagen een leucistische kleine vuurvlinder.
Een keuze maken tussen deze drie soorten zat er niet in, dus daarom krijgen ze alledrie een plaats in dit overzicht.


SEPTEMBER
In de Amsterdamse Waterleidingduinen zijn nog steeds voldoende mogelijkheden te vinden om je volledig te ontspannen,
zonder mensen tegen te komen.
Deze groene kikker was voor mij een treffend voorbeeld van absolute ontspanning zoals hij in een duinplas ronddreef.


OKTOBER
Deze maand was de keuze eigenlijk veel te groot.
Dit werd vooral veroorzaakt door de bijzondere paddenstoelen die ik in de zanderige duinen van de AWD aantrof.
Ze zijn echter zo kort geleden op mijn blog aan bod gekomen, dat ik ze nu kan overslaan.
In een observatiehut kon ik twee soorten dieren fotograferen die je in de vrije natuur niet zo vaak ziet.
Laat staan dat je er foto's van kan maken.
Deze bunzing hoorde bij een gezinnetje met drie jongen.
Een das fotograferen was ook al zo'n bijzondere ervaring.
Voor mij was er geen twijfel mogelijk: beide dieren zijn uitgelezen vertegenwoordigers van de maand oktober.


NOVEMBER
Wat moet je in een jaaroverzicht laten zien als je in Patagonië bent geweest?
Teveel nieuwe soorten waaruit ik nauwelijks kan kiezen.
In de komende maanden zal ik ongetwijfeld nog wel op deze reis terugkomen.
Afgezien van de Andes condor, waar ik dit overzicht mee begonnen ben, vond ik de kuifcaracara een goede keuze voor deze reis.
Hij krijgt nog een keer een aparte editie op mijn blog, samen met zijn "vijand" de Chileense kievit.
Caracara's  zijn verzot op jonge kieviten.
Patagonië had mij zoveel te bieden dat ik nog maandenlang uit mijn voorraad foto's kan kiezen.
Ik zal mij beheersen.


DECEMBER
Vogelminnend Nederland werd verrast met een bezoek van een notenkraker.
Toen de ergste drukte voorbij was ben ik hem ook gaan opzoeken.
Een goede keuze!

Ik weet dat ik veel bijzondere momenten niet in dit overzicht heb opgenomen.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik in 2018 rijkelijk bedeeld ben.
Wat en waar zal 2019 ons brengen?
Hoe zal de terugblik op 31 december 2019 eruit zien?
Ik wens iedereen voor 2019 een goede gezondheid en geluk, met veel gedenkwaardige momenten.

Bovendien wil ik iedereen bedanken die in 2018 mijn blog bezocht heeft en zeker degenen die een reactie hebben achtergelaten.


18 opmerkingen:

  1. A superb series of images, Kees, illustrating what a truly fine blog you have. It is always a pleasure to see and read your posts. All the very best for 2019. May it bring you success and happiness and many great pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    wat een bijzonder overzicht. Zoveel nieuwe soorten, en ook in ons eigen landje. Wat heb je veel mooie ontmoetingen gehad met de dieren. Voor mij is de foto van de jonge plevier de topper, zowel de foto als het moment vind ik geweldig. Oook erg mooi vind ik de bunzing en de das. De notekraker zal in veel overzichten staan, helaas had ik geen gelegenheid om te gaan (en ik vond de gok te groot om met het OV zo'n lange reis te maken voor een vogel die er misschien niet is)... Oh, dan vergeet ik nog bijna dat leuke egeltje, ook al zo'n geweldige ontmoeting
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een mooi jaar achter de rug wat betreft je fotografie en natuurbeleving. Zoveel mooie soorten en primeurs. Ik hoop dat in 2019 je gezondheid geen belemmering meer zal zijn en dat je nog vele mooie uitstapjes mag maken in de natuur en ons daarvan mee laat genieten.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Ik wist helemaal niet dat jij ook niet kon kiezen ;-) Ik vind het ook een hele klus, maar voor het jaaroverzicht is het mij tot nu toe wel gelukt. Je laat hier wel een mooi overzicht zien (de lengte valt nog best mee eigenlijk), waarvan ik als vaste bezoeker van je blog de meeste foto's natuurlijk al had gezien. De mooiste vind ik die van de groen kikker en de plevier tussen het helmgras en op het egeltje ben ik zelfs ietwat jaloers.
    Of de waterspreeuw weer in de AWD te vinden zal zijn moeten we nog even afwachten, maar zijn domein van vorig jaar is volgens mij nog grotendeels intact, dus wie weet.
    Ik wens je voor 2019 het allerbeste toe met weer veel mooie fotomomenten en vooral een goede gezondheid (doe voorzichtig met de fiets!). e zien elkaar vast wel wer in de AWD.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    dat is een rijke verzameling van bijzondere dieren die je dit jaar voor 't eerst op de plaat kon zetten. Imposante serie.
    Voor 2019 wens ik je een minstens zo interessant natuurjaar toe, dan wel zonder blessures, en verder alle goeds.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig jaaroverzicht Kees.
    Hopen op weer een jaar met veel mooie foto's.
    Wens je een heel gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Ik wens je alle geluk en gezondheid voor 2019!!
    Geweldig wat je hier laat zien in dit mooie overzicht. Fantastisch!!
    Die egel, bunzing en nog wel een das. Echt super om dit weer even terug te zien. Dat beloofd weer wat voor dit jaar. Veel foto plezier!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees.

    Ik heb genoten van je jaaroverzicht.
    Prachtige dieren laat je zien, prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees!!!..Nice selection of images.. Great!!!
    Thank you for the correction .. Happy 2019

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kees,

    Ik wens jou/jullie een gezond en mooi jaar met
    mooie (foto)momenten!
    Een heel mooie terugblik van 2018 met gave en mooie foto's
    het 2de kwartaal was door je val wat moeilijk maar ook dat je weer overwonnen..
    Ik vind ze allemaal super maar de krab heeft van mij gewonnen, wat een prachtig
    kleurig beestje, super vastgelegd!!

    Wat betreft het weinige bloggen van mij...bloggen is echt niet ouderwets, maar het is me eigenlijk een beetje uit de hand gelopen..ik Zoom, zit op FB, Flickr en dan schiet de blog er vaak bij in...

    Groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook de allerbeste wensen voor 2019.

    Wat laat je een prachtig overzicht zien, zoveel verschillende onderwerpen, heel knap gedaan.
    Het overzicht van 2019 wordt misschien nog wel mooier..?? leuk om al je belevenissen nog een x te lezen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Jij hebt ook 'n mooie keuze gemaakt, soms moet je kiezen wat je in 2018 hebt gefotografeerd en dat zijn best wel bijzondere soorten die je dagelijks niet tegen komt.
    En hoop dat 2019 ook zo'n bijzondere jaar wordt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, wat een prachtig overzicht van wat je in 2018 bent tegengekomen. Via deze weg wil ik jou en je dierbaren een voorspoedig en gezond 2019 wensen met veel mooie fotografie momenten. Bedankt voor je reactie op mijn blog met Nieuwjaarswens.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Kees je kan in iedergeval naar helemooie momenten terug zien wat een moois. ik wens je dit nieuwe jaar een goede gezondheid en dat je zeker net zoveel plezier in het fotograferen mag hebben als het afgelopen jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    een heel mooi overzicht met een mooie varia erin.
    Veel nieuwe soorten voor je en ook soorten van ons eigen landje :-)
    Heel leuk zoals je die laatste foto met die weg erin hebt verwerkt.
    Geen idee waar die weg ons brengt en het is ook maar beter om niet te weten van te voren.
    Ik wens jou en C ook veel moois en al het goede wat er is.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Maak er iets moois van.
    Het was qua nieuwe soorten wel een knaljaar. Grappig om te zien dat de appelvink er tussen staat. Toch wel een soort die redelijk simpel te fotograferen is, wanneer je deze naast de meeste andere soorten legt. Een schaamsoort noemen ze dat. Top dat je hem zo goed te pakken hebt gekregen. De jonge kleine plevier is er eentje die je niet snel nog een keertje zo te pakken zal krijgen. Super.
    De notenkraker is ook een mooi hoogtepunt net als de vogels uit Zuid-Amerika.
    De topper voor mij in de hele reeks is toch de Das. Dat is toch wel een supersoort om te platen. Geweldig. Als ik deze hele reeks toppers van 2018 zo bekijk, dan zal het lastig worden om dit in 2019 te verbeteren.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    Allereerst de Beste wensen voor 2019 !! Als je in dit jaar net zulke mooie foto's kunt laten zien wordt het weer een topjaar. Allemachtig wat een fantastische foto's! Hier en daar heb ik er ook met een glimlach naar gekeken ivm met een feest van herkenning. Zoals de Grote Kruisbek, de Leucistische vuurvlinder, de Kolibrievlinder en de Kommavlinder, zo leuk! Ik was er wel niet bij, maar het baby pleviertje was toch ook een binnenpretje ;-)Je geweldige foto's van de Das en de Bunzing en niet te vergeten je Condor en de Kuifcaracara! poeh, en als toetje de Notenkraker, wat een jaar en wat een kwaliteit!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Kees
    ich habe das ganze Jahr deine Beiträge verfoglt und finde deinen Rückblick sehr gelungen,
    wenn man so die Bilder ansieht dann weiss man warum man das macht, sehr schön
    frohes und gesundes neues Jahr ... etwas spät ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen