woensdag 12 december 2018

Patagonië - Guanaco

In november heb ik met mijn vrouw met reisorganisatie Sawadee een reis door Patagonië gemaakt.
We zijn grotendeels in Argentinië geweest en enkele dagen in Chili.
Door de veelheid aan aantrekkelijke onderwerpen valt het niet mee om een keuze te maken voor mijn blog.
De guanaco, als typische vertegenwoordiger van dit gebied, leek mij een geschikt onderwerp om mee te beginnen.

Het is een stuk mooier om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, loont het de moeite om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt dan wel.

Na een regenachtige dag begon de erop volgende morgen in Torres del Paine (Chili) zonnig.
Het uitzicht was al direct adembenemend.
We maakten ons klaar voor een wandeling door de schitterende omgeving, waarbij we de keuze hadden uit twee alternatieven.
Omdat ik te maken had met een fysiek probleempje, besloot ik de eenvoudigste route te kiezen.
In beide gevallen moesten we stroompjes oversteken, vaak door gebruik te maken van takken en planken die eroverheen gelegd werden.
Deze hangbrug, waar je met maximaal twee personen tegelijk overheen mocht lopen, maakte deel uit van de route.
Met een klein groepje begon ik aan een route waarbij het accent meer lag op het dierenleven dan op spectaculaire beklimmingen en uitzichten.
Tot mijn verrassing zag ik in de verte een eenzame guanaco liggen.
Ik kon het dier behoorlijk goed benaderen.
Hij bleef rustig liggen en trok zich ogenschijnlijk niets van mij aan.
Het was niet de eerste guanaco die ik tijdens de reis had gezien, maar wel de eerste die zo goed benaderbaar was.
We gingen verder met als doel een meer waar de kans op het zien van watervogels groot was.
De route was zo nu en dan uitdagend, maar prima te doen.
Toch sprak de route mij minder aan dan ik had gehoopt en ik besloot alleen terug te gaan
(mijn vrouw had deze dag voor de andere route gekozen). 
De guanaco was er nog steeds en begon wat actiever te worden.
Hij ging eens lekker op zijn rug liggen rollen.
Ik was de enige toeschouwer.
Een beter bewijs dat hij zich lekker voelde en mijn aanwezigheid niet hinderlijk vond kan je volgens mij niet krijgen.
Hij krabde zich nog even op zijn buik en ging op zoek naar wat eetbaars.
Af en toe kwam er een wandelaar voorbij.
Het was vooral stil, je hoorde alleen de wind.
Het uitzicht was schitterend, met besneeuwde bergtoppen rondom.
Het was een soort "alleen op de wereld", een buitengewoon gevoel.
Guanaco's behoren net als alpaca's en vicuña's tot de lama's, die op hun beurt weer tot de kameelachtigen behoren.
Alleen guanaco's zijn echte pampabewoners, de andere twee komen meer in hoger gelegen gebieden voor.
Het was raadselachtig waarom dit dier helemaal alleen was.
Meestal komen ze in groepen voor.
Het leek geen verjaagd mannetje te zijn dat zijn beste tijd gehad had, zoals je dat in Afrika bijvoorbeeld wel eens ziet met Kaapse buffels.
Lenig was hij ook, een reden te meer om te denken dat hij nog niet uitgerangeerd was.
Misschien wilde hij alleen maar een momentje voor zichzelf.
Ik was benieuwd tot hoe dichtbij ik hem kon benaderen
(Dit beeld is niet gecropt).
Nog steeds waren we met zijn tweeën in dit uitgestrekte gebied.
Eerder in Argentinië en op de terugweg uit Chili hebben we veel guanaco's gezien,
maar geen enkele keer zo mooi als in deze schitterende omgeving.
Het leek alsof hij belangstelling had voor enkele vogels aan de andere kant van het pad.
Een paartje Chileense kieviten (Southern lapwing, Vanellis chilensis) maakte zich wat druk,
omdat ze daar een paar pulletjes hadden rondlopen die blijkbaar gewaarschuwd moesten worden.
Later die morgen zag ik een aantal van deze kieviten zich heel erg opwinden over een paartje kuifcaracara's (Southern crested caracara) die op hun pullen uit waren.
Maar daarover een andere keer.
Een andere vogel die daar in de buurt rondscharrelde was het mannetje van de Magelhaengans (Upland goose, Chloephaga picta).
Het vrouwtje lag waarschijnlijk niet ver hier vandaan te broeden.
Het is tenslotte lente op het Zuidelijk halfrond.
Een dag later zagen we een vrouwtje met zeven pullen, maar daarover ook weer een andere keer.
De guanaco haastte zich niet, graasde hier en daar wat en keek soms nieuwsgierig naar de schaarse voorbijgangers.
De vraag was nog steeds "Hoe dichtbij kan je komen?"
Zo dichtbij dus.
De plaat is gemaakt met mijn 400 mm lens zonder te croppen.
Nog een tweetal platen ter afronding.
Patagonië heeft mij een geweldige hoeveelheid foto's opgeleverd.
Het is een hele klus om alles uit te zoeken, maar ik krijg zo wel de kans de reis op mijn gemak nog eens te beleven.
Walvissen, zeeolifanten, zeeleeuwen, pinguïns, condors, caracara's, vossen en nog een heleboel voor mij nieuwe vogelsoorten zorgden voor een rijke oogst.
En dan heb ik het nog niet eens over de indrukwekkende landschappen (zoals gletsjers) en Buenos Aires met Plaza de Mayo en La Boca.

Ik kom nog wel een keer terug op deze reis 😃.

17 opmerkingen:

  1. This brings back great memories for me, Kees, I made this same journey a few years ago. Guanaco is a wonderful animal and no matter how frequently I saw them, I stopped to observe their behaviour. I will look forward to more reports of your visit to this wonderful area.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It must have been a amazing trip! Such a beautiful landscape. /Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    dat lijkt me genieten daar je ziet weer iets anders om te fotograferen het is dan ook een mooie serie van dat land erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Dat is een prachtige reis geweest. Echt leuk om eens in zo'n land de cultuur te proeven.
    Je hebt ook een mooi uitstapje gemaakt en dat je daar zo lekker close bij deze Guanaco kon komen. Lijken me toch dieren die soms wat onberekenbaar zijn. Je foto's zijn in ieder geval ontzettend mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow Kees,
    Je hebt de spits afgebeten met een super gave serie foto's! Wat een adembenemend mooi landschap. En wat een geweldige kans deze Guanaco te fotograferen. Wat zal het een voldoening gegeven hebben, dat je steeds dichterbij kon komen en nog een showtje weg gaf ook met dat gerollebol in het gras. De portretjes zijn ook klasse! Wat een heerlijk moment moet het zijn geweest je opgenomen te hebben gevoeld in de natuur daar in een soort van alleen op de wereld. Dat ga je nooit meer vergeten: geluksmomenten. De Chileense kievit en die Magelhaengans zijn prachtig en heb je ook mooi dichtbij kunnen platen!
    Je hebt nog heel wat voor ons in petto begrijp ik....fijn!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat 'n schitterende opnames van het landschap en de dieren daar. Moet wel 'n belevenis zijn geweest.
    Dat je zo dicht bij de Guanaco kon komen hij staat er mooi op.
    De Chileense Kievit is toch ook wel bijzonder en mooi zo ook de Magelhaengans, dan zie je toch weer het verschil dan de Kievit bij ons. Het is weer 'n geweldige blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    dat zal zeker een heel bijzonder gevoel zijn geweest, zo in dat uitgestrekte landschap alleen met de guanaco. Extra leuk (ook voor de foto's) dat hij lekker ging rollebollen en op z'n kop krabben - heel leuke beelden heb je daarvan kunnen maken. En van dichtbij prachtige portretten.
    De landschappen en vogels smaken naar meer; het uitzoeken van alle foto's zal geen straf zijn; neem lekker de tijd om terug te kijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Kees,
    Wow, what a great trip it must have been!
    You took wonderful pictures and that lama certainly entertained you for a while!
    Beautiful landscapes too.
    All the best and enjoy your weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik je verhaal zo lees, dan kom je vast nog wel een keer (of wat) terug op deze reis ;-). Uit dit blog blijkt dat je erg onder de indruk was van de guanaco. Het is dan ook een mooi beest en vooral de close-upjes vind ik erg geslaagd. Dat de landschappen daar erg imponerend zijn, had ik al op de foto's van mijn dochter gezien. Ik ben erg benieuwd naar jouw landschappen en natuurlijk de levende natuur die je ongetwijfeld fraai hebt kunnen vastleggen. Succes met uitzoeken verder.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig om zo'n reis te maken en je bent met hele mooie foto's terug gekomen.
    Mooi landschap daar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees
    der erste Post macht Lust auf mehr von diesem schönem Land
    tolle Beobachtung
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    dit is echt een supermooi blog.
    Deze foto's zijn ook allemaal heel sfeervol. Ik kan me indenken dat het moeilijk is om een selectie te maken maar dan doe je het gewoon over meerdere blogs verspreiden ;-) Alleen de reis al is een onderneming op zich en dan alles wat je daar ziet samen met je vrouw. Heerlijk om dan ook nog even tijd te hebben om prachtige platen te schieten want dat is in ieder geval zeker dat je dit hebt gedaan. Ik heb hiervan genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Heerlijk om zo alleen op de wereld te zijn, ik denk dat de guanaco ook zoiets dacht dus jullie waren een soort verwante zielen. Heel mooi hoe je hem hebt kunnen fotograferen en benaderen, soms zit het mee en het scheelt dan natuurlijk veel als het verder zo heerlijk rustig is om je heen. De foto's van de bergen en het meer zijn ook prachtig. Ik heb een aantal reisverhalen over Patagonië (en omstreken) gelezen, het is boeiend dat er op de wereld nog zoveel plekken zijn die totaal anders zijn dan de onze. Zelf zal ik er ws nooit komen dus ik geniet gewoon met jou mee!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, dat uitzicht op die besneeuwde berg, geweldig. En wat een leuk dier is die guanaco. Die gaf een lekkere show weg.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Ik kan me voorstellen hoe je je daar gevoeld hebt in the middle of nowhere met als enig gezelschap dit prachtige dier. mooie beleving die je fijn hebt vastgelegd met al bonus nog enkele leuke inlandse vogels.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou Kees, als ik die laatste zinnen van je lees dan gaat er nog heel wat komen.
    Als ik zie wat je opnoemt, dan is guanaco maar een klein voorproefje. ALtijd leuk wanneer je zo'n soort eens buiten een dierentuin ziet natuurlijk. Maar walvissen, zeeolifanten en condors zijn soorten waar je mij wel mee verlekkerd. Hup, hup gauw naar het volgende blogje.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen