vrijdag 19 juni 2020

Olifanten


Olifanten, wie kent ze niet?
We onderscheiden om te beginnen Afrikaanse en Aziatische olifanten.
De Afrikaanse, waarvan hierboven een afbeelding, 
verdelen we in savanneolifanten (die veruit het meeste voorkomen), bosolifanten en woestijnolifanten.
De Aziatische of Indische verdeelt men ook wel in Sri Lankaanse, Indiase  en Sumatraanse olifanten.
Ik beperk mij hier tot de twee hoofdgroepen.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Maar ..............., de lightbox werkt bij mij in Google niet.
Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.
Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.

Afrikaanse olifanten (Loxodanta africana) zijn een stuk groter dan de Aziatische. 
Zij zijn de grootste landdieren die op aarde voorkomen.

Een kudde wordt aangevoerd door de matriarch, over het algemeen het grootste en meest ervaren vrouwtje. 

Jonge mannetjes worden alleen in de kudde geduld tot ze ongeveer 12 jaar oud zijn.

Als ze zich geïrriteerd of bedreigd voelen laten ze dat bijvoorbeeld merken door te trompetteren en met de oren te wapperen.
Hier gebeurde dat toen we met een boot vrij dicht langs de oever van een grote rivier voeren.

De moeder, ook wel koe genoemd, hield niet van pottenkijkers..

Afrikaanse olifanten zijn zwaargewichten.
De mannen, ook wel stier of bul genoemd, kunnen wel 4 meter hoog worden en zo'n 7000 kg zwaar.

De koeien zijn wat kleiner en lichter.

Beide seksen hebben slagtanden, in tegenstelling tot de Aziatische waarbij alleen de stieren slagtanden hebben.

Stieren leven solitair of in groepjes van jonge dieren. 

Afrikaanse olifanten communiceren met elkaar op verschillende manieren.

Ze kunnen allerlei geluiden maken ( voor ons maar ten dele hoorbaar) en ze hebben natuurlijk hun lichaamstaal.

Ze kunnen trillingen via hun poten veroorzaken maar ook opvangen.

We noemen dit seismische communicatie.

Het is een heel vreemde ervaring om plotseling op een stuk olifantenkaak, wervels en andere botten te stuiten.
Het overkwam mij in de Okavango delta in Botswana.
Maar wat zijn ze zwaar!
Ik heb een paar botten opgetild en was er wel van onder de indruk.

Hier ligt een wervel naast een stuk mest.

Die brokken mest hebben een grootte die vergelijkbaar is met een hand- of volleybal.

Olifanten produceren veel mest, niet zo vreemd bij een consumptie van ca. 200 kg plantaardig voedsel per dag.

Olifanten zijn grote eters.

De vezels in de mest worden wel eens gebruikt om papier van te maken.

Zo krijg je origineel briefpapier, zonder luchtje!

Olifanten hebben een goed geheugen, zoals al vele malen gebleken is.
Waarschijnlijk vergeet deze koe nooit meer dat ik haar gefotografeerd heb.

Door haar oren wijd te spreiden probeerde ze in ieder geval indruk te maken.

Dat is haar bij mij  zeker gelukt.

Door te wapperen met de oren kan ze ook voor wat verkoeling zorgen.

Deze olifant had feilloos onthouden waar in droge tijden water te halen was, 

namelijk bij een lekke leiding van een waterreservoir op het dak van een toiletgebouw.


Ik stond later in dat toiletgebouw en keek door een raamopening (zonder glas) in een toilet deze olifant recht in de ogen.

Als zij haar slurf naar binnen had gestoken had ze mij zeker aan kunnen raken (als ik was blijven staan).

Zou ook deze olifant mijn gezicht onthouden hebben?

Olifanten zorgen goed voor hun jeugd.
De kleintjes worden afgeschermd van gevaar en ze worden bijvoorbeeld uit de modder getild als zij er alléén niet uit kunnen komen.

In water en modder zijn ze graag.
Zij spuiten dat over hun lijf waar ze maar kunnen.

In een tentenkamp in Namibië kregen we vele jaren geleden bezoek van een olifant.
Ik zat in mijn tent, niet al te ver bij hem vandaan.

De ogen van een olifant zijn niet zo heel erg goed, dus ik maakte mij geen zorgen.

Fascinerend was het wel. 

De olifant was omgelopen en achter onze tent terechtgekomen.

Dit was hét moment voor een bijzondere foto.

We waren in een erg woestijnachtig gebied, bij de Namib woestijn.

Hebben we daar wellicht een woestijnolifant gezien?

Nu naar de Aziatische olifanten (Elephas maximus), en in het bijzonder hier de Sri Lankaanse.
De oren zijn beduidend kleiner dan bij de Afrikaanse.

Omdat ze meer in bosachtige omgeving leven hoeven ze minder te koelen dan de Afrikaanse die op de open vlakten leven in de volle zon.

Deze olifanten leefden in een reservaat.
Als ze daarbuiten de kans krijgen zijn ze in staat akkers volledig te plunderen.

Hoe zal het met de dieren in reservaten gaan als de Coronamaatregelen nog lange tijd voortduren?
Mensen zijn afhankelijk van de inkomsten die toeristen meebrengen.

Nu veel toeristen noodgedwongen thuisblijven vallen de inkomsten weg.

Zakt het wildbeheer nu in en zal er meer gejaagd worden?

De lichtrood gekleurde rand om de oren verbaasde ons wel. 
De oren zijn goed doorbloed en zorgen er mede voor dat warmte kan worden afgestaan.

Dat valt overigens niet mee als het zo'n 35 graden Celsius warm is.

Een momentje van rust aan het eind van de middag.

Dorst hebben de olifanten vaak.

Ze drinken meestal zo'n 200 liter per dag.

Kleine olifantjes worden wel eens wees.

De stieren zorgen toch al niet voor hun nageslacht en koeien kunnen wel eens gedood worden door bijvoorbeeld stropers.

Als de jonge olifantjes niet opgevangen worden overleven ze het niet.

We zijn in Sri Lanka in een Elephant Transit Home geweest waar de wezen een veilig tehuis krijgen.

Via een zorgvuldig begeleidingsprogramma worden de olifantjes voorbereid op een terugkeer in de vrije natuur.

Ze kregen daar te eten en mochten baden in een grote poel.
Dat  was een succesnummer!

Met volle overgave stortten ze zich in het water.
Natuurlijk werd er ook gespoten en gedronken.

In een rustgevende omgeving winden sommige olifanten zich soms toch wel eens op.

Dit kan af en toe leiden tot nageslacht.

De draagtijd van olifanten is 22 maanden.

Een koe krijgt gemiddeld maar één keer per vijf jaar een kalf.

Ook al lijkt een pasgeboren kalf vergeleken met zijn moeder klein, het weegt toch al zo'n 100 kg.

Meestal krijgt ze één kalf, maar we hebben in Afrika wel eens een olifantenkoe met twee kalveren gezien.

Een olifant passeerde onze jeep op nauwelijks een meter afstand.
Met mijn 100-400 mm lens op 100 mm ingesteld kon ik deze plaat maken.

De olifant was in een heel gemoedelijke bui, gelukkig.

Het is goed te zien dat deze olifant aarde op zijn kop en rug gegooid had. 

Aziatische olifanten hebben een tamelijk rechte rug, terwijl die bij Afrikaanse olifanten meer aflopend is.
Hij gunde ons geen blik waardig en verdween in het bos.

Het ging tot en met maart goed met de olifanten in Sri Lanka.
Nu maar hopen dat de corona crisis geen nadelige gevolgen voor de populatie heeft.

Voor ivoor zijn deze olifanten in ieder geval niet interessant.


Opnieuw een lang bericht.

Mijn dank en complimenten aan iedereen die het tot het eind heeft volgehouden om dit te bekijken en te lezen.😊


En dan nog dit (sprak hij trots):

De foto die ik in april van een citroenkwikstaart gemaakt heb staat op de omslag van het blad Fitis van de Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland.

In dit blad staat nog een tweede foto die ik van deze vogel gemaakt heb.

In Dutch Birding nr 3 van 2020 is de foto ook opgenomen.




16 opmerkingen:

  1. Ha Kees,
    hartstikke leuk, jouw foto op de omslag van het blad Fitis, en ook nog 1 in het blad, gefeliciteerd.
    Olifanten vind ik geweldig, zulke intelligente en sociale dieren. Imposant, ook hoe ze met dat enorme lichaam heel behoedzaam om obstakels heen kunnen manoeuvreren. Dus met deze serie doe je mij een enorm plezier.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kees wat is dit mooi om mee te maken en wat en geweldig mooie reportage heb je ervan weten te maken,dat is heel wat anders dan een dierentuin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Wat leuk dat je foto op de omslag van het blad staat.
    Erg mooi.

    De reportage van de Olifanten vind ik echt fantastisch.
    Ik heb het een paar keer bekeken, ik vind Olifanten echt mooie dieren.
    Je hebt super mooie foto's gemaakt.
    Zo mooi als je dit in het echt hebt kunnen zien.
    Ik heb genoten van de foto's.
    Bedankt voor het mee laten genieten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een indrukwekkende reeks Kees. Foto 8 met die hele groep is heel bijzonder.
    Lijkt me best angstig om zo dicht met je tentje bij die groep te staan. Zou 's nachts geen oog dicht doen...haha...!!
    Mooie uitverkiezing op en in dat blad.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees.
    Wat heb je mooie opnames gemaakt van de Olifanten in het wild en je laat ook de mooi verschillen zien van deze soort. Bij die foto's bij je tent dat ze zo dichtbij komen, zou mij kapot geschrokken zijn het zijn toch wilde beesten wel stoer dat je daar toen bent blijven zitten.
    Gefeliciteerd dat je in het blad staat van de Vogelwerkgroep Zuid Kennemerland staat. Ik heb in ieder geval genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Congratulations on your cover photo, Kees. Well deserved! A wonderful informative post on the elephants too. I am more than a little envious. This is a species that has eluded me always. When I visited South Africa in 2008 we were told that it was a pretty reliable expectation to see them at one location we visited, but the area was experiencing drought, and when we arrived the herd had moved on. At this stage of my life it is doubtful that I will ever be present in areas where elephants exist, so this will remain a giant omission in my experience of wildlife around the world.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Allereerst gefeliciteerd met je cover-foto. Het is dan ook een zeer bijzondere waarneming en ik kan mij herinneren dat ik in mijn reactie op dat blog gezegd dat je eens een bijzondere soorten in de AWD blog zou moeten maken. Deze krijgt denk ik wel een plekje in de top drie.
    Maar ja, nu over het hoofdonderwerp. Een prachtige reportage met nog mooiere waarnemingen en herinneringen. Lijkt mij geweldig om dit soort dieren in het wild te kunnen aanschouwen. Mooi gefotografeerd en ook nog een mooi verhaal erbij. Leuk die foto van jou met de olifant vlak achter je. Toch best gevaarlijke dieren en dan zo relaxed. Held!
    Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de olifanten. Iedereen weet dat de toeristen wel weer terug zullen komen, dus er wordt echt wel op hun grootste bron van inkomsten gelet.
    Ik heb genoten van je bericht over de olifant.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, dank voor dit mooie blog van de olifanten. Mooie wetenswaardigheden en jullie belevenissen waren interessant om te lezen. De foto's spreken boekdelen en ik denk dat je deze ontmoetingen nog lang zal koesteren.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En o ja gefeliciteerd met de publicaties van je foto's.

      Verwijderen
  9. Hallo Kees
    auch von mir Glückwunsch zur Veröffentlichung deines Bildes auch
    Dein Selfi mit dem Elefanten wäre eine Veröffentlichung wert.. der Bericht ist sehr gut, viele Infos die sehr Lehrreich sind, dazu natürlich schöne Fotos, brillanter Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees
    je maakt wel elke keer mooie uitstapjes en je komt met geweldige foto's terug top.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Nogmaals gefeliciteerd met je coverfoto op de Fitis! Erg leuk en dikke complimenten waard.
    Dan de olifanten......of moet ik maar typen: OLIFANTEN !! Wat een meesterlijke serie van de verschillende olifanten. Ook veel interessante informatie. Die rode oorranden is ook nieuw voor mij, ik vind het prachtig vooral op de foto met tegenlicht, zie je het goed. Een spannend verhaal ook zoals olifanten met flapperende oren én bij het wc-raampje, oef, schrik!! De foto van jou heel relaxed voor de tent met een olifant vlak achter je is natuurlijk een superdesuper foto. Daar zul je toch wel steeds met een vette grijns op terug kijken. COOL! Waanzinnige blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Zeer interessant en leerzaam blog over olifanten. Ik wist b.v. niet dat bij Afrikaanse olifanten beide seksen slagtanden hebben en bij de Aziatische alleen de stieren. Prachtige eerste foto, ik dacht bij de kleine foto in de leeslijst even dat je, door de verschillende kleuren van kophelft, twee foto's aan elkaar gemonteerd had. Indrukwekkend als je zo'n bot vindt, maar nog indrukwekkender lijkt me als je zo'n gigant plotseling vanuit een toiletraam in z'n ogen kijkt. Heel bijzonder vind ik die olifant in jullie tentenkamp. Terwijl in natuurdocumentaires vaak gewaarschuwd wordt dat deze kolossen best gevaarlijk kunnen zijn, ga jij daar even op je dooie gemak met je stoeltje bij zitten. Dat je dat gedurfd hebt zeg. Prachtige foto's.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Allereerst gefeliciteerd met je 'prijswinnende' citroenkwikstaart. Dat was dan ook een mooie waarneming (ik had er nog nooit van gehoord!). Maar dat geldt uiteraard ook voor de hoofdrolspelers van dit blog. Een boeiend verslag en mooie foto's. Wie veel reist ziet ook veel, natuurlijk. Voor mij zit dat er niet in, ik zoek het allemaal wat dichter bij huis. Ik heb het niet zo op vliegen namelijk...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, prachtige foto van een zeer zeldzame vogel de citroenkwikstaart. Zeer terecht plaatsing in het blad van de Dutch Birding. Je bent echt bevoorrrecht dat je beide olifantensoorten in het wild heb kunnen zien en fotograferen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    gefeliciteerd met je coverfoto, altijd leuk om terug te zien :-)
    Die van mij komt nog ;-)
    Supermooi blog van al deze olifanten en ik zat wel even te rillen toen ik jou voor die tent zag zitten en die enorme "fant" erachter!!!!! Wat een bijzonder moment en wat een leuke plaat.
    Je hebt hier allerhande olifanten gezien en weergegeven en dat vind ik echt hartstikke leuk!
    Ook het zien van die botten vind ik mooi want ik hou daar wel van, althans.... ik heb veel fossielen van haaien maar ook van een wolharige mammoet dus ik mag wel botjes kijken.
    Groetje,s Helma

    BeantwoordenVerwijderen