zaterdag 10 oktober 2020

AWD - September 2020

 

Het overzicht van de maand september is tamelijk bescheiden en omvat alleen de eerste helft van de maand. 
Het betekent niet dat ik niet in de natuur geweest ben.
Leyduin, Groenendaal en een week in Drenthe en Friesland vormden een aantrekkelijk alternatief.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.

 Een bezoek aan de "woestijn" op een zonnige dag was zoals altijd de moeite waard.
Ook al viel het met bijzondere waarnemingen wat tegen, de stilte, de rust en het panorama vergoedden veel.
Duinfranjehoedjes en parnassia zag ik veel, later dit jaar verwacht ik daar nog diverse bijzondere paddenstoelen.
Wat vogels betreft was het tamelijk bescheiden.
Af en toe wat spechten en spreeuwen en een aantal kleine bruine vogeltjes die te ver weg waren om ze te kunnen determineren.
Roodborsttapuiten (Saxicola rubicola) namen de honneurs waar.
Ook voor de meeste paddenstoelen gold dat hun tijd nog moest komen.
Af en toe een hazepootje, dat ik voor de verandering eens van bovenaf gefotografeerd heb. 
Zo zie je de hoed eens van bovenaf.
Een minder fraaie achtergrond moest ik voor lief nemen.
Panteramanieten (Amanita pantherina) zag ik weliswaar niet veel, maar degenen die ik vond stonden er wel mooi bij.
Zonder steel kon ik er mooiste plaat van maken.
Terwijl ik op zoek was naar boomkikkertjes merkte ik dat ik begluurd werd.
Helemaal vrij vertoonde deze zandhagedis zich niet, maar nieuwsgierig was zij wel.
Tot mijn verrassing zijn boomkikkertjes deze keer het hoofdonderwerp geworden.
Het was het hele jaar behelpen, want ze lieten zich nauwelijks zien.
Deze keer zag ik één volwassen kikker en 7 kleintjes.
Zoals gebruikelijk was het even zoeken, maar de kikkertjes lieten zich over het algemeen goed zien, 
deels in hun karakteristieke houding.
Enkele soortgenoten zaten wat meer verscholen, maar deze was wat meer ondernemend en had in de ochtendzon een plekje op een tak gezocht.
Zoals het een echte boomkikker betaamt werd mij nog even duidelijk gemaakt waarom ze 
boomkikker (Hyla arborea) heten.
Gelukkig was het licht nog niet te hard, waardoor het mogelijk was sfeerplaatjes te maken van de boomkikkerjeugd.

In de tweede helft van september ben ik met mijn vrouw een week naar Friesland geweest.
Drenthe lag vlakbij.
In de komende weken zal ik daar af en toe aandacht aan besteden, 
waarbij onder andere dieren aan bod komen die 's nachts actief zijn.




16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Mooi de Paddenstoelen de Kikkers zijn echt heel mooi.

    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Het is nu weer een ideale tijd om paddenstoelen te zien. Leuk ook die kikkers.
    Die zijn altijd grappig.
    Je laatste foto is erg leuk en beloofd weer een mooie reeks.

    Fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It seems to have been quite a spectacular year for fungi here in terms of variety and sheer numbers too. I wonder how many people pass them by without giving them a moment's thought, yet they are such a vital part of the ecosystem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees
    Pilze sind gerade auch bei mir das grosse Thema aber leider war es hier so trocken das erst sehr wenige Pilze zu sehen sind, Du hast sie wieder schön Fotografiert, schön wäre auch wenn die Pilze auf Augenhöhe wachsen würden ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterende foto's Kees, de paddenstoelen, de bookikkers en de hagedis. Alles heel fraai op de plaat gezet.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Kees.
    Wat mooi de boomkikker, die had ik graag zelf een keer voor de lens.
    Ben benieuwd naar je volgend blogje, de laatste foto beloofd veel goeds ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees.
    Ook nu weer mooie soorten paddenstoelen gefotografeerd, en de Boomkikker en Zandhagedis ook tegen gekomen dat is je weer mooi gelukt. helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om paddenstoelen te fotograferen, veel wind en regen bij ons. Maar weer 'n mooie blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees,
    Een mooi overzicht met al aardig wat zwammen. Gaaf dat je hazepootjes hebt gezien, die vind ik zo leuk, maar heb ze nog niet gevonden. En dan jouw boomkikkerserie, die is geweldig, vooral de enige echte boomkikker die zijn naam eer aan doet. Ik ben heel benieuwd naar jouw volgende blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    toch nog boomkikkertjes. Leuke serie heb je daarvan kunnen maken, met de laatste als topper. Sowieso leuk tussen de varens, dat is weer eens wat anders. De zandhagedis kleurt weer heel mooi tussen de verkleurende varens. Ook heel mooi is je opkomende bolletje panteramaniet.
    Je afsluitende foto spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Ik verheug me op je komende blogs.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    De eerste paddestoelen foto's zijn echt heel mooi maar ook leuk om een Hazenpootje eens van bovenaf te zien. Beide paddenstoelsoorten zijn voor mij nog nieuw.
    Ja, soms is het behelpen met dieren op de foto en lukt het niet zoals je wilt. Desondanks toch wel leuk om de Boomkikkertjes te fotograferen.
    Je vooruitblik op Drenthe belooft wat. Ik ben benieuwd.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig deserie van de boomkikkertjes en je herfstfoto,s mogen er ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    De paddenstoelen in het zand vind ik prachtig! Dat vind ik vooral fascinerend omdat de combinatie zand en paddo voor mij niet vanzelfsprekend is. Ik denk meer aan vochtige bladeren in bossen...
    Het bolletje zonder steeltje vind ik ook heel mooi. Wat heb je de roodborsttapuit er fijntjes op staan! Dan de zandhagedis, wat een verrassing. toch een hele mooi foto tussen de varens. De serie van de boomkikkertjes is jaloersmakend. De boommarter, tja dat is wel een hele leuke aankondiging van je volgende blog. Ik kan niet wachten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Die woestijn brengt wel hele leuke paddenstoelen voort, ik verbaas me daar iedere keer over dat er in die droogte nog paddenstoelen groeien. De roodborsttapuit ziet er wel heel gehavend uit, die is duidelijk aan de rui toe. Hazenpootje hoop ik eens een keer tegen te komen, heb er nog nooit een gezien. Je boomkikkertjes zijn werkelijk prachtig vooral die in de varen en die waar hij zijn naam eer aandoet. Wat een schitterende laatste foto, ben benieuwd naar je volgende blog en of deze boommarter gefotografeerd hebt vanuit een hut of in de vrije natuur.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Ik zie dat ik weer wat in te halen heb.
    Dit is in ieder geval een prachtig blog met een aantal hele fraaie platen van de boomkikker. Eentje steekt er voor mij uit en dat is die van de kikker op de boomtak. Een mooi kleurenverloop en vooral een geweldige achtergrond. Super. Je openingsfoto is ook een hele fraaie. Het standpunt maakt de foto bijzonder. Tsja, die afsluiter is wel een hele lekkere. Ik kan mij nog je vorige serie vanuit de hut van Edo herinneren. Ik ben zeer benieuwd.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Een bezoekje aan de "woestijn" is altijd leuk. Ik nen er dit jaar twee keer geweest, de eerste keer ook met mooi weer, de tweede keer met storm en regen, maar w;el in gezelschap van Helma en Hen k en dat is altijd gezellig. Duinfranjehoedjes zie er altijd wel, deze keren zelfs heel veel. Jouw eerste twee foto's zijn daar de mooiere voorbeelden van. De tweede keer waren er wel ook al Zandtulpje, maar de Duinstinkzwammen waren nog niet te bekennen (jouw aanwijzingen van vorig jaar lagen er nog wel!).
    Jij bent dit jaar behoorlijk verwend door de Boomkikkertjes, zeg. Prachtige serie alleen al in dit blog! Ik heb er dit jaar amper één gezien. Wat zou er nu toch weer met ze gebeurd zijn? Geroofd? Een ziekte? Of gewoon verhuisd? Volgend jaar beter, hopelijk...Nu wordt het alweer bijna tijd voor de wintergasten. Ik zag dat de eerste wilde zwaan al was gearriveerd...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    hele fraaie platen van die duinfranjehoeden maar ook ja andere paddenstoelen zijn heel mooi.
    Zoals Dick hierboven al zegt zijn we met hem daar ook geweest al kwamen we wel in noodweer terecht (we waren gedrieën dan ook zeik en zeiknat) maar we hadden wel lol hahahahaha....Je boomkikkers zijn ook weer heel fraai zeg. Die op dat bruine blad vind ik echt super gewoon :-))))
    Ik heb weer genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen