zaterdag 17 oktober 2020

Herfst in Friesland en Drenthe deel 1

 

Een weekje vakantie in het grensgebied van Friesland en Drenthe bleek een succes.
Het was schitterend herfstweer waardoor we veel konden wandelen, waarbij we onder andere veel paddenstoelen zagen.
Een avond en een deel van de nacht in een observatiehut maakte de week compleet.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.

Het nestkastje naast de voordeur van ons huisje bleek een verrassende inhoud te hebben.
           
In de tuin stond een fraai kunstwerk.
Toen het licht van de ondergaande zon er precies opviel leek het alsof de bloem van binnenuit verlicht werd.
Het nodigde uit tot wat experimentjes met de sluitertijd.
Het eerste uitstapje dat we maakten was naar het Dwingelderveld, zoals we vaak doen als we in Drenthe zijn.
Daar groeide nog aardig wat dopheide (Erica cinerea).
Bij het Dwingelderveld kwamen we een kudde Drentse heideschapen tegen,
begeleid door een herder en slechts één hond die de kudde prima onder controle hielden.
Één van de rammen was heel alert en had veel belangstelling voor de ooien.
Deze grote parasolzwam (Macrolepiota proceratrok in de buurt van de kudde onmiddellijk mijn aandacht.
De zwam deed mij denken aan een vervormde paraplu,
 die onbruikbaar was geworden onder invloed van een te krachtige windvlaag.
Dit type zwammen groeide daar volop, in de buurt van de radiotelescoop, maar ik heb geen idee hoe ze heten.
Dit vond ik een bijzonder model, een soort bokshandschoenzwam.
De officiële naam moet ik schuldig blijven, maar ik ben in goed gezelschap.
Ook Obsidentify wist er geen raad mee.
Gelukkig waren er ook zwammen die ik direct herkende: geschubde inktzwammen (Coprinus comatus).
Ze groeiden in de bosrand in groten getale.
Ze waren er van heel pril tot ruim over hun hoogtepunt.
Ook in mijn directe woonomgeving heb ik er tientallen gezien.
Dit exemplaar is 100% Drents.
De hoeveelheid en het aantal soorten paddenstoelen viel mijn enorm mee.
De zomerse droogte bleek hier geen nadelige invloed op deze fungus wereld gehad te hebben.
Dit exemplaar is een gele knolamaniet (Amanita citrina).
Enkele bomen waren langs de stam metershoog bedekt met porseleinzwammen (Oudemansiella mucida), 
maar er behoorlijke plaatjes van maken viel toch niet mee. 
Ze stonden vaak te dicht bij elkaar of juist precies vóór een mooie compositie 
(als je langs de stam omhoog fotografeerde).
Niet alleen wandelaars en fietsers stopten bij de bomen om plaatjes te maken.
De zwammetjes waren ook in trek bij insecten.
Obsidentify hielp mij bij de naamgeving: plooivoetstuifzwam (Calvatia Excipuliformis).
Ook deze zwam verkeerde in het gezelschap van een aantal soortgenoten.
Dit was wel de mooiste.
Deze soort is voor vrijwel iedereen vertrouwd:
de vliegenzwam (Amanita muscaria).
Naar later bleek was het een soort die we vrijwel dagelijks tegenkwamen.

Vogels bleven grotendeels afwezig tijdens onze wandelingen.
Ze waren er wel maar meestal te ver weg.
Ik had er wat meer van verwacht.

Op een avond zijn we naar een observatiehut geweest, waar we tot diep in de nacht zijn gebleven.
Van de boom- en steenmarters die we zagen moeten nog veel beelden worden uitgezocht, 
maar ik kan wel enkele andere opmerkelijke soorten laten zien.
Een tweetal egels (Erinaceus europaeus) was op zoek naar wat eetbaars.
Zij zorgden ervoor dat wij lekker beziggehouden werden voordat de hoofdact acte de présence gaf.
Achter de vijver was een ondiepte waar de egel langs liep. 
Door op zijn achterpoten te gaan staan kon hij uit de vijver drinken wat een grappig plaatje opleverde.
Scherpstellen was overigens knap lastig omdat er weinig licht was.
Van het eten kregen de egels blijkbaar dorst, want ze kwamen regelmatig drinken.
Vlakbij  het venster van de hut konden we de egel prima zien.
Verder inzoomen kon ik ook, maar dat leverde een wat minder mooi beeld op vond ik.
De grootste verrassing van de avond was een kerkuil (Tyto alba), een soort die ik nog nooit in het wild had gezien.
Hij kwam uit een boom aan de rechterkant aangevlogen, 
maar met mijn te trage sluitertijden leverde dat geen bruikbare platen op.
De vogel landde in een boom aan de linkerzijde en bleef daar minstens een uur zitten.
Meestal was zijn kop gedeeltelijk achter bladeren verscholen, maar gelukkig liet hij zich ook af en toe beter zien.

Vooral wat paddenstoelen betreft zijn we deze week uitgebreid aan onze trekken gekomen.
Er was echter nog veel meer, zoals ik later zal laten zien.
De eerstvolgende keer zal mijn aandacht weer naar Leyduin en Groenendaal gaan.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Ik moet duidelijk nog wat geduld hebben met die marters ;-)
    Maar dit is prachtig hoor. Mooie sfeerplaten van de schapen met herder in het landschap. De paddenstoelen heb je ook heel mooi gevangen. Vooral de Grote parapluzwam, is erg leuk. Je moet het maar zien. En aan fantasie ontbreekt het je niet.....een bokshandschoenzwam...grinnik. De porceleinzwammen met het licht erdoor, mooi! Van de Geschubte inktzwam vind ik de derde het mooiste. De stuifzwam is ook prachtig. Alle foto's van de egel zijn geweldig. Zo jammer dat je die niet zo veel meer tegenkomt. Je hebt geluk gehad met deze leuke serie. Ook de Kerkuil, dat is toch wel de kers op de nachttaart! SUPER!
    Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ja nog vergeten....je kunstwerkje kon ik niet in de vergroting bekijken, en dat had ik graag gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This appears to be a fabulous getaway, Kees, with many highlights, but surely the greatest of all was the Barn Owl. This is a species that I have only ever seen a few times, and it is always a thrill. As for bird boxes, that it about the most civilized I have ever seen! I hope that while you were away you were able to enjoy some local cuisine using wild mushrooms. When in Slovenia in October a couple of years ago we went to a restaurant well known for soups made from local mushrooms and it was one of the tastiest soups ever.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Super serie laat je zien.
    Zo mooi de Paddenstoelen en Zwammen.
    Mooi kudde schapen en prachtige Ram
    Super leuk de Egels.
    De kerkuil is echt top.

    Mooie foto's Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees
    wie ich schon erwähnt habe sind hier die Pilze noch nicht so viel vertreten die Stellen wo ich die letzten Jahre immer Pilze gefunden habe sind dieses Jahr alle leer ,es ist einfach zu trocken gewesen, Aber schön bei Dir einige sehr schöne Exemplare zu sehen, die Tintenpilze sind toll getroffen und der Fliegenpilz ist natürlich durch seine Farbgebung ein Hingucker. Dann kommt der Igel der über die Platte schaut, echt witzig und die Schleiereule das ist das Highlight
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Dat zijn mooie en bijzondere paddenstoelen. En wat gaaf dat je die egel zo drinkend langs het water hebt kunnen fotograferen. Echt tof.
    Ja, en met zo'n ontvangst in dat vogelhuisje kan een vakantie toch niet meer stuk.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, wat een heerlijke tijd in Friesland stralen deze foto's uit. Fijn dat het weer meewerkte. Prachtige zwammen en de kerkuil is bijzonder. Leuk ook dat er twee egels te zien waren.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    geweldig uitstapje met veel mooie beelden die kerkuil is toch wel de kers op de taart erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kees die kerkuil wat is dat een prachtig moment om die zo tegen te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, mijn vogelhart gaat toch wel sneller kloppen van de mooie Kerkuil. Wat een buitenkans. ben toch wel een tikkeltje jalours. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Keeps!!!... Beautiful and varied pictures... I love the variety of mushrooms... Happy week

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Je hebt weer mooie soorten paddenstoelen gevonden en die zie je bij ons niet uitgezonderd de stinkzwammen.
    De Egel staat er ook mooi op zo ook de Schapen in het mooie landschap. En wat 'n geluk dat je die Kerkuil kon fotograferen is 'n topper, is de enigste uil die ik nog niet voor mijn lens heb gehad.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Kees,
    heerlijk als je tijdens zo'n weekje weg ook lekker weer hebt om erop uit te trekken. Jullie zullen wel volop hebben genoten.
    Mooie serie verschillende paddenstoelen laat je hier al zien. Maar de serie van het egeltje steelt hier voor mij wel de show. Uniek, om hem zo rustig zijn gangetje te zien gaan. Foto 18 is supertop. Plus een kerkuil. Ben al heel benieuwd naar je marters.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Hahaha, je houdt de spanning nog even vast zie ik. Ja, zou zorg je ervoor dat mensen terugkomen naar je blog ;-) Die kerkuil is echt super eg. Wat een mazzel dat die even langskwam. Weliswaar geen superplaten, maar ik zou er ook meer dan tevreden mee zijn. Wat een heerlijke bonus.
    Ik moet zeggen dat je een hele fraaie verzameling paddenstoelen hebt weten te scoren. De inktzwammen heb je er pracht opstaan. Vooral die laatste vind ik erg mooi. Vergeet ik bijna de egel te benoemen. Die laatste drinkfoto is er eentje die ik graag gemaakt had. Prachtig blog weer Kees.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Wat een leuke verrassing voor jullie die inhoud van dat nestkastje, alleen daarvoor zou je er al naar toe gaan. Leuke serie paddenstoelen heb je geschoten in een voor mij eveneens bekend gebied. Maar paddenstoelen heb ik er eigenlijk nog nooit gefotografeerd, toch maar eens beter rondkijken want die bokshandschoen is wel een hele fraaie. En dat geldt eveneens voor de zwammetjes die uit de boom groeien met die insecten erop. Leuk ook dat egeltje, maar het klapstuk vind ik toch die kerkuil, sjonge wat fraai, ik heb hem nog nooit kunnen fotograferen. Was overigens wel benieuwd op welke iso-waarde je egeltje en de kerkuil gefotografeerd hebt, er is nauwelijks sprake van ruis, heel knap.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoi Kees.

    Wat een mooie vakantie heb jij gehad op de grens van Friesland en Drenthe. Prachtige paddenstoelen, mooie schaapskudde maar de laatste foto's spreken mij het meest aan, dat schattige egeltje en de mooie kerkuil, daar wil je dan wel voor wakker blijven.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    ik begin gelijk hier maar even mee: "Dit vond ik een bijzonder model, een soort bokshandschoenzwam.
    De officiële naam moet ik schuldig blijven, maar ik ben in goed gezelschap.
    Ook Obsidentify wist er geen raad mee."
    Die paddenstoel is een VOORJAARSKLUIFZWAm :-))) Een hele fraaie heb je gespot.
    wat lekker dat jullie even weg geweest zijn. Je kon dan ook hele mooie platen maken.
    Egeltje vind ik super en die kerkuil is echt een kadootje hoor. Geweldig om die tegen te komen en ook nog te kunnen footgraferen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen