zaterdag 24 oktober 2020

Groenendaal en Leyduin deel 2

Bij het zoeken naar en fotograferen van paddenstoeltjes krijg je soms onverwachte belangstelling. 
Zo gebeurt het soms dat voorbijgangers zich afvragen wat ik aan het doen ben.
Soms kunnen ze niet zien wat het onderwerp is omdat het erg klein is.
 Ze vragen zich dan ongetwijfeld wel eens af of het wel goed met mij gaat omdat het net lijkt dat ik bijvoorbeeld door mijn camera naar een stuk hout zit te kijken.
In het bijzonder als ik een tijdje vrijwel roerloos op mijn knieën voor dat stuk hout zit maakt het mensen nieuwsgierig.
Natuurlijk komt het ook voor dat ze niet goed kijken.
Tenslotte zijn er mensen op wie het bovenstaande niet van toepassing is en die oprecht geïnteresseerd zijn en wel eens interessante tips hebben.
Het overkwam mij ook dat een bosmuis zich geen raad wist met dat vreemde schepsel dat vlakbij haar hol bezig was.
Ze keek het even aan, rende wat heen en weer, bekeek mij een paar keer vanuit de dekking en rende uiteindelijk weg met een jong in haar bek!
Het kan ook een meidoornkielwants (volgens waarneming.nl) zijn die je even indringend aankijkt.
Ik dacht trouwens zelf dat het een  roodpootschildwants was.
Kortom, je blijft niet onopgemerkt. 

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.

 

Ik begin deze keer met GROENENDAAL.

Op een omgevallen vermolmde boomstam trof ik deze gele hoorntjes (Calocera cornea) aan.
Ze worden hooguit 1 cm hoog.
Op een bemoste vermolmde boomstam groeide dit esdoornhoutknotszwammetje (Xylaria longipes).
Wellicht niet moeders mooiste, wel opvallend ondanks zijn geringe lengte.
Om dit zwammetje te vinden moest ik goed opletten.
Het is vermoedelijk een suikermycena (Mycena adscendens).
Zonder tussenringen zou ik hier een wel heel erg klein zwammetje laten zien.
Ook in dit geval gaat het ongetwijfeld om een soort mycena.
Ik heb echter geen idee welke soort het is en ik maak mij daar eerlijk gezegd ook niet druk om.
Een mooie compositie was hier tenslotte het hoofddoel.
Deze soort kent volgens mij iedereen die op zoek gaat naar paddenstoelen.
Ze waren ruim vertegenwoordigd, al moet je natuurlijk wel goed kijken om een geschikt exemplaar te vinden om te fotograferen.
Het zijn geweizwammetjes (Xylaria hypoxylon).
Ook nu bewezen mijn tussenringen hun waarde.
Het zonlicht was in de schaduwrijke omgeving net mooi tussen het gebladerte doorgedrongen.
En daar is hij dan nog een keer (met 99% zekerheid volgens waarneming.nl),
de meidoornkielwants (Acanthosoma haemorrhoidale).
Hij klauterde over het hout en over de geweizwammetjes.
Het bewijsplaatje dat hij over de zwammetjes klom haalde deze post niet.
Hier was ik die middag naar op zoek: gewone wimperzwammetjes.
Gewapend met macrolens en tussenringen ging ik aan de slag om deze slechts enkele mm grote zwammetjes fatsoenlijk op de plaat te krijgen.
Ik vond een geschikte plek, waar ze iets groter bleken te zijn dan bij een eerder bezoek.
Uiteindelijk werd dit het mooiste resultaat.
Door gebruik van tussenringen is het nagenoeg niet te doen om scherpere opnames te krijgen, in ieder geval niet voor mij.
De scherptediepte is nu eenmaal tamelijk gering bij gebruik van tussenringen.
Je moet dan een andere list verzinnen.
Veel bloggers weten wel wie deze list beheerst😃
Je kan natuurlijk ook een wat groter onderwerp kiezen.
Op dezelfde boomstam als vorig jaar groeiden nu twee pruikzwammen (Hericium erinaceus)
Het bizarre is dat ze ruim een week later volledig verdwenen waren.
Geen spoor meer van te zien.
Het blijkt dat de vruchtlichamen eetbaar en medicinaal zijn, dus vermoedelijk heeft iemand ze geoogst.

Het tweede deel van deze post gaat over LEYDUIN.
Als eerste trok deze gele aardappelbovist (Scleroderma citrinum) mijn aandacht. 
Bovisten komen op het landgoed veel voor.
Dit exemplaar lag mooi vrij.
Een gewoon elfenbankje (Trametes versicolor) wordt niet vaak in een blog opgenomen. 
Af en toe vind ik dat ze bij mij wel een plaatsje verdienen.
Zo nu en dan duikt er een soort zwam op waarvan je niet weet wat je ervan moet denken.
Ook met behulp van waarneming.nl ontstond er geen duidelijkheid.
Dit is een echt judasoor  (Auricularia auricula-judae), ook al heeft waarneming.nl er moeite mee.
Meerdere oortjes groeiden op een losliggende tak waardoor ik een plek kon vinden om hem zo te fotograferen als ik wilde.
Met deze zeer merkwaardige zwam heb ik waarneming.nl helemaal van slag gemaakt.
Wat moet je denken van de volgende suggestie voor de naam: grote lisdodde!
Hiermee houdt het nog niet op😀.
Waarneming.nl geeft met ruim 17% waarschijnlijkheid aan dat dit een bruine rat is!
Naamgeving van paddenstoelen/zwammen is niet eenvoudig maar op deze suggesties had ik niet gerekend.
Wat ik nu wel gezien heb blijft een raadsel.
Voor deze beschimmelde zwammen stelt waarneming.nl de naam waaiertje voor.
Bij een waaiertje denk ik toch aan een ander, veel kleiner zwammetje.
Het zal wel duidelijk zijn dat de natuur het ons niet eenvoudig maakt om te determineren.
Het software programma van waarneming.nl heeft mij al vaak geholpen maar soms weet het programma er geen raad mee.
Met gekraagde aardsterren heeft het programma geen moeite.
Op dezelfde plek als vorig jaar groeide opnieuw een tiental aardsterren (Geastrum triplex).
Tot besluit heksenboter (Fuligo septica).
Ik had deze zwam in Leyduin nog niet eerder gezien.
Het is een mooie kleurige afronding van mijn bezoek  aan dit landgoed.

De volgende keer komen ze echt aan bod: de steenmarter en boommarter.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Geweldige foto's heb je gemaakt.
    Zo mooi de Paddenstoelen en Zwammen.
    En prachtig hoe je mm zwammetjes nog zo mooi laat zien.

    Prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Mooi en bijzonder al die zwammen en paddenstoelen.
    Die oranje zwammetjes zijn ook erg mooi. En wat een bijzonder beestje op je eerste foto.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees!!!...Very interesting and beautiful world... Great shots... Congrats...-

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor Kees, al die zwammetjes en zo mooi gefotografeerd.
    De wimperzwammetjes heb ik nog nooit in het echie gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Kees,

    Zucht, weer geen marters....
    Wel weer een fraaie verzameling van allerlei soorten zwammen. De laatste foto van het wimperzwammetje is een hele fraaie geworden. Ik ben een weekje weggeweest naar de Veluwe en heb mij ook een beetje bezig gehouden met zwammen. Ik kan dus uit ervaring zeggen, dat je een zeer knap resultaat hebt behaald, want wat is dat kleine spul lastig op de foto te krijgen zeg. Geef mij maar vogels, die zijn een stuk makkelijker. Die gele hoorntjes is ook een soort waar ik mee aan het rommelen geweest ben. Mooi spul is dat. Hele mooie pruikzwammen ook, maar helaas lopen er teveel oostblokkers door onze bossen die ze plukken. Vooral Polen schijnen echte paddenstoelenplukkers te zijn. Gelukkig heb je de foto's nog. Mooie afsluiter ook van een fijne soort. Daar heb ik goed naar lopen zoeken, maar helaas niet gevonden.
    Laat nu de marters maar komen hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Mooie soorten zwammen heb je gefotografeerd, vooral die ene waar ze precies de naam niet weten staat er mooi op, zelfs op de site van van paddenstoelen en zwammen heb ik die soort niet gezien, denk wel dat je daar erg tevreden mee was. Wimperzwammetjes nooit gezien, Vind het wel knap dat je al veel soorten hebt gezien, schitterend hoor.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kees als dit geen genieten is dan weet ik het niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    diesen Moment wenn Menschen einen beobachten kennt wohl jeder der dieses Hobby hat. Auch ich kenne solche Situationen und muss immer Lächeln wenn die Menschen mich anschauen. Jetzt endlich hat bei uns die Pilzzeit richtig angefangen und ich habe schon einige schöne gefunden.
    Bei deiner Auswahl gefallen mir 5, 10 und 22 am besten das sind Kunstwerke geworden mit toller Schärfe, schönem Hintergrund und die Farben sind erstklassig, die ganze Serie gefällt mir gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    je openingsfoto van die wants is erg leuk. Op foto 8 laat je de structuur op zijn schild goed zien - wat is dat mooi en gevarieerd. Ook heel erg mooi zijn die wimperzwammetjes; de enkele op foto 10 komt heel mooi muit zo in 't groen. De suikermycena lijkt wel licht te geven; de foto daaronder laat leuke bolletjes zien.
    Maar die grote lisdodde en de bruine rat hoeven van mij niet meer (wel leuke suggesties van waarneming.nl)
    Oh, ik vergeet nog je geweizwammetje op foto 7; mooie zwart-wit plaat is dat geworden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Knappe foto's, zeker als je weet hoe klein je onderwerpen zijn!!
    Prachtig die gele hoorntjes. lichtgevend bijna. De mycena-foto's zijn echt mooi, vooral met dat bokeh! Dan die wimperzwammetjes. Je ziet zelfs die stipjes op de zijkant super! De laatste foto is dan weer qua ruimte en licht de mooiste foto, vind ik. De tweede foto van het Geweizwammetje vind ik ook heel mooi. Ik sta toch vaak voor een paddenstoel en dan denk ik, ja en wat nu.... het is verdraaid moeilijk om daar mooie foto's van te maken ( ook al ken je de foefjes van ene andere blogger ;-) Je bent er in ieder geval heel goed in geslaagd. Wat een gave wants had je! Bij waarnemingen.nl zitten de admi's van de paddo's trouwens met de handen in het haar, want identificeren via Obs Identity werkt voor geen meter. Hoewel ik toch ook wel een bruine rat herken (LOL)Mooie blog, maar.........je had toch ook nog marters? Je houdt de spanning erin.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Unos macros espectaculares, me quedo sin palabras. Enhorabuena Kees, un abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Ik sta er iedere keer weer versteld van een diversiteit aan paddenstoelen jullie daar in het westen aantreffen. Groenendaal en Leyduin zijn blijkbaar eldorado's voor paddenstoelenfreaks. Het is verdraaid moeilijk om aansprekende paddenstoelenfoto's te maken, maar als ze in elk geval al voorhanden zijn scheelt dat een slok op een borrel. Je hebt prachtige soorten gevonden en gefotografeerd, vooral dat wimperzwammetje spreekt wat mij betreft tot de verbeelding en qua foto vind ik die suikermycena zeer geslaagd. Jij beschrijft een aantal zaken die je overkomen als je voor de paddenstoelen op je knieën zit, maar je mag nog van geluk spreken als er dan niet van die grote joekels van honden op je af komen, daar ben ik dan weer allergisch voor. Knappe serie en niet alleen bloggers wegen zijn blijkbaar ondoorgrondelijk, maar ook die van waarneming.nl gezien de determinatie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    een geweldige collectie aan paddenstoelen en zwammen ook hele aparte zitten er tussen mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi kees,
    ook dit is wederom een heel fraai blog met de mooiste zwammetjes en paddenstoeltjes.
    Vooral de wimperzwammetjes vind ik heel mooi. ooit een keer gezien en daarna nooit meer.
    Foto 5 is veruit mijn favoriet want die heb je echt vanuit een prachtig standpunt gefotografeerd.
    Je andere zwammetjes zijn ook bijzonder graai net als die mooie wantsen :-)
    Dit is weer genieten met een grote G.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen