zaterdag 31 oktober 2020

Marters

Het heeft wat langer geduurd dan ik had verwacht maar hier zijn ze dan:
 de steenmarter en de boommarter.
Het is en blijft een bijzondere ervaring om in het donker wild te observeren en te fotograferen.
Ik kan het iedereen aanraden, al is het wel wat kostbaar vergeleken met andere hutten (info: Wildernistrek )
Fotograferen is daar een kunst op zich.
Er wordt weliswaar verlicht, maar ik heb voornamelijk gefotografeerd met ISO 6400 - net als bij de beelden van de egel en kerkuil in een vorige post - en bovendien enkele stops onderbelichting om een geschikte sluitertijd te krijgen.
In de nabewerking kan je wel weer corrigeren voor de onderbelichting.
Het speelt natuurlijk bovendien een rol hoe gevoelig je lens is. 
Mijn maximale diafragma was overigens 5,6.
  

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.


Ik ben begonnen met een steenmarter.
Hier is dan de boommarter (Martes martes) die ik nog nooit eerder had gezien.
 De oren zijn duidelijk groter dan van de steenmarter en daarnaast is de gelere borstvlek een goed middel om ze te onderscheiden.
Marters en bunzings zijn gek op eieren.
Er zijn er daarom een aantal verstopt.
De marters weten natuurlijk precies waar ze moeten zijn, want ze komen hier dagelijks.
Toen wij net gekomen waren zagen we in de schemer bunzings heen en weer schieten.
Toen de verlichting aan ging zagen we nog één keer een bunzing snel verdwijnen, maar terugkomen was er niet meer bij,
in tegenstelling tot bij een eerder bezoek.
Voordat de boommarters zich lieten zien hield een egel ons een tijdje bezig, zoals ik in een eerdere post al heb beschreven.
Maar als er dan een boommarter prachtig in beeld komt is het duidelijk waarom je gekomen bent.
Wat een schitterende dieren.
Nadat de boommarters weer verdwenen waren  bleven egels actief, 
terwijl er ook nog als volstrekte verrassing een kerkuil opdook, zoals ik al eerder heb laten zien.
Maar ook de steenmarters (Martes foina) kwamen op het voer af.
Ze zochten naar eieren en naar ander verstopt lekkers.
Je weet nooit wanneer ze komen maar ze schijnen werkelijk iedere avond te verschijnen.
Gelijk hebben ze, want er is altijd iets te eten.
Ook dassen zijn er regelmatig te zien, maar niet op deze avond.
De marters waren heel erg waakzaam en watervlug.
Onverwacht doken ze uit de duisternis op, waarbij hun kop en borst mooi verlicht werd.
Het kon soms een flinke tijd duren voordat er weer een marter opdook.
Geduld werd echter keer op keer beloond.
Egels, ratten en de kerkuil zorgden voor zoveel afleiding dat je toch geen kans kreeg om je te vervelen.
Waakzaam moest je uiteraard voortdurend zijn.
De neus van steenmarters is wat meer vleeskleurig terwijl die van volwassen boommarters zwart is. 
Om het makkelijk te maken is de neus van jonge boommarters ook vleeskleurig.
Je hoeft natuurlijk niet iedere keer maximaal in te zoomen.
Het verschil tussen beide soorten marters is zo mooi te zien.
Na een tijdje zonder actie was er ineens weer een boommarter, 
op zoek naar iets eetbaars in de holle boomstam waar ook steenmarters en bunzings graag zochten.
Ze scharrelden ook even vóór de boomstam.
Op een gegeven moment dook er één net naast het venster van de hut op, vlakbij dus, 
maar zo onverwacht dat het niet lukte om er een plaatje van te maken.
Zo krijg je weer een heel ander beeld, als je de omgeving er meer bij betrekt.
Je kan aan de kop goed zien dat het geduchte roofdieren zijn.
Ze worden niet bedreigd, maar er kan flink op gejaagd worden als ze overlast veroorzaken.
Wat een bijzonder moment als er twee tegelijk verschijnen. 
Je hoopt dan dat ze op hetzelfde moment onze kant op kijken maar dat zat er niet in.
Uiteindelijk werd het erg rustig en werd het tijd om naar ons vakantieverblijf te gaan dat gelukkig in de buurt lag.
In de omgeving was het al flink mistig geworden maar daar hadden we in de hut niets van gemerkt.

Het was opnieuw een bijzondere avond geworden.



14 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    diese Tiere sieht man einfach zu selten und wenn, dann nur durch Zufall oder wie sie blitzschnell über den Waldboden rennen. Das man bei euch solche Hütten mieten kann ist eine super Idee, deine Bilder zeigen das die Marder sich ganz normal verhalten und ohne Angst sind, Schade das so etwas hier in Deutschland nicht angeboten wird, ich wäre dabei.Danke fürs zeigen absolut sehenswert
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. These are entrancing animals, Kees, made all the more special by their rarity. On our annual winter visits to Algonquin Provincial Park we see Pine Marten about every fifth time and it is always a memorable encounter. It is a fierce little predator, however, and birds and small mammals better pay close attention! Stay well and stay safe. The pandemic is not done with us yet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    dat zal niet vaak geburen dat je dit voor je lens krijgt maar het zijn supergaafe opnames erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Super Kees.
    Wat een mooie aparte dieren zijn dit toch.
    Zo mooi.
    Prachtige foto's heb je kunnen maken, dit is echt een beleving van de natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat 'n gave serie van de Marters en het is je gelukt om er mooie series van te maken, je komt ze niet dagelijks tegen maar vanuit 'n hut krijg je de gelegenheid voor.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    In een woord: GEWELDIG !!
    Ik heb genoten van deze superserie van de marters. Zelf heb ik er nog nooit een gezien. Mooi hoe je de verschillen uitlegt. Een favoriet hoef ik niet aan te wijzen, want ze zijn prachtig allemaal. Twee soorten op een foto is wel heel fraai, wat een luxe. Die hut is dan wel iets prijziger, maar dan heb je ook wat! Je hebt er wel veel kansen gehad en prachtige soorten! TOP!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dikke complimenten, Kees.
    Zo'n prachtige serie schieten bij weinig licht, top. Die ISO 6400 zie ik aan de foto's niet af. Leuk dat je zowel de boom- als de steenmarter uitgebreid hebt kunnen fotograferen.
    Ik kan me voorstellen dat het best een spannende gebeurtenis is, in het donker in zo'n hutje.

    Hartelijke groet, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kees wat een pracht kans en dit is jou dan toch maar gelukt wat is dit mooi en dan z.on hele serie te kunnen maken stuk voor stuk parels.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, Prachtige serie van eigenlijk onmogelijk te fotograferen zoogdiertjes. Zo'n hut is dan in ieder gaval een uitkomst. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Zo, dat noemen ze nog eens uitpakken, wat een schitterende serie heb je daar gemaakt. Wat me dan gelijk opvalt is hoe weinig ruis je in de foto's hebt bij het gebruik van die hoge iso-waarde. Ongetwijfeld zul je ruis verwijderd hebben, maar het is dan des te opmerkelijker hoeveel detail je nog in de foto's hebt. Dat zou ik met mijn camera niet voor elkaar krijgen. Natuurlijk speelt de lichtgevoeligheid van je objectief mee, daar zou het niet aan liggen met f2.8 maar de camera en met name de processor speelt hier toch ook een belangrijke rol in. Prachtige platen nogmaals, het heeft geen zin om de mooiste te zoeken, ze zijn allemaal schitterend. Niet alleen jij hebt het hier goed voor elkaar in fotografische zin, maar Edo van Uchelen eveneens in financiële zin. Maar eerlijk is eerlijk, op geen andere plek in Nederland krijg je deze combinaties te zien.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Dat heb je mooi gedaan.
    Wat super leuk om deze marters zo te zien. Ondanks dat je niet veel licht had heb je het uitstekend weten vast te leggen. Het zijn toch hele bijzondere dieren, een heerlijke blogpost.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Eindelijk dan de marters in jouw blog. Ik heb vorig jaar overdag de boommarter zeer uitgebreid kunnen fotograferen en ik mij jouw enthousiasme zeer goed voorstellen, Het is inderdaad een geweldig mooi dier en om zo'n zeldzaamheid voor je lens te krijgen is super. Ik moet wel zeggen dat ik de prijs enorm hoog vind voor een paar uurtjes. Als ik nou zeker wist dat de das voor de lens komt, zou ik er misschien nog over nadenken. Maar je laat hier wel hele fraaie platen zien en dat ondanks dat je geen lichtsterke lens hebt. Gewoon mooie, scherpe beelden die zeer fraai zijn en jaloersmakend. Als je dan ook nog eens de mazzel hebt om een kerkuil erbij te krijgen en zo mooi vast te kunnen leggen, dan kan ik mij goed indenken hoe jij die hut hebt verlaten. Superervaring natuurlijk en ik heb je beide blogs weer met veel interesse bekeken. Mooie reclame voor de hut in ieder geval.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kess!!.. Beautiful pictures of this lovely Marta... I hope you are well... Happy weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn het toch mooie diertjes om te zien zeg.
    Maar jij hebt ze ook meer dan mooi weten te footgraferen zeg!
    Ik heb er ooit twee in het wild gezien maar zo mooi zoals jij ze vanuit een hut kan fotograferen is natuurlijk in de vrije natuur niet te doen. Ik vind je foto's echt heel erg mooi Kees.
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen