zaterdag 7 november 2020

AWD - Oktober 2020




Oktober is de maand van de damhertenbronst, van paddenstoelen en van de komst van wintergasten. 
Deze onderwerpen zullen stuk voor stuk, de een wat uitgebreider dan de ander, aan bod komen.

Het duo gewone vuurzwammetjes (Hygrocybe miniata) mag het bal openen.
 


Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.









Heksenboter (Fuligo septica) heb ik kort geleden ook al een keer laten zien, maar deze exemplaren vond ik mooi genoeg om in deze post op te nemen.

Zoals zo vaak was ik op zoek naar iets heel anders, maar als dat niet lukt blijkt er vaak iets anders voor in de plaats te komen.




De gele kleur knalde er wel uit in een omgeving waar bomen en verdorde varens overheersten.
Grote parasolzwammen (Macrolepiota procera) kan je niet over het hoofd zien, 
en zeker dit exemplaar niet dat een hoed van ca. 20 cm had. 
Ik heb ze ooit gezien met een doorsnede van 30 cm.
Het damhert (Dama dama) liep zonder op of om te kijken op een vroege, zonnige morgen voorbij.
Hij was in gedachten leek het.
Hij kwam wat futloos over, wellicht een blauwtje gelopen. 
Andere herten lieten zich in de wijde omgeving duidelijk horen.
Zandtulpjes (Peziza ammophila) waren het doel van een wandeling naar de woestijn.
Ik vond ze al gauw, waarbij ze in de schaduw toch heel anders ogen dan in de zon.
Mijn macrolens was in de revisie, dus ik moest het doen met mijn 18-200 mm lens.
Het viel mij niet tegen, hoewel het met de macrolens ongetwijfeld beter gegaan zou zijn.
Door heel voorzichtig het zand wat weg te halen werd een klein beetje steel zichtbaar.
Als het zonlicht er doorheen valt zien ze er weer anders uit.
Van dit zeldzame zwammetje, dat in het duingebied zijn habitat heeft, vond ik  in totaal zo'n 20 exemplaren.
Zoals altijd waren de duinfranjehoedjes weer ruim vertegenwoordigd.
Een betrekkelijk zeldzame bewoner van het duin is de duinstinkzwam (Phallus hadriani).
Tussen het helmgras vond ik er een tiental, op een paar na allemaal in staat van verval.
Een enkeling stond vrij genoeg om er een plaatje van te maken.
Dit was duidelijk de jongste van het stel.
Met een beetje moeite kon ik hem zo fotograferen dat hij niet in de volle zon stond.
Op de terugweg viel mij deze zwam op, in eerste instantie door de kleur.
Het bleek een dennenvoetzwam (Phaeolus schweinitziite zijn.
Ik kende deze zwam niet, maar vond vooral de vorm wel interessant.
Op een andere dag zag ik deze aalscholver (Phalacrocorax carbo) op een paal zitten om zijn veren te drogen.
Op zich niet zo heel bijzonder, maar hij stond er wel mooi bij.
Ik had liever wel een andere achtergrond gehad.
En hoe moet je dit uitleggen?
Word ik uitgelachen of zat de aalscholver uitgebreid te gapen?
Ik was die morgen op zoek gegaan naar zwartwordende wasplaatjes (Hygrocybe conica).
Ik heb ze gevonden en was vooral met dit plaatje heel tevreden.
Er waren er nog meer, maar helaas waren de volledig zwarte al te ver in een vervallen staat.
Op een andere plek vond ik er nog meer.
Deze was al veel groter, en de kleur begon al meer richting zwart te neigen.
Kortom, nog steeds niet de volledig zwarte, misschien nog in november.
Waarneming.nl stelt als naam voor dit zwammetje schubbige fopzwam (Laccaria proxima) voor .
Het zwammetje stond moederziel tussen mosjes.
Ik had al voortdurend koperwieken en kramsvogels zien vliegen, 
dus een poging wagen om ze te fotograferen lag voor de hand.
En voilà, een kramsvogel (Turdus pilaris) en zo waar in de vlucht.
Ik had geluk dat ik een aantal kramsvogels goed kon benaderen door via een dalletje en verscholen achter begroeiing dichterbij te komen.
Daar kon ik enkele kramsvogels goed zien, snoepend van de bessen.
Zo zat het eens een keer volledig mee, want deze vogels geven niet zo makkelijk zulke kansen om ze te benaderen.
Het maakt ook duidelijk waarom ze naar Nederland afgezakt zijn.
Nog eentje om te laten zien hoe mooi ze zijn in deze entourage in het zonlicht.
Nog een plaatje van de swingende gewone vuurzwammetjes waarmee ik deze post begonnen ben. 
Libellen waren er niet veel meer in oktober.
Een van de weinigen die ik nog zag was op een blad in het water terecht gekomen.
Jammer, maar helaas.

Oktober, damhertenbronst.
Hoog tijd om er iets van te laten zien.
Wat heb ik dit veel gezien, indrukwekkend!
Ze waren aan het burlen (of beter gezegd knörren zoals het genoemd schijnt te moeten worden)
of hun leven ervan af hing.
Hier draait alles om: het veroveren van de hindes.
Of deze aanpak gewerkt heeft betwijfel ik want de hinde was razendsnel en volgens mij buiten bereik van dit begerige hert.
Ik heb het dit jaar zó mooi meegemaakt dat ik er een aparte post aan zal wijden.
Dit hert kwam al burlend uit een dalletje tevoorschijn: ik zat op de eerste rij.
Op een dag waren er tientallen herten, veel gevechten en één toeschouwer.
Wat wil je nog meer?


14 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, mooi divers Blog met de nadruk op paddenstoelen. Heel mooi gefotografeerd. Stuk voor stuk kleine schilderijtjes. Ben benieuwd naar de Damhertenbronst!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    die Feuerpilze sind perfekt freigestellt, das nenne ich super Aufnahmen, dicht gefolgt von den Damhirschen, auf den nächste Post freue ich mich jetzt schon
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Het is nu prachtig om in de bossen de meest bijzondere paddenstoelen te zien. Die roodgekleurde op foto 16 is echt super. En wat tof dat je die kramsvogel zo met dat besje in zijn bek hebt weten te fotograferen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The entire sequence of pictures is quite wonderful, but I find the way you have captured the fungi especially appealing. There is an air of mystery, danger almost, about them, yet their beauty remains unadulterated. Very nicely done.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    heel mooie startfoto, die twee vuurzwammetjes, die om elkaar lijken te draaien alsof ze dansen.
    Heksenboter heb ik onlangs voor het eerst gezien, jeetje, dat geel knalt je echt tegemoet. Zandtulpjes en duinfranjehoed zijn erg leuk. Zwartwordende wasplaatjes staan er mooi oranje op. Topper is wel je serie van de kramsvogels; prachtig tussen de bessen en nóg mooier met bes in de bek én vliegend. Mooi blog en je afsluitende herten beloven veel.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Super wat je laat zien.
    Wat mooi de Heksenboter, Wasplaatje en andere Paddenstoelen/Zwammen.

    Prachtige de Kramsvogels, wat zijn die mooi.

    De Damherten zijn super wat mooi om te zien.

    Prachtige foto's Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Nou jij bent zeker aan je trekken gekomen zeg. Prachtig die zandtulpjes. Een heel fotogeniek paddenstoeltje. De eerste twee foto's van de wasplaatjes zijn ook super. Geweldige achtergronden en dan vooral bij de eerste. Grappige foto van de aalscholver. Ik zie ze ook weleens op die manier en ik denk dat er dan een braakbal dwars zit. Ik heb er echter nooit eentje uitgespuugd zien worden. Je hebt de kramsvogels er in ieder geval al goed opstaan. Lastige soort, vooral als ze net in Nederland zijn. Dan zijn ze altijd nog erg schuw. Mazzel dat je ze op deze manier kon benaderen. Mooie vluchtfoto en de tweede met het besje is heel fraai.
    Je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt met je opmerking onder de laatste damhertfoto. Dat jij het na al die jaren nog nooit zo mooi hebt gezien, dan maakt mij dat erg nieuwsgierig.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Je hebt al aardig wat paddenstoelen bij elkaar weten te schieten en er zitten werkelijk prachtige exemplaren tussen, zoals het zandtulpje. Wat is dat toch een mooi en bijzonder paddenstoeltje als je bedenkt dat schimmels meestal op een vochtige ondergrond gedijen, terwijl dit stoeltje zich blijkbaar prima thuis voelt in het kale, losse schelpenzand. Verder zijn je vuurzwammetjes prachtig en zeker ook dat eerste zwartwordende wasplaatje. Leuke actiefoto's ook van de kramsvogel.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Hele fraai serie foto's! Ik ben weg van het zandtulpje, dus ben vlij dat je er drie foto's van hebt geplaatst. Heksenboter is ook een leuke soort maar die grote parasolzwam is ook een leuke! De foto's van de Zwartwordende wasplaat zijn prachtig ook het swingende stelletje knaloranje vuurzwammen, top! Leuk de aalschalovers tussendoor. Maar dan die krammen, je had geluk dat je ze kon platen, leuk vooral met die bes! Ik had al een voorproefje gezien van de serie die je kon maken van de bronst! De laatste foto vind ik echt super. Ik was een prachtige blog met vooral paddo's, maar die herten... dat belooft wat!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's Kees.
    Wat een mooie zwammen heb je kunnen fotograferen, hier zie ik niet zoveel soorten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    mooie herfst beelden uit de awd maar ook nog wat bronst van de damherten maar ook de kramsvogel met besjes het is een mooie collectie van foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    heel mooi dit blog en ik zag ook je zandtulpjes.
    Wij zijn er ook geweest met Dick en ik vond dat harstikke leuk.
    Je zwammetjes zijn erg mooi en vooral je zwart wordende wasplaatje. Die zijn altijd zo leuk en mooi om te zien. je kramsvogels in de bessen zijn echt super. Zo heb ik ze nog niet gezien.
    het blog hieronder ga ik nu ook lezen. Kon ik niet eerder vanwege de datum (onze kleine).
    Heel mooi blog deze en echt zo jammer dat je lightbox niet werkt.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees,
    Wat een prachtige verzameling aan paddenstoelen en zwammen laat je hier zien. De zwartwordende wasplaat in verschillende stadia, heel mooi. Maar ook veel soorten die ik niet heb gezien, of voorbij ben gelopen omdat ik in oktober vooral oog had voor de damherten.
    Het zandtulpje staat waarschijnlijk in de vallei met het stuifzand, dat vind ik te afgelegen om even heen te lopen....al is het wel een mooie plek. Ik ben jaloers op jouw kramsvogel, wat zou ik die graag nog willen vastleggen, maar waarschijnlijk ben ik nu te laat. Ik heb ze, net als koperwieken, wel gezien, maar te ver weg of bij heel slecht licht dat een foto er niet in zat.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen