dinsdag 24 november 2020

Drents-Friese Wold


In eerdere posts heb ik al het een en ander van de vakantie, die ik met mijn vrouw in september in Drenthe en Friesland heb gehad, laten zien.

Het was herfst, dus de tijd van de paddenstoelen en zwammen.

Toch zal ik mij hier niet toe beperken.


Een eerste voorbeeld is het hiernaast afgebeelde grasklokje (Campanula rotundifolia) dat in die omgeving redelijk vaak te zien was.



Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.

Geschubde inktzwammen waren er veel te vinden, zoals ik al eerder heb laten zien.
Zandblauwtjes (Jasione montana) waren naast de grasklokjes de bloemen die ik in die omgeving het meest fotogeniek vond.
Een bijzondere soort vind ik deze gatenzwam, die een doorkijkje door de hoed biedt.

Ik heb geen idee hoe deze zwam heet, maar daar ging het mij ook niet om. 

Ik vond het een mooi voorbeeld van verval dat bij het najaar hoort.


Een vliegenzwam mag in het geheel natuurlijk niet ontbreken.
Ze kwamen in het hele gebied waar we zijn geweest - vooral Holtingerveld, het Drents-Friese Wold en Dwingelderveld - veel voor.

Dit zou een roodbruine slanke amaniet (Amanita fulva) moeten zijn.

Een kleverig koraalzwammetje heb ik al vaker laten zien.
Het valt toch al op door de oranjerode kleur, maar nu ook omdat het groeide op een dwarsdoorsnede van een omgezaagde boomstam.

Als je in Drenthe bent is de kans groot dat je hunebedden ziet. 

Een voorbeeld mag hier niet ontbreken.

Een schaapskudde kom je op de heide wel vaker tegen.

Maar hoe vaak zie je dat de herder de kudde op de fiets begeleidt?

Hij vertelde dat hij de kudde langs dit pad van het ene weidegebied naar een ander bracht.

Hoe wil je opvallen?
Kijk eens omhoog terwijl de rest van de kudde omlaag kijkt.

Dit zwammetje wordt kleine bruine bekerzwam (Humeria hemisphaerica) genoemd.
Het model beviel mij wel.

Rood met witte stippen, bij iedereen bekend.
Maar zo kan het ook, rood zonder witte stippen.
Wanneer vliegenzwammen uit de grond omhoog komen zijn ze bedekt met een witte laag.
 Bij het groeien barst die laag waardoor de "stippen" ontstaan.
Bij een forse regenbui blijken de stippen van de hoed af te kunnen spoelen.
Een sfeerplaatje.
Als een zwam omvalt kan je de onderkant van de hoed goed zien.
Ook op deze manier vind ik ze mooi.
Jawel, daar is het kleverige koraalzwammetje weer.
Het was te mooi om te negeren.
Ze nodigden uit tot experimenteren.
Op de heide en de naburige zandgronden liepen soms mestkevers, helaas niet druk bezig met het voortduwen van bijvoorbeeld een konijnenkeutel.

Een absolute schoonheid vind ik de rups van een meriansborstel (Calliteara pudibunda).
Hij had een opvallende plek gevonden op een kale tak.

Nog een laatste zwammetje, opnieuw een roodbruine slanke amaniet.
Er waren veel meer soorten in de bossen te vinden, maar ik beperk mij tot de soorten die ik nu en eerder heb laten zien.
Deze bloemetjes zullen alleen bij de liefhebbers bekend zijn.
Ze horen bij de rode bosbes, beter bekend als vossenbes (Vaccinium vitis-idaea).

De rode bessen zijn in de herfst rijp.

In Noord-  en Midden Europa worden ze op grote schaal geplukt, in Nederland veel minder.

Ze smaken een beetje zurig.
Als ze tot een saus verwerkt zijn smaken ze uitstekend bij bijvoorbeeld wild.
Tot besluit nog twee beelden van een grasklokje.
In de vroege ochtend bleek dat de temperatuur 's nachts behoorlijk gedaald was.
De bloemetjes waren bedekt met druppels.
Een passend besluit van een geslaagde week in het Drents-Friese landschap.

De volgende keer weer aandacht voor - onvermijdelijk - paddenstoelen en zwammen.

17 opmerkingen:

  1. Wat is Nederland toch mooi en vooral als er zulke mooie aspecten worden uitgelicht door fotograven die er ook nog plezier in hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely, delicate images, Kees, veritable windows into the glory of nature in all its myriad forms. This is a great way to start my day. Stay well and stay happy, and most important of all stay away from COVID.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees
    so wie ich das sehe sind alle Fliegenpilze dieses Jahr zu euch gewandert, ich habe nicht einen gefunden das macht mich sehr traurig ;-))
    schöner Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Ik heb genoten van al dit moois wat je laat zien.
    Mooi de Paddenstoelen en Zwammen.
    Super mooie bloementjes.
    Prachtige foto's Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat een mooie verzameling prachtige platen heb je gemaakt tijdens je vakantie.
    De paddenstoelen zijn prachtig vooral de geschubde inktzwam wat een juweeltje van een foto. De grasklokjes zijn ook allemaal heel fraai. De druppels geven het iets extra's. Leuk dat je een mestkever tegenkwam. Je hebt er mooie sfeerplaten tussen ook van de bessen. Het omgevallen hoed vind ik ook heel mooi. Het toont de ingewikkelde structuur van al die lamellen in mooi licht. De foto's van de slanke Amaniet zijn ook heel mooi, wat een mooie geribbelde hoed hebben die. De koraalvlammetjes lijken wel een kampvuur in het bos. De foto van het opkijkende schaap is ook een hele leuke! Een hunebed tegenkomen is en blijft bijzonder. Kortom ik heb genoten van deze mooie reeks!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi kees
    Je hebt je niet verveeld in Drenthe het zijn weer mooie beelden,
    Groetj3s Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    wat een prachtig blog is dit. Ik had alm een reactie getikt maar toen ik die omgevallen paddenstoel nog eens in de vergroting wilde bekijken en weer naar terug moest was mijn hele reactie ook weg pffff....
    Maar goed, je grasklokje is werkelijk heel erg mooi gefotografeerd. Je koraalzwammetjes vind ik ook al zo mooi. ik heb er weinig gezien dit jaar. De foto met de kleine bruine bekerzwam vind ik ook heel mooi. Nog nooit gezien zo'n zwammetje. Ook je vliegenzwam en andere paddo's zijn echt super . Ik heb w=heerlijk zitten genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees!!!... Fantastic series of pictures... I love the settings and backgrounds... Very well done.. Congrats...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees.
    In Drenthe op vakantie en dat levert mooie plaatjes op, de bloemen en de paddenstoelen staan er mooi en scherp erop. Grasklokje heb ik nog nooit gezien wel bijzonder, je hebt er weer veel werk van gemaakt om ze zo te fotograferen, heb genoten van deze blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Je hebt daar mooie beelden kunnen maanden. Prachtige paddenstoelen en bijzonder dat grasklokje.
    Schitterend met die paarse kleuren en die waterdruppels.
    Die koraalzwammen vind ik ook erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat veel soorten paddenstoelen heb je gezien en gefotografeerd Kees.
    En hoe, pracht foto's mooie kleuren en scherpte (verloop).
    Ook de bloemetjes staan er prachtig op.
    Alle foto's hebben ook een mooie achtergrond.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, een mooie terugblik van jullie vakantie en wat een mooie paddenstoelen ben je daar tegengekomen. Ook weer prachtig op de plaat gezet zo ook het grasklokje met de druppels. Heel mooi weer.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Kees,
    je laat hier weer een mooie serie zien van wat je in Drenthe en Friesland voor leuks bent tegengekomen. Je beelden van het grasklokje zijn prachtig. De rups van de meriansborstel is ook een heel mooie en de kleverige koraalzwammen vlammen je tegemoet. Maar voor mij de topper is hier foto 11, van de schapen. Topmoment, met dat ene schaap dat je aankijkt. Het beeld wordt, denk ik, nog wat sterker als je aan de onderkant een randje weghaalt, zodat behalve het kijkende schaap, je alleen nog wollige ruggen ziet.
    En ik ben best jaloers op de verse ronde bolletjes die je van de vliegenzwam laat zien. Volgend jaar ook maar eens naar Drenthe?

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het daar een prachtige streek is qua natuur. Jij laat in dit blog ook de enorme diversiteit van het gebied zien. Prachtige eerste foto met die zachtheid in de achtergrond en dat geldt ook voor de geschubde inktzwam. Drenthe zou Drenthe niet zijn als er geen foto van een hunebed bij zou zitten en ook die schaapskudde is natuurlijk echt Drenthe. Ook nooit eerder een herder op de fiets gezien, dat heb je mooi gepakt. De mestkever staat er lekker scherp op. Een meriansborstel, de mooiste rups aller vlinders, maar ik heb hem helaas nog nooit gezien. Tenslotte de laatste twee klokjes, mooie achtergronden, ragscherp en met de druppels als fijne bonus.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, je laat weer een hele mooie serie macro's zien, toch wel een specialiteit van jou. Weer genoten van je prachtige Blog. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    Ondanks alles ben ik toch voorzichtig begonnen met het plannen van vakanties. Af en toe een weekje in in huisje in de natuur moet toch te doen zijn. Eén van de eerste mogelijkheden zou dan ook in de kop van Drenthe zijn. Het Drents-Friese Wold is min of meer bekend terrein voor ons. Daar waren wij eerder ook in de herfst en dan kan je daar je hart ophalen aan het kieken van paddo's, zoals jij ook duidelijk ook gedaan hebt. Ergens in de zomer van 2021 is het de bedoeling de Onlanden te verkennen en misschien ook het Lauwersmeergebied (mits corona inmiddels buiten spel staat). De focus zal dan ook meer op gevogelte gaan liggen. Ik ben druk bezig met het verzamelen van gegevens, maar er is nog tijd genoeg.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Kees,

    Met jouw blogs druk je vaak mijn neus op de feiten. Er is zoveel meer te zien dan vogels.
    Vooral het grasklokje heb je er zeer mooi op staan. Inderdaad nodigen de koraalzwammetjes uit om te experimenteren. Mooi zwammetje is dat en vaak makkelijk te verplaatsen omdat het op rottend hout zit. Op een stronk heb ik het niet eerder gezien, maar met mijn beperkte blik is dat misschien ook niet verwonderlijk. Alles bij elkaar een hele fraaie verzameling beelden weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen