vrijdag 1 januari 2021

Jaaroverzicht 2020

Een jaaroverzicht maken met daarin per maand het mooiste beeld is een bijna niet uitvoerbare opgave.  
Een aantal platen uitkiezen die een indruk geven van het afgelopen jaar lukt mij wel, 
al zijn het niet persé de mooiste platen.

De openingsfoto is gemaakt in Sri Lanka.
Wij keerden op 15 april 's morgens vroeg terug in Nederland.
's Avonds werden allerlei maatregelen afgekondigd die de invloed van het Covid-19 virus moesten beperken.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.


JANUARI

In januari ging ik met mijn vrouw in het Kraansvlak met succes op zoek naar wisenten (Bison bonasus).
Deze oerrunderen probeert men door slimme fokprogramma's voor uitsterven te behoeden.
Zoals het zich nu laat aanzien is men hiermee op de goede weg.
Wat zijn het indrukwekkende dieren!

FEBRUARI
Het is een bijzondere ervaring om vanuit een schuilhut roofdieren te kunnen observeren en fotograferen.
We hebben daar onder andere deze steenmarter (Martes foinaprachtig in beeld gekregen.
Andere bijzondere dieren die we daar te zien kregen waren dassen en bunzings.

MAART
Onze reis naar Sri Lanka heeft een groot aantal schitterende beelden opgeleverd, waaruit het moeilijk kiezen was.
Deze blauwstaartbijeneter (Merops philippinus) vind ik een waardige vertegenwoordiger van alle prachtige vogels.

APRIL
Een wat mij betreft verbazingwekkende ontmoeting had ik met een vos.
Deze moervos klom enkele keren in een boom.
Dat had ik nog nooit meegemaakt.
Deze curiositeit heeft geleid tot mijn keuze voor april.

MEI
Net als vele anderen had ik het geluk om een moervos met een aantal welpen te zien.
Het was wel een flinke opgave om een keuze te maken uit het grote aantal plaatjes.

JUNI
Gaaien (Garrulus glandariusfotograferen vanuit een observatiehut lukt meestal prima, 
zeker als je ze ook nog bezig ziet als ze een bad nemen.
Een plaatje maken terwijl je aan het struinen bent is lastiger.
Deze plaat heb ik echter wel op deze manier gemaakt.

JULI
Er waren genoeg alternatieven om uit te kiezen, maar ik wilde een mooie kleurige plaat in dit overzicht opnemen.
Een dagpauwoog (Aglais io) is een geschikte kandidaat, die ik dit jaar helaas niet zo vaak heb gezien als ik wilde.

AUGUSTUS
Om bloemen te fotograferen moest ik uit mijn comfortzone stappen.
Deze stap heb ik dit jaar een paar keer gezet, 
zoals hier bij het bloemetje van de ronde zonnedauw (Drosera rotundafolia).
Het was geen eenvoudige klus, 
maar met behulp van tussenringen en voldoende geduld heb ik onder andere deze plaat kunnen maken.

SEPTEMBER
Een bezoek aan de observatiehut waar je 's avonds en 's nachts roofdieren kunt zien en fotograferen vond ik al een paar keer zeer de moeite waard.
Alleen ontbrak de boommarter (Martes martes) telkens.
In september was ik met mijn vrouw een week in de buurt op vakantie.
Eindelijk was het raak, want we zagen er twee.
De keuze voor september was daarmee direct gemaakt.

OKTOBER
De bronst van damherten (Dama dama) heb ik dit jaar heel anders meegemaakt dan andere jaren.
Ik kon het spektakel helemaal in mijn eentje volgen, in het gezelschap van wel 100 herten.
Het was voor mij de topgebeurtenis van oktober, fascinerend.


NOVEMBER
November maakte het mij wel moeilijk.
Het was een nogal rustige maand zoals ik kort geleden in het overzicht van november al heb laten zien.
Ik ben in november druk bezig geweest om een verbeterde editie te maken van een fotoboek over onze vakantie in Namibië in 2008.
Met een modern fotobewerkingsprogramma kon ik de foto's die ik toen met een compactcamera gemaakt hebt een stuk mooier maken.
Deze plaat heb ik gemaakt in Sossusvlei, een wereldberoemde maar tegelijkertijd adembenemende omgeving.

DECEMBER
Voor december was de keuze niet makkelijk.
Een vliegende grote zaagbek of twee vliegende wilde zwanen.
Het zal duidelijk zijn: de wilde zwanen komen in 2021 in mijn post over december 2020.
De grote zaagbek (Mergus merganser) gaat nu met de eer strijken.
Hij was met een aantal vrouwtjes op tijd in de AWD neergestreken voor een winterverblijf.

EPILOOG

2020 ligt achter ons, 2021 is net begonnen, vol onzekerheden. 
Het bovenstaande beeld, ooit gemaakt in Mongolië, symboliseert de lange weg naar een ongewisse bestemming. 
Het is alsof er geen eind aan komt, maar je gaat door.
Het kan ook anders, zoals dit beeld uit Kirgistan (2019) laat zien. 
Er kunnen grillige, onverwachte wendingen en hindernissen op je weg komen.
Soms moet je je meer inspannen dan je lief is, zeker als je uit een dal komt.

Er rest je maar een ding: 
volhouden, vol optimisme dat er betere tijden zullen aanbreken.

Ik wens iedereen een HOOPVOL EN GEZOND 2021

Tot slot wil ik iedereen bedanken die in 2020 mijn blog gevolgd heeft en in het bijzonder degenen die een reactie hebben achtergelaten.

Ik stel dat zeer op prijs.

17 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    die Zusammenstellung ist nochmals eine Hingucker nach dem anderen, Das neue Jahr kann wohl nicht mehr schlimmer.
    fantastische Fotos
    dir eine schönes und gesundes neues Jahr 2021
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    Een mooi en afwisselend jaaroverzicht.
    En jouw laatste twee foto's met de teksten erbij zijn heel passend bij de tijd waarin wij nu zitten.
    2021 gaat weer een jaar vol uitdagingen, de nodige beperkingen maar uiteindelijk hopelijk weer de oude vrijheden worden...
    Ik wens jou en jouw familie een heel goed en gezond 2021
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees.
    Dat was 'n mooi jaar 2020 met alles wat je gefotografeerd hebt en zoveel soorten gezien.
    Helaas kon ik met mijn 3 goede vogelvrienden niet met vakantie, hopelijk dit jaar wel het is afwachten.
    Ook ik wens jou 'n gezond en weer 'n goed fotojaar.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi overzicht van het afgelopen jaar Kees. Ook voor jullie alle goeds in het nieuwe jaar gewenst en weer hele mooie en fijne momenten in de natuur.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. All the very best for 2021, Kees. I will look forward to following your excellent blog in 2021.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    een heel mooi en zeer gevarieerd overzicht laat je hier zien. Ik mis de paddenstoelen, maar je laat hier dan wel een prachtig macrobeeld van een bloem van de zonnedauw zien.
    Toen ik je foto van november in beeld kreeg, dacht ik: Jeetje, is dat in de AWD? Het lijkt Namibië wel. Dat klopte dus, die omgeving is blijkbaar wel heel specifiek. Het is mijn ervaring ook, dat de jpg's van vroeger met de beeldbewerking van nu en heel eind opgepept kunnen worden.
    Dikke complimenten voor je epiloog: beeld en proza een prachtig, hoopgevend geheel.
    Jou en je familie wens ik alle goeds en veel gezondheid voor 2021.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.

    Prachtig jaar overzicht Kees.
    Mooie foto's met mooie natuur en dieren.

    Ik wens je een heel mooi 2021 toe.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees,
    Mooi de epiloog na de geslaagde selectie van 2020.
    Verre reizen maken zat er afgelopen jaar niet in en wanneer het weer wel kan is onzeker. Dus maar genieten van de herinneringen en de foto's van de reizen die gemaakt zijn. Dat doe ik ook.
    Ik heb ook pas een oude foto opnieuw bewerkt en wat een verschil is dat.
    Beste wensen voor een goed en gezond 2021.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Schitterend, gevarieerd overzicht niet allen van jullie buitenlandreizen maar ook je binnenlandse foto- avonturen zoals de steen- en boommarter. Dat zijn toch de krenten uit de pap qua zoogdieren hier in Nederland. Prachtig ook die bijeneter, daar had ik wel bij willen zijn, wat zijn het schitterende vogels. We zagen hem al eerder van je, maar wat een imposant beest die wisent. Je bent lekker op de filosofische sfeer gegaan bij de laatste twee foto's, maar heel toepasselijke metaforen. Ik wens je ook in 2021 weer veel fotoplezier.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Ik wens je alle geluk en gezondheid in dit nieuwe jaar.
    Laten we hopen dat we weer snel alles kunnen gaan doen wat we graag als ontspanning in onze vrije tijd willen doen.
    Wat een prachtig overzicht.
    Die steenmarter op foto 3 is toch wel erg mooi. Grappig natuurlijk ook met dat tongetje.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Wat een mooie selectie heb je gemaakt!
    Ik heb denk ik al je blogs wel gezien afgelopen jaren dus bij veel foto's zag ik de andere uit de serie gewoon weer voor me ;-)
    Maar dit is prachtig! Je beschouwingen begeleid door de laatste mooie foto's zijn prachtig!
    Ik wens jou en familie ook een hoopvol en gezond 2021
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Allereerst de beste wensen voor 2021. Maak er een mooi jaar van en ik hoop dat je weer een mooie reis kunt maken dit jaar.
    Je laatste foto van dit overzicht inclusief de tekst had dit jaar niet beter kunnen omschrijven.
    Leuk hoe je jouw keuze voor 2020 hebt gemaakt qua beelden.
    Dat de hut van Edo zo'n grote aantrekkingskracht hebt kan ik wel geloven. Geweldig natuurlijk om allerlei nachtdieren voor je lens te krijgen. Dieren waar je normaal gesproken een enorme portie geluk voor nodig hebt om ze te kunnen zien. Zo'n bijeneter uit Sri Lanka is natuurlijk super, maar ik vermoed dat het toch een beetje een makkie is om die daar te fotograferen. Neemt niet weg dat ik hem graag ook gefotografeerd had hoor, maar ik bedoel ermee dat je voor de rest van je overzicht beduidend meer inspanningen hebt moeten leveren. De gaai zo platen is best wel bijzonder en dus ook een goede keuze voor dit overzicht. De jonge vosjes zijn heerlijk om naar te kijken, net als de vechtende damherten en de wisent. Toch moeten ze het allemaal afleggen tegen de boommarter. Wat een geweldig lekkere plaat is dat. Zoals je weet heb ik hem uitgebreid overdag kunnen platen in 2019, maar in het donker en de marter er ook nog eens helemaal op, is toch een stukkie lastiger. Topfoto.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 2020 is een mooi foto jaar voor je geweest Kees ik hoop dat 2021 net zo mooi word.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtig overzicht van veel sprekende beelden. Het slotakkord is uit een goed hart met een verwachtingvolle blik naar de toekomst. Ja je hebt gelijk we kruipen langzaam maar zeker uit het dal met hindernissen en kijken uit over een horizon met pespectief.
    De steenmarter is wel van bijzondere klasse. Zo ook die blauwstaartbijeneter. Maar eigenlijk is je keuze om 1 foto per maand te kiezen wel een hele dappere. Je hebt immers vele mooie foto's op je blogs staan en dan is de keuze best wel moeilijk. Maar mijn complimenten en respect voor je keuze.
    Beste wensen voor het jaar 2021
    Vriendelijke groet
    Frans van Antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful calendar with very nice pictures... I wish you a happy new year healthy and prosperous... Stay safe and enjoy yourself...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De beste fotoweergave-opties voor een jaar en inderdaad aantrekkelijk voor de 12 foto's. Onder de foto's is de foto van de rode bonenvos die vanaf de top van de boom naar beneden komt en is erg cool! Gelukkig nieuwjaar 2021, ik hoop dat er dit jaar veel goede dingen zullen uitkomen.

    Groeten uit Infonesia.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    ik ben erg laat maar dank je voor je mooie wensen.
    Je mooiste 12 zijn weer goed gekozen en ik kan me de frustratie wel indenken want.... je ehbt zoveel moois dus ja, wat kies je dan voor welke maand! maar echt en hele mooie serie.
    ook je openingsfoto en je epiloog zijn weer meer dan de moeite waard. November vind ik persoonlijk heel erg mooi. je laatst4e foto is ook een pareltje.
    Heel mooi om te zien en prachtig vastgelegd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen