zaterdag 15 juni 2013

Zoogdieren (egel, reeën, damhertkalfjes)

Zoals jullie wellicht al in het weblog van René hebben gelezen zijn wij samen op stap geweest in een aantal verschillende gebieden. 
Het heeft ons een aantal geweldige momenten opgeleverd. 
Ik  verdeel alles wat wij gezien hebben over verschillende blogberichten. 
Van wat wij samen gezien hebben komt in dit blog alleen de egel aan bod. 
Voor de reeën en damherten ben ik alleen op stap geweest, ook weer in verschillende gebieden.
De egel kwam op klaarlichte dag drinken (en wellicht ook voedsel zoeken). 
We werden er door een andere natuurliefhebber op geattendeerd. 
Voor een egel is het erg ongebruikelijk om zich als nachtdier op zo'n moment te laten zien.
De egel ging op zijn gemak in de modder liggen!
We kenden de zee-egel al, maar de moerasegel was nieuw voor ons.
Na een tijdje ging bij weer op pad.
Hij kwam tot vlak bij mijn voet zoals jullie op het blog van René kunnen zien.
Op weg naar de schaduw.
Hier is goed te zien hoe zonovergoten de dag was.
Ik was benieuwd hoe het met de reeën was. Misschien al een kalfje?
Het beeld maakt het duidelijk: voor haar nog niet.
Háár buik lijkt mij behoorlijk dik. Haar vacht is duidelijk aan het veranderen.
Ook bij haar zie je de verandering naar de zomervacht.
Maar hij dan. Hij lijkt al helemaal klaar voor de bronst.
Een schitterend exemplaar!
Er zijn inmiddels al damhertkalfjes. Buitengewoon verscholen tussen het gras. 
Ze rennen niet eens weg als je er vlakbij bent.
Dit is het voordeel van een 400 mm objectief.
Ook al zag ze mij, ze verroerde zich niet. Je kon wel goed zien dat haar ademhaling snel ging.
Ik ben er maar kort gebleven.
Hier is er nog een. De kalfjes die met hun moeder mee renden heb ik nog niet op de foto. 
Het was te ver weg naar mijn zin.
Steeds wat meer inzoomen.
Hier zie je hetzelfde kalfje van de andere kant. Let op haar oren.
Wat een schatje!

Beide kalfjes bleven rustig liggen, hoewel zij mij wel degelijk in de gaten hadden. 
Iets oudere kalfjes zouden er ongetwijfeld vandoor gegaan zijn.
Als je dit weer ziet wordt je vertrouwen bevestigd dat het wel goed gaat komen met het damhertenbestand.

En om jullie nieuwsgierigheid te prikkelen  laat ik jullie zien waar mijn volgende bericht over gaat:
Wordt vervolgd.

12 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk blog Kees. Echt ontroerend de damhertkalfjes. Zo aaibaar maar gelukkig liet je ze met rust. De egel is ook heel bijzonder. Vroeger hadden wij er een in de tuin die 's nachts melk kwam drinken.
    fijn weekend en ik kijk al uit naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig blog is dit Kees.
    De jonge damhertjes zijn echt zo schattig.
    De egel is ook leuk, ik zag een leuke foto van jou die René volgens mij heeft gemaakt van jou.
    Weet je ook een beetje met wie je te doen hebt.
    Ik ben heel benieuwd naar je volgende blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig blog met mijn favoriete zoogdier het Ree, en dan zo'n schattig klein hertje, ik heb er ook al 2x eentje gezien. De boomkikker ook nog, dat alles op 1 wandeling. Het kan niet op, dank dat wij ook even mee mogen genieten. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit genieten eerst een egel die je normaal overdag niet tegen komt dan dat schattige damhertkalfje en dan ga je ons alvast gek maken voor de volgende keer,geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kees ik had al gezien dat je zo zat te genieten van dit egeltje en wat een mooie serie van dat kleine damhert kalfje dat is toch wel een hoogte punt om vast te leggen !!!
    Bedankt ook voor je reactie op mijn blog !!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder Kees de Egel die zich overdag liet zien en je vraagt je af waarom hij ook nog eens plat in de modder ging liggen. je hebt er mooie opnamen van kunnen maken, zo'n kans krijg je niet vaak.
    En ook de Reeën en kleine kalfjes zijn super wat een kleintjes waren het nog. Goed dat je 400mm ter beschikking had.
    Een mooi vooruitblikje naar de volgende blog met de Boomkikker, ook al zo'n niet alledaagse ontmoeting... ik ben benieuwd!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Wat staat die reebok er schitterend op zeg. Mooie kleuren en houding. Prachtig. Leuke momenten nog met de egel. Ik zie dat je je na mijn vertrek nog even goed vermaakt hebt. Die damhertkalfjes zou ik graag gemaakt hebben. Werkelijk schitterend om zo mee te maken en vast te leggen.
    Mooie boomkikkerfoto ook. Ben zeer benieuwd naar de rest.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. They are very nice .. Great pictures..A greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    sorry voor mijn late reactie maar ik was even een paar dagen naar Limburg :-)

    Ik heb ook nog nooit van een moerasegel gehoord en google kende het ook niet. Wel heel bijzonder om zo'n egel een modderbad te zien nemen :-)

    De kleine kalfjes zijn ook weer mooi om te zien en je wist ze goed te liggen zo in dat hoge gras. Die boomkikker is ook een plaatje en daar gaan we dus geheid meer van zien.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterende blog. Wat zijn de reeën mooi, en wat heb je ze er weer prachtig op staan. Vooral de bok ziet er echt goed uit. Ik ben blij dat het goed lijkt te gaan met de reeën. Dat egeltje is echt schattig. Ik heb 2 keer een egel gezien in de AWD, maar erg verscholen in het gras.
    De damhertkalfjes zijn lief, schattig.....ik hoop ze bij mijn volgende AWD bezoek te kunnen zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bijzonder hoor Kees, die egel, die zie je niet zo vaak.
    Aandoenlijke foto's van het jonge damhertje, prachtige serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De egel had ik inderdaad ook bij René gezien, mooi moment zo overdag.
    De reeën foto's zijn altijd top en de damhert kalfjes blijven aandoenlijk, vorige week kwam ik nog een bijna zwart exemplaar tegen met de moeder op stap.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen