dinsdag 7 april 2015

AWD - Maart 2015

Op de een of andere manier is er iets fout gegaan met de eerste publicatie van dit bericht op mijn blog.
Daarom doe ik nu een nieuwe poging, in de hoop dat het nu wel lukt.
Mijn meest bijzondere waarneming van de maand maart was de witkopstaartmees, die volgens een vogelkenner, die mijn melding op waarneming.nl zag, witkoppige staartmees genoemd moet worden. Ik vind dat prima.
Ik laat hier de meest opvallende momenten zien die ik tijdens twee zwerftochten door de AWD heb meegemaakt.

Ik begin met 10 maart.
In de tweede helft van de middag was het licht aanvankelijk erg hard.
Dat beïnvloedt de beide foto's van de slobeend.
Hij nam het ervan en stond grotendeels in de slaapstand.
Dit damhert was nog niet zo erg lang dood. Het bloed was nog niet helemaal opgedroogd.
Opnieuw een voorbeeld van "De één zijn dood, de ander zijn.........."
In ieder geval was er smakelijk van het kadaver gegeten.
Bij het Zwarteveldkanaal lag ook een dood damhert. Hiervan was de nek gedeeltelijk weggevreten.
Ik zal niet overdrijven door ook dat hert te laten zien.
De zoektocht naar een reebok leverde geen reebok met een bastgewei op, maar wel enkele reegeiten.
Het licht was mooier geworden toen de zon lager kwam te staan.
Deze reegeit lag niet in het gras, maar stond in een dalletje.
Bij het ree dat rechts op de foto staat zijn op de kop de beginselen van een gewei te zien. 
Het zal nog even duren voordat hier een behoorlijk bastgewei uit zal zijn gevormd.
Ik lag achter een heuveltje en keek wat omlaag naar de rustig grazende reeën.
Het leek hun niet te interesseren dat ik vlakbij lag. 
Ze keek eens naar mij en liep daarna een paar meter verder.
Deze middag deed het drietal waar deze geit deel vanuit maakte alles rustig aan.
Natuurlijk, waakzaam zijn reeën altijd.

Op 23 maart was  het 's morgens bijna windstil.
De zon probeerde voorzichtig door de wolken te komen.
Deze fuut zwom rustig rond, liet met enkele kreten zijn aanwezigheid merken, maar kwam niet dichterbij.
Hoe verschillend kunnen kleuren worden onder invloed van het ochtendlicht en de omgeving.
Er kunnen zo ook mooie beelden ontstaan als je de vogels van wat verderaf fotografeert.
Ik liet mij verleiden om ook een foto van deze grauwe gans te maken.
Ik had niet meer op krooneenden gerekend, dus dit was een prettige verrassing.
Krooneenden behoren tot mijn favoriete eenden.
Deze actie van de duikende krooneend vind ik een waarneming die een plaatsje in dit verslag verdient.
De eenden waren naar een deel van het water gezwommen, waar de invloed van de wind wat groter was. 
Ook het licht viel niet erg gunstig.
Kuifeenden kennen we als vaste bewoners van de AWD.
Af en toe laten zij hun kuif duidelijk zien.
Ik had mijn macrolens meegenomen omdat ik hoopte duinviooltjes te zien.
Ik zag er welgeteld één in bloei  en één in de knop.
Het begin is er.
Op een klapekster had ik al helemaal niet gerekend.
Meestal zitten ze hoog in bomen of struiken, de hele omgeving in het oog houdend.
Dat gebeurde nu ook. 
Hij dook echter ook een keer in een struik en kwam niet meer tevoorschijn.
Toen ik voorzichtig naar de struik liep kwam hij er plotseling uit tevoorschijn en ging in een ernaast gelegen boompje zitten, 
prachtig in beeld.
Ik heb deze foto's een klein beetje gecropt, genoeg vind ik.
Het heeft mij wel de mooiste beelden van een klapekster tot nu toe opgeleverd.
Verbazingwekkend dat ik in de afgelopen wintermaanden minstens 5 keer een klapekster heb gezien,
vermoedelijk wel steeds dezelfde. 
Ik ben begonnen met een witkoppige staartmees, en ik sluit er ook mee af.

Weinig vogels zullen er zo lief uitzien als dit meesje.

Ook al ben ik deze maand wat minder dan gebruikelijk in de AWD geweest, 
ik ben wel heel tevreden met wat ik er gezien heb.


15 opmerkingen:

  1. Hallo Kees

    Een witkop moet echt zuiver wit zijn. Als er wat zwart doorschijnt op zijn kop dan noemen we dat witkoppig. Ook een mooie waarneming

    groet
    Jan Gerhardus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig blog Kees, wat heb je de reeën er weer mooi op staan. En de witkoppige mees is ook super! Groeten Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Prachtige blog van je belevenissen in de AWD.
    Super om te zien dat je ook een Klapekster zag.
    De reeën staan er prachtig op, ja de ene die het niet heeft overleeft, dat hoort ook bij de natuur.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Kees,

    Leuke waarnemingen weer. Als je ooit eens een echte witkop tegenkomt, weet je direct waarom dit een witkoppige is. Maar nietemin een superwaarneming en die laatste foto mag er zijn. Die krooneenden zijn volgens mij vaste bewoners van de AWD geworden. Die zitten er het hele jaar door. Je klapekster is wel een hele lekkere om nog even zo mee te nemen. Prachtig!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    tolle Wanderungen die du gemacht hast. Wenn man dann noch so schöne Tieraufnahmen bekommt war es doppelt so schön. Die Rehe und Hirsche sind perfekt geworden
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Kees, wat een variatie toch daar in de AWD. Die klapekster is prachtig. Wat een mazzel dat je die zo mooi op de foto kon zetten.
    Staartmeesjes vind ik altijd zulke leuke vogeltjes en ik heb er weer wat bijgeleerd. Witkoppig, leuk. De reeën heel mooi. Al met al weer een geslaagde dag voor je.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtig overzicht Kees, waarbij de klapekster wat mij betreft de lekkerste krent in de pap is, prachtig de laatste foto die je er van laat zien. Maar ook heerlijke beelden, waarbij ik me verbaas hoe dichtbij je kunt komen en dan ook nog van dat heerlijke licht. Leuk ook de witkoppige staatmees, sowieso altijd leuk om een staartmees tegen te komen. En ook de krooneenden zijn toch een feestje om te kunnen bewonderen.
    Mooie blog en nu op naar het uitbarsten van de lente.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Kees, Ik ben al blij als ik een maart-overzicht blog zie,lekker een afwisselende blog, denk ik dan en dat is het. Mooie soorten. Ik ben ook gek op Krooneenden, ik heb ze deze winter niet gezien, helaas. De Reeën prachtig geplaat, met als hoogtepunt foto 7, een juweeltje. De Witkoppige Staartmees steelt wel de show! Wat een dotje, staat ook hoog op mijn wensenlijstje. Bij het Klappie had je ook wel een gelukje hoor,dat hij beter ging zitten. lekker gevoel met goeie resultaten. Fijne blog om te bekijken!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hooi Kees
    gaaf die klapekster maar ook de reeën heb je er mooi op staan en veel watervogels het is een mooie serie geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat witkoppige meesje vind ik een snoepje. Wat ziet die er leuk uit. Wat een geluk dat je 'm voor je lens kreeg, Kees. Mooie serie, met voor mij de reeën, foto 15 en het viooltje als favorieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Mooi gevarieerde foto's!!
    Je foto's met die reetjes vind ik erg mooi, zoals 6,7, 10 en 11. Prachtig van kleur en mooi de scherpte op de juiste plaats.
    Gaaf dat je ook die klapekster zo hebt weten te fotograferen. Een prachtige reeks!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond ook al dat het langer duurde dan normaal om een nieuw blog van je te zien Kees, maar deze staat in in eider geval wel goed.
    Prachtig om de reetjes te zien en dat is voor mij toch het mooiste in deze blog. Ook je klapekster is een geweldige waarneming. Over je witkop moet je onderstaande ook maar even lezen.

    "Witkopstaartmezen worden soms in het najaar in ons land gezien, maar doorgaans in zeer kleine aantallen. Het gros van de meldingen van witkopstaartmezen heeft betrekking op witkoppige staartmezen. Dit zijn staartmezen met meer dan gemiddeld wit op het kopje, maar niet zo spierwit als van een witkopstaartmees. Volg je het nog?"

    Er is dus ook nog verschil tussen witkopmezen en "witkoppige"staartmezen :-)

    Ik heb weer heerlijk genoten van al deze prachtige platen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's van de reeën, Kees. Foto 11 is daarvan de topper voor mij. Je "duikeend" vind ik heel leuk.
    De klapekster heb je hier heel mooi in beeld.
    En dit is mijn eerste kennismaking met een witkoppige staartmees - hij zier er idd heel klein en lief uit. Wat een snoepie.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik weet niet wat er de eerste keer fout gegaan is, Kees, maar nu gaat een reactie plaatsen nog mooeizaam ;-)
    Als ik je foto's zie dan realiseer ik me dat ik de laatste tijd ook veel te weinig in de AWD ben geweest. Al weken niet meer. Wordt weer hoog tijd! Je reeén foto's springen er echt uit,mooi licht had je daar. En je klapekster zo dichtbij, dat is echt een cadeautje! Hij zit ere dus nog steeds?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijke serie van - met name- de blauwborst.
    Zelfs als niet hardcore vogelaar moet je hier wel enthousiast van worden!
    Je kikkerplaat ziet er trouwens ook veelbelovend uit, erg benieuwd naar je volgende blog!

    Grtz,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen