woensdag 22 november 2017

AWD - oktober 2017

Dat ik mijn maandoverzicht van oktober ben begonnen met een plaat van een damhert zal voor niemand een verrassing zijn.
Oktober, damherten en bronst vormen een jaarlijks terugkerende drie-eenheid.
Het was toen nog vroeg in oktober, het damhert rustte zolang het nog kon.
De bronst was nog maar nauwelijks begonnen.
Herfst: de bladeren verdrogen en verkleuren.

Dit blad was in een kanaaltje gevallen en werd door de stroming meegesleept, going with the flow.
Wie weet waar de reis zou eindigen.
Deze vos was al helemaal klaar voor de paartijd.
De vacht was vol en mooi gekleurd, de staart was dik.
Er kwamen een paar mensen aan, die nauwlettend gevolgd werden.
Zou er weer gevoerd worden om "wereldplaten" te kunnen maken?
Inderdaad; voor mij reden genoeg om verder te gaan.
In het infiltratiegebied vloog een grote zwerm spreeuwen, die tussendoor ook wel eens in bomen neerstreek.
Dit is maar een fractie van de groep.
Een rups stak daar de verharde weg over, met de nodige moeite. 
Het waaide namelijk flink en de rups rolde een aantal keren om zijn lengte-as.
Het was een rups van de veelvraat (Macrothylacia rubi), een nachtvlinder.
Vanuit een duinpan kreeg ik een mooi standpunt om dit damhert te fotograferen.
Hij was voortdurend aan het knikkebollen.
Niet ver van hem vandaan lag een veel lichter gekleurde concurrent, die de omgeving iets beter in de gaten hield.
In de verte was een enkele keer wat geburl te horen, maar erg overtuigend was het niet.
Zwervend door het duingebied kan je van alles tegenkomen, zoals deze gele trilzwam.

Als je niet gaat zwerven maar een speciaal gebiedje uitzoekt kan je allerlei verrassingen tegenkomen als je goed oplet.
Dit lijkt mij een exemplaar van de zakjestrilzwam, of is het toch een paarse knoopzwam?
Determinatie vind ik steeds weer lastig.
Op dit kleine paddenstoeltje lag een flinke druppel water.
In combinatie met het  insect vond ik dit een mooi plaatje.
Oranje koraalzwammen zie je meestal in wat grotere groepjes.
Deze stond mooi alleen, wat voor mij een fraai en rustig beeld opleverde.
Met het grote aanbod aan zwammetjes mogen we de mossen niet vergeten.
Groen bekertjesmos was mooi met druppeltjes gedecoreerd op een wat grijze morgen.
Tussen al het groen stak de rechte koraalzwam duidelijk af.
Zo gauw de zon doorgebroken was zag je de achtergrond van kleur veranderen.
Hoe klein dit zwammetje was valt wel af te leiden aan de omringende mossen.
Dit is geen compositie van sinaasappels of mandarijntjes.
Het zijn hele kleine bolletjes, waarvan de kenners ongetwijfeld de naam weten, die op dood hout groeiden.
Een  losliggende tak met een opvallende porseleinzwam kon ik natuurlijk niet laten liggen.
Door de tak op gunstige plekken neer te leggen  - en hierbij  het tussen de bomen door vallende zonlicht vermijdend - kon ik onder meer deze plaat maken.
Zo kan het ook.
De sfeer is direct heel anders.

Terug naar de damherten.
Op 19 oktober zag ik dit stoere hert flink burlen om de hindes in de buurt te imponeren en tegelijk de concurrentie af te bluffen.
Damherten komen in alle uithoeken van het gebied voor en je hoeft dus niet naar de bekende plaatsen om de bronst te volgen.
Dit beeld heb ik dit jaar maar één keer gezien.
Het hert heeft zijn gebit ontbloot (in de vergroting beter te zien) en snuift de geuren uit de omgeving op.
Het wordt flemen genoemd.
Hij maakt er geen geluid bij, hij hoopt uitsluitend aantrekkelijke hindes te ruiken.
Dit damhert zal het niet makkelijk gehad hebben.
Zijn gewei ziet er niet mooi symmetrisch uit.
Daardoor was hij ongetwijfeld kansloos bij de hindes, die op mooie mannen vallen.
Een kauwtje gebruikte zijn achterlijf om er even op te staan.
Het boeide hem niet.
De laatste zwammetjes die ik laat zien zijn muizenstaartzwammetjes.
Het kost mij de laatste jaren geen moeite om ze te vinden.
Ze zijn echt heel klein, wat wel duidelijk wordt als je hem vergelijkt met de dennenappel.
De insecten vallen ook pas op als je met een macrolens bezig bent.
Terwijl ik druk bezig was met de zwammetjes hoorde ik een flink geplons.
Tot mijn verbazing was het geen damhert dat een kanaaltje overstak, maar een man die geheel naakt een bad nam.
Hij was er snel weer uit en nog sneller weg toen hij mij in de gaten kreeg.
Ik vond het jammer, ik had liever een damhert gezien.
Nog een laatste muizenstaartzwammetje, jaargang 2017.
Een buizerd mag de oktobereditie afsluiten.
Langs het Oosterkanaal vonden werkzaamheden plaats, waarbij het pad werd opengelegd.
Tot mijn verbazing speelde de buizerd daar ogenschijnlijk een rol als een soort opzichter,
want hij bleef behoorlijk lang zitten toen ik hem voorzichtig benaderde.
November lijkt zoals zo vaak een rustige overgangsmaand te worden, met regelmatig grijze, regenachtige dagen.
Het is wachten op bezoekers uit het Noorden.

16 opmerkingen:

  1. Hello Kees,
    Many thanks for leaving kind comments on my blog while I was without an internet connection!
    It was fixed at last this morning.
    Lovely post with beautiful photos, the fox is so much fatter then those I see here, but you have explained to me why several times!!
    Photo 19 of the bellowing deer is prize winner, congratulations!
    Keep well, all the best and enjoy your afternoon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    ik zie van alles wat ja in deze tijd van het jaar is het wat rustig in de awd het woord tijd dat de rijp komt dan is er weer genoeg te zien en te fotograferen af en toe eens variëren met wat andere gebieden is ook leuk.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A great, exciting and varied series of photos, I liked everyone👍🏻

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's Kees.
    Die rups vind ik echt te gek. Prachtig!!
    Mooie beelden ook van die burlende herten.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Een heel mooi en vooral Wild oktoberoverzicht! Gaaf hoor!
    De paddenstoelen met druppel en vliegje en die piepkleine op de dennenappel met vliegjes vind ik echt super. Maar ook de druppels op het bekermos, wat knap, het is zo klein! De buizerd is een mooie afsluiter. Ik heb weer genoten!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Weer een lekker gevarieerd blog vanuit de AWD, waar ik ook in oktober weer eens niet geweest ben, tenminste... niet om te fotograferen. Terwijl er toch genoeg te zien is, zo te zien. Al is het maar een blaadje drijvend op de stroom: erg fraai. De damhertenbronst zou ik sowieso een jaartje overgeslagen hebben, maar volgend jaar moet ik de paddestoelentijd toch eens wat vaker daarheen. Foto 11,12 en 14 vind ik beeldschoon. 10 is vlgs mij de paarse knoopzwam, 11 een plooirokje en 16 zijn - hoe toepasselijk - blote billenzwammen. In dat licht bezien is het wel jammer dat je de blote badgast niet hebt kunnen (willen) vastleggen... Ook de muizenstaartjes zijn fraai. Daar heb ik in Leyduin nog naar gezocht, maar niet kunnen vinden. Tot slot de buizerd die rustig blijft zitten...dat maak je niet gauw mee. Zal toch niet ook al gevoerd worden? ;-)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie oktoberblog met natuurlijk wat van de damhertenbronst, maar vooral heel veel mooie zwammen. Vooral de kleine zwammetjes bij het mooie warme licht vind ik erg goed. Die buizerd langs het Oosterkanaal, volgens mij heb ik die begin dit jaar ook vastgelegd daar in de omgeving, totaal niet schuw, ik kon toen best dichtbij komen. En net als bij jou zat ie niet op de mooiste plek.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees!!!.. Very beautiful and varied autumnal images .. greetings ..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees,
    die Pilzaufnahmen sind wieder Profihaft , ich sehe sie auch immer im Wald aber so schön bekomme ich das nicht hin..;-))
    Die Hirsche sind auch gut getroffen, hier bei uns soll es viele Hirsche geben aber keiner der sich von mir fotografieren lassen wollte.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    zo mooi, die wintervossenstaart!
    De herten doen hier niet zo bronstig, maar je hebt wel mooie foto's, zoals die op 7. Het rupsje heb je ook mooi in beeld. Die muizenstaartzwammetjes (wat een naam) zijn wel erg leuk; foto 23 heeft ook nog eens een mooie achtergrondkleur. Het lijkt me heel lastig om hier foto's van te maken, toch hoop ik ze ook nog eens tegen te komen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie en afwisselende serie Kees, en leuk om te zien hoe het je steeds beter lukt om een lekker sfeertje in je macro's te creëren!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Mooi hoe je de damherten hebt gefotografeerd. Maar ja, het zijn een beetje "gewone" platen he. Dat is nou eenmaal zo wanneer je een serie van de AWD laat zien. Maar eentje vind ik zeer bijzonder en dat is nummer 19. De houding is prachtig en de achtergrond kleurt er ook zo mooi bij. Prachtig. De geweizwammetjes zijn zeer mooi en ook je andere foto's van de zwammen en paddenstoelen zijn ook erg fraai. Je achtergronden worden mooier en mooier en daardoor ook de totaalplaatjes. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees,
    Weer 'n mooie variatie van foto's, je zie dat het al herfst is en je hebt mooie opnames gemaakt van de Damherten, paddenstoelen en zwammen.
    De Vos staat er schitterend op en wat 'n mooie dikke staart, ik ben hem dit jaar niet tegengekomen.
    De rups ook 'n mooie soort en dat de Buizerd daar blijf zitten, meestal zijn ze weg als je ze benaderd. weer 'n mooie serie Kees.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Thank you Kees, yes indeed I it was great to be connected again, especially since I am planning my safaris in Kenya in january!!
    All the best :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Kees,
    marvelous photos of the deer, the mushroom and the nature in the AWD.
    So beautiful and mystical.
    Best, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zoveel moois voor de camera te krijgen daar moet je heel wat voor doen,maar dit is je wel heel mooi gelukt, prachtig .

    BeantwoordenVerwijderen