woensdag 29 november 2017

Madagaskar - Vol verrassingen

Nu het in november veel regent en waait voelt het lekker om nog een keer terug te blikken op mijn Madagaskar-reis.
Ook al is er nog genoeg materiaal over, het wordt tijd deze reis passend af te ronden.
Om te beginnen is hier een ringstaartmangoest (Galidia elegans).
Ze wisten goed dat ze bij een picknickplaats een grote kans hadden om wat toegeworpen te krijgen.
Zo kregen we de gelegenheid om een tweetal mangoesten goed te bekijken.
In het erg vochtige regenwoud groeiden hier en daar zwammen.
Dit model deed mij direct denken aan de hoorn van een klassieke grammofoon uit het begintijdperk van langspeelplaten.
De zwammen waren kletsnat van de regen en het erlangs en erover sijpelende vocht.
Slakken kunnen een indrukwekkend formaat krijgen met een huis, dat wel twee keer zo groot is als het huis van een wijngaardslak.
We waren er in een tijd die ongeschikt was om veel vlinders te zien.
De kleine monarchvlinder (Danaus chrysippus) hebben we toch een paar keer gezien.
Deze vlinder - Hypolimnas dexithea - zagen we ook in het regenachtige regenwoud. 
Het is een soort die endemisch is voor Noord Madagaskar.
In hele droge gebieden troffen we een aantal exemplaren aan van de zogenaamde olifantsvoet (Pachypodium horombense),
die endemisch is in Zuid Madagaskar.
In Madagaskar komen 6 van de 8-9 soorten baobab voor, die afwijken van de Afrikaanse en Australische varianten. 
Deze soort doet denken aan een oude jeneverkruik.
In de buurt van de baobabs, die we vooral zagen in Forêt des Baobabs, vlakbij Ifaty in zuidwest Madagaskar, leefde deze spin.
De spin deed mij denken aan een soort vogelspin. 
Onze begeleiders noemden hem Tree-hole spider.
Dit was een pittige sprinkhaan-  of krekelsoort.
Onze begeleiders noemden hem Kung Fu cricket.
Hier staat hij erbij alsof hij wil zeggen "Kom maar op".
Wellicht dat sommigen er een dirigent in zien.
Hoe dan ook, als je hem met een takje benaderde ging hij onmiddellijk in de aanval.
Hier stonden we met verbazing naar te kijken.
Het zijn de nimfen van de Flatid leaf bug (Phromnia rosea). 
Dit merkwaardige, draderige uiterlijk moet bescherming bieden tegen natuurlijke vijanden.
(Google geeft de liefhebber meer informatie als je de Latijnse naam invoert)
Nu we toch met curiosa bezig zijn heb ik er nog een in de aanbieding:
de nimfen van de Madagascar lantern bug (Zanna madagascariensis)
(opnieuw  geeft Google de liefhebber meer informatie als je de Latijnse naam invoert)
Miljoenpoten hebben we een aantal keren gezien.
Het aantal poten mag er zijn, de lengte ook.
Degenen die wij zagen waren zeker 15 cm lang.
Kikkers doen het ook goed in de natte gebieden van Madagaskar.
Dit is een Mantella milotympanum, die 2-3 cm groot kan worden.
Deze vriendelijke vriend heet tomaatkikker (Dyscophus antongilii), die tot de zogenaamde smalbekkikkers behoort. 
Dit is een flink uit de kluiten gewassen knaap met een lijf van zo'n 8 cm.
In een rotswand huisde dit merkwaardige schepsel.
Het zou een soort kikker kunnen zijn, namelijk een Boophis madagascariensis, maar ook een Madagaskar platstaartgekko (Uroplatus fimbriatus).
Ik houd het op de eerste soort, ook al omdat we alleen dit deel van het dier konden zien.
Libellen zie je  ook geregeld in Madagaskar, zelfs als de winter voor de deur staat.
Ik kreeg meestal niet voldoende tijd om ze op mijn gemak te fotograferen.
Mooi zijn ze wel.
Ook dit type beviel mij wel door zijn fraaie tekening.
Hij was erg onrustig, ook als ik niet bewoog.
Op de muren van restaurants en andere gebouwen heb ik onverwacht vaak bidsprinkhanen gezien. 
Ik had ze graag in een mooiere omgeving gezien.
Voor de liefhebbers nog enkele spinnen.
Dit type leeft in het aardedonker van een vleermuizengrot.
In het licht van lantaarns vallen ze goed op, net als hun cocons.
Met hun poten uitgestrekt bedekken ze de hand van een volwassene.
Deze soort is behoorlijk algemeen.
Volgens mij heten ze Nephila madagascariensis.
In de regenwouden kwamen we ze zo nu en dan tegen.
 Maar vooral in de omgeving van het Rova, het voormalige paleis van de vroegere koningin,
zat een flink aantal in de kolossale webben die tussen de beplanting hingen.
Een nijlkrokodil verwacht je niet in Madagaskar.
Toch zijn ze er, in Vacona Lodge.
Ze liggen er in een omheind gebied, met tientallen.
Wat mij betreft horen ze niet thuis op Madagaskar.
Kameleons daarentegen zijn onlosmakelijk met het eiland verbonden.
Hier is er een bezig om een prooi te verschalken door er met zijn tong op te mikken.
Het is een verbluffend gezicht als de tong van zo'n 15 cm plotseling uit de bek flitst.
Hij had succes, zoals duidelijk te zien is.
Mevrouw panterkameleon mag deze sessie afsluiten.
Net als haar partner, die ik al eens eerder heb laten zien,  is zij opvallend gekleurd.

Ik wil hierna nog één afsluitend bericht aan Madagaskar wijden.
Het onderwerp is dan lemuren.


13 opmerkingen:

  1. Ha Kees,
    oef, die laatste foto is wel een heel mooie afsluiter; wat een kleurenpracht. Het lijkt me sowieso wel heel leuk om kameleons te zien. Jullie hebben op Madagaskar heel veel van de verschillende soorten dieren en planten gezien.
    Heel leuk om zo een beetje met je mee te kunnen kijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Lijkt me echt super om zo'n reis te maken.
    Prachtige foto's Kees. Die mangoest en die kameleons vind ik echt gaaf. Super om te zien.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    wat een geweldige serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Het is weer een hele interessante blog geworden. Wat een variatie. Gelijk al die mooie Ringstaartmangoest. Prachtig. Ik pik er zo maar een paar uit hoor, want de foto's zijn allemaal heel fraai. Die vlinders, wat een beauty's!!!! En die libellen, kwijl......schitterende soorten. De laatste foto's. (met al hoort hij er niet, toch een prachtige plaat van de krokodil) De Kameleons zijn echt fantastisch! Wat een gave platen. Net als je header. Pfft je hebt groot gelijk dat je met dit weer hier in gedoken hebt. Kan ik er lekker van mee genieten!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat 'n fantastische serie heb je gemaakt.
    En wat 'n kleuren hebben die insecten,de kikkers, libellen, Kameleon en de Ringstaartmangoest en gelukkig zit de Nijlkrokodil in 'n omheining.
    Ik denk dat je daar heel tevreden mag zijn dat je dat allemaal kon fotograferen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Kees wat is dit mooi,maar je moet volgens mij wel kerngezond zijn m tegen die warme vochtige gebieden te kunnen, maar het is dan ook wel adembenemend mooi wat je hier laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fascinerende wereld Kees, volgens mij kom je daar ogen (en fotokaartjes) te kort om al dit fraais te zien. Leuk om middels je blogs even mee te genieten en me te verbazen over de enorme bio. biodiversiteit. Een prachtig blog en fijn dat je dat met ons deelt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees. Ik weet niet hoelang jullie op Madagaskar zijn geweest, maar je hebt wel veel natuur gezien en ook kunnen fotograferen. Uit je verhaal proef ik echter dat je niet altijd de tijd kreeg om op je gemak een mooie soort op een manier te kieken zoals je voor ogen had. Dat is dan kennelijk het nadeel van zo'n georganiseerde reis.Maar elk nadeel heb ze voordeel: je komt nu wel op de goede plekjes! Er zitten toch prachtige plaatjes tussen,hoor, zoals van de grammofoonzwam, het oranje kikkertje en natuurlijk de laatste drie. Op naar het laatste deel.Zo kom je de winter wel door!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. many beautiful and exciting pictures from a great trip.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees,
    beim betrachten fühlt man sich wie im Urlaub, sehr schön Fotografiert und erstklassig
    Beschrieben. Da kann man beim anschauen geniessen..
    sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Weer zo'n geweldige serie en hoewel je niet overal de tijd had die je wilde, heb je er toch een fantastische verzameling aan overgehouden. Het is natuurlijk het 1 of het ander. Nu heb je natuurlijk wel onzettend veel gezien en dan moet je een iets mindere kwaliteit maar voor lief nemen. Ik kan geen grote favoriet aangeven, maar de eerste van de kameleon is wel een voltreffer hoor. Hoe vaak krijg je de kans op een foto waar de kameleon aanlegt om een prooi te vangen en je dus het eerste deel van zijn tong ziet. Dan ook nog een scherpe plaat en dan mag je blij zijn.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie serie en zoveel verschillende diersoorten. Ook wel heel bijzondere soorten zoals die draadjes nimfen, de griezelige spinnen.... Mooi die mangoest. En de kameleons, ook geweldig mooie dieren en knap vastgelegd. Wat heb jij veel gezien op deze reis..
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, wat een wereld op zich daar op Madagaskar. Die Baobabbomen hebben mij altijd geïntrigeerd. Ik hoop dat er nog genoeg van deze bomen staan daar ook de houtkap hier heeft toegeslagen. De dieren en insecten die je hebt gefotografeerd zijn prachtig. De Cameleon is een favoriet voor mij.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen