dinsdag 16 oktober 2018

Bunzings en een das

Bunzings en dassen zal je niet vaak in het wild zien.
Ze zijn niet alleen schuw, het zijn bovendien nachtdieren. 
In Drenthe is er sinds enige tijd een observatiehut waar je ze kan zien. 
De beheerder heeft de dieren langzaam maar zeker aan een bepaalde lichtsterkte laten wennen,
waardoor je ze 's avonds goed kan observeren.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.
Toen wij ons kort voor zonsondergang in de hut installeerden waren de bunzings al uitstekend te zien.
Het was wel even zoeken naar de juiste camera-instellingen - vooral welke ISO waarde een goede combinatie vormde met de sluitertijd - maar toen dat eenmaal gelukt was kon het feest beginnen.
Ik had een enkele keer een bunzing levend in het wild gezien - snel een pad overstekend - en een keer een drietal tegelijk als verkeersslachtoffer dood langs de weg.
Zo mooi als we ze nu konden zien was voor mij een belevenis.
Er bleek hier een gezinnetje met drie jongen in de omgeving een hol te hebben.
Op een gegeven moment zag ik een ouder met twee jongen.
Ze waren wat onrustig, net of ze ergens op wachtten.
Nauwelijks ingezoomd leverde ook een prachtig beeld op.
Met mijn 100-400 mm lens varieerde ik voornamelijk tussen 200 en 400 mm.
Al gauw werd duidelijk waar de dieren op wachtten. 
Er werd een prooi - een flinke rat - op een voor ons gunstige plek aan de grond vastgemaakt.
Het was maar goed dat de rat met een soort draad was vastgemaakt, 
want anders waren de bunzings er ongetwijfeld snel met hun "vangst" vandoor gegaan.
Later lukte het een van de bunzings om hem los te  trekken en toen was het gelijk over met de show.
Als je nog nooit een bunzing zo hebt zien smullen schiet je natuurlijk massa's plaatjes
 (op stand "stille continue opnamen" om zo weinig mogelijk geluid te maken).
Dat het goed smaakte was overduidelijk.
We hadden er geen idee van hoeveel bunzings we hebben zien eten.
Als de zichtbare bunzing uit beeld verdween wist je niet of  het dezelfde of een familielid was die de schranspartij voortzette.
Een keer zagen we twee bunzings ieder aan een eind van de rat trekken.
Helaas leverde dat voor mij geen geslaagde plaat op.
Het zijn felle roofdiertjes.
Je ziet dat niet alleen als er een concurrent verschijnt, maar ook aan de manier waarop ze de rat aanpakken.
Er werd flink aan de rat gerukt om er een aantrekkelijk stuk af te trekken.
En toch kunnen ze er lief uitzien.
Er waren ook een paar eieren neergelegd.
Ik stond ervan te kijken hoe vlot ze een ei tussen hun voorpoten pakken en ermee uit het zicht verdwijnen.
Ongeveer een uur lang konden we volop genieten van de bunzings, gemeten vanaf het moment dat we in de hut geïnstalleerd waren.
Daarna kwamen ze nog regelmatig terug, maar steeds kort.
Bunzings zijn snel en beweeglijk.
Later op de avond kwamen ze even poolshoogte nemen, maar verdwenen even snel als ze verschenen.
Mooie beelden leverde dat niet meer op.
Stoeien met de ISO waarden was nog een hele klus. 
 De waarden varieerden voornamelijk tussen 3200 en 5000.
Bovendien heb ik gewerkt met onderbelichting om overbelichte kleuren bij de dieren te voorkomen.
Minder ISO kon waarschijnlijk wel, maar dan moest je de sluitertijd wel goed in de gaten houden.
Ik wilde wel graag scherpe beelden.
Nog een laatste als afsluiter van de beelden van de bunzing(s).

We waren ook gekomen voor dassen.
We waren erop voorbereid dat ze hooguit een minuut of 20 te zien zouden zijn.
Rond kwart over 8 had een van de bunzings de resten van de rat losgetrokken, waarna hij verdween met zijn prooi.
Om kwart voor 10 was daar plotseling een das.
Langzaam maar zeker kwam hij uit het donker tevoorschijn.
Wat een indrukwekkend gezicht!
Snuffelend en wroetend zocht hij naar voedsel.
Hier was hij in vrijwel volle glorie te zien.
In het voorjaar had ik voor het eerst levende dassen gezien - waar ik later dit jaar nog een keer op terug kom - maar op deze manier vond ik het indrukwekkender.
Hij trok zich niets aan van een bunzing die soms voorbij schoot.
Nog een laatste blik.
Plotseling stoorde hij zich ergens aan, keerde zich om en verdween in het donker om niet meer terug te keren.
Hij was er iets meer dan 10 minuten geweest.
Er blijken soms meerdere dassen te verschijnen, maar wij moesten het met deze kanjer doen.

Hoe dan ook, een onvergetelijke ervaring.


20 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,
    beim lesen habe ich neben Dir gesessen und habe die ISO Werte gedreht..;-))
    Für 5000 ISO sind die Aufnahmen super geworden, Iltisse und Dachse in der freien Natur zu beobachten ist schon eine Herausforderung .. das sind die Bilder die man sich immer wünscht wenn man unterwegs ist...
    super Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,
    je moet er wat voor over hebben, maar dan héb je ook wat.
    Een supergave belevenis moet dat zijn geweest. En: ontzettend mooie en hartstikke leuke foto's.
    Die bunzings zijn heel leuk om te zien en dan die kleintjes aan het eten - top. Een das ineens te zien verschijnen is natuurlijk ook een wauw-beleving. Complimenten voor de foto's die je hebt weten te maken bij weinig licht.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat 'n mooie opnames heb je gemaakt van deze bijzondere Bunzing en ook nog met jonkies dat is wel 'n belevenis om deze soort te fotograferen.
    En als toetje verschijnt er ook nog de Das, dan kan je avond niet meer stuk en kan je met 'n brede glimlach naar huis gaan.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat fantastisch hoe je deze bunzing hebt gefotografeerd. Niet eenvoudig zo in het donker.
    Vorig jaar zat er s'avonds telkens één in mijn tuin. Dat was wel heel bijzonder. Door een kijkertje kon ik hem goed zien en zag toen ook waardoor die kuilen onder mijn schutting door waren ontstaan.

    En dan die das is natuurlijk ook heel bijzonder. Mooi gedaan Kees.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Waanzinnig mooie reeks foto's van de Bunzing en de Das!!!
    Ik heb met open mond naar deze beauty's van foto's zitten gapen!
    In een woord geweldig. Om mee te maken en dan thuis te komen met deze "vangst"!
    De Das vind ik helemáál mooi. Die komt zo mooi in beeld. Is ook wel een heel bijzonder beest om te zien.
    Zucht......wat een heerlijke Post. Je zult er nog wel lang van nagenieten!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Ik had al geoord van deze locatie, maar ik vind het te ver weg. Misschien als ik nog eens een weekje in Drenthe terecht kom. Het is wel een plek voor het maken van een serie bijzondere platen. Dit zal je 'in het wild' niet gauw lukken. Het lijkt er op dat je, ondanks dat het al tegen zonsondergang aan liep, toch last had van hard licht. Maar dan heb je ook veel licht en dat scheelt weer in de ISO. Ondanks dat je schrijft dat je soms tot ISO 5000 moest gaan, is daar op de foto's (ook in de vergroting) niet veel van te zien. Het heeft een fraaie reeks platen opgeleverd. Dit smaakt vast naar meer...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastische foto's Kees! Dit moet wel genieten zijn geweest!
    Vooral de Das-foto's zijn waanzinnig!

    Gr,Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige belevenis! En wat een schitterende foto's van de bunzing. En dan ook nog eens een das die zich liet zien (en fotograferen) .......Super!!

    Hartelijke groet,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. This is a really outstanding series of pictures, Kees, showing behaviour few of us ever get to see. I have only ever seen badgers once, in Scotland three years ago, and it was a highlight for me. What glorious creatures!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Ik ken de hut en het is zeer aantrekkelijk om er eens een keertje langs te gaan. De prijs houdt mij alleen tegen, maar als ik dit soort beelden zie dan twijfel ik toch.
    Knap fotowerk met jouw set, want eigenlijk moet je hier een enorm lichtsterke lens hebben. Als ik dan lees welke iso je gebruikt hebt, dan mag je jezelf een schouderklopje geven. Met bunzingen alleen zou iedereen superblij zijn, maar met de foto's van de das in hetzelfde blog, zien ze er toch een beetje gewoontjes uit. Raar eigenlijk, want ze zijn prachtig. Maar ja, die Das he? Fantastisch om die zo voor je lens te krijgen. Superblog Kees en ik kan goed geloven dat het een topervaring was.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, geweldig om dit voor de lens te hebben Kees.
    Wat zul je genoten hebben.
    Doe ik van je foto's, prachtig om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees!!!.. Love it.. Beautiful images.. regards

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is niet te geloven,wat is dit mooi,jij zal een vreugdedans gedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees
    wat een gaaf foto's zijn dit dit maak je niet veel mee dat je dit voor je lens krijgt top
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hello Kees,
    I have taken photos of polecats before but they are very elusive.
    I am very surprised you stay that long with it, they would grab the prey and run.
    Great shots and great post, I love badgers too!
    Enjoy your evening :)

    BeantwoordenVerwijderen

  16. This was a great series of pictures, exciting and fun to study.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat. Ik ben zelf eigenlijk nog nooit in Drenthe geweest, althans niet om te fotograferen. Je foto's zijn erg mooi en gelukkig kan je ze dan vanuit een hut wel een keer heel mooi zien, observeren en footgraferen. Ik heb geen idee wat zo'n hut kost maar zoals eerder gezegd: Je moet er wat voor over hebben. De Das vind ik echt de topper van deze serie. Prachtig om te zien en ook heel mooi gefootgrafeerd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, wat een gave serie. Ik heb deze blog gewoon gemist. Supermooie foto's van de bunzing, en dan ook nog eens de das als toegift. Ben wel heel benieuwd naar jouw ISO en sluitertijd instellingen, maar ik ben bang dat dit voor mijn Lumixje te hoog gegrepen is.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen