dinsdag 9 oktober 2018

Zuidpier september 2018

Eind september bleek er een mooie rustige dag verwacht te worden in IJmuiden.
Dat leek mij een goede reden om weer eens een bezoek aan de Zuidpier te brengen,
natuurlijk in de hoop enkele aantrekkelijke bezoekers te treffen.
Er waren al heel wat waarnemingen van trekvogels gemeld, maar het ging steeds om vliegende voorbijgangers.
Dat boeide mij minder.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.


Zoals gebruikelijk begon ik op het strand.
Al gauw zag ik daar een bontbekpleviertje  (Charadrius hiaticula).
Het vogeltje was in een ontspannen stemming, want ik mocht behoorlijk dichtbij komen.
Het scheelde wel dat hij alleen was en niet opgeschrikt werd door een minder relaxte soortgenoot.
De veren werden even lekker opgeschud, voordat hij weer aan de wandel ging.
Later op de morgen, toen ik weer op weg was naar de parkeerplaats, zag ik er weer een - of wellicht dezelfde - onder heel andere condities.
Als je uitkijkt naar bijzondere soorten verwacht je toch niet dat je een helm op het strand ziet liggen.
Geen eigenaar te bekennen.
Op het strand was het tamelijk rustig, alleen wat soorten meeuwen en drieteenstrandlopers liepen in de buurt van de branding.
Drieteenstrandlopers (Calidris alba) heb ik deze keer niet op het strand gefotografeerd.
Op de rotsblokken, met de zee op de achtergrond, levert het weer heel andere plaatjes op.
Er was een flinke groep voedsel aan het zoeken op de vochtige rotsblokken.
Ik moest wel wat geduld hebben om er slechts één op de plaat te krijgen.
Van overvliegende trekvogels heb ik niets meegekregen.
Vermoedelijk moet je met een telescoopkijker de lucht afspeuren om bijzondere soorten te zien.
Dan is het op de plaat zetten van een jonge meeuw, die heel rustig op een betonblok bleef zitten, een stuk eenvoudiger.
Slechts inzoomen met de 400 mm lens was voldoende om ook een volwassen zilvermeeuw close in beeld te krijgen.
Beide vogels bewogen zich niet.
Anders was het met de paarse strandlopers (Calidris maritima) die ijverig voortdurend op zoek waren naar wat lekkers.
Hier nog even in de schaduw waarbij hun paarsige gloed iets beter overkomt dan in het zonlicht, vind ik.
Er staat tegenover dat ze in het zonlicht wel een veel kleuriger verenpak hebben.
Bij deze strandlopers is het steeds één van twee uitersten: ze zijn druk bezig of ze staan in de slaapstand.
Ook nu zorgde de zee voor een passende achtergrond.
Omdat er geen bijzondere trekvogels te zien waren richtte mijn aandacht zich op een vertrouwde bezoeker:
Zoals René ook al opmerkte vinden veel bezoekers van de pier dit hele normale vogels, te vergelijken met meeuwen.
Ik laat meestal geen kans lopen om steenlopers weer eens op de plaat te zetten.
Ze vertoeven vaak in het gezelschap van andere steltlopers.
Steenlopers (Arenaria interpres) hebben een mooi verenpak dat 's zomers en 's winters behoorlijk verschilt.
Deze plaat is gemaakt op dezelfde plek als de startfoto, maar de condities waren toch weer anders.
Om deze steenloper heen vlogen wat piepers rond (gras-  en/of oeverpiepers) en waren soortgenoten samen met drieteentjes en paarse strandlopers voedsel aan het zoeken.
Deze vogel nam het er even van.
Toen ik op de terugweg bijna aan het eind van de pier was gekomen zag ik nog enkele steenlopers .
Het grootste deel van de noordkant van de pier lag in de schaduw, maar er was een klein stukje waar de zon op viel.
Een steenloper kwam daar steeds dichterbij en verscheen even later in volle glorie in de zon.
Een momentje vleugel spreiden werd door mij zeer gewaardeerd.
Zo krijg je een mooi beeld van de kleurige vleugels.
Hij bleef nog een korte tijd in de zon maar een paar stappen verder was de  show voorbij.
Ik kon weer tevreden naar huis, ook al was het aantal soorten minder dan ik had gehoopt.
Er komen de komende wintermaanden ongetwijfeld nog meer kansen.

Maar wat vinden jullie hiervan?
Een van de hoofdpersonen in mijn volgende post.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Mooie foto's van die verschillende strandlopers.
    Foto 8 en 15 vind ik erg mooi qua poses en rustrige omgeving.
    Ook die portretten van die meeuwen zijn super.
    Die helm is ook een bijzondere vondst. Misschien een motorcross wedstrijd geweest, de avond daarvoor.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    op de pier is er altijd wel iets te zien maar je verwacht inderdaad geen helm.
    ik kijk al uit naar je volgenden blog ik ben benieuwd het zijn mooie foto's
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig mooi Kees en die helm verwacht je zeker niet,maar ik ben ook heel benieuwd naar de volgende serie wat is hij mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het wil er bij mij maar niet van komen om naar de Zuidpier te gaan, maar als ik dit weer zie, begint het toch wel te kriebelen. Het zijn misschien niet allemaal bijzonder soorten, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het gaat uiteindelijk om een mooi plaatje, toch? Dat is jou goed gelukt met goed licht en mooie standpunten. Vooral de helmsoort vind ik super. Hoort ook echt op het strand, maar meestal vind je het wat hogerop en deze soort kende ik nog niet ;-)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    die Strandläufer in verschiedenen Ansichten und Hintergründe sind sehr schön, der Helm auch...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Was een mooie serie! Favoriet is de serie van de Bontbekplevier, wat een beauty's! De paarse strandloper is ook heel mooi geplaat. De Steenloper die nog ruiend is naar winterkleed heeft nog die mooie oranje kleur. Zeker de foto met gestrekte vleugel is een leuke! Loeischerp zijn ook de meeuwenportretjes. Vooral de tweede foto van de drieteen is prachtig. En de helm is een vondst! Mooi vastgelegd.
    Dit is weer een heel geslaagd bezoek aan de Pier geweest. Ik kan natuurlijk ook nauwelijks wachten op je volgende blog ;-)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Dat is wat anders aan de pier van IJmuiden en toch mooie opnames van de Plevieren en strandlopers.
    In vlucht is het wat anders daar moet het weer ook meewerken en meestal vliegen ze ver van de pier vandaan. Meeuwen kan je meestal van dichtbij fotograferen en weer 'n mooie serie met andere soorten vogels.
    Groetjes Loes
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt er een mooie serie van kunnen maken van al die vogeltjes Kees.
    Stuk voor stuk geslaagd.
    Ben wel heel benieuwd naar je volgens blogje.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    je hebt niet per sé bijzondere soorten nodig om mooie platen te maken, dat laat je hier goed zien. Ik vind het stuk voor stuk prachtige foto's, met vaak heel mooi licht dat ook zorgt voor mooie achtergronden. De topper is de steenloper op 19, die even zijn mooie staart wilde showen.
    Je afsluiter belooft wel wat.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Leuke blog en een herkenbaar verhaal over de ver-weg-trekvogels en de gewone vogels die je wel goed kan fotograferen. Wat mooi die bontbekplevier op het strand bij fijn licht. Ook de steenlopers werkten goed mee. Je moet op de pier ook wel wat geluk hebben dat je de vogels op de juiste plekken treft.
    ik ben heel benieuwd naar je volgende blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahahaha.... die helm op het strand is wel heel verrassend om te zien ja hahaha....
    Verder heb je de strandlopers er erg mooi op staan. Ik heb ze ook nog in grote getale maar kom aan plaatsen niet toe. Dat bontbekpleviertje heb je ook vanuit een mooi laag standpunt kunnen footgraferen en ook mooi helder.
    De Drieteenstrandlopers en de paarse strandloper heb je ook heel mooi geplaat. De pier is ook een prachtplek of een paar keer langs te gaan. Ik heb weer genoten van deze prachtige steltlopertjes.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Heerlijk om zo een paar keer per jaar naar de zuidpier te gaan. Heel soms heb je geluk en kun je een bijzondere soort fotograferen, maar meestal moet je het doen met soorten die je al eerder hebt gezien. Dan is de uitdaging om ze net weer iets beter op de plaat te zetten. Je tweede foto vind het mooist. Daar is het standpunt, licht en kleurencombinatie het mooist. Op de pier heb je toch vaker last van hard licht en ook de omgeving levert minder mooie platen op. Helaas heeft iedereen daar mee te maken. Als je dan toch drie foto's kunt maken, waarbij die negatieve dingen wegvallen dan mag je blij zijn. Je eerste foto en de eerste foto van de drieteen zijn van dat soort foto's. Al met al een geslaagd uitje met mooie resultaten. Ik ga gauw weer eens een keertje langs.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen