vrijdag 1 november 2019

Bonaire - Zoutpannen

Bonaire is het eiland van de flamingo's, om precies te zijn van de Caribische flamingo's (Phoenicopterus ruber).
Als je met het vliegtuig naar Bonaire gaat land je op Flamingo Airport.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Tijdens onze eerste dag op Bonaire reden we langs de zoutpannen. 
Er wordt op grote schaal zeezout geproduceerd door middel van indamping van het zeewater.  
De concentratie van het zout, de opgeloste  mineralen en de lichtinval spelen een grote rol bij de kleurenpracht,
zeker in combinatie met de donkere lucht.
Het gedroogde zout wordt ten dele via transportwagentjes over een rail naar een schip vervoerd dat er vlakbij licht aangemeerd,
de rest wordt opgeslagen als witte piramides.
Aan de andere kant van de weg waren er volop aantrekkelijke plekjes te vinden om te gaan snorkelen.
Je kijkt werkelijk je ogen uit als je daar de prachtig gekleurde vissen ziet zwemmen.
Boven water was er echter ook veel moois te zien.
In poeltjes tussen de weg en het strand zagen we onder andere Amerikaanse bontbekplevieren
(Charadrius semipalmatus).
Hier nogmaals.
Ze waren daar niet alleen, er liep ook een aantal Alaska strandlopers (Calidris mauri).
De namen van een aantal vogels heb ik met behulp van Ben gevonden en bovendien door te zoeken op de website "Vogels op Bonaire" .
Ik vond het prettig dat ze niet erg schuw waren.
Tussen de weg en de zoutpannen was een brede vaart.
Toen ik  naar de zoutpannen stond te kijken zag ik aan de overkant van die vaart deze schuwe groene reiger (Butorides virescens) zich uit de voeten maken.
Over de stenen en door het water ging hij er vlot doorstappend vandoor.
Zo zag ik hem ook een keer, zich enigszins verdekt opstellend.
Over kleuren had ik niets te klagen.
Aan de ene kant van de weg de indrukwekkende zoutpannen, aan de andere kant de blauwe Caribische Zee.
Daar zat zo maar een bruine pelikaan (Pelicanus occidentalis) heel mooi te zijn.
Zijn verenpak kwam schitterend uit tegen de verschillende tinten blauw van de lucht en het zeewater.
Ze houden niet alleen van zwemmen, maar ook van duiken.
Het was fascinerend om te zien hoe ze uit de lucht met een loodrechte duik het water in schoten in de hoop een vis te vangen.
Een roodhalsreiger (Egretta rufescens) had wel gevoel voor fotografie.
Hij zorgde hier in ieder geval voor een fraaie achtergrond.
Een soortgenoot kon er ook wat van.
Deze reiger had de zeekant gekozen om zich te laten bewonderen.
Leuk voor de toeschouwers is natuurlijk een beetje show.
Even krabben aan de zijkant van zijn kop leverde onder andere dit beeld op.
Vleugels spreiden deed hij ook.
Ik heb deze plaat gekozen uit een flinke serie.
Flamingo's mogen natuurlijk niet ontbreken.
Allereerst een wat minder gebruikelijk beeld.
Een andere jonge flamingo had gezelschap van een tweetal Amerikaanse steltkluten.
Het tweetal hield goed in de gaten wat de flamingo deed, in de hoop wat eetbaars te kunnen bemachtigen.
Ze liepen hem voortdurend voor de poten, soms er tussendoor .
Af en toe kreeg de flamingo er genoeg van en zwaaide dan met zijn imposante snavel.
Wel volgroeid volgens mij, maar nog niet op kleur.
Geweldig dat ik ze zo goed kon benaderen.
Later laat ik nog wel beelden zien van volwassen vogels want ik heb nog vééél meer.
Amerikaanse steltkluten (Himantopus mexicanus) had ik al even genoemd.
Waarom veel vogels "Amerikaanse" genoemd worden is mij een raadsel, Mexicaanse had hier volgens mij uitstekend gepast.
Ze scharrelden in dezelfde poel hun voedsel op als een vijftal jonge flamingo's.
Op een andere dag zag ik ze op enkele andere plekken, zoals deze volgens mij jonge vogel.
Dit vijftal hoorden bij een groep van 18.
Ik heb er vluchtfoto's van maar daar is nu geen plaats voor.
De laatste schoonheid zat op zijn gemak op de punt van een gedenkteken:
een visarend (Pandion haliaetus).
Ook in de vlucht is het een indrukwekkende vogel.
Jammer dat het licht net niet op zijn kop viel.
Deze visarend zat op een stuk koraal in een binnenmeertje.
Ik vond het spectaculair toen hij opvloog, waarbij een straaltje water van zijn verenpak droop.

Zelfs nu heb ik nog niet alle soorten kunnen laten zien die wij tegenkwamen.
De volgende keer echter de Nederlandse herfst met als thema  "Leyduin" (paddenstoelen).


16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Super serie, zo mooi de foto's.
    Wat een mooie vogels heb je gezien en super op de foto's gezet.
    Dit is al genieten zo op de foto laat staan in het echt.
    Ik heb er van genoten om zo via de foto's mee te kunnen genieten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The salt pans of Bonaire, like salt pans everywhere are very productive, and are favoured by flamingoes for the brine shrimp which is found in abundance. I found it very interesting that the two stilts followed the flamingo hoping to snatch morsels of food stirred up by the actions of both feet and beak, I presume. It goes without saying that your photographs are of sterling quality.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat 'n mooie kleur daar bij de zoutpannen.
    Ik zie ook 'n vogel die ik in Canada Vancouver heb gezien zoals de Alaska Strandloper. De Steltkluten vind ik 'n mooie sierlijke vogel ook de Flamingo staat er mooi op, zo zie je hoeveel verschillende Reigers er zijn. Mooi ook die Visarend, dat is genieten van al deze opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, wat een mooie platen en de kleuren zijn schitterend. Flamingo's een prachtig vogel en die komt daar mooi tot zijn recht. De steltkluten heb ik altijd fancinerend gevonden op die dunnen pootjes van ze. Zo elegant maar ook zo kwetsbaar. Wat een mooie reigers zijn dat die je hebt vastgelegd heel apart. En ja die visarend hé, een van mijn lievelingsvogels heel fraai en ik zou een gat in de lucht gesprongen zijn als ik hem/haar ook zo mooi had kunnen vastleggen. De pleviertjes ook nooit saai en geweldig die pelikaan. Al met al een heerlijk blog om te lezen en te zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    je hebt een paar mooie exemplaren voor je lens gehad erg mooie serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Dit lijkt wel een documontaire van National Geographic. Zo mooi!!
    Prachtige beelden met die zoute kleuren. Je hebt ook hele mooie vogels kunnen bekijken en fotograferen. Die pelikaan is ook erg mooi. Dat moet een mooie reis geweest zijn.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    toller Reisebericht, der Abbau von dem Salz ist schon intressant, aber der Adler Top alles.. wow
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk kleurrijk blog, Kees.
    Het is echt genieten van al die caribische kleuren en vogels. Mijn favorieten hier zijn:
    1, 3, 10, 14, 18, 20, 21, 23 (eigenlijk die hele serie met die roze gloed in 't water), 29 en 30 is natuurlijk de absolute topper.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Great pictures of many exciting birds.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Wat een prachtige tropische verzameling laat je hier zien. Er zijn soorten bij waar hier het hele land aan vogelaars voor zou uitlopen. Groene reiger en de Alaska strandloper zijn heel bijzonder evenals de roodhalsreiger. Mooi om te zien hoe het water roze kleurt van de mineralen. Prachtige soort ook als afsluiter die visarend. Allemaal soorten om van te watertanden en heel mooi in beeld gebracht.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees.....pfft ik moet ff bijkomen hoor, zo veel mooie foto's, ongelofelijk wat een wereld vogelfoto vakantie hadden jullie met prima benaderbare vogels. Stuk voor stuk jaloersmakende foto's én vogels!
    Foto 1 prachtige plaat met kleurige flamingo én achtergrond.Foto 6, ontroerend mooi, maar foto 7. 8. en 9 ook super. Daarna volgen voor mij toch wel de KWIJLSOORTEN....foto 10.11 en 12 oef..geweldig!! foto 13, 14 en 15: zucht !!! foto 16, 17,18 en 19 dit is toch niet te overtreffen, wat een schoonheid en wat had je toch mazzel met dat standpunt, achtergrond en kleuren. De flamingo's prachtig ook met die steltkluten erbij. foto 22 vind ik vooral super. Van de steltkluten vooral foto 24, 25 en 26 (ja, is een juveniele vogel) en tot slot de visarend in al zijn glorie. Wat een super platen. Tjonge, nu word ik er toch stil van....
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige kleuren geeft dat zout en wat een mooie vogelsoorten.
    Pracht foto's die je hebt gemaakt, ik heb er van genoten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jemig Kees, wat een kleurenpracht op de foto's! Schitterend dat roze en blauw en dan ook nog zeer fraaie vogelsoorten. Erg de moeite waard om te bekijken en om van mee te genieten. Het blijft leuk om te zien dat de (in dit geval Amerikaanse) soorten toch weer net een beetje verschillen van de onze maar toch herkenbaar zijn. Een erg mooi en leuk blog.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Over kleuren niet te klagen daar, ook niet over de medewerking van de diverse mooie vogelsoorten. De reigersoorten spreken mij deze keer het meest aan, maar de bruine pelikaan heeft je in mijn ogen de mooiste platen opgeleverd! Wordt vast en zeker vervolgd.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Met deze serie beelden maak je mij zeker een beetje jaloers. Wat een geweldige soorten heb je weer voor je lens gekregen en vooral ook op een mooie manier. Prachtig die roodhalsreiger met die mooie blauwe zee als achtergrond, net als die pelikaan. Maar de kleine steltlopertjes zijn ook allemaal super.
    Ik kan ze allemaal wel opnoemen, want het zijn stuk voor stuk heerlijke platen. Mooi sluitstuk ook met die visarend.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volgens mij loop ik wel heel erg op achter deze keer Kees, amar dat heeft ook zo zijn oorzaak zal ik maar zeggen. Gelukkig lees ik later toch alles wel weer bij maar dit is wel heel ver terug hihi......
    Prachtig om deze vogels te zien en dan met name de groene reiger. Die vind ik echt zo mooi!!!!!! Ook de steltkluten maken dat ik toch wel lichtelijk groen aan het worden ben hahahahaha.... geweldig om deze zo te kunnen fotograferen. Je zoutpannen zijn ook heel apart om te zien.
    Ik heb weer genoten hier.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen