vrijdag 8 november 2019

Herfst in Leyduin

In september en oktober ben ik een aantal keren in Leyduin gaan zoeken naar paddenstoelen.
Ook al mogen mensen hier hun hond uitlaten, last heb ik er in dit park nog nooit van gehad,
waardoor het een aantrekkelijk gebied is om naar paddenstoelen te zoeken.
Op een morgen trof ik er tot mijn verrassing een aantal gekraagde aardsterren aan, zeker een stuk of 10.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Een nog grotere verrassing was deze knopschimmel, die vlakbij de aardsterren te vinden was.
Helaas stond het zwammetje met zijn gast op een behoorlijk onmogelijke plek, 
waardoor het niet meeviel de knopschimmel naar mijn zin te fotograferen.
Met behulp van een tussenring kon ik de haren, met aan het uiteinde het knopje, zichtbaar maken.
Alsof het niet genoeg was vond ik vlakbij de aardsterren en de knopschimmel ook nog dit amethistzwammetje.
Het is niet zo bijzonder om dit zwammetje tegen te komen, maar het gaf wel aan dat je een hele tijd op een paar m² bezig kunt zijn.
Op een andere plek zag ik een ander amethistzwammetje in een volkomen andere omgeving,
een beetje mystiek tussen op de grond liggende bladeren.
Als je paddenstoelen aan het fotograferen bent krijg je snel aanspraak. 
Mensen zien soms niet waar je mee bezig bent.
Deze wijngaardslak kwam ook voorbij, maar vervolgde zijn weg zonder mij veel aandacht - laat staan aanspraak - te geven.
Koraalzwammetjes vind ik leuk, vooral omdat ze door hun oranjekleur een mooi contrast met hun omgeving geven.
Hier laat mijn kennis van paddenstoelen mij in de steek, en niet alleen bij deze, maar ik vond wel dat hij op een prachtige plek stond.
Ik ben best wel tevreden met  deze compositie.
Een bekende klant in de bossen van Leyduin.
Ik kwam er heel wat tegen, soms vergezeld door amethist- of rodekoolzwammetjes.
Vergane glorie.
Een omgevallen zwam heeft wel iets vind ik. 
De sporen zijn ongetwijfeld afgestaan, de taak zit erop, het verval is begonnen.
Een laag-bij-de-gronds rood zwammetje op een mooi groen bedje.
Het viel al van verre op in een omgeving die overwegend groen en bruin was.
Geweizwammetjes mogen niet ontbreken.
Het was wel even zoeken naar een mooi exemplaar, waarbij jongere soorten niet teveel in beeld kwamen.
Stuifzwammen groeiden er volop.
Dit zou wel eens de zachtstekelige stuifzwam kunnen zijn. 
De puntjes waren in ieder geval niet hard of scherp.
Kleine zwammetjes, mycena's bijvoorbeeld, nodigen uit tot creativiteit.
Of het gelukt is hoor ik graag.
Kleine zwammetjes op een wegrottende stam, met bokeh bollen op de achtergrond, mogen niet ontbreken.
Groepjes kleine zwammetjes zijn een geliefd onderwerp.
Het is een hele uitzoekerij om de beste compositie te vinden met de scherpte op de juiste plaats.
Je bent dan natuurlijk wel een poosje lekker bezig.
Het is voor mij het jaar van de stinkzwammen. 
Na de grote stinkzwam en de duinstinkzwam vond ik tot mijn verrassing ook een paar exemplaren van de kleine stinkzwam.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Het is gebruikelijk dat ze al snel hun kop laten hangen omdat de steel niet sterk genoeg is om de tamelijk zware kop te dragen.
Terwijl ik heel erg mijn best deed om een andere zwam te fotograferen, overigens zonder tevredenstellend resultaat, 
viel mijn oog op dit groepje.
Dat vond ik veel inspirerender.
Dit is het resultaat.
Een zwarte kluifzwam mooi fotograferen is een hele ... opgave.
Ze waren nog niet zo erg groot maar eigenlijk vond ik dat prima.
Voorbijgangers zagen eerst niet waarmee ik bezig was, maar vonden deze zwam wel heel bijzonder toen ik hem aanwees.
Bijzonder was hij, maar de vrouw vond hem "helemaal niet mooi". 
Daar kan ik inkomen, zo'n vuist oogt niet echt als een zwam.
Als afronding nog een aantal platen van de gekraagde aardster.
Meestal krijg je geen kans om een duo op de plaat te krijgen.
Soms is de zon knap lastig, maar in dit geval werd de aardster op een manier in het zonnetje gezet die mij beviel.
Een aantal weken later waren er op dezelfde plek nog steeds aardsterren, maar het licht was toen heel anders.
Ik zag dat uit enkele aardsterren bij lichte aanraking een wolkje sporen omhoog werd geblazen, maar dit vastleggen was er niet bij.
Zwammen hebben een bepaalde aantrekkingskracht, niet alleen op insecten en mensen.
Dit kikkertje was een zeer welkome belangstellende. 


16 opmerkingen:

  1. I really think that The Netherlands should win a prize for coverage of fungi this year. Based on the blogs that I follow no other country has even come close. As always, your pictures portray your subjects in a detailed and interesting way.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, wat een prachtige plaatjes heb je gemaakt van die paddenstoelen. Ik ben helemaal gecharmeerd van die gekraagde aardsterren; vooral die foto met de kikker erop is onwerkelijk mooi. Dan die twee bij elkaar is een beauty. Wat ik zeer mooi vind in perspectief en in pastelkleuren zijn de foto's van de amethist zwam en de kleien zwammetjes. Ik heb ervan genoten Kees.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat een bijzondere zwammen heb je weten te fotograferen. Erg mooi!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    je hebt weer veel soorten padenstoelen voor je lens gehad het is dan ook een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Super zoveel mooie soorten laat je zien.
    De Aardster is erg mooi en leuk de kikker er nog bij.

    Heel mooi allemaal.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    für mich als Pilzfreund ein Genuss die Bilder zu betrachten, die Hintergründe immer verschieden aber immer sehenswert. So erstaunt wie der kleine Frosch gucke ich auch jedes Jahr aufs neue wenn die Pilzsaison beginnt...:-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Wat een paddenstoelenrijkdom daar, hier in het zuiden is het allemaal wel een stukje minder. Je laat ook enkele soorten zien die je hier niet snel aantreft. Nou ben ik niet echt een paddenstoelenkenner maar die amethist b.v. zie ik eigenlijk nooit. Ik vind zo'n geweizwammetje echt prachtig, maar je mycena's, met en zonder bokeh vind ik ook zeker heel geslaagd, fijne zachte achtergrond die de foto voor een belangrijk deel "maakt". Die kleine stinkzwammen heb ik hier wel vaker gezien ook in de roze verschijningsvorm. Bijzonder dat je daar geen last hebt van die loslopende honden, hier is het een van de grootste ergernissen en niet alleen als je paddenstoelen aan het fotograferen bent.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat 'n mooie soorten heb je gezien en ze staan er allemaal scherp op, als je ze op 'n laagstandpunt maakt komen ze toch mooi over en het geluk dat er ook nog 'n kikker bij zit. Deze soorten kom ik bij ons nooit tegen. Top serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Kees!!! Excellent macro... I love the bokeh of some images.. Well-done.. Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    wat heb je daar veel verschillende soorten gevonden. Het is wel een heel goed gebied voor paddenstoelen daar. De kluif- en stinkzwammen zijn aan mij niet besteed, maar je hebt ook prachtige zachte platen met fijne achtergronden. Mijn favorieten zijn 8, 14, 15 en 16. En de laatste natuurlijk, top met dat kikkertje.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Jij hebt heel wat tijd gestoken in de paddenstoelen! Het leverde je prachtige platen op!
    Vooral de serie van de kleine paddenstoeltjes met die mooie achtergronden spreken me aan. wat je noemt geslaagd. én natuurlijk de kikker voor de gekraagde aardster, een topper! Maar even terug. Mooi gevonden die Knopschimmel, zelf heb ik die nog nooit gevonden. Knap fotowerk dat je die sprietjes met knopjes zo mooi ziet! Dit jaar had ik ook voor het eerst sinds jaren weer Gekraagde aardsterren. Maar niet zo mooi op de foto als jij hier laat zien!De beige paddenstoeltjes met omgekrulde rand vind ik ook heel mooi. Dat geldt zeker voor de Amethistzwam, een schitterende paddenstoel en dito foto. De tweede foto daarvan nog mooier zo in vage blad,een juweeltje! Ik noemde er maar een paar, maar het geheel is heel fraai.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Hoewel ik denk ik vaker dan jij in Leyduin geweest ben (en nog steeds kom) heb jij toch weer andere soorten gezien dan ik en ze zeker weer op andere wijze in beeld gebracht. Aardsterren vind ik heel lastig om mooi neer te zetten, die laat ik meestal aan me voorbij gaan. Wel leuk dat je daar dan zo'n knopschimmel tegenkomt, maar dan weer wel jammer dat-ie zo slecht te fotograferen was. Hopen op nieuwe kanen is het devies, want het kan veel mooier! De mooiste foto's van dit blog zijn voor mij diegenen waarin je geprobeerd heb je creativiteit op te botvieren: de kleine mycena's én de kleine amethystzwam. Dat gaat sowieso altijd beter met de kleinste soorten.
    De kleine stinkzwam is een mooie soort om tegen te komen. Ik weet in Leyduin (Vinkenduin eigenlijk) wel een plekje waar je ze kan spotten, maar omdat ze zo kort leven is de kans ze ook daadwerkelijk te zien niet zo groot.Als ik in de buurt ben kijk ik wel altijd even, maar ik heb ze daar al jaren niet meer gezien. Felecitatie waard dus!
    De zwarte kluifzwammen zijn inderdaad eigenlijk best lelijk, maar des te meer een uitdaging om ze mooi in beeld te brengen. Is jou goed gelukt! (Nog dank voor de tip)\
    De laatste foto met het kikkertje is subliem! Soms moet je wat geluk hebben...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, de foto na het Kleverige Koraalzwammetje is denk ik een Gele Knolamaniet, hoewel de Narcisamaniet ook nog zou kunnen, want die heb ik daar veel gezien. Al ingevoerd bij waarneming.nl?

      Verwijderen
  13. Hai Kees,

    Nou je foto van de mycena is uitstekend gelukt hoor. Wat een heerlijke foto is dat. Maar er zitten veel meer juweeltjes in dit blog. Het geweizwwammetje heb je ook heel fraai, net als het koraalzwammetje. DIe twee vind ik hele mooie soorten. Ik zou er ook eens aandacht aan moeten besteden. Zal toch moeten wachten totdat ik ook met pensioen ben ;-)
    Tsja, wat moet ik er verder van zeggen, behalve dat ik het een hele mooie serie vindt. O ja, de foto van de stuifzwam is ook een hele mooie en je laatste foto een prachtige uitsmijter. Geweldig met dat kleine kikkertje.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    zo'n knopschimmel vind ik dan toch wel weer heel erg mooi en apart hoor. Ik zie dat soort dingen echt helemaal niet hahahahaha........ Mooie soorten en hele mooie kleuren. Het was dit jaar echt een rijk paddenstoelenjaar en ook qua soorten was er een enorm aanbod. Je laat heir dan ook weer hele fraaie soorten zien. Soper gewoon.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen