zaterdag 5 mei 2012

Nieuw leven


De afgelopen weken heb ik gevolgd hoe het broeden van meerkoeten, een fuut en twee zwanen verliep.

Vandaag zag ik voor het eerst een jonge fuut en een aantal jonge zwanen.

Het is te mooi om er niet direct een blog aan te wijden.



Schuchter keken de jongen hun nieuwe wereld in.

Het was een verrassing voor mij dat de twee volwassen zwanen mij zonder problemen tot ongeveer drie meter lieten komen.








 Na het eerste zwaantje stak even later ook een tweede nieuwsgierig zijn kopje onder de vleugels van moeder uit naar buiten.
Het voelt wel heel veilig als je zo bij je moeder mag liggen.

Omdat de kleintjes weer onder moeders vleugels verdwenen ben ik verder gegaan naar het nest van de futen.
 Ik hoefde alleen maar te volgen.
 De niet broedende ouder bracht een visje.
 Jammer, dat lukte nog niet.
Gaat het nu wel lukken?
 Dat valt tegen, weer niet.
 Als het voor de kleine nog niet lukt dan lust jij hem toch wel?
 Niet dus. 
Nadat de fuut de gevangen vis zelf maar had opgegeten werd er nog wat wier naar het nest gebracht.

Ik ging weer bij het zwanennest kijken in de hoop dat er nog wat meer te zien was.
 Eerst was er één te zien.
Toen twee.
Uiteindelijk zes!
Zal het laatste ei nog uitkomen?
 Drie kleintjes verdwenen weer onder moeders vleugels, drie anderen wilden nog een tijdje buiten blijven.
 Wat zijn ze mooi!


De laatste beelden spreken voor zich.

De komende dagen zal ik zowel de futen als de zwanen blijven volgen.
De jonge futen zullen zo lang ze kunnen wel op de rug van hun ouders willen blijven als die gaan zwemmen.
 De jonge zwanen zullen hun ouders al snel zwemmend volgen.

8 opmerkingen:

  1. Nummer 13 is mijn absolute favoriet, zó lief die kleine zwaantjes veilig tussen de veren van paps of mams.
    Hetgeen ook geldt voor het babyfuutje, superschattig!
    gr Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat geweldig dat die zwanen zo rustig bleven. Geweldige foto's.

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees,,
    fantastische Aufnahmen von den Jungtieren.. die Haubentauchen scheinen sehr zutraulich zu sein...aber der Schwan, hat der nicht versucht Dich zu vertreiben oder anzugreifen?..
    Grüsse Frank

    Hallo Kees,
    fantastische foto's van de pups .. Duiken de motorkap lijken erg vriendelijk ... maar de zwaan heeft niet geprobeerd om zelf de markt te brengen of aan te vallen? ..
    Groeten Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is om even stil van te worden. Zo mooi om te zien, 100% genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohh Kees, wat mooi , die jonge dieren. Voor mij springt de foto van de twee zwaantjes die tussen moeders veren uitkijken er uit, maar de rest van de serie is ook supervertederend. Ben benieuwd naar de vervolgblogs.
    groetejs Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat prachtig en dat ze je zo dichtbij lieten komen geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wonderful pictures! Amazing that you came so close, they often want to defend their ducklings. I hope I will get some picture of ducklings when they are born.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit wil ik binnenkort ook vastleggen. heerlijke beelden waarbij de ouders een jonge voeren. En de donzig schattige jonge Knobbelzwaantjes!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen