vrijdag 11 mei 2012

Zwanenbaby's op avontuur


Zwanen blijken in de polder wat sneller met broeden te zijn begonnen dan bijvoorbeeld in de AWD.

Het bleek dat er al een nest met 8 eieren was uitgekomen terwijl ik mij bezig hield met het nest waaraan ik al eerder een blog gewijd heb.

Een derde nest is een kwestie van tijd. De eieren worden al een tijdje bebroed, dus ik verwacht dat er binnenkort opnieuw kleine zwaantjes te zien zijn.

Maar eerst het reilen en zeilen van het tweede nest.


 Vanaf een brug krijg je een heel ander beeld dan vanaf de kant.
 "Zullen we doen wie het beste kan spetteren?
"Wow, dat ging wel heel gaaf!"
"Wat een gespetter, zo goed kan ik dat niet!"
"Zie jij al wat lekkers? "
"Vandaag wordt het vegetarisch". 
 "Wat zullen we gaan doen?"
Even rustig aan.
Lastig als je jeuk aan je snavel hebt.
 Kleine zwaantjes hebben vaak een druppel aan hun snavel.
 Hoezo een druppel?
Het bijna onvermijdelijke gras langs de oever zorgde voor een bijzonder kleureffect.
 Het jongste zwaantje is zeker niet het lelijkste.
Even die druppels wegvegen.
 Zo, dat voelt beter.

Het zwanengezin zwom op een bepaald moment verder.
 Ik ben nog even gaan kijken hoe het met de zwaan ging, die voor zo ver ik wist nog op haar eieren zat.
Ze was druk bezig met zichzelf op te knappen. 
Voelde ze misschien aan dat het er in de komende tijd minder van zal komen,
 als de kleine zwaantjes geboren zijn?

 Ze moest zich in ieder geval in allerlei bochten wringen om overal goed bij te kunnen.
 Tenslotte de wat vochtige veren föhnen.
Toen ze zich helemaal tiptop voelde ging ze weer op haar eieren zitten.

Opnieuw een lange blog, maar kleine zwanen zijn dan ook zeer fotogeniek :)

8 opmerkingen:

  1. Lovely pictures of the swan family. You have so great close up pictures..amazing. Hope they will survive every one. Do they have some enemies at AWD??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Kees,

    Heerlijk om die witte bolletjes zo mooi vast te kunnen leggen.
    Prachtige serie en verveeld nooit.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    ik zag jou reactie op een blog bij Jolanda waarin je vermeldde dat er jonge Futen in Nieuw-Vennep zijn te zien. Nieuwsgierig hiernaar en als dorpsgenoot even doorgeklikt op je site om te kijken. De eerste twee blogs zien er al schitterend uit en de serie van de Futen is helemaal top.
    Ik zet je op mijn volglijst.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees,
    fantastische Aufnahmen, da fällt es einem schwer zu sagen welches das schönste sein soll... mir gefallen alle sehr gut..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. o wat is dit mooi hier word je helemaal blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alsof de zwaan op z'n rug ligt. Een bijzondere pose heb je weten vast te leggen. Het blijven prachtige vogels ook al zijn ze alledaags.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schattig dat kleine spil, maar ook de poetsende zwaan is erg mooi.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook een blog met zwanen met jongen geplaatst, maar zo mooi als jou foto's hier zijn de mijne bij lange na niet! Zo mooi scherp als je deze jonge zwaantjes erop hebt gekregen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen