maandag 19 augustus 2013

Mongolië - Knaagdieren

In Mongolië komen nogal wat soorten knaagdieren voor.
Het was een hele uitdaging om deze razendsnelle, maar vaak ook nieuwsgierige dieren te fotograferen.

Ik begin met de Mongoolse renmuis, die ook wel Mongoolse gerbil wordt genoemd.







Ze zijn ook overdag actief. Bij een van de kampen waar we kampeerden was een grote kolonie.
Als je er rustig de tijd voor nam kon je ze op je gemak bekijken en fotograferen.
Ze zijn behoorlijk nieuwsgierig. 
Als ze even in hun hol verdwenen hoefde je nooit lang te wachten tot ze weer tevoorschijn kwamen.
 Ze renden van de ene naar de andere plek, waarbij ze zich soms in de beschutting van een graspol in het zand rond wentelden.
Men noemt ze ook wel Mongoolse woestijnmuis of woestijnrat. 
Het zijn vriendelijke beestjes die ook als huisdier gehouden worden.
Af en toe kon je ze tot op een paar meter benaderen.
De vorige opnamen zijn in de tweede helft van de middag gemaakt. 
Vanaf de hierboven staande foto zijn de foto's 's morgens gemaakt, waardoor het licht heel anders was.
Aan alle kanten kwamen de nieuwsgierige koppies boven de grond uit.
Ik wilde er eigenlijk wel twee, eventueel drie op de foto krijgen.
Dat lukte, om te beginnen is hier een tweetal.
Even later waren ze er met zijn drieën.
Zo gauw je een verkeerde beweging maakte waren ze in hun holen verdwenen.

Een heel ander beestje is dit veldmuisje, waarvan er ook nogal wat soorten voorkomen.

En dan is er de "long-tailed ground squirrel", een grondeekhoorntje dus.
Als je de staart ziet, wordt wel duidelijk dat er sprake is van een eekhoorn. 
Ze spelen graag verstoppertje met je. Kom je te dichtbij, dan zijn ze weg. 
Even later komen ze dan toch weer kijken of de kust veilig is. 
Ze vinden het ook leuk om achter de graspollen op te duiken, zodat je ze niet mooi in beeld kunt krijgen.

Hier zie je een voorbeeld van een woelmuis.
 Ze horen bij een grote familie van hamsters, woelmuizen, ratten en muizen.
 In Europa komen zo'n 25 soorten voor, maar op het Noordelijk afrond wel 144 ondersoorten.
Ze hebben een stompe neus, korte poten en een korte staart.
 Het aantal blijkt sterk te wisselen. 
Het ene jaar zijn er betrekkelijk weinig, het andere jaar kan er sprake van een plaag zijn.
Als laatste de pika of fluithaas die tot de haasachtigen behoort.
We hebben ze slechts op één dag gezien, maar wel in enorme aantallen.
Zoals al te zien is voelen ze zich goed thuis in een rotsachtige omgeving.

Opnieuw een beestje dat zowel nieuwsgierig als watervlug is.

Tot besluit nog deze:

Het nadeel van een groepsreis is dat je niet altijd voldoende tijd hebt om te fotograferen zoals je zou willen, maar dat weet je van tevoren.
Het licht was vaak nogal hard, maar ik had niets te kiezen.
Toch heb ik mij voor mijn gevoel wel kunnen uitleven.

In een volgend bericht over Mongolië laat ik o.a. Przewalskipaarden zien die in Mongolië weer in het wild zijn uitgezet nadat ze sinds 1968 niet meer waren waargenomen.

Wordt vervolgd.



13 opmerkingen:

  1. Wat is dit weer heel mooi maar dat er wel zoveel soorten bestonden zou ik als je het hier niet had beschreven nooit geweten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best heel bijzonder een blog over deze kleine zoogdieren! Mooie opnamen.
    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    dit is mooi die leuke muisjes mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk spul!
    Ja, met zo'n groepsreis heb je niet alle vrijheid, maar je hebt je momenten goed benut.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh my, they are sooo sweet!! Wonderful photos :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super interessant blog, knap in beeld gebracht deze knagers. Ik verheug me op het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig blog vind ik dit Kees.
    Ik verheug mij op het volgende blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    Zo, dat heb je nog eens knap gedaan. Valt toch niet mee om dat kleine spul goed op de foto te krijgen, maar daar ben je toch uitstekend in geslaagd. Mooie prestatie hoor.
    Zeker als je ook nog eens bekijkt, dat je niet echt veel tijd had. Top gedaan.

    groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi Kees boeiend om al die verschillende Knaagdiertjes te zien. En knap werk dat je dit toch zo heb kunnen vastleggen.
    Verbazingwekkend hoeveel van die soorten beestjes je hebt kunnen vastleggen.
    Mooi en interessant blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Was je hart niet op hol geslagen Kees ?
    Ik zou gek van blijdschap zijn als ik zulke lieve snoetjes voor mijn lens zou krijgen !!!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een grappige diertjes allemaal Kees. Dat grondeekhoorntje is ook een snoeppie hoor.
    Echt leuk al deze knagertjes en ook leuk dat je alles bij de foto's zet. Zo'n kolonie vlak bij jullie kamp was wel leuk want zo kon je ze lekker fotograferen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een grappige diertjes, die renmuizen, ze doen me erg denken aan de prairiehondjes in blijdorp.
    De Pica vind ik een grappig beestje , een haasachtige met muizenoortjes.
    Mooie serie, ik kan me voorstellen dat je nog wel langer door wilde gaan met fotograferen, maar ja..de groep gaat verder, ik ken het van onze wandelvakanties (waar de groep vaak op mij moest wachten omdat ik weer foto's moest maken).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste meneer Dommelvos. Ik heb een vraag. Mag ik een foto gebruiken voor mijn werkstuk over Gerbils? Ik vind de fotos heel erg mooi! Groet, Juscha (9jr)

    BeantwoordenVerwijderen