maandag 9 september 2013

Mongolië deel 1

Als je met de Transmongolië Express van China naar Mongolië reist moeten bij de grens de onderstellen van de wagons vervangen worden. Het spoor is in China namelijk smaller dan gebruikelijk.

Enkele wagons worden tegelijkertijd omhoog gekrikt - de onderstellen zijn dan al losgekoppeld - waarna de nieuwe onderstellen worden geplaatst.

De passagiers blijven tijdens deze actie in hun wagon.


In ongeveer 4 uur worden alle onderstellen vervangen en gaat de reis weer verder.

In Mongolië draait alles nog steeds om Ghingghis Khan. 
Dit beeld staat op het belangrijkste plein van Ulaanbaatar (de hoofdstad), namelijk het Sükhbaatarplein.
Van 11 t/m 13 juli wordt het jaarlijkse Naadam festival gehouden. 
Vooral de opening is een ware happening.
Ghingghis Khan vond het belangrijk dat zijn manschappen in goede conditie waren. 
Zij beoefenden Mongools worstelen, boogschieten en paardrijden.
Deze drie sporten horen onlosmakelijk bij Naadam. De voorbereidingen vinden het hele jaar door plaats.
Op het middenterrein van het Naadam stadion vinden meerdere gevechten tegelijkertijd plaats.
Na 10 ronden, verdeeld over 2 dagen, is de winnaar van de 1024 worstelaars bekend.
Boogschieten: vrouwen schieten vanaf 60 meter en mannen vanaf 75 meter op een doel van vilten blokjes.
Wie de meeste blokjes omver schiet is de winnaar.
Ruitertjes - kinderen tussen 5 en 13 jaar - doen hun best om de afstand van 30 km zo snel mogelijk af te leggen. 
Er wordt gereden in leeftijdsklassen, niet van de kinderen , maar van de paarden.
Na het festival - voor mij een hoofddoel én hoogtepunt - zijn we het binnenland ingetrokken.
In dit gebied hebben we een wandeltocht van enkele uren gemaakt in absolute rust.
Er groeiden talloze kleurige bloemen, waar vlinders en sprinkhanen op af kwamen. 
Edelweiss bijvoorbeeld groeide daar volop.
 Een dreigende lucht, horend bij een kort durende onweersbui. De rest van de dag was het prachtig weer.
Mooie zonsondergangen horen ook bij Mongolië.
Een goed geconserveerd klooster - Erdene Zuu - is te vinden bij de voormalige hoofdstad Kharkhorin.
Talloze kloosters zijn door communistische zuiveringen verwoest, maar een deel is gespaard gebleven.
Veel verwoeste gebouwen van Erdene Zuu zijn later weer opgebouwd.


Het gespaarde deel van Erdene Zuu bleek een museum te zijn. Musea werden niet met de grond gelijk gemaakt.

De beelden zijn te vinden in de drie belangrijkste boeddhistische tempels op het terrein.










Ook de gouden stupa is aan de verwoestingen ontsnapt, net als de hieronderstaande muur.
Het terrein is omgeven door een vierkante muur van 400 bij 400 meter, met daarin 108 stupa's opgenomen.
108 is het heilige boeddhistische getal.
Een voorbeeld van een doodstil, nagenoeg verlaten dorpje. Koeien staan in de brandende zon in een plas water; even later kwam er een paard rustig voorbij lopen. Mensen zag je weinig op straat.
In een stadje zaten deze bejaarden het leven om zich heen eens rustig te bekijken.
Ruïnes van een oud klooster, bij Ongin Khiid
Een blik over het zeer weidse land.
 Niet ver hier vandaan hebben we op een aantrekkelijke plek onze tenten opgezet. Kan het nog mooier?
De ondergaande zon, gecombineerd met vee dat huiswaarts gaat, levert karakteristieke plaatjes op.
Vervoer is vaak een avontuur.
Er zijn nauwelijks wegen. Als ze er zijn, zijn het stoffige dirt-roads. Vaker zijn het slechts bandensporen.
De route moet je vinden op basis van ervaring: borden ontbreken.
Het gaat dan ook wel eens mis: meer modder dan voorzien.
Een rivier oversteken? Geen probleem, als je het juiste spoor maar kiest. Ook dat ging wel eens mis. 
Midden in een rivier kwamen we vast te zitten. De motor sloeg af, er kwam een beetje water binnen. 
Het lukte de chauffeur uiteindelijk om op eigen kracht de oever te bereiken.
Voor mij een heel typerend beeld. Helemaal alleen in het uitgestrekte landschap.
De ruiter was op weg om enkele paarden op te halen.
Opnieuw een donkere lucht, maar geen regen.
Met de huisjes aan de linkerkant en de paarden aan de rechterkant van de route vervolgden wij onze weg, naar links, tussen de twee bergkammen door.
Waarheen? Dat komt in deel 2.

In mijn eerstvolgende bericht laat ik wat zien van mijn bezoek aan de Zuidpier van IJmuiden.
Een voorproefje?



17 opmerkingen:

  1. Prachtige veelzijdige fotoreportage van een boeiend land, waarbij mijn oog wel onmiddelijk viel op foto 19. Wat een landschap! Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Kees,

    Tsjonge Kees, wat heb je toch een mactige vakantie gehad zeg. Je hebt al een hoop prachtige beelden laten zien, maar de koek is dus nog steeds niet op. Leuk dat je ook laat zien hoe lastig het is om in zo'n land van punt a naar punt b te komen. Zijn wij eigenlijk niet gewend he met al die ANWB-borden. Prachtige serie (weer) en ik ben nieuwsgierig naar de rest.
    Ik vind trouwens dat je in dit soort series (landschappen en dergelijke) sterke foto's laat zien. Niet zomaar een vakantiekiekje, maar duidelijk veel meer dan dat, met goede composities.
    Wat misschien wel voor verbetering vatbaar is: Hier en daar de foto even rechtzetten. Bv je zonsondergang en de foto direct daar onder hellen ietsje over naar links.
    Het was weer een genoegen om deze prachtserie te bekijken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastic and interesting photos! What a beautiful landscape.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kees wat een land laat je ons zien of we terug in de tijd geworpen worden,wat moeten jullie genoten hebben en wij nu.het is een geweldige reportage geworden en je hebt nog meer.? daar kijken wij nu al naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat moet dat een geweldige reis geweest zijn, Kees. Je hebt ook hele mooie foto's gemaakt. Ik heb genoten van je reportage en wacht met spanning op je 2e deel. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een indrukwekkende reis. Je ziet zoveel in korte tijd, lijkt me toch heel veel om alles wat je ziet in je op te nemen. Het zijn prachtige foto's van een land waar ik eigenlijk niets van weet. Door jouw blog ben ik er dus wel iets over te weten gekomen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    wat lijkt me dat een mooi land.
    je hebt er mooie foto's aan over gehouden het is een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Kees,
    Het is de eerste keer dat ik reageer, maar ik heb al een aantal malen je blogs bekeken/gelezen; ervan genoten.
    Wát een fascinerende reis zal dit geweest zijn. Je hebt zoveel verschillende zaken gezien. Ook al in deze serie: drukte en volop kleuren tijdens het festival, daarna de leegte en ruimte in de bergen. Lijkt me wel een heel akelige beleving om daar dan met het busje in de modder vast te lopen...
    Heel leuk om even met je mee te mogen kijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje Kees wat heb jij een prachtige reis gemaakt en veel foto's gemaakt !!!!
    Dat bejaarden echtpaartje zaten zo lief samen dat steelt hart !!!
    Bedankt voor je show !!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een super reis, mooi dat 'k er op deze wijze van kan mee genieten.
    Fotomateriaal is dan altijd bijzonder.
    Je hebt er een mooi verslag van gemaakt.
    Grt. Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Indrukwekkende reis lijkt me zo. Herkenbaar de troubles bij het reizen, in Tibet zaten we ook tot de nokas (?) vast in de modder. Prachtige vergezichten en fotogenieke mensen. Mooi beeldverslag
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer een mooi Mongoliëblog Kees. Een bijzonder land met unieke tradities en een prachtig landschap. Ik wil geloven dat jullie daar enorm van hebben genoten en leuk dat je ons er met je uitgebreide blogs van mee laat genieten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    een hele mooie en variabele tour deel je hier met ons. Ik zie prachtige natuur en items aan mijn oog voorbij komen. Ik kan me helemaal voorstellen dat dit echt een schitterende reis is geweest.

    De reis door de binnenlanden ging dan af en toe wat met wat "panne" gepaard, maar je kon weer verder. Moeilijk om hier een favoriet uit te kiezen want ik vind alle foto's mooi. Is voor mij een nieuwe belevenis. Toch haal ik er een paar naar voren en dat zijn foto 2 van dat prachtige beeld. Foto 7, 10, 14 en 15, en 25 van je zeehond. Ik was daar afgelopen zaterdag maar het weer was grijs en de zeehond werd wel gespot maar te ver voor mij. Ben wel heel benieuwd naar je zeehondje.

    Deze serie van Mongolië was weer echt genieten over de grenzen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amazing trip you have done!!! Great documented, very interesting!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Boeiend reisverslag met sprekende beelden, waarvan de landschappen 7-9-20 mij het allermeest aanspreken.
    Nr 24 vind ik ook erg mooi met die donkere lucht, maar de hond vind ik weliswaar een leuk extraatje, maar toch een beetje storend aanwezig.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen