donderdag 12 september 2013

Zuidpier in IJmuiden: van A tot Z

Begin september was het rustig weer. Bovendien beloofde het zonnig te worden.
Het leek mij een goed idee om een oriënterend bezoek aan de Zuidpier in IJmuiden te brengen.
Bovendien zou ik het kunnen combineren met het kopen van verse vis. Zo gezegd, zo gedaan.

De zeehond was de verrassing van de dag, waarover verderop meer.
De zon liet het aanvankelijk afweten, maar te klagen had ik niets.
Om te beginnen waren er behoorlijk veel spreeuwen te zien, jonge en volwassen vogels.
Tapuiten vlogen onrustig van rotsblok naar rotsblok.
 Zo mooi als deze vogel, die ik tijdens mijn vakantie zag, kreeg ik ze niet in beeld.
Zilvermeeuwen horen bij de vaste bewoners van de pier.
Bij het zien van veel lekkernijen druppelde het water uit zijn snavel.
Langs de waterlijn scharrelde een aantal kanoetstrandlopers bedrijvig heen en weer.
Ook al staan de vleugelpunten niet op de foto - en is het eigenlijk een net-niet moment - vind ik de plaat mooi genoeg om hier te laten zien
Op het strand zag ik enkele bonte strandlopers.
Tureluurs waren er ook, voedsel zoekend in poeltjes.
Door het rustige weer ontstond een mooie reflectie.
Ze zochten ook het diepere water op.
Scholeksters, je ziet en hoort ze er voortdurend .
De wegvliegende vogel zorgde voor een ongebruikelijk effect.
Aalscholvers moeten af en toe hun verenpak laten drogen. Daarbij houden ze wel oog voor de omgeving.
De zon begon een beetje door te breken, waardoor de glans op de veren mooier werd.
Steenlopers kan je op de pier niet over het hoofd zien, zo veel zijn er.
Jonge vogels,
stretchende vogels, 
of vogels die op zoek waren naar voedsel.
Bruinvissen had ik nog nooit in het wild gezien. Deze dag zag ik er drie, helaas op een wat te grote afstand. Deze foto hoort dus meer bij een waarneming, maar ik was er wel blij mee.
En dan was er nog deze jonge meeuw, die een flinke vis in zijn snavel had.
Hij deed zijn best om hem naar binnen te krijgen.
Ik heb niet gezien of het hem gelukt is. Vissers vonden het vreemd dat hij er zo lang over deed.
Zij waren bang dat er een haak aan de vis zat, waardoor de meeuw hem niet naar binnen kon schrokken.
Op de terugweg zag ik tot mijn verbazing een zeehond. Ik had ze tot dusverre alleen nog maar in het Waddengebied gezien, en dan ook nog op veel grotere afstand.
Nieuwsgierig kwam hij naar mij toe zwemmen, waarbij hij maar een paar meter van de pier bleef.
Deze foto heb ik gemaakt met mijn 400 mm lens, en ik heb niet gecropt.
Geweldig! Ik was bovendien blij dat het zulk rustig weer was en dat het zonnetje doorkwam,
want het is lastiger om goede beelden te krijgen als de golfslag sterker is.

Ook al heb ik van de najaarstrek nog geen bijzondere tekenen gezien, ik heb daar wel een hele bijzondere ochtend gehad met veel verrassende waarnemingen.
Van A tot Z: van Aalscholver tot Zeehond.
Met een prima gevoel en een zak met verse vis ben ik weer naar huis gegaan.
De volgende keer laat ik deel 2 van mijn Mongolië reis zien.
Om in de stemming te komen:

Wordt vervolgd


14 opmerkingen:

  1. Hai Kees,

    Ha, je hebt je uitstekend vermaakt zie ik. De zeehonden zijn geen uitzondering op die plek hoor. Dat je hem van zo dichtbij hebt kunnen fotograferen wel. Even twee kleine correcties. Je drieteentje is een bonte strandloper en je zwarte ruiter een tureluur. Wat een geluk dat je ook nog even een paar bruinvissen hebt gescoord. Er worden daar ook wel eens tuimelaars gezien, maar met bruinvissen zou ik ook al heel blij zijn. Heerlijke gevarieerde serie met de foto van de tapuit als topper. Prachtplaat. Met een beetje meer geduld (en geluk) kun je ze daar ook wel zo maken hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blog Kees en zo dicht bij huis. Ik moet daar ook maar eens heen gaan. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke serie en dan die zeehond zo dichtbij en die bruinvissen,ze mochten dan wat verder weg zijn maar je had hem wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi!!!.. Great shot. Love gray seal.. Regards..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou dat was een succesvol bezoekje aan de pier lijkt me zo. Kan me voorstellen dat je blij was met de Bruinvis, terecht een plekje in de blog en een zeehond zo dichtbij is helemaal boffen. Maar ook een mooie serie vogels.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastis photos of all the birds!! I am impressed ypu manage to come so close! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie Kees.
    Gaaf dat je een bruinvis hebt gezien.
    De meeuw met de vis is echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoooooo Kees wat een serie en wat een oogst had jij zeg en dan nog eens die vis in de bek van de meeuw !!!!!!!!
    Goeie genaden toppppp
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    een heerlijk plek daar op die pier. Ik was daar afgelopen zaterdag 7 september en zag net als jij ook vele vogels. dat je de zeehond zo mooi dichtbij kon fotograferen is echt super! Prachtige platen heb je daarvan gemaakt (geluksvogel). De bruinvis zat bij mij ook te ver voor een mooie foto, maar de rest van je platen is echt heel gaaf om te zien. Die visetende meeuw is ook een topprestatie zeg. Zo leuk en zo helder geplaat. Complimenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful Pictures! Great capture of the gull eating the fish, super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Wat een heerlijke serie, die mij echt doet verlangen naar een rustige, wat zonnige herfstdag, om dan ook weer eens de Pier te bezoeken. Gaaf hoor die zeehond, en de jonge meeuw die een vis wegwerkt is ook top.
    Verder gewoon een mooie vogelblog, waar ik altijd met veel plezier naar kijk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk fotodagje was dit. Je hebt heel veel gezien en goed kunnen fotograferen. Je zuklt wel dik tevreden naar huis gereden zijn met die verse vis en een volle geheugenkaart.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Altijd de moeite waard zo'n dagje IJmuiden, ga ik beslist ook weer eens gauw doen.
    De tapuit springt er echt uit, prachtplaat, maar ook de aalscholver van 15 en de steenloper van 17 heb je fraai in beeld gebracht.
    Verder noem ik de tureluur met spiegeling, en de vliegende scholekster met weerspiegeling is zeker ook bijzonder!
    Groeten Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, ik vergeet de zeehond, en die is juist zo geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen