vrijdag 20 september 2013

Zonaanbidders

Rondzwervend in verschillende natuurgebieden kom je overal dieren tegen die we tot de zonaanbidders kunnen rekenen. In dit blog laat ik enkele libellen, juffers en  amfibieën de revue passeren. 
Zeker nu de zomer achter ons ligt zal dit hoogstwaarschijnlijk het laatste bericht zijn,
 waarin de insecten nog een keer  aan bod komen.


Pantserjuffers kwam ik vaak tegen. Ze mooi op de foto krijgen is nog een hele toer.





De achtergrond, de reflectie van het zonlicht op de vleugels, de wind, de bewegingen van de juffer spelen allemaal hun eigen rol.












En dan moet je zelf natuurlijk je monopod goed stilhouden. Een statief  heb ik bij deze opnamen niet gebruikt.
Daar kan nog een verbeterslag gemaakt worden.












Ik heb nu ISO 800 en 1600 gebruikt, en dat moet eigenlijk wel omlaag om een mooier beeld te krijgen.






Een vliegende libel fotograferen, zoals deze paardenbijter, vond ik ook een uitdaging.
Opnieuw een ISO waarde van 1600, om een snelle tijd mogelijk te maken.
Het resultaat valt mij niet tegen, maar ik wil de vleugels eigenlijk wel wat scherper.
ISO 1600, 1/400 sec.
In rust was het makkelijker, ISO 400
Ze nemen niet veel rust, en als ze het dan toch een keer doen is het vaak op een onaantrekkelijke plaats.
Heidelibellen zijn veel rustiger. Als ze opvliegen komen ze vaak op dezelfde plek terug.
Hierbij heb ik ISO 800 bij 1/1000 sec. gebruikt. Dat moet dus anders, omdat de libel behoorlijk stil bleef zitten. Maar zo gaat het soms, als je ook even gauw een passerende paardenbijter wilt fotograferen.
Ze hadden de tijd genomen om voor het nageslacht te zorgen.
Omdat het zo onverwacht gebeurde had ik niet genoeg op de instellingen gelet: ISO 800, f/22 en 1/250.
Deze heidelibel had een passende kleur braam uitgekozen als rustplaats.
ISO 800, 1/400 en f/16

Behalve juffers en libellen  houden ook kikkers  van zonlicht en warmte.
Iedereen weet dat boomkikkers licht genoeg zijn om op een blad te kunnen zitten.
Dat kleine kikkertjes en padjes op een varenblad gaan zitten had ik nog niet eerder gezien. 
Ze kunnen goed klimmen en ze zijn licht, dus helemaal onverwacht was het niet.
Maar ook de grotere exemplaren zoeken het hogerop, eveneens op een varenblad.
Hier is nog een ander voorbeeld.
Tot besluit dit duo. De derde zat net op een ongunstige plek om ook in beeld te komen.
Ze genoten daar duidelijk van de zon.

Later in het jaar, vermoedelijk in oktober, wil ik nog een keer op de boomkikkers terugkomen,
 als vervolg op een eerder bericht.



10 opmerkingen:

  1. Goede morgen Kees ,
    Heel veel mooie momenten heb je vast gelegd maar jammer van het vele ruis !!!
    door de iso komt dit natuurlijk ..maar heb je geen ontruis programma ?
    Het is heerlijk hoor !!!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    mooie serie is dit de macro's maar ook de boomkikker/kikkers.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie, vooral de kikkers heb je er heel mooi op staan, jij hebt de boomkikkers ook gevonden? Ik ga komende week nog eens op zoek.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige serie Kees ,wat heb je de boomkikkers er prachtig opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn libellen en juffers toch een fascinerende en kleurrijke insecten. Sowieso al knap om deze vliegend en scherp op de plaat te krijgen, dat is je wel gelukt. Foto 5 vind ik mooi. Verder vind ik de kikker op nr. 16 zeer indringend kijken. Mooie foto.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees,
    Prachtige foto's, van de libellen en de boomkikkers.
    Die met iso 400 zijn wel de beste.
    Ik probeer meestal niet hoger dan 400 te gaan, maar soms heb je geen keus.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooi blog vol zonaanbidders. Libellen zijn prachtig om te fotograferen, maar toch ook nooit echt makkelijk. Ik vind de foto van het paartje door je instellingen juist mooi omdat je door die grote scherptediepte beide dieren helemaal binnen het scherptegebied hebt.
    Heel leuk ook de "gewone" kikkertjes op de varens, mooie beelden.
    Ik ben benieuwd naar je boomkikkerblog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fantastic photos!! I find those dragonflies so cute, and the frogs aswell :))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    echt een heel mooi blog vol libellen en juffers. De metaalruggen vind ik altijd mooi met die prachtige kleuren, maar ook je andere libellen heb je mooi weten vast te leggen met zelfs een paringwiel! Ook nog wat kikkers en zowaar het boomkikkertje nog een keer. Nog steeds zie ik libellen rondvliegen evenals wat vlinders :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Dat zullen wel zo'n beetje de laatste libellen zijn denk ik. Top hoe je de vliegende libelle hebt weten vast te leggen. Zeker nog voor verbetering vatbaar, maar dit is al erg knap. Ik heb het de afgelopen maanden een aantal keren geprobeerd, maar ben er maar mee gestopt. Ik weet dus hoe moeilijk het is. Erg knap en een (nog) betere gaat vast wel lukken. Wat leuk dat je die kikkers zo gespot en gefotografeerd hebt. Daar heb jij toch wel een heel goed oog (of intuïtie) voor. Leuk ook weer dat je de boomkikker blijft zien. Ben erg benieuwd naar je extra blog hiervan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen