maandag 2 september 2013

Mongolië - Something completely different



Ieder land heeft zo zijn bijzondere dieren. Tijdens mijn reis door Mongolië heb ik mij verbaasd over de verschillende soorten sprinkhanen, krekels en hagedissen. Hoe ze precies heten weet ik niet.
Voor mij was alles volledig nieuw.

Neem nu de sprinkhanen. Hierboven zien jullie een prachtig blauwgrijs exemplaar.
Ze waren er ook in een paarsrode tint. Net als de vorige zeker 5 cm lang.
En wat dan te denken van deze?
Dit is een meer vertrouwd type, ook al weet ik de precieze naam niet.
 Krekels waren er ook, getuige dit exemplaar.
Ik had in de vakantie geen macrolens bij mij. Er bleken ook nauwelijks momenten te zijn om hier gebruik van te maken, maar een enkele keer was het toch wel jammer.
Verder met de sprinkhanen. De roestbruine kleur past heel goed bij de omgeving.
Om dit setje te ontdekken had je wat geluk nodig. Je oog moest er maar net op vallen. 
Ook hier was de camouflage verbluffend.
Een vreemde eend in de bijt, maar ik vind hem bijzonder genoeg om hem hier te laten zien.
Dit groene monster - van neus tot stekelpunt zo'n 6 á 7 cm - lijkt uit een andere tijd te stammen.
Vooral de stekel is opvallend.
Ook al lijken ze sprekend op elkaar, de kleur is hier meer blauwgroen.
Hij lijkt klaar te staan om aan te vallen. Dat viel mee.
Van een goede camouflage is hier geen sprake.
Een andere variant, meer in zanderige gebieden voorkomend.
Ook deze soort is zo'n 6 -7 cm groot.
De strepen lopen bij dit exemplaar niet in de breedte maar in de lengte. 
Of mannetjes en vrouwtjes van de afgebeelde soorten precies hetzelfde uiterlijk hebben weet ik niet.
Op de stenige ondergrond vallen ze nauwelijks op als ze stil zitten. Ze bewegen echter vaak.

Op de grasvlakten zag ik tijdens een wandeling een aantal van dit soort hagedissen. 
Razendsnel van het ene naar het andere plantje rennend. Gelukkig namen ze ook wel eens pauze.
In de Gobi woestijn en zijn uitlopers kwamen deze hagedisjes veel voor. 
Ook nu vond ik het jammer dat ik geen macrolens had meegenomen.
Hun huid vertoont een perfect camouflagepatroon  voor hun leven in een els, zoals een steenwoestijn genoemd wordt.
Van kop tot staartpunt meten zij zo'n 9-10 cm.
In een bergachtige uitloper van de Gobi woestijn zijn botten en eieren van dinosaurussen gevonden.
Zijn deze hagedissen misschien afstammelingen van dinosauriërs?
Als ze een beetje aan je aanwezigheid gewend zijn blijken ze ook nieuwsgierig te zijn, 
totdat je een verkeerde beweging maakt.

Mongolië is een land waar je je ogen uitkijkt, als je ervan houdt.
In twee delen zal ik proberen een indruk te geven van wat wij gezien hebben.
Maar Nederland heeft ook veel te bieden, dus daar gaat mijn eerstkomende bericht over.



13 opmerkingen:

  1. Wat lijkt me dat een geweldige ervaring, Kees, om in Mongolië rond te kijken. Je hebt een prachtige serie insecten gefotografeerd. Ongelooflijk dat er zoveel verschillende soorten zijn. Mooie serie en fijn dat ik zo van je reis kon meegenieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jemig Kees, ook zonder namen zijn dit werkelijk prachtige insecten en hagedissen. En wat een meesters in vermommen. Heerlijk om zo even mee te genieten van jouw ongetwijfeld boeiende reis. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Ha, heb je wel iets gezien van de landschappen of heb je alleen met je neus op de grond gelegen? Wat een schitterende dieren heb je daar toch gezien. Zijn de sprinkhanen al prachtig om te zien (werd je daar ook al arendsoog genoemd?), de reptielen zijn nog mooier. Zelfs als ze bewegen moeten ze wel erg lastig te spotten zijn. Even je oog er af halen en je bent ze waarschijnlijk ook weer direct kwijt. Dit zijn toch wel erg mooi beelden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is toch wel een walhalla voor een fotograaf Kees, wat laat je ons hier heerlijk meegenieten zo te zien moet je veel tijd te kort gekomen zijn,gelukkig bestaan zulke gebieden nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een soorten! ik kijk echt mijn ogen uit, kan me voorstellen dat je hier ontzettend genoten hebt.
    Vooral foto 21 is geweldig, hier komen de schutkleuren zo fantastisch uit.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige sprinkhanen hebben ze daar en je hebt ze mooi weten te vangen met je lens. Net als de hagedissen, ook mooi om te zien.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So many different grasshoppers and lizzards! So coo to see and great photos :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    dit is een geweldige serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig Kees, wat een mooie beestjes allemaal. Wat een soortenrijkdom heeft dat land. Prachtige Sprinkhanen en ook heel fraai de Hagedisjes. Inderdaad zijn er veel resten van dino's gevonden en deze beestjes doen daar toch wel sterk aan denken.
    Heel mooi en fijn dat je dit allemaal even deelt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Verbluffend wat er allemaal rondloopt als insect ik kijk mijn ogen uit ,
    Weer heb ik bij geleerd en de serie is geweldig !!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verscheidenheid aan soorten Kees. En dat zullen er ongetwijfeld nog meer zijn. Mooi ook de hagedisjes met de rode vlekken. Op zulke momenten mis je je macro, maar je sjouwt al zo veel met je mee. Ik begrijp het wel. Toch heel aardig gelukt zo.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    werkelijk een bijzonder blog met hele mooi insecten. De vele sprinkhanen is echt heel mooi en foto 7 van dat setje vind ik echt super! De springers die je daaronder hebt zijn ook heel mooi met die groene kleur. Ook heel apart van bouw. Ik had die nog nooit gezien.. Je hagedisjes zijn ook echt heel leuk, en vooral die lichte met dis stippen. Die zie je toch echt niet als je daar loopt!!!! Echt heel gaaf dat jij hem wel zag. Prachtig blog Kees.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een sprinkhanen, de eerste twee lijken een beetje op de blauwvleugelsprinkhanen die ik in de AWD nu veel zie. En die grote griezels met zo'n enge stekel kom ik liever niet tegen, lijkt wel een soort dolk.
    De hagedissen vind ik prachtig, ook heel mooi in beeld gebracht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen