zaterdag 5 maart 2016

Gewoon of grijs?

Deze vrolijke snuiter is een grijze zeehond, ook wel kegelrob genoemd (Grey seal, Halichoerus grypus).
Voor degenen die het Latijn niet beheersen, net als ik, vertel ik er nog bij dat "halichoerus" "zeezwijn" betekent en "grypus""haakneus".
Voor wat het waard is.

Op 26 februari jl zag ik haar op de Zuidpier van IJmuiden.
Aanvankelijk dacht ik dat het een gewone zeehond was, maar via waarneming.nl werd ik erop gewezen dat het een grijze zeehond was. 
Des te beter, tot nu toe had ik er nog nooit een bewust gezien.
Eerder die ochtend had ik al een gewone zeehond (Common seal, Phoca vitulina) gezien.
Het kostte wel wat moeite om hem te fotograferen want hij dook steeds onder, om op een onverwachte plek weer boven te komen.

Wat een geluk dat hij plotseling op een redelijke afstand van mij met een flinke vis in zijn bek opdook.
Dat had ik nog niet eerder gezien.

Terwijl ik druk bezig was met die zeehond kreeg ik van een kennis te horen dat ik, als ik wat verder zou lopen, 
een zeehond op de kant zou kunnen zien.
Natuurlijk had ik toen haast, want dat had ik in IJmuiden nog niet eerder gezien.
Stel je voor dat hij al weer verdwenen zou zijn, dan zou dat echt balen zijn.
Zij bleek er nog te zijn.
Bovendien was zij beslist niet van plan om er vandoor te gaan.
Zo keek deze jonge zeehond mij een tijdje aan.
Op het eerste gezicht zou je zeggen dat dit een vrouwtje is.
Ik heb eigenlijk geen idee of de geslachtsorganen bij de mannetjes zichtbaar zijn als ze niet in opgewonden staat zijn.
Het zullen niet de eerste dieren zijn die hun zaakje buiten de paartijd goed verborgen houden.
Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het een vrouwtje is.
Een beetje rollen vond zij wel leuk.
Het was tenslotte nog een jong dier, en speelsheid hoort daarbij.
Jonge zeehonden worden na een zoogperiode van zo'n drie weken aan hun lot overgelaten.
Als ze honger hebben moeten ze zelf op zoek naar vis.
Ze keek mij nog eens goed aan, alsof ze wilde zeggen : "let op!".
Ze barstte zo te zien in lachen uit, geluidloos.
Ze leek niet meer bij te komen van het lachen.
Er is een volleerd pantomime speler aan haar verloren gegaan.
De hele act gaf ze geen kik, wat overigens normaal schijnt te zijn.
Ze keek na enige tijd weer eens op.
Het leek wel of ze keek of er nog meer publiek aankwam.
Een show opvoeren is natuurlijk leuker als er toeschouwers zijn.
Blijkbaar vond ze het wel vermakelijk wat ze zag, want ze sloeg bijna direct een poot voor haar ogen.
Ze keek ons - er waren inmiddels enkele toeschouwers bijgekomen - nog eens goed aan.
Zo is ook haar "haartooi" goed te zien. 
Een haartooi die haar als het ware twee gezichten geeft, afhankelijk van of je haar kop van links of van rechts ziet.
Zij zat duidelijk in een overgangsperiode waarbij ze haar (wilde) haren aan het verliezen was.
Ze bescheurde zich weer.
Of was ze aan het het gapen van verveling?
Het was geen gapen.
Ze kwam niet meer bij.
Onbedaarlijk lachend viel ze bijna achterover.
Geluidloos lag ze in een deuk.
Even rust.
Nog meer publiek?
Voor de nieuw aangekomen kijkers gaf ze opnieuw een voorstelling.
Wat zou er in haar koppie omgaan?
Ze gaf ons ook de kans om haar gebit te bewonderen.
Het gebit is overigens één manier om het verschil tussen de twee soorten Nederlandse zeehonden te kunnen zien. 
Bij grijze zeehonden zijn alle tanden en kiezen puntig, terwijl bij gewone zeehonden de kiezen meerdere punten hebben.
Ze ging volledig in haar act op, waardoor je de kans kreeg wat minder doorsnee plaatjes te maken.
Einde voorstelling.

Voor mij een unieke gebeurtenis die wel voor herhaling vatbaar is.
Zo zie je maar weer, iedere bezoek aan de Zuidpier en omgeving is weer anders.

De volgende keer zal ik mijn maandoverzicht van februari laten zien met o.a.






16 opmerkingen:

  1. Hooi Kees
    mooie foto's ze zijn inderdaad lachwekkend het lijkt of hij dat ook vind mooi in beeld gebracht.
    die zeehond met de vis in zijn bek is ook gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat mooi dat je deze zeehond zo hebt kunnen fotograferen. Geweldig hoe hij hier even voor je wilde poseren. Heel vertederend ook, prachtig!!
    Die in het water is ook mooi en natuurlijk gaaf om hem daar precies zo met die vis te kunnen fotograferen. Erg leuk!!

    Groeten,. Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees het lijkt wel een prive voorstelling .net of zij wilt zeggen daar heb je alweer z,on fotograaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben jij even een BOFKONT! Wat een komische show kreeg je voorgeschoteld, niet alleen van deze grijze zeehond, ook van de eerste met gevangen vis.
    "Jaloerse" Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    solche Augenblicke sind unbezahlbar, wenn das Tier sich dann auch noch wie ein " Model" vor der Kamera zeigt macht es doppelt so viel Spaß. Freue mich schon auf Teil II.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Great photos of the seals! They're cute animals.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Wat gaaf om dit mee te maken!!!! Zo lekker dichtbij en zo veel poses! Geweldig!! Uniek.
    Je hebt het wel getroffen en net wat je zegt het is iedere keer weer anders, maar dit is wel een hele mooie vertoning. Ook met die vis in de bek!
    Je roodborstje is een juweel van een plaatje!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke en gezellige ontmoeting daar op de pier. Zat er eerder al eens een vos, ligt er nu een zeehond. Een leuke plek. Ik snap wel dat er zo veel fotografen heen gaan.
    je hebt je goed geamuseerd en mooie foto's kunnen maken.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Buitenkans, Kees, zo'n show-hond voor de lens. Hij is ook nog eens op een mooi plekje gaan liggen. Een heel aparte serie heb je zo kunnen maken. In het voorprogramma nog een zeehond met vis - ook een bijzondere plaat.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een buitenkansje Kees! Een heerlijke serie met leuke tekst erbij.

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    ik mocht al enkele voorproefjes zien maar wat ik nu zie is echt geweldig. Ik gebon spontaan mee te lachen met deze zeehond hahahahaha..... Wat een geweldige kans en wat leuk in beeld gebracht. Het enige wat me opviel is dat zijn huid van de kop voor de helft weg is!!! Dat is wel een beetje een gek gezicht, maar verder is dit echt een serie om va te smullen!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Kees, je bent de laatste tijd wel verwend met prachtige ontmoetingen op de Zuidpier. Een kuifaalscholver, zwarte zee-eenden, ijseend en dergelijke en dan een zeehond op het droge. Een heerlijke serie heb je er van kunnen maken en ik heb hem een paar keer met veel plezier bekeken. Er zitten een aantal hele mooie tussen en vooral de foto's met open gesperde bek zijn top.
    Je bent een bofkont.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wonderful post, Kees!
    Gorgeous photos of an animal I'd love to see up close :)
    He looks so happy!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees
    Je heb wel 'n variatie opnames gemaakt van de Zeehond en dat is geluk hebben, ook mooi met de vis in zijn bek, dat was weer genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Kees,
    Nou ik zat het hier achter de laptop ook te bescheuren om jouw foto's en het commentaar van jou eronder. WAt een een ontzettend leuke serie en wat werkte ze goed mee. Wauw, ik kan mij voorstellen dat jij heel blij huiswaarts keerde
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. haha!!! Awesome series of pics.. ADORABLE.. Regards..

    BeantwoordenVerwijderen