zondag 29 juli 2012

AWD - Zwerftocht




Je kan de duinen intrekken met een concreet doel, maar je kan er ook voor kiezen om te gaan zwerven. Je ziet dan wel wat er op je pad komt. Mijn ervaring is dat er altijd wel bijzondere momenten zijn.

Dus, lekker ontspannen op pad, genieten van de natuur en de rust van het duin.




De dag, vrijdag 27 juli, begon weer vroeg. Op weg naar ingang Panneland ben ik altijd benieuwd of er weer veel damherten in de weilanden zijn. Deze keer viel dat nogal mee.

Om kwart voor 6 zag ik een vos midden in de weilanden, op jacht. Zo nu en dan  verdween zijn snuit grotendeels in de grond.

Er was nog weinig licht, dus ik moest ISO 3200 gebruiken.
Geen bijzondere foto dus, wel voor het eerst dat ik hier een vos zag.

Bij ingang Panneland zag ik dat de werkzaamheden i.v.m. het hekwerk al begonnen waren. Ik kom daar later nog op terug.

Via de Pannelanderweg besloot ik richting Witteveld te gaan.

Voor het eerst sinds jaren zag ik bij het Kromme Schusterkanaal weer eens een ree.





De zonsopgang was niet zo mooi als een paar dagen eerder: een grote rode bol - waarbij ik altijd moet denken aan het nummer Red Rubber Ball van Paul Simon - die ik niet zo op de foto kon krijgen als ik wilde. De zon was te licht, of de omgeving te donker, maar in ieder geval niet wat ik zag. Je kan zo soms wel mooie foto's krijgen, maar ze zien er wel heel anders uit dan de werkelijkheid.

De doornappel komt in sommige delen van het duin veelvuldig voor, 
bijvoorbeeld langs de kanaaltjes waar ik langs kwam.


Wikipedia: De doornappel (Datura stramonium) is een plant uit de nachtschadefamilie  (Solanaceae). Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat. De bladeren zijn onregelmatig van vorm met brede tanden. De trechtervormige bloemen zijn lang evenals de kelk die vijfkantig is. De doosvrucht is eivormig en getand.
Door Indianen werd de plant wel gebruikt om hallucinaties op te wekken. Dit is niet ongevaarlijk en bij overdosering kan de afloop fataal zijn.
De doornappel staat bekend als heksenkruid. Volgens overleveringen zou de doornappel door heksen gebruikt zijn in hun vliegzalf.


 Vlakbij het Witteveld liep dit vosje mij tegemoet. 
Aanvankelijk had hij niets in de gaten, maar zo gauw hij mij zag verdween hij tussen de struiken.






In grote delen van de duinen gaat het goed met de konijnen, ondanks  de populatie vossen.




Damherten waren de enige dieren die ik in het Witteveld zag.

Hindes met jongen zag ik hier alleen op grote  afstand.







Distels worden nu nog druk bezocht, bijvoorbeeld door hommels. 
Natuurlijk hopen we later in het jaar hier ook putters, niet voor niets distelvink genoemd, op afkomen.
Ik had op de blog van Ghita gelezen dat zij bij de Duizendmeterweg een ijsvogel had gezien.
Dat wilde ik ook wel.
Ik zat er pas een paar minuten of de vogel kwam er al aangevlogen.
 
Hij bleef niet lang zitten maar vloog ........
.............. naar een plek vlakbij mij. Helaas zaten er wel takken tussen mij en de vogel.
Even later kwam er een medewerker van Waternet, die langs de waterkant aan de slag ging.
Het werd daardoor te onrustig, de ijsvogel vloog weg en kwam niet meer terug.
Binnenkort nog maar eens proberen.
 Op zonnige dagen kan je soms grote snoeken in de kanaaltjes zien. Ik zag er deze dag twee.

En dan de actualiteit (Haarlems Dagblad):
Het hekwerk rond de duinen. Het artikel weerspiegelt mijn persoonlijke opvatting.
Hier is het begin van het hekwerk te zien, zoals dat vanaf ingang Panneland wordt geplaatst.
Voor velen inmiddels wel bekend verwacht ik.

9 opmerkingen:

  1. Great pictures, the kingfisher is beautiful.
    It is gonna to be like a park because of the fence? We can hav national parks here but then no fences...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonderful photographies! I love them!

    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastic photos all of them. I would love to see akingfischer one time.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat heerlijk zo.n ochtend struinen en dan met zo,n oogst thuis komen is helemaal niet verkeerd.de ijsvogel staat er mooi op een paar vossen en dan de opkomende zon die krijgt best nog wel een herkansing denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heerlijke zwerftocht, ik heb even fijn met je mee gewandeld.
    Het verbaast me telkens hoe vaak jij een ree weet te vinden, een nu ook de ijsvogel, top!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zo'n wandeling in de AWD. ik ben er vorige week maandag geweest maar weinig hertjes gezien. De ijsvogel zit volgens mij in het infiltratie gebied maar jij hebt hem ook zie ik wel. Prachtige foto's weer Kees.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuke wandeling met allerlei bezienswaardigheden. Leuk om de ijsvogel te spotten. En vossen blijven geweldig om te ontmoeten.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Lekker struinen en wel zien wat je tegenkomt is gewoon het leukste. Je gaat zonder doel, zonder verwachtingen en dan is het des te leuker als je vos, ree, hert en ijsvogel tegenkomt. Ook de flora is prachtig. Je blog laat weer mooi de afwisseling van het gebied zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja Kees..
    Het moet gek lopen als je in de AWD op een zwerftocht niets tegen komt..
    Het Ijsvogeltje is top..
    Ook wij hebben even bij die stok gezeten..(te kort denk ik) maar helaas geen Ijsvogel te horen..laat staan zien.
    En dat hekwerk..Natuurlijk eerst het hekwerk afmaken ...dan monitoren..
    En in een veel later stadium afschot beheer..
    Maar ja..Jagers willen natuurlijk wel met de kers hun vriezers vol hebben.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen